٢٢:٢٣ ٠١/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
رييس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان:
صنعت كارآفريني بايد به لحاظ كمي و كيفي توسعه يابد

« وزارت كار برنامه آموزش 100 هزار نفر را در دستور كار خود قرار داده تا بر اين اساس يك ميليون شغل ايجاد شود كه براي اين منظور بايد 100 هزار بنگاه جديد ايجاد شود.»
به گزارش خبرنگار كار و اشتغال ايسنا، مرتضي پرهيزكار ـ رييس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي ـ در خصوص برگزاري نشست‌هاي كارآفريني گفت:« اين نشست‌ها به منظور تمام عيار شدن كارآفريني در كشور و نيز توسعه كمي و كيفي اين صنعت است.»
وي در سلسله نشست‌هاي تخصصي آموزش كارآفريني اظهار كرد:« براي ايجاد 100 هزار بنگاه جديد لازم است 100 هزار نفر كارآفرين تربيت شود.»
پرهيزكار ادامه داد:« علاوه بر برنامه آموزش كارآفريني يك آيين‌نامه مفصل ديگري در هيات دولت به تصويب رسيد و تاسيس دفاتر كارآفريني در تمام سازمان‌ها و دستگاه‌هاي دولتي اقدام ديگري است كه به نحوي با اشتغال و كارآفريني مرتبط است.»
وي در خصوص برنامه‌هاي ديگر بيان كرد:« برنامه ديگر اين صنعت آيين‌نامه اجرايي طرح‌هاي كوچك و زودبازده كارآفرينان است. هر اتفاقي كه در حوزه اشتغال طراحي و اجرا شود به نحوي با مساله كارآفريني مرتبط است.»
پرهيزكار افزود:« كشور در حال حاضر به سمت توسعه كارآفريني رفته است در واقع تقاضا براي استفاده از اين ابزار بسيار زياد است و تا حدودي غيرقابل كنترل است.»
وي ادامه داد:« بسياري از سازمان‌ها و دستگاه‌ها تمايل به دريافت خدمات كارآفريني دارند و نيز از طرفي عرضه براي اين خدمات محدود و كم است و تقاضا براي كار بسيار زياد است و براي پايداري اين تقاضا بايد به توسعه كيفي توجه كنيم.»
پرهيزكار آموزش كارآفريني را داراي چهار ركن دانست و افزود:« اولين ركن آن خود فراگير است كه شامل ويژگي‌هاي آموزش پذيري، تجربيات شخصي و ذهنيت‌هاي فراگير مي‌شود كه ما هنوز به اين ركن به طور وسيع نپرداختيم.»
وي موضوع ديگر را روش تدريس اعلام كرد و گفت:« الگوهاي آموزشي و روش‌هاي تدريس كه در روش كارآفريني وجود دارد، مشاركت دادن افراد براي پرداختن به اين زمينه‌ها، موضوعاتي است كه تا حدود زيادي به بررسي آنها پرداختيم.»
پرهيزگار با اشاره به مربي كارآفريني اظهار كرد:« توجه به مربي كارآفريني ركن بسيار مهمي است و آن چيزي كه موجب پايداري اين بازار و استقبال از كارآفريني مي‌شود تا حدود زيادي در گرو فعاليت مربيان كارآفرين است.»
وي در خصوص كارآفرينان افزود:« كارآفرينان، كساني كه متقاضي دريافت آموزش‌هاي كارآفريني هستند به كوچك‌ترين حركات و نظرات يك مربي كارآفرين توجه مي‌كنند و اين طبيعي است بنابراين نقش مربي كارآفرين بسيار زياد است.»
پرهيزكار موضوع ديگر را محتواي آموزشي بيان كرد و افزود:« در كشور بيشتر به محتواي علمي پرداخته شده است البته لازم است و محتواي آموزشي بايد براساس فرآيندهاي علمي و واقعي ايجاد كسب و كارهاي جديد بايد شكل بگيرد اما بر روي محتواهاي علمي سرمايه‌گذاري بيشتري در قبال محتواهاي آموزشي شده است.»
رييس سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي افزود:« بايد سرعتمان را بيشتر كنيم و توان‌هاي پراكنده را در قالب يك مدل و موضوع واحدي دور همديگر جمع كنيم و اين گونه مي‌توانيم الگوهاي بومي و ملي مرتبط با آموزش كارآفرين را خيلي سريع‌تر در داخل كشور ايجاد و معرفي كنيم.»
پرهيزكار در مورد موضوع مربي كارآفرين گفت:« در مورد مربي كارآفرين سه محور ويژگي‌هاي مربي كارآفرين خود مربيان و نيز مفهوم كارآفرين مطرح است.»
وي درباره اين موضوع بيان كرد:« مربي كارآفرين از دو لغت مربي و كارآفرين تشكيل شده است و مربيان بايد ويژگي‌هاي عمومي داشته باشند، مربيگري شكل خاصي از آموزش دادن است كه متفاوت از معلمي است.»
وي گفت:« كارآفريني هم يك ويژگي‌هايي دارد كه وقتي دو واژه مربي و كارآفريني كنار هم قرار دهيم يك حرفه‌اي و يا فردي به عنوان مربي كارآفرين به سازمان‌ها و دستگاه‌ها معرفي مي‌كنيم.»
پرهيزكار در خصوص بررسي ميزان حق‌التدريس كارگاه‌هاي كارآفريني اظهار كرد:« اگر اين بازار را به حال خود و قاعده عرضه و تقاضا رها كنيم تا به يك نقطه تعادلي برسيم، مشكلات حل نمي‌شود.» رييس سازمان اشتغال جهاددانشگاهي افزود:« ما بايد دريابيم چه مسائلي روي نرخ حق‌التدريس مربيان كارآفرين تاثير مي‌گذارد و تمام عواملي كه در فعال كردن بازار مصرف كارآفريني و آموزش‌هاي آن موثر است بالتبع مي‌تواند روي نرخ آموزش كارآفريني در كشور در دستور كار محور دوم قرار گيرد.»
پرهيزكار اعتبار و منزلت كارآفريني در كشور را مربيان دانست و گفت:« كساني كه در خط مقدم ارائه خدمات كارآفريني در كشور نقش دارند، مربيان هستند و مربيان مي‌توانند بازخوردهاي لازم را به سيستم حمايتي و سياست‌گذاري مرتبط با كارآفريني بدهند.»
وي گفت:« مربيان با اطلاعي كه از ذهنيت افراد و تجاربي كه افراد بعد از آموزش مي‌توانند كسب كنند در فرآيند حمايت از كارآفريني در كشور موثر هستند لذا بي توجهي به مساله مربيان كارآفريني و مربي‌گري كارآفريني تلاش‌هاي ديگر را خنثي مي‌كند.»م/د

١٨:٠٨ ٠٧/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد