٠٨:٣٨ ٠٣/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
چهارمين دوره كارآفريني و مهارت‌هاي کسب و کار در کرمانشاه آغاز شد

چهارمين دوره آموزش جامع کار آفريني با حضور رئيس موسسه کار و تأمين اجتماعي، مديران سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان، مسولان جهاد دانشگاهي واحد استان كرمانشاه و برخي از مسولان محلي و داوطلبان  30 آبان ماه در محل سالن آمفي تئاتر کانون پرورش فکري کودکان و نو جوانان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي واحد كرمانشاه،رييس مؤسسه کار و تأمين اجتماعي در افتتاحيه چهارمين دوره آموزش جامع مهارت هاي کسب و کار و کارآفريني در کرمانشاه، گفت:افق چشم انداز توسعه کشور در سال 1404 جايگاه اول علمي و اقتصادي و فناوري دربين کشور هاي آسياي جنوب غربي است و اين هدف متعالي با تلاش انسانها و سرمايه هاي انساني و اجتماعي امکان پذير مي باشد.
دکتر محمد رضا سپهري با بيان اين مطلب که تمام تمدن هاي بشر حول محور کار شکل گرفته اند گفت : آثار به جا مانده از تمدن ها بيانگر کوشش و تلاش انسانها براي ساختن يک تمدن مي باشد ودرنظام جمهوري اسلامي با توجه به ميراث گران بهايي که از دستاوردهاي مکتب اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بدست آمده است ، تصميم بر ايجاد تمدن عظيم اسلامي مي باشد.
وي افزود:افق چشم اندازتوسعه در سال 1404 جايگاه اول علمي و اقتصادي و فناوري دربين کشور هاي آسياي جنوب غربي است و اين هدف متعالي با تلاش انسانها و سرمايه هاي انساني و اجتماعي امکان پذير مي باشد.
سپهري سرمايه هاي فيزکي را در روند توسعه کافي ندانست و گفت:سرمايه هاي انساني و اجتماعي بستر ساز توسعه مي باشدوبا توجه به اصل 44 قانون اساسي که اقتصاد دولتي بايد به سمت اقتصاد خصوصي سوق داده شود بنابراين بايد تفکر خودرا دراين راستا تغييرداد.
وي آثار به جا مانده از تمدن ايران را نشانگر تلاش وهوش وتوانمنديهاي ايرانيان در سال هاي دور دانست وگفت : براي انجام هر حرکتي توسط انسان ها بايد دو منشأ و مبدا ، احساس نياز ومسائل ارزشي بايد وجود داشته باشد که در سده اخير اين دو مشکل را در زمينه کار و کار آفريني وجود داشته است .
وي به دلايل تضعيف فرهنگ کار در کشور پرداخت و افزود : در آمد هاي نفتي در سده ي اخير باعث شده نيازي که در کار و تلاش وجود دارد پيگيري نشود و بايد درآمدهاي نفتي صرف سرمايه گذاري و به عنوان سرمايه در نظر گرفته شود و اگر نظام اداري و هزينه هاي جاري دولت را از طريق درآمدهاي نفتي تأمين شود واين باعث ايجاد يک نظام دموکراتيک حقوق بگير دولتي خواهد شدکه از کارايي وبهره وري پاييني بر خودار است و احساس نياز جامعه براي تأ مين هزينه هاي جاري با پرداخت ماليات ها زير سوال مي رود.
وي در دامه تصريح کرد:در اوايل انقلاب از لحاظ ارزشي توليد ثروت يک امر مذمومي بوده است در حاليکه توليد ثروت وارزش آفريني از طريق کاروتلاش امري پسنديده است وبايد توليد ثروت مشروع از طريق کار آفريني را يک ارزش تلقي کنيم وافرادي که در اين راستا فعاليت مي کنند را بايد در جامعه محترم دانست.
وي حرکت در جهت چشم انداز 1404 را به يک کشتي تشبيه کردوگفت: دولت در اين کشتي بايدنقش سکان دارومردم وبخش خصوصي به عنوان پارو زنان و کار آفرينان موتور محرک اين کشتي باشندودرهرزمان که اين نقش تغييرکند وانحراف مسير وجودداشته باشد دچار مشکل خواهيم شد.
وي افزود : در برنامه پنجم توسعه بايدسهم پژوهش و تحقيقات به سه در صد برسد و دانشگاهها از نسل اول که فقط به آموزش تأکيد مي کند به نسل سوم که آموزش وپرورش را براي کار آفريني مي باشد ارتقا يابد.
سپهري گفت:براي رسيدن به دانشگاههاي نسل سوم بايد واحدهاي کار آفريني براي پيوند دانشجو با امر کار وتلاش در دانشگا ها ايجاد شود. سپهري با اشاره به اين مطلب که کشور از نظر شاخص هاي سهولت کسب و کار در دنيا مقام 141 را دارد گفت: شاخص هاي سهولت کسب و کار که مدت زمان لازم براي شروع يک کار مي باشد داراي 10 شاخص صدور مجوز ، اخذ تحصيلات از بانک ها و... مي باشد که در برنامه پنجم توسعه کشور در شاخص هاي سهولت کسب و کار بايد به رتبه 16 تا 20 در دنيا و رتبه دوم در منطقه آسياي جنوب غربي ارتقا ء يابد. رئيس مو سسه کار و تامين اجتماعي افزود: براي رسيدن به اين اهداف بايد سرمايه هاي اجتماعي شکل گيرد و مشارکت وانسجام عمومي ايجاد شود و در بين فارغ التحصيلان دانشگاهي شبکه هايي تشکيل واز طريق اين شبکه ها شخصيت هاي حقوقي براي کار آفريني شکل گيرد .
سپهري با بيان اين مطلب که در دوره هاي کار آفريني کسب يکسري دانش کافي نسيت گفت : در اين دوره ها مهارت هاي ارتباطي و تعاملات اجتماعي بايد ارتقا ء يابد و اگر اين مهارت ها نباشد نمي توان عوامل توليد را به هم پيوند زد و کارآفريني کرد .
بهروز بادکو، رييس جهاددانشگاهي واحد استان کرمانشاه در افتتاحيه اين دوره به گزارش بررسي هاي انجام شده در رابطه با فارغ التحصيلان دانشگاهي و مشکلات پيش روي آنها براي انجام کسب و کار پرداخت و گفت: با بررسي هاي انجام شده عمده ترين دلايل بيکاري فارغ التحصيلان عدم تناسب بين رشد فارغ اتحصيلان و رشد ايجاد فرصت هاي شغلي ، عدم تناسب بين آموخته هاي علمي و دانش اموختگان و مهارت هاي ارتباطي در تجربه هاي مورد نياز فعاليت هاي اقتصادي و عدم برخورداري نظام آموزش عالي از يک سيستم براي توسعه فرهنگ کار آفريني در ميان دانش اموختگان دانشگاهي مي باشد.
بادکو با اشاره به فعاليت هاي انجام شده در جهاد دانشگاهي استان گفت: هم انديشي صاحب نظران در حوزه کارآفريني، ايجاد بانک اساتيد کار آفرين ، راه اندازي کتابخانه تخصيص اشتغال، بر گزاري 18 دوره کار آفريني از سال 1376 ، معرفي فارغ‌التحصيلان داراي طرح هاي کسب و کار به سازمان همياري اشتغال در تهران و دريافت وام باکارمزدچهاردرصد، بر گزاري جلسلت هم انديشي در را بطه با ايجاد بنگاههاي کوچک و زود بازده و عضويت در کميته داوران اولين و دومين جشنواره کار آفرينان استان و انجام طر حهاي پژوهشي در حوزه هاي مختلف با بخش اشتغال از مهمترين کارهاي انجام شده در جهاد دانشگاهي مي باشد.ح/الف

٠٩:١٢ ٠٤/٠٩/١٣٨٧
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد