١٩:٥٦ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
همايش خلاقيت، ایده پروری و کارآفرینی در دانشگاه ارومیه برگزار شد

همايش آموزشی کارآفرینی و خلاقیت در دانشکده علوم دانشگاه ارومیه به همت کانون کارآفرینی سازمان‌دانشجويان‌ جهاددانشگاهی واحد آذربایجان‌غربی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهي واحد آذربايجان غربي،اين همايش ، با هدف آشنايی دانشجويان با کليات و مفاهيم کارآفرينی و ضرورت کارآفرينی در توسعه جامعه و ارتقاء معرفت و تشويق و ترغيب دانشجويان نسبت به مقوله‌هاي خلاقيت و ايده‌پروري نقش و ارتباط خلاقيت، ايده‌پروري و كارآفريني و نقش دانشگاهها و دانشجويان در توسعه فرهنگ كارآفريني در جامعه و ارائه طرح‌هاي تحقيقاتي و مقاله در اينخصوص برگزار شد.

دکتر علی زبردست مدرس دانشگاه و پژوهشگر كارآفريني، در این همايش با ارائه طرح تحقيقاتي خود در اينخصوص گفت: امروزه با ایجاد رشته های جدید با توجه به نیازهای گسترده و جدید، صنعت علمی کشور در حال پیشرفت است.

وي، نقش اصلی کار آفرین را  نوآوری ذکر کرد و افزود: نوآوری در کارآفرینی امر ضروری است و این امر منجر به توسعه و تکامل  در کارآفرینی و فرصت های تجاری ناشی ازتغییرات در تقاضا و فناوری جدید می شود.

زبردست ارتقا وتعامل و کاربردی نمودن تحقیقات علمی و صنعتی از طریق تعریف و ایجاد روابط دوسویه بین فعالیت های مختلف را با رویکرد تجاری کاربردی، گام مهم در انقلاب کارآفرینی در کشور عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: اگر دو دانشجو با رشته های مختلف در انجام یک کار نقطه اشتراک عمل داشته باشند، یک رابطه جدید شغلی ایجاد می شود.

وی در ادامه با اشاره به روان سازی انجام امور و فعالیت ها در کارآفرینی گفت: این دو نفر سرمایه اصلی کار جدید بوده که بشکل ناشناخته و پنهان می باشند، که  بستر لازم برای انجام  فعالیت جدید را ایجاد می کند، این خود روان سازی انجام امور و فعالیت ها است.

عضو هیات علمی دانشگاه ، نداشتن راهکارهای مناسب و یا روش کار جهت عملی کردن افکار را مهمترین موانع به وقوع پیوستن شماری از ایده ها و افکار دانست و افزود: نداشتن راهکارهای مناسب و تجربه و دانش کافی از دیرباز گریبانگیر انسان ها بوده است.

وی در ادامه افزود: بهره گرفتن از تجربیات افراد و جوامع مختلف از جمله راهکارهای تسهیل و تسریع درتحقق اهداف ایده ها و آرمان ها است.

دکتر زبردست با بیان اینکه کارافرینی بیشتر با مفهوم نوآوری و خلاقیت شناخته می شود، گفت: خلاقیت باید متضمن پاسخ یا مفهومی نو باشد درعین اینکه با واقعیت مطابقت دارد باید بتواند گره ای را بگشاید یا با وضعیتی تناسب داشته باشد و یا مقصد معینی را برآورد علاوه برآن قابلیت دوام، ارزیابی ، رشد داشته باشد.

وی با اشاره به مفهوم نوآوری در کارآفرینی گفت: نوآوری به هرگونه تغییر و تحول در فناوری اطلاق می شود از جمله نوآوری در محصول اعم از کالا و خدمات و نوآوری درفرآیند، درصحنه اقتصاد، نوآری گسترده وسیعی از مصرف کننده،  تولید کننده و سرمایه گذار را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه که کارآفرینی برای اولین بار در ادبیات اقتصاد دانان بکار گرفته شده است، گفت: کارآفرینی پدیده ای نوینی است، که نقش موثر در توسعه و پیشرفت اقتصادی داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه،  گفت: در مقوله اقتصادی، فقر و بیکاری از  مقوله های  نگران کننده جوامع مختلف بشری بالاخص  جوامع کشور های جهان سوم است، که پیامد این دو مقوله منجر به مشکلات فراوانی در حیات اجتماعی می شود.

وی با اشاره به اینکه ،  اشتغال مولد در گرو توسعه کارآفرینی است اظهار داشت: و حل مشکلات فراوان در حیات اجتماعی بشر در گرو اشتغال مولد است.

وی گفت: نظام آموزشی رسمی برای تامین و تربیت کارآفرینان خلاق باید مورد اصلاح و توجه نظام آموزشی عالی قرار گیرد که این امر منجر به ایجاد رشته های میان رشته ای و آموزش مهارت های کارآفرینی برای  دانشجویان تمام رشته ها می شود.

وی اصلاح شرایط مدیریتی کشور در زمینه کارآفرینی را از دیگر بستر های لازم دانست و افزود: تصویب قوانین مختلف مثل مقررات حمایت از کارافرینان، حمایت مالی ازسویه مراکز مختلف، تسهیلات صندوق تعاون کشور، سازمان گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) از مواردی است که در حد نامطلوبی انجام گرفته است.

وی  تنها راه برون رفت از این مساله و رهایی از توسعه نیافتگی، را  اشتیاق و تلاش عنوان کرد و افزود:  تغییر و تحول اجتناب ناپذیر است و باید با انتخاب راه های منطقی، بومی و هوشمندانه در جست و جوی پیشرفت بود.

این مدرس کارآفرین  با اشاره به اینکه باید سیاست های آسان سازی گریز از اندیشه و عادت های مانع در نظر گرفته شود، گفت:  بررسی باز کردن کلاف پیچیده توسعه به غیر از گریز از اندیشه و عادت های مانع و به انتظار نشستن ها و خرده گیری ها از سیاست های آسان سازی این گریز است.

وی در خاتمه گفت: ایجاد فرهنگ عمومی کارآفرینی در بین عموم مردم و کشف رفتارهای کارافرینانه و اشتغال زا از اولویت های مهم کارآفرینی بشمار می رود.

در ادامه اين مراسم امين رستم‌زاده معاون‌فرهنگي جهادانشگاهي واحد آذربايجان‌غربي؛ ضمن تشريح و ارائه مقاله‌اي در اينخصوص گفت: كارآفرين زاده نمي‌شود، بلكه تربيت مي‌شود و براي تربيت كارآفرين بايد عواملي كه موجد كارآفريني است، شناسايي و تفكيك و مشخص شود تا براي باروري هريك از اين مولفه‌ها بصورت جداگانه برنامه‌ريزي اساسي صورت پذيرد.

اين پژوهشگر كارآفرين خلاقيت را نبض حياتي كارآفريني ذكر كرد و افزود: خلق فكر جديد و فكر آفريني نيازمند سلسله عواملي است، تا بتوان اين پروسه را تبديل به يك فرهنگ كرده و در جامعه و تك‌تك افراد آن نهادينه كرد.

وي‌ادامه داد: تفكر و انديشه يكي از ثروت‌هاي بي‌پايان خدادادي است، كه اكثر مردم چون شناختي علمي محتوايي و كاربردي نسبت به‌اين بركت خداوند ندارند در نهايت از قابليت‌ها و توانمنديهاي معجزه‌آساي آن غافل هستند.

اين‌مدرس‌كارآفريني گفت: خلاقيت زماني حاصل مي‌شود كه ما تفكري اصولي و محتوايي و واقعي داشته‌باشيم.

وي ايده‌پروري و ايده‌پردازي را حاصل اينچنين تفكري صحيح ذكر كرد و افزود: بايد در جامعه بصورت آزادانه بدون محدوديت بارش ايده‌ها صورت گيرد تا فضاي جامعه در تمامي حوزه‌ها غني از انواع ديدگاهها و رويكردهاي بديع و نو و مبتكرانه حتي كم‌ارزش و باارزش باشد.

معاون‌فرهنگي جهاددانشگاهي واحد آذربايجان‌غربي؛ گفت: ايده‌هاي ارزش‌آفرين بهترين نسخه برون‌رفت از معضلات زندگي در تمامي عرصه‌ها است كه اين موضوع در مبحث اشتغال‌زايي از جايگاه والايي برخوردار است.

وي پردازش راهكارهاي عملياتي و پيش‌بيني‌هاي وضعيت آينده را از عوامل موفقيت براي پردازش يك ايده مناسب ذكر كرد و افزود: ايده‌اي موفق است، كه منجر به يك كارآفريني پايدار و مولد شود.

وي كارآفريني را يكي از دغدغه‌هايي دانست كه نيازمند حساسيت‌زايي و گسيل‌كردن برنامه‌ها و هزينه‌ها بسوي آن است.

وي ادامه‌داد: كارآفريني عاملي براي ايجاد تحرك و پويايي و موتور محركه در راستاي استفاده از توانمنديهاي فكري و تخصصي جامعه از ظرفيت‌هاي بي‌پايان و نهفته كشور است.

وي نقش مراكز آموزش‌عالي را نيز در ارائه مدلهاي بومي و تئوريهاي كاربردي براي نهادينه‌كردن فرهنگ‌كارآفريني بسيار مهم ارزيابي كرد و افزود: دانشجويان بايد حساسيت بالا در نگرش كاربردي و كارآفرينانه به تمامي مطالب و سرفصلهاي آموزشي هريك به ‌يكي از جهادگران عرصه‌هاي اشتغال‌زايي پايدار و مولد و كارآفرينان عرصه‌هاي مختلف جامعه تبديل‌ شوند.

در ابتداي همايش دبير كانون‌كارآفريني‌سازمان‌دانشجويان‌جهاددانشگاهي به تشريح برنامه‌هاي كانون پرداخت.

اين همايش با پرسش و پاسخ با دانشجويان خاتمه يافت.ح/الف

١٥:٤٠ ٠٥/٠٧/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد