چهارمين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور با موضوع «اشتغال دانايي محور در چشم انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران» صبح امروز در دانشگاه تربيت مدرس آغاز به كار كرد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، در مراسم افتتاحيه اين همايش كه با حضور دكتر محمد عباسي وزير تعاون، دكتر سيدحميدرضا طيبي رييس جهاددانشگاهي و جمعي از اساتيد ، پژوهشگران و دانشجويان برگزار شد، دكتر طيبي در سخناني با اشاره به اينكه امروزه توسعه دانش بنيان به عنوان مبناي توسعه در اغلب كشورهاي در حال توسعه و حتي توسعه يافته مورد توجه است، گفت: علم و فناوري شاخصه اصلي جامعه و توسعه دانش بنيان است و براين اساس شاخصهاي مرتبط با توسعه علمي و فناورانه رشد سريعي در سال هاي اخير داشته است.
رييس جهاددانشگاهي با بيان اينكه كاهش وابستگي فناوريهاي پيشرفته به سرمايه و وابستگي آن به توسعه دانش بنيان ، ايجادكننده فرصتهاي برابر براي كشورهاي مختلف در مسير توسعه است، افزود: وابستگي توسعه به دانش و فناوريهاي پيشرفته فرصتي را براي كشورهاي توسعه نيافته به منظور جبران عقب ماندگيهاي خودشان بوجود ميآورد و از سوي ديگر خطر عقب ماندگي براي كشورهايي كه نتوانند خود را با اين تغييرات همگام كنند، وجود دارد.
وي ادامه داد : خطر بزرگي كه در اين بين كشور ما را از پرداختن به اين مهم غافل ميكند،كسب درآمدهاي آسان از طريق نفت و ... و استفاده كردن از آن در تامين هزينههاي جاري و غيرسرمايهاي جامعه است، درحاليكه درآمدهاي كشور چه در بخش ريالي و چه ارزي بايد از طريق فعاليت اقتصادي علمي و فناورانه مردم تامين شود.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد براينكه مسير توسعه در كشور بايد به صورت واقعي به سمت توسعه دانش بنيان تغيير پيدا كند، تصريح كرد: در يك برنامه توسعهاي دانش بنيان گام اول تهيه سند چشم انداز و گام بعدي تهيه نقشه جامع علمي كشور است، در گام بعدي نيز تهيه برنامه توسعه بر مبناي اهداف نقشه جامعه علمي و همچنين تهيه برنامه هاي اجرايي ،اجراي برنامهها، پايش ،ارزيابي و اصلاح امور ضروري به نظر ميرسد.
رييس جهاددانشگاهي خاطرنشان ساخت: تهيه نقشه جامع علمي كشور و عمل به آن نقش بسيار مهمي در توسعه دانش بنيان جامعه دارد، چرا كه همه آمال و آرزوهاي ما در سند چشم انداز بيست ساله ، در قالب شاخصهاي مختلف و به صورت عددي در اين نقشه معين ميشود.
دكتر طيبي افزود: تعيين الزامات و راهبردهاي حركت از وضعيت موجود به وضعيت مطلوب، تعيين اولويتهاي علم و فناورانه و از همه مهمتر تعيين بازيگران اصلي و مشخص كردن ماموريتهاي آنها در سياستگذاري توليد علم تا تجاري سازي آن و تبديل آن به ثروت ازمهمترين كاركردهاي نقشه جامعه علمي است .
وي گفت: مسير توسعه در كشور ما بايد هرچه سريعتر به مسير صحيح دانش بنيان هدايت شود و باور و اراده در همه اركان نظام براي طي اين مسير از ابزار علاقه به مرحله عملياتي برسد.
رييس جهاددانشگاهي اظهار داشت: توسعه علمي و فناورانه اصل اساسي توسعه دانش بنيان كشور است و هدايت آن بايد به وسيله نظام و به ويژه دولت انجام شود. ضمن اينكه از پيش نيازهاي مهم توسعه، برنامه ريزي جامع بلندمدت و هماهنگ عمل كردن همه نهادهاي مرتبط است، به اين معني كه برنامه توسعه كشور بايد مورد قبول همه باشد و با تغيير دولتها ، مديران و مجلسها روند اجراي برنامه دستخوش تغيير نشود و در اين بين ثبات مديران نيز مسالهاي بسيار مهم است .
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با اشاره به محدوديت منابع كشور در مسير توسعه گفت: عدم موازي كاري در انجام پژوهشهاي بنيادي و كاربردي و تبديل آنها به ثروت و استفاده از خريدار خارجي به عنوان ابزار انتقال فناوري از ديگر مسايلي است كه بايد مورد توجه قرارگيرد.
دكتر طيبي در ادامه اهميت پرداختن به توسعه فرهنگي و اجتماعي در بحث توسعه پايدار را يادآور شد واظهار داشت: بايد دانست كه هم رقباي ما در منطقه و هم قدرتهاي استكباري دنيا به شدت مخالف پيشرفت و توسعه كشور ما هستند و ما بايد در اين مسير هوشيار باشيم.
وي در خاتمه گفت: جمهوري اسلامي توجه به ارزشهاي اخلاقي برخواسته ازتعاليم ديني در بحث توسعه را مسالهاي ضروري ميداند، چرا كه توسعه عدالت محور را ازاجزاء اصلي توسعه ميداند و براي ما توسعهاي كه به قيمت فقر و عقبماندگي ساير ملل باشد، عين توسعه نيافتگي است.
وزير تعاون:
حل معضل بيكاري تنها به وسيله نظامهاي اداري غيرممكن است
وزير تعاون گفت:اقتصادهايي كه به شكل غير منضبط پيش رفتهاند، هيچگاه نميتوانند به بودجه كشور كمك كنند؛ زيرا عمده فعاليتهاي آن زيرزميني است و جريان كسب و كار غير شفاف است.
بر اساس اين گزارش،دكتر محمد عباسي ـ وزير تعاون نيز در چهارمين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور با موضوع اشتغال داناييمحور در چشمانداز بيستساله اظهار كرد: بخش مهمي از راهكارهاي اصولي و علمي از طريق دانشگاهيان و فرهنگيان مجرب علمي حاصل ميشود.
وي گفت: اگر در ارتباط با پژوهش توجه بسياري شده به اين دليل بوده كه محققان همواره راهگشاي مشكلات جامعه بودند و اين كار توسط قشر دانشگاهي قابل ستايش است.
عباسي افزود: بيكاري ضد جريان اشتغال است و عارضهاي است كه در تمام دنيا وجود دارد؛ به نحوي كه طبق آمارها بيش از 200 ميليون نفر در جهان بيكار هستند.
وي گفت: در درون هر انساني توانمنديهايي وجود دارد كه با مقداري توجه و آموزش ميتواند پرورش يافته و به كار گرفته شود.
عباسي خاطرنشان كرد: كشورهايي كه خيزش بلندي را برداشتهاند، دوران سختي را پشت سر گذاشتهاند ولي بخشي از توانمنديهاي موجود به دليل اين شرايط به عرصه ظهور و بروز رسيده است.
وزير تعاون ادامه داد: توازن آموزشهاي مدرسه و دانشگاه و آموزش عالي با كسب و كار يكي از نيازهاي مهم است و اگر مراحل توانمندي افراد مد نظر قرار گيرد، طبعا روحيه تحقيق و پژوهش بيش از هر چيز بايد تقويت شود تا مشخص شود كه اين توازن مطابق چه مواردي بايد به اجرا درآيد.
عباسي با بيان اينكه در تغيير و تحول نظام آموزشي موفق نبودهايم، اظهار كرد: اكثر كساني كه در مراكز اشتغال و كار پس زده ميشوند به دليل آن است كه با وجود داشتن مدرك دانشگاهي، فاقد مهارتهاي كاربردي و عملي بودهاند. متاسفانه تمام فرصتهاي آموزشي را هدر دادهايم و تنها زماني كه نيازهاي معيشتي به سراغمان آمده به دنبال اشتغال و كار رفتهايم.
وي با تاكيد بر تجديدنظر در مباحث و الگوهاي آموزشي افزود: بار تئوريك دانشجويان ايراني به نسبت متوسط دانشجويان جهاني بالاست ولي در كنار آن بايد آموزشها و مهارتهاي علمي و كاربردي را نيز فرا گرفت.
عباسي در بخش ديگري از سخنان خود بر ضرورت وجود اقتصاد سالم تاكيد كرد و گفت: اقتصادهايي كه به شكل غير منضبط پيش رفتهاند هيچگاه نميتوانند به بودجه كشور كمك كنند؛ زيرا عمدتا فعاليتها زيرزميني است و جريان كسب و كار غير شفاف است. اقتصادي پويا و سالم است كه فعاليتهاي آن شفاف و روشن باشد و قبل از آن پيشنيازهاي رقابت سالم در آن ايجاد شود.
وزير تعاون در ادامه با اشاره به طرحهاي خوداشتغالي افزود: جريان خوداشتغالي تا مدت كوتاهي ميتواند نياز فرد به كار را برطرف كند ولي متاسفانه غالب افرادي كه وامهاي 100 ميليارد توماني گرفتهاند اين پولها را در دبي و نظاير آن سرمايهگذاري كردهاند. بنابر اين در مسائل حرفهاي و عملي كاستيهايي داريم و بايد پذيرفت كه پيش از انجام هر كاري ابتدا توان لازم انجام آن كار را بايد فراهم كرد.
وي در پايان حل معضل بيكاري تنها به وسيله نظامهاي اداري را غيرممكن دانست و گفت: موتور محرك اقتصاد كار است و سرمايهگذاري شغل ايجاد ميكند بنابر اين اگر بناست رشد اقتصادي حاصل شود بايد براي آن راهكارهاي علمي زيادي تعريف كرد كه از جمله آنها فناوري است.
دكتر توفيقي:
محور اصلي توسعه داناييمحور اشتغال دانايي محور است
وزير اسبق علوم تحقيقات و فناوري با بيان اينكه تا فرا رسيدن افق 1404 زمان زيادي باقي نمانده تاكيد كرد كه اگر كشور به ابزارهاي لازم براي رسيدن به توسعه آموزشي و اقتصادي مجهز نشود به شدت از اهداف سند توسعه كشور عقب خواهد ماند.بر اساس اين گزارش،دكترجعفر توفيقي نيز در اين همايش افزود: بايد راهكارهايي براي عبور به توسعه داناييمحور كه محور اصلي آن اشتغال دانايي محور است پيدا كنيم.
به گفته وي يكي از ويژگيهاي جامعه و اقتصاد مبتني بر دانش اين است كه ظرفيتهاي توليد دانش در كشور بايد شناخته و توسعه يابد.
او ادامه داد: در توسعههاي داناييمحور قرار است دانش محور همه چيز باشد و بزرگترين مزيت كشورهاي مبتني بر داناييمحوري رقابت كشورها در ايجاد ظرفيت توليد دانش است.
توفيقي با تاكيد بر اينكه در حوزه تبديل دانش به تكنولوژي بايد در ايران تلاشهاي زيادي انجام بگيرد، افزود: متاسفانه كشور ما در اين زمينه عقبماندگي زيادي دارد و در رابطه با تجاري سازي دانش زياد كار نشده است.
او توسعه بنگاههاي دانش را از ضروريات توسعه دانايي محوري در كشور خواند و ادامه داد: در چنين رويكردي نگاه اصلي بايد اين باشد كه اقتصاد منبع پايه به اقتصاد دانشپايه تبديل شود چرا كه دانش و مهارت امروز منبع اصلي ارزش افزوده در كشورهاي توسعه يافته است.
وي با اشاره به اينكه چنين رويكردي باعث ميشود نظام آموزشي در دانشگاهها نيز دچار تغيير و تحول اساسي شود، ادامه داد: اگر نظام ما به الزامات توسعه دانشمحور تجهيز نشود از اهداف چشم انداز بيست ساله به طور جدي عقب خواهد ماند.
گفتني است ،اين همايش دو روزه با ارايه مقالات و سخنرانيهاي صاحب نظران و اساتيد عصر فردا به كار خود پايان ميدهد.ح/الف