١٩:١٢ ٠٢/٠٩/١٤٠٣
اشتغال
از سوی معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی؛
"جشنواره ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدید کسب و کار" در ارومیه برگزار می شود

جشنواره ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدید کسب و کار در سطح کشور به همت  معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی‌با همکاری سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان کشور در ارومیه برگزار می شود.

به گزارش روابط عمومی  جهاددانشگاهي واحد آذربایجان غربی؛ امین رستم زاده، دبیر جشنواره ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدید کسب و کار با اعلام خبر فوق افزود:این جشنواره در دو بخش ایده و مقاله در محورهای اعلامی با هدف شناسایی و هدایت ایده های شغلی کار آفرینانه در جهت راه اندازی کسب و کار جدید، تعریف نشده و ناشناخته و تشکیل بانک اطلاعاتی ایده های شغلی کار آفرینانه برگزار خواهد شد و صاحبنظران و علاقمندان از سراسر کشور می توانند در این جشنواره شرکت نمایند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی بهره مندی کشورهای توسعه یافته از مفاهیم بنیادی کارآفرینی را بی نهایت دانست و  افزود: کارآفرینی در عصر حاضر به یکی از قطب های ریشه ای رفاه و ابزاري براي رسیدن به مولفه های ایده آل جوامع در تمامی ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مدیریتی و اقتصادی و .. تبدیل شده است.

 رستم زاده با اشاره به اینکه نهادينه كردن فرهنگ كارآفريني در تمامی حوزه های یک جامعه باعث شادابی ،نشاط ، پويايي در وجود و روح انسانها و فضاي جامعه و نهادینه شدن مفهوم واقعی انسانیت در جامعه و  زمينه اي براي رسیدن به سعادت، تعالی و معرفت به نعمت ها ، برکات و صفات خداوندي مي شود، افزود:ایجاد زمینه ای جهت تدوین استراتژی و سیاستگذاری و تعریف برنامه های علمی و عملی در راستای بسترسازی و تقویت روحیه و رفتار ایده آفرینی و کارآفرینی و زمینه سازی در جهت عطر آگین شدن روح  و فضای جامعه در این امر، از جمله علل برگزاری اینچنین جشنواره هایی است.

وی  ایده را قالب و شکل يك سازمان نو با چیدمانی جديد و یا موضوع خدمت و فکر بکر و بدیع که امکان موجودیت داشته باشد، ذکر کرد و افزود: ایده می تواند خلق ترکیبی از  موجودها و کشف شدهای قبلی باشد، و بستر سازی برای بروز اینچنین ایده های کارآفرینی و ایجاد فرصت های جدید کسب و کار یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی با بیان اینکه  ایده هاي جديد به عنوان رگ حياتبخش كارآفريني است، گفت: تدوین و تعریف ایده ی جدید در ذهن طبق نیاز بشر و مبتني بر رفتارها، منش ها و فن آوریهای جدید صورت گرفته و برای توسعه این امر باید انعطاف و تحرک فکری لازم در جامعه آماده و مهيا و فرهنگ سازی شود.

رستم زاده ایده را دارای درجاتی که در مرحله ی‌اول صرفا یک قالب ذهنی داشته عنوان کرد و خاطرنشان ساخت:ایده ممکن است در حد یک تئوری صرف بوده و یا اینکه در قالب تئوریک خود راهکارها،شیوه ها و چشم اندازهایی برای کاربردی کردن آن شکل گرفته باشد.

وی گفت: جوامع توسعه یافته پیشرفت خود را مدیون ایده پردازانی می دانند، که با جرات و ریسک، توانایی ایجاد فرآیندی برای تبدیل ایده ها و رویاهای خود را به عمل و حقیقت دارند.

معاون فرهنگي جهاددانشگاهي آذربايجان غربي با تاکید بر موضوع خلاقيت بعنوان یکی از  اركان اصلي در ايده پردازي گفت: برای پردازش یک ایده کاربردی باید خلاقیتی با اين ايده توام شود، که خروجی آن مفهومی جدید ، پایدار ، واقع بینانه و  متناسب با نیاز اصلي داشته و یک ارزش آفرینی را ایجاد نماید.

وی کاربردی کردن ایده های جدید را با تعریف ایده های کاربردی بحث های متفاوتی  ذکر کرد و افزود:  باید این مولفه ها نیز مورد اهمیت قرار گیرند.

وی فرق  ایده ی کسب و کار  را با اختراع و یا تجاری سازی ایده های علمی و موارد مشابه  در این مبحث تشریح کرده  و افزود: ایده کسب و کار از این منظر عام تر از  اختراع و موارد مشابه بوده و اختراع و تجاری شده آن می تواند، با قرار گرفتن در سازمان و یا پروسه ای بستری برای تعریف یک ایده شغلی و یک کسب و کار جدید ایجاد کند، که موضوع جشنواره نیز در این مبحث تعریف و کسب و کار می باشد.

وی افزود:پردازش به ایده های جدید کارآفرینی باید در قالب هرم سنی کشور در جهت ایجاد فرصتهای شغلی، آزاد شدن کشور از قید و بند های اقتصادی و عدم وابستگی اقتصادی به مواد خام و ... کاربردی و عملیاتی شود.

رستم زاده، محورهای بخش ایده  جشنواره را  کسب و کاردانشجویی ، کسب و کار جوانان و دانش آموزی  ، کسب وکار بانوان، کسب و کار روستایی و عشایری،  کسب و کار شرکتی و کسب وکار سازمانی عنوان کرد.

وي با تاكيد بر اهميت نگرش بین رشته ای در تعریف مشاغل جدید و نهادینه کردن اینچنین تفکری در مراکز آموزش عالی و جامعه به عنوان يكي از مولفه هاي افزایش ایده های کارآفرینانه جدید تصريح كرد: ترغیب و ایجاد انگیزه و نگرش کاربردی و کارآفرینانه در دانشجویان و دانشگاهیان نسبت به رشته های تحصیلی و تعريف شغل هاي جديد و ناشناخته با رویکرد نگرش بین رشته ای و چند رشته ای به این موضوع از اهداف مهم این جشنواره می باشد.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، فرصت سازی و درک و بهره برداری از آن  را زاییده ی  ذات وجودی انسان و بسته به خود انسان دانست و افزود: فرصت شرایطی است، که عامه مردم تحقق آن را به شانس نسبت می دهند، ولی کشف و یا ايجاد فرصت و استفاده از فرصتها  هنری است که انسان با آن ابزار موفقیت ها را تجربه می کند.

وي ادامه داد:افراد تا زماني كه ظرفیت دیدن و کشف فرصتها را نداشته باشند توانايي بهره گيري از فرصت های بی شمار پيرامون خود را نخواهند داشت و زندگی را بدون فرصت براي تحقق اهداف تلقی مي كنند، که اینچنین نگرش و فرهنگ غلطی که ناشی از رخوت فکری افراد است، یکی از عوامل رخوت کارآفرینی در جامعه قلمداد می شود.

رستم زاده با اشاره به تبديل بدترين شرايط و موضوعات زندگي به يك فرصت جدید از سوی افراد خلاق با توسل به نگرش تيزبين و خلاق افزود:  هنر در کارآفرینی آن است که، با اتکاء به قوه خلاقیت و فکر آفرینی ، بیشترین بازدهی را در کمترین زمان داشته باشد، که گاه امكان دارد، با وجود شرايطي بسيار مثبت و واضح، نياز كمتري به خلاقيت و تدبر در جهت بهره گيري از فرصت هاي آماده وجود داشته باشد .

و ی ادامه داد: با حاکم شدن اینچنین فرهنگی مردم تامل و تدبری محتوایی به ریزترین مسائل زندگی خود در تمامی  رفتارها نگرش ها روابط و تفكرات ، و برنامه های زندگی خود در تمامی عرصه های آن خواهند داشت.

 وی با اشاره به اینکه براساس احادیث دینی یک ساعت تفکر صحیح و اصولی بهتر از هفتاد ساعت عبادت بیان شده است، گفت: فکرآفرینی باید در جامعه به یک فرهنگ تبدیل شود زیرا، ایجاد فرهنگ فکرآفرینی منجر به تقویت روحیه استقلال طلبی در راستای کاووش و کشف کسب و کارهای جدید میگردد، که این مهم نیز از دیگر اهداف جشنواره محسوب می شود.

دبير جشنواره ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدید کسب و کار،تدوین و ارائه ایده در قالب های بدیع تر و نوتر را در تمامی مقاطع و پروسه زمانی امری ضروری دانست، و افزود:مي توان پس از كشف فرصتها و سپري شدن مدت زماني كم يا طولاني ، فرصت را به اشکال ، قالب ها ، سازمانها و شیوه های نو تر ،بدیع تر وخلاقانه تر تعریف و تدوین و ارائه نمود و یا با کمی دستکاری و بروز کردن و توجه به دیگر کارکردها و اهمیت ها و ارزش های ناشناخته آن ، ایده های بسیار تازه تر ،بدیع تر و ارزشمند تر و مورد نیازتری کشف و ارايه كرد.

وی با بیان اینکه ایده های جدید نسخه ای برای ایجاد فرصت های جدید است، گفت:ایده های کسب و کار جدید منبعث از فرصت طلبی و یا فرصت سازی فكري و عملي است و در بسیاری از مواقع جمع تضادها منجر به تعریف  شغل جدید می شوند و یا با تغییر قسمت کوچکی از ساختار و خروجی يك شغل ، شغل جديدي كه خارج از انتظار ، بکر و نوآورانه است ،بدست مي آيد.

رستم زاده موضوع حیاتی کارآفرینی را زمینه ای برای تعالی کشور و افراد جامعه در تمامی ابعاد دانست و افزود: کشورها در شتافتني بی رحمانه در مسير توسعه نیازمند بستر و زمینه ای برای ترویج فرهنگ کارآفرینی در ابعاد مختلف آن در سطح جامعه است، که‌باید با در نظر گرفتن‌ارزشهای متعالی دینی، فرهنگ ناب ملی وقوه تعقل و تفکر محتوایی والاي مردم جامعه در صدد تدوين نسخه ای ترکیبی در جهت بهره مندی از موضوع کارآفرینی باشیم.

وی با بیان اینکه تعریف و تدوین شغلهای موجود با روشهای خاص انجام گرفته است، گفت:خلاقیت، در بازتعریف روشها و محتوا و دادن سازمان جدید به یک شغل سابق وتغيير در سيستم ،سازمان و ترکیب شغلها و پاسخی نو و تازه برای نیازهای قدیم‌و جدید و ساختار سازی برای شغل های کهنه با خروجی های متفاوت از موضوعاتی است که باعث تعريف شغل های بکر و ناشناخته و نوین می شود، که ایجاد انگیزه برای تعریف و کشف شغل های نوین و ناشناخته، ترویج و توسعه فرهنگ کار آفرینی ،خلاقیت و نوآوری در اینخصوص يكي دیگر از اهداف اصلي بخش ايده اين جشنواره است.

وی با اشاره به اینکه امروزه قواعد بازی اقتصادی فرق کرده است، گفت: بدین منظور هر روز باید ادبیات و گفتمان جدیدی در تعریف کسب و کارهای جامعه و محصول نوع کار و شرکت خود پیاده نماییم.

وی با عنوان اینکه هرساله بیش از 500 شرکت برتر و معتبر که شغل خود را از کسب و کار کوچک شروع کرده اند تاسیس می شوند گفت: در حدود 50 درصد شرکت های بزرگ نیز از رده خارج می شوند، که این امر ناشی از ایده پردازیهای بسیار ساده در تفکر افراد خلاق موسیسن و مدیران این بنگاههای ریز و درشت با تعریف و معرفی و ارائه کارکردهای ناشناخته و جدید است.

