٠٩:١١ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
دوره تربيت مربي كارآفريني بر اساس الگوي NFTE آغاز شد

مراسم افتتاحيه دوره تربيت مربي كارآفريني دوم خرداد ماه با حضور دكتر محمدرضا سپهري رييس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي، مهندس مرتضي پرهيزكار رييس سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي و مهندس خسرو سلجوقي مديركل دفتر توسعه امور كارآفرينان وزارت كار و امور اجتماعي در ساختمان انستيتو مهندسي نفت دانشكده فني دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،اين دوره‌ها توسط سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان جهاد دانشگاهي و با همكاري مؤسسه كار و تأمين اجتماعي و معاونت آموزشي جهاد دانشگاهي واحد تهران و براساس الگوي استاندارد  NFTE و به منظور تربيت مربي كارآفريني برگزار مي‌شود.
دكتر محمدرضا سپهري رييس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي در حاشيه اين مراسم در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر تاريخچه الگوي  NFTE در دنيا،گفت: الگوي NFTE ،20 سال پيش توسط بنياد ملي كارآفريني در آمريكا ارايه شد و پس از آن تعداد زيادي از كشورها آنرا اجرا كردند. در حال حاضر بيش از 150 هزار نفر در دنيا اين آموزش‌ها را فرا گرفته‌اند.
وي سپس به محتواي بسته‌هاي NFTE پرداخت و گفت: NFTE بسته‌اي است كه براي متقاضيان راه‌اندازي بنگاه‌هاي كسب و كار تهيه شده است. اين بسته از 50 فصل شامل 28 فصل مقدماتي و 22 فصل پيشرفته تشكيل شده است.
وي افزود: اين الگو در ايران بومي شده و در انتهاي هر فصل سئوال و جوابي به صورت كاربردي و تمريني تهيه شده است. متقاضيان بايد اين سئوالات را جواب دهند تا علاوه بر دانش كارآفريني، مهارت كارآفريني نيز در آنها تقويت شود.
سپهري انگيزه قوي را پيش زمينه فراگيري اين دوره‌ها عنوان كرد و گفت: متقاضيان در صورت داشتن انگيزه قوي علاوه بر دانش مورد نياز، مهارت راه‌اندازي واحدهاي كسب و كار را نيز فرا مي‌گيرند.
رييس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي، ايران را پيش از اين فاقد الگوي تربيت مربي كارآفريني عنوان كار و افزود: براي اولين بار دو الگوي "NFTE" و "گام به گام" در حال بومي شدن است كه در فرايند آموزشي تكميل مي‌شوند. اين حركت، حركت بسيار خوبي است كه در سراسر كشور شروع شده و قطعاً فراتر از انتقال دانش و منابع اطلاعاتي است.
وي در مورد توسعه و تكميل اين دوره‌ها گفت: مي‌توان قبل از برگزاري اين دوره‌ها، يك آزمون برگزار كرد تا مشخص شود متقاضيان به چه آموزش‌هايي نياز دارند.
سپهري افزود: بايد سبك آموزش تغيير كند و از شكل سنتي و تئوري خارج شود و به صورت ايفاي نقش باشد. مثلاً مي‌توان بازديد از مراكز كارآفريني، ذكر خاطرات كارآفرينان، استفاده از روش مورد كاوي بومي و... را در اين دوره‌ها و كلاس‌ها گنجاند، تا ارتباط بين فراگير و مربي كارآفريني بيشتر شود.
مهندس پرهيزكار رييس سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان نيز در مراسم افتتاحيه دوره تربيت مربي كارآفريني طي سخناني به اهرم‌هاي منابع انساني در اركان توسعه كارآفرينان اشاره كرد و گفت: براي توسعه كارآفريني علاوه بر الزامات حقوقي و قالب‌ها و الگوهاي اين امر، نياز به منابع انساني است.وي افزود: متخصصين كارآفريني از منابع انساني مورد نياز براي كارآفريني است كه دانشگاه تهران با تأسيس دانشكده كارآفريني متولي اين امر شده است.
پرهيزكار ادامه داد: يكي ديگر از اهرم‌هاي منابع انساني در اركان توسعه كارآفرينان، مربيان كارآفريني هستند.
رييس سازمان همياري اشتغال، كارآفريني را ضرورت امروز كشور عنوان كرد و افزود: كشور ما حدود 20 ميليون جمعيت فعال و بيش از 2 ميليون دانشجو دارد. بايد همه اين افراد آموزش كارآفريني ببينند و براي اين كار نياز به مربيان كارآفريني به تعداد مورد نياز است.
وي افزود: هر مربي كارآفريني مي‌تواند در ماه 25 و در سال نهايتاً بين 250 تا 400 نفر را آموزش دهد. كشور ما حدود 3 هزار مربي كارآفريني نياز دارد، در حاليكه در حال حاضر تعداد بسيار كمتر از اين است و در مجموع به 300 نفر مي رسد.
رييس سازمان همياري اشتغال سپس به مشكلات آموزش مربي كارآفريني اشاره كرد و گفت: در اين آموزش‌ها دچار پرگويي شده‌ايم و هيچ مدلي از آن در ذهن افراد وجود ندارد. پيچيده‌گويي نيز يكي ديگر از مشكلات است. كارآفريني را بايد با زبان ساده عنوان كرد.
مهندس خسرو سلجوقي مديركل دفتر توسعه امور كارآفرينان وزارت كار و امور اجتماعي نيز در اين مراسم توسعه آموزش كارآفريني را يك نياز اساسي براي كشور عنوان كرد و گفت: براساس آيين‌نامه اجرايي بنگاه‌هاي زودبازده، متقاضيان تسهيلات بايد آموزش كارآفريني ببينند اما به علت عدم وجود مربي كارآفريني مورد نياز، اين مسئله اجرا نمي‌شود.
وي افزود: براساس آيين‌نامه ابلاغي كه 22/2/86 به استانداري‌ها ارسال شد كليه متقاضيان وام بالاي 20 ميليون تومان بايد اين آموزش‌ها را ببينند.
سلجوقي به فرهنگ‌سازي در زمينه آموزش كارآفريني اشاره كرد و گفت: بايد با ابزارهاي موجود شامل صدا و سيما، مطبوعات، آموزش و پرورش، آموزش عالي، مربيان كارآفريني و ... فرهنگ اين مهم در جامعه نهادينه شود و به لايه‌هاي اجرايي كشور منتقل شود.
وي افزود: اخيراً بخشنامه‌اي از طرف معاونت برنامه‌ريزي صدا و سيما به ساير قسمت‌هاي اين سازمان ابلاغ شده كه در آن تهيه و تدوين برنامه‌هايي با موضوع كارآفريني تأكيد شده است.
سلجوقي در پايان توسعه كارآفريني را از ضروريات رسيدن به چشم‌انداز 20 ساله كشور عنوان كرد و افزود: بايد همه بخش‌ها و لايه‌هاي جامعه از جمله آموزش و پرورش توسعه كارآفريني را در اولويت برنامه‌هاي خود قرار دهند و در اين راه فعاليت خود را افزايش دهند.ح/الف

١٠:٠٩ ١٣/٠٣/١٣٨٦
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد