در جشنواره راهنمايي و مشاوره شغلي عنوان شد:
مشاوره شغلي بدون شناخت فرصت هاي شغلي ممكن نيست
جشنواره «مشاوره و راهنماي شغلي»به مدت 3 روز توسط جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه الزهرا (س) و با همكاري ستاد كارآفريني شهر تهران در محل اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،بررسي نقش راهنمايي و مشاوره شغلي در فرآيند توسعه بازاركار ، فرهنگسازي راهنمايي و مشاوره شغلي و جايگاه آن در نظام اشتغال كشور با توجه به شرايط كنوني اشتغال ايران و در مجموع آشنايي و ارتباط هر چه بيشتر و علميتر بين دانشجويان و فارغالتحصيلان جوياي كار با امر مشاوره و مشاوران شغلي از مهمترين اهداف برگزاري اين جشنواره اعلام شد.
معاون وزير كار:
فعاليت كاريابيها ساماندهي ميشود
مهندس حميد حاجي عبدالوهاب معاون كارآفريني و توسعه اشتغال وزارت كار و امور اجتماعي در مراسم افتتاح اين جشنواره طي سخناني به جايگاه مشاوره و راهنماي شغلي در توسعه اشتغال پرداخت و گفت: در بررسي مساله مشاوره شغلي و تاثير آن بر توسعه و پايدارسازي اشتغال با يك سري پيشزمينهها روبرو هستيم. اولين مساله در اين بخش فرهنگ كار است.
وي افزود: كار داراي يك جايگاه اجتماعي و يك جايگاه اقتصادي است. ولي متاسفانه در كشور ما همه مشاغل جايگاه اجتماعي ندارند و يا داراي جايگاههاي اجتماعي متفاوت هستند، به همين دليل اكثراً گرايش به سمت مشاغل با جايگاه اجتماعي بالا است، حتي اگر مورد تقاضاي بازاركار هم نباشند.
عبدالوهاب با اعلام اينكه بر روي فرهنگ كار بايد از دوران كودكي كار كرد،گفت: ضرورتهاي اين مهم بايد از دوره پيشدبستاني تا تحصيلات عالي مورد توجه قرار گيرد و درآموزشهاي درسي گنجانده شود ، در غير اينصورت به معضل تبديل ميشود.
معاون كارآفريني وزارت كار، جايگاه فرهنگ كار را در اقوام گوناگون كشور متفاوت عنوان كرد و گفت: در برخي اقوام كشور صرفاً اشتغال و كار كردن ارزش دارد و نوع شغل ارزش خاصي ندارد. حتي برخي اقوام معتقدند در صورت بيكار بودن كسب درآمد ازمنابع قانوني مانند بيمه بيكاري نيز ناشايست است ، هر نوع درآمدي بايد در قبال كار باشد.
وي ادامه داد: بايد از كودكي به شكل سيستمي و همه جانبه با فرهنگ كار برخورد كرد. در برنامه چهارم توسعه اين مهم مورد توجه قرار گرفت اما متاسفانه حركت همه جانبهاي در اين زمينه انجام نشد.
عبدالوهاب شناسايي فرصتهاي شغلي را يكي ديگر از پيشزمينههاي مشاوره و راهنمايي شغلي عنوان كرد و گفت: مشاوره شغلي بدون شناخت فرصتهاي شغلي ممكن نيست. اين فرصتها نيز به دو دسته مقطعي و پايدار تقسيم ميشوند كه طيبعتا مشاغل پايدار از مزيتهاي بسياري نسبت به مشاغل مقطعي برخوردار هستند.دولت و مراكز آموزشي بايد با توجه به مزيتهاي كشور و موقعيتهاي فرصتهاي شغلي پايداررا شناسايي كنند.
وي افزود : به عنوان مثال در حال حاضر بازاركار بسيار خوبي در امر اعزام نيروي كار به خصوص در گروه پزشكي وجود دارد كه بايد بيش از اين از آن استفاده كنيم.
معاون كارآفريني و توسعه اشتغال وزارت كار، تحول در نظام آموزشي را از ديگر پيش زمينههاي مشاوره و راهنمايي شغلي عنوان كرد و افزود: در حال حاضر نظام آموزشي ما به سمت و سوي بازاركار نيست. ما سعي كرديم تعامل بازاركار با نظام آموزشي را توسعه دهيم و اقدامات مناسبي نيز انجام شد اما هنوز به جايگاه مناسبي نرسيدهايم.
