نشست هماهنگي مجريان دورههاي آموزشي كارآفريني و مهارتهاي كسب وكار برگزار شد
با انعقاد قرارداد آموزشي بين سازمان همياري اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهها و مؤسسه كار و تأمين اجتماعي برگزاري دورههاي آموزشي كارآفريني و مهارتهاي كسب وكار ويژه متقاضيان راهاندازي و توسعه بنگاههاي كوچك اقتصادي زودبازده، با ظرفيت 65000 نفر در سراسر كشور آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي،با توجه به اهداف راهبردي دولت براي توسعه اشتغال و كارآفريني و تصويب آئيننامه اجرايي گسترش بنگاههاي كوچك اقتصادي زودبازده، وزارت كار و امور اجتماعي جهت توانمندسازي متقاضيان، شركت در دورههاي آموزشي كارآفريني و مهارتهاي كسب وكار را بعنوان پيشنياز ارائه تسهيلات اعتباري و حمايتي بيش از بيست ميليون تومان براي آنها الزامي نموده است.
به همين منظور نشستي به منظور هماهنگي كليه مجريان واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور با حضور آقاي دكتر طيبي رئيس جهاد دانشگاهي و دكتر سپهري رئيس محترم موسسه كار و تامين اجتماعي و مهندس پرهيزكار رئيس سازمان همياري اشتغال فارغالتحصيلان و روسا و معاونين كليه واحدهاي جهاد دانشگاهي سراسر كشور در مجموعه فرهنگي تلاش وزارت كار برگزار گرديد.
دكتر محمدرضا سپهري رييس موسسه كار و تامين اجتماعي نيز در اين نشست به ضرورت پرداختن به آموزشهاي كارآفريني اشاره كرد و گفت: كشور ما با فرمان رهبر معظم انقلاب در زمينه ابلاغ سياستهاي اصل 44 قانون اساسي با يك انقلاب اقتصادي روبرو شد. با ابلاغ اين سياستها بايد الگوي توسعه و جايگاه دولت در اين الگو را تعريف كرد. بايد بررسي كرد كه جايگاه كارآفريني در اين الگو كجاست؟
سپهري سپس به انواع الگوهاي توسعه اشاره كرد و گفت: تاكنون در دنيا پنج نوع الگوي توسعه اجراي شده است. اولين آن، الگوي كلاسيك است. اين الگو در سال 1327 در ايران اجرا شد و اولين برنامههاي توسعهاي كشور براساس آن تنظيم شد.
رييس مؤسسه كار و تأمين اجتماعي در پايان به روشهاي خصوصيسازي در ايران اشاره كرد و گفت: واگذاري شركتهاي دولتي از طريق بورس، مذاكره و مزايده، فروش اقساطي و فروش گسترده سهام به مردم، مهمترين روشهاي خصوصيسازي در كشور محسوب ميشوند.
در ادامه اين نشست دكتر حميدرضا طيبي رييس جهاد دانشگاهي طي سخناني به تشريح مقوله توليد علم و فناوري و ارتباط آن با توسعهيافتگي كشور پرداخت و گفت: بنگاههاي ما با تكنولوژي خارجي تأسيس شدهاند و اين تكنولوژي نميتواند ما را به توسعه برساند. اگر ما به دنبال تكنولوژي ارزان و در دسترس خارجي باشيم هيچگاه به توسعه نميرسيم و در كنار اين كارآفريني و اشتغال نيز با مشكل روبرو ميشود.
وي افزود: توسعه پايدار و توليد فكر و فناوري بومي اگر بر مبناي نيازهاي جامعه رشد كند به سمت توسعه پايدار حركت ميكنيم.
رييس جهاد دانشگاهي سپس به ارتباط كشور با تكنولوژي خارجي اشاره كرد و گفت: بايد تكنولوژي را وارد و روي آن تحقيق و بررسي كنيم و آن را ارتقاء دهيم. اقتصاد ما بايد در تعامل با اقتصاد دنيا باشد اما اين به معناي وابستگي به صنايع و اقتصاد خارجي نيست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تلاشهاي جهاد دانشگاهي در توسعه علم و فناوري اشاره كرد و جهاد دانشگاهي در توسعه علم و فناوري اشاره كرد و گفت: ما در جهاد دانشگاهي وظيفه داريم شرايط طبيعي ايجاد شغل را فراهم كنيم و مهارتهاي مرتبط با آن را آموزش دهيم. ما با محوريت توليد ايراني فعاليت ميكنيم.
وي افزود: براساس اهدافي كه در جهاد دنبال ميكنيم بايد منشاء توليد علم و فناوري قابل رقابت در سطح بينالمللي باشيم و سعي داريم در اين راستا ارتباط و تعامل مناسبي با بدنه دولت داشته باشيم.
رييس جهاد دانشگاهي در ادامه به نظام نوآوري اشاره كرد و گفت: يكي از اهداف جهاد دانشگاهي شكلگيري نظام نوآوري است اين نظام در حال حاضر متناسب با اهداف سند چشمانداز نظام نيست.
وي افزود: جهاد دانشگاهي از جمله مجموعههايي است كه بيشترين سهم را در توليد علم و فناوري داشته و تلاش دارد در شوراهاي مرتبط با بحث توليد علم و فناوري نيز عضويت داشته باشد.
دكتر طيبي در پايان سخنانش خاطرنشان كرد: ما در مجموعه جهاد دانشگاهي با جديت تمام به فعاليتهاي خود ادامه ميدهيم و تمام تلاش خود را انجام ميدهيم تا به اهداف سند چشمانداز 20 ساله دست يابيم.
مهندس مرتضي پرهيزكار رييس سازمان همياري اشتغال فارغالتحصيلان جهاد دانشگاهي نيز در اين نشست به تشريح ضرورت آموزشهاي كارآفريني پرداخت و گفت: نشست امروز در حقيقت افتتاح بزرگترين برنامه آموزش كارآفريني در كشور محسوب ميشود.
وي افزود:براساس قرارداد آموزشي بين سازمان همياري اشتغال و فارغالتحصيلان جهاد دانشگاهي و مؤسسه كار و تامين اجتماعي تعداد 65 هزار متقاضي راهاندازي و توسعه بنگاههاي كوچك اقتصادي و زودبازده بايد آموزش كارآفريني و مهارتهاي كسب و كار ببينند. آموزش اين تعداد نفر در سطح كشور بينظير و ر سطح جهان كمنظير است.
وي افزود: اين آموزشها فرصت مناسبي است براي كساني كه ميخواهند در رابطه با كارآفريني تحقيق كنند. اين آموزشهاي يك ميدان واقعي و آزمايشگاه خوبي براي اجراي پروژههاي مناسب است.
رييس سازمان همياري اشتغال فارغالتحصيلان جهاد دانشگاهي افزود: در كشور ما جريان كارآفريني وجود ندارد اگر چه افرادي به صورت خودجوش ممكن است به اين مقوله بپردازند. متأسفانه دولت نيز در اين زمينه نقش مؤثري ندارد و تلاشها بيشتر به ارائه تسهيلات خاتمه يافته است و توانمندسازي وجود ندارد.
پرهيزكار آموزش كارآفريني را در بسياري از كشورها اجباري توصيف كرد و گفت: اگر فردي بدون آموزش كارآفريني به اين مهم بپرداز احتمال شكست زياد است. گر چه در ابتدا آثار منفي كه براي خودش به بار ميآورد ممكن است مشخص باشد اما در حقيقت اين فرد به جامعه ضرر ميزند و باعث سقوط فرهنگ كار ميشود. يكي از موانع اصلي كارآفريني در كشور ما وجود كارآفرينان شكست خورده است كه بدون آموزش و مهارت به اين كار پرداختهاند.
معاون جهاد دانشگاهي سپس به وظايف مجريان واحدهاي جهاد دانشگاهي در زمينه آموزشهاي كارآفريني اشاره كرد و گفت: همكاران ما در جهاد دانشگاهي بايد متوجه باشند كه فراگيران كارآفريني افراد خاصي هستند و با فراگيران رشتههاي ديگر متفاوت هستند. اين افراد خانواده و محيط خود را تحت تأثير قرار ميدهند.
وي افزود: اين فراگيران ممكن است ايراداتي داشته باشند به آنها كمك كنيد و احساس مسئوليت داشته باشيد.
رييس سازمان همياري اشتغال فارغالتحصيلان جهاد دانشگاهي در پايان خاطرنشان كرد: فرهنگ كارآفريني در مقطع ابتدايي در افراد ايجاد ميشود اما متأسفانه در كشور به اين نكته توجه نشده است.محور اصلي فعاليت سازمان ما نيز در زمان دانشجويي است اما سعي داريم اين آموزشها را در فاصله بين متوسطه و دانشجويي نيز برگزار كنيم.##
٠٨:٣٦ ٢٨/٠٤/١٣٨٦