وی با اشاره به مثالهایی از  نیازهای پنهان و شغل های موجود و یا تعریف نشده ای که قابلیت تبدیل شدن به یک ایده کسب و کار جدید را دارند خاطر نشان ساخت: تعریف شرکتی که به مشترکین خود هر روز صبحانه گرم و متفاوت با مزاج و یا گونه های غذایی مختلف و متعدد در راس ساعت معین خارج از شیوه ها و خدمات موجود مرتبط فعلی در درب خانه ارائه می نماید می تواند با تغییر و اضافه کردن و دگرگون کردن شیوه های ارائه و یا نوع خدمت و یا خدمت جدیدی که ترکیب و تولید می کند به شغلی جدید و جدیدتر در هر پرو سه زمانی خاص تبدیل شود و قابليت به روز شدن آن در مقاطع مختلف را هم مي توان پیش بینی نمود.

وی گفت:در بسیاری از مواقع افراد ایده پرداز کارآفرین خود نیازهایی را برای مردم شفاف سازی‌و مشخص و به آن اهمیت داده و یا ارزش آن را مشخص نموده و از این ضرورت نیاز به آن، یک ایده کسب و کار بکر و تعریف نشده بسیار ارزنده طراحي می کنند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی؛ جهاد در عرصه ی مدیریت توسعه ی کارآفرینی در جامعه و بهره مندی اثرگذار از این مقوله را مستلزم نگرش فرهنگی به این موضوع حیاتی ذکر کرد و افزود:رویکرد اولویت دار فرهنگ محورانه به مبحث کارآفرینی باعث ارتقاء اثرگذاری ابزارهای آموزشی و پژوهشی و ترویجی در این موضوع خواهد شد، در غیر اینصورت اقدامات صورت گرفته ابتر خواهد ماند و یکی از اهداف این همایش بسترسازی برای فرهنگ سازی و نهادینه شدن مولفه های مورد نیاز و ضروری برای کارآفرینی در افراد جامعه و حساسیت به آن است.

دبير جشنواره ملی ایده های کارآفرینی و فرصت های جدید کسب و کار با اعلام اينكه جامعه نیازمند تدبر و تفکر خلاقانه مردم در تمامی حوزه ها علی الخصوص در بحث کسب و کار مشاغل تعریف نشده و یا موجود با ترکیبی جدیدتر است اظهار كرد:متولیان این جشنواره در بعد کلان در صدد ایجاد حساسیت و توسعه اینچنین فرهنگی در این بخش از جامعه هستند و در بعد تخصصی تر نیز ایجاد بانک اطلاعاتی از این نوع مشاغل تعریف نشده بکر و ناشناخته و نیز ایجاد بستر و حساسیت و انگیزه در بین پژوهشگران و اساتید دانشگاهی برای مطالعه و ارائه مقالات و راهکارهایی در جهت تولید علم و توسعه و ایجاد اینچنین فضای فکری در جامعه از دیگر اهداف عمومی همایش می باشد.

وی گفت: با اتمام مهلت فراخوان آثار، ارگانها و نهادهای ذی ربط علاقمند نیز در برگزاری اختتامیه این جشنواره ملی مشارکت خواهند نمود.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی،بررسی نقش تجربيات جهاني در ايجاد فرصتهاي جديد شغلي در بخش‌هاي مختلف، نقش فن آوري هاي نوين در توسعه فرصتهاي جدید كارآفريني مبتني بر ايده، بررسي موانع و راهكارهاي توسعه ايده‌پردازي كارآفريني در دانشگاه ( از نگاه استاد و دانشجو)و طراحي مدل اجرايي براي ترويج و توسعه‌ي ايده‌هاي جدید كارآفريني با نگرش فرهنگي و گرايشات كسب و كار و  تجاری سازی ایده های ناشناخته کارآفرینانه را از محورهای جشنواره در بخش مقاله عنوان