وي افزود: تحول در نظام آموزشي بايد از دوره پيش دبستاني انجام شود. از اين دوره بايد با نگاه محلي، ملي و جهاني به تربيت نيروي انساني بپردازيم. در كنار آن بايد از مربيان تربيت شده استفاده كرد و مدام اين مربيان را نيز آموزش داد.
عبدالوهاب در بخش ديگري از سخنان خود به آموزشهاي سازمان فني و حرفهاي اشاره كرد و گفت: در حال حاضر به دنبال تجديد نظر در آموزشهاي اين سازمان هستيم. بايد مشاغل رو به افول را از آموزشهاي اين سازمان حذف و مشاغل رو به توسعه و جديد را گسترش دهيم.
وي افزود: به عنوان مثال با توسعه اتوماسيون اداري، مشاغلي مانند بايگان رو به افول است كه بايد از آموزش فني و حرفهاي حذف شود اما مشاغلي مانند IT كه مشاغلي نويني محسوب ميشوند بايد گسترش يابند.
عبدالوهاب در ادامه به جايگاه كاريابيهاي غيردولتي در امر مشاوره شغلي اشاره كرد و گفت: به دنبال ساماندهي و تجديدنظر در آييننامه كاريابيهاي غيردولتي هستيم. در اين بحث موضوعات مختلفي مانند شناسايي فرصتهاي شغلي در حوزه جغرافيايي و ارتباط چهره به چهره بين كارجو و مدير كاريابي مد نظر است.
وي افزود: همچنين استانداردهاي خاصي براي ميزان و زمان به كارگماري كارجو پيشبيني كردهايم كه اگر كاريابي به حدنصاب لازم را كسب كنند پروانه فعاليت آن باطل ميشود.
معاون كارآفريني وزارت كار در ادامه به تلاش اين وزارتخانه در آموزش كارآفريني اشاره كرد و گفت: وزارت كار در دور جديد فعاليت خود همواره سعي بر انجام اين مهم داشته و بر همين اساس نيز اقدام به تاسيس دانشكده كارآفريني كرد. البته بايد محتواي آموزشهاي اين دانشكده نيز بررسي شود تا مشخص شود تا چه حد كاربردي و بوميسازي شده است.
عبدالوهاب به تاسيس شركتهاي مشاوره شغلي اشاره كرد و گفت: براي اينكه بنگاهها پايدار باشند بايد اين گونه شركتها شكل بگيرند و به بنگاههاي تاسيس شده مشاوره بدهند.
وي سپس به طرح كارورزي اشاره كرد وگفت: در سال جاري 20 هزار نفر توسط طرح كارورزي مشغول به كار شدند ، ولي متاسفانه به حوزه علوم انساني توجه نشده است و بايد تجديد نظري در اجراي آن انجام شود .
وي افزود: طرح كارورزي، فارغالتحصيلان فوقديپلم تا دكترا را شامل ميشود و بر اساس اين طرح نيروي انساني مدت يازده ماه به صورت كارورزي در بخش مربوطه مشغول به كار ميشود و اگر در اين مدت توانست انتظارات كارفرما را برآورده كند با وي ادامه همكاري داده ميشود. وزارت كار نيز در مدت يازده ماهي كه افراد به كارورزي مشغول هستند 50 درصد حقوق آنها را پرداخت ميكند و در صورتي كه همكاري وي با دستگاه و بخش مربوط ادامه يافت و ضمانتهاي استخدامي مشخص ارايه شد 50 درصد باقي مانده از 11 ماه را نيز اين وزارتخانه پرداخت ميكند.
عبدالوهاب به تغييرات طرح كارورزي اشاره كرد و گفت: در اين طرح به دنبال ارتقاي جايگاه علوم انساني در كارگاهها و واحدها هستيم. برگزاري دورههاي آموزشي كوتاه مدت و متناسب با كارگاه نيز از تغييرات اين طرح در دور جديد اجراي آن خواهد بود. همچنين به دنبال اين هستيم كه سازمان فني و حرفهاي بر دوره 11 ماهه كارورزي نظارت داشته باشد تا در صورت بروز مشكل، آن را رفع كند.
معاون كارآفريني وزارت كار خبر از آموزش يكصد هزار نيروي كار مورد نياز صنعت نفت داد و گفت: وزارت نفت بر اساس سند چشمانداز پيشبيني 450 ميليارد دلار سرمايهگذاري كرده است. با هماهنگيهايي كه بين اين وزارتخانه و وزارت كار انجام شده است مقرر شد تا سازمان آموزش فني و حرفهاي يكصد هزار نيروي انساني مورد نياز اين سرمايهگذاري را آموزش دهد.
وي تصريح كرد: اينگونه آموزشها در گذشته بين سازمان و شركتهاي مختلف وجود داشت و ما به دنبال گسترش آن در سطح وزارتخانهها هستيم.
عبدالوهاب در پايان به مذاكرات وزارت كار با وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: بر اساس مذكراتي كه با وزارت آموزش و پرورش انجام دادهايم مقرر شد تا سازمان آموزش فني و حرفهاي يكسري كلاسهاي آموزش كارآفريني و طرح كسب و كار براي معلمين اين وزارتخانه برگزار كند.
دكتر شهلا محمدزاده رييس جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه الزهرا (س) نيز در اين مراسم طي سخناني به روند اجرايي جشنواره راهنمايي و مشاوره شغلي اشاره كرد وگفت: جهاد دانشگاهي واحد دانشگاه الزهرا(س) سال گذشته نمايشگاه فرصتهاي شغلي را برگزار كرد و در پي آن امسال برگزاري اين جشنواره مد نظر قرار گرفت. زيرا معتقديم بحث مشاوره شغلي يكي از مسايل پراهميت در توسعه وپايدارسازي اشتغال است.
رييس جهاد دانشگاهي واحد الزهرا(س) گفت: در مرحله اول با هماهنگي ستاد كارآفريني شهرداري تهران شوراي سياستگذاري تشكيل و مراحل اجرايي اين كار آغاز شد. در اين مرحله در يك دوره زماني يك ماهه اجراي اين جشنواره پيگيري و در نهايت امروز افتتاح شد.
رييس ستاد كارآفريني شهر تهران:
بهار سال آينده تمام مناطق شهر تهران مراكز رشد علم و فناوري خواهند داشت
دكتر ناصر عبادتي رييس ستاد كارآفريني شهر تهران نيز در اين مراسم به فعاليتهاي اين ستاد در توسعه كارآفريني و اشتغال اشاره كرد و گفت: نرخ بيكاري شهر تهران از متوسط كشوري بالاتر است و حدود 400 هزار بيكار در اين شهر وجود دارد. دقت در اين آمار ضرورت فرهنگسازي در امر كارآفريني را نمايان ميسازد.
عبادتي راهاندازي مراكز رشد را از ديگر فعاليتهاي اين ستاد عنوان كرد و گفت: در حال حاضر در 15 منطقه شهر تهران مركز رشد علم وفناوري تاسيس كردهايم و بر اساس برنامهريزيهاي انجام شده تا 3 ماهه اول سال آينده در تمام 22 منطقه تهران اين مراكز را تاسيس ميكنيم.
رييس ستاد كارآفريني شهر تهران به فعاليتهاي حمايتي اين ستاد اشاره كرد و گفت: جامعه هدف ما در اين بخش بيشتر قشر آسيبپذير مخصوصاً زنان سرپرست خانوار است.
معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي:
90 درصد منابع كشور بايد صرف توسعه اشتغال شود
دكتر شفيعآبادي معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي نيز در اين مراسم به محورهاي راهنمايي شغلي اشاره كرد وگفت: بخشي از راهنمايي شغلي در مورد افرادي است كه ميخواهند شاغل شوند ، بخش ديگر اطلاعات مشاغل است و بخشي نيز مربوط به نيازهاي شغلي است كه متاسفانه تاكنون مغفول مانده است.
شفيعآبادي ريشه بسياري از معضلات اجتماعي را در بيكاري دانست و گفت: براي اينكه جامعهاي سالم و توسعه يافته داشته باشيم بايد بسياري از فعاليتهاي جاري را تعطيل كنيم و فقط به دنبال اشتغال جوانان باشيم زيرا در صورتي كه اين مهم انجام شود بسياري از مشكلات، مفاسد و معضلات اجتماعي از بين خواهد رفت.
وي افزود: بايد 90 درصد منابع كشور در امر توسعه اشتغال هزينه شود. اگر ميخواهيم در جهان حرفي براي گفتن داشته باشيم و روي پاي خود بايستيم بايد روي مساله اشتغال كار كنيم.
معاون آموزشي دانشگاه علامه طباطبايي، منابع كشور را براي توسعه اشتغال مناسب توصيف كرد و گفت: كشور ما امكانات فوقالعادهاي دارد به عنوان مثال اگر در زمينه جهانگردي برنامهريزي درستي انجام دهيم ميتوانيم به طور كامل از اتكا به پول نفت دست بكشيم و به توسعه بالا و در پي آن اشتغالزايي بالايي برسيم.ح/الف
١٥:٠١ ٢٤/٠١/١٣٨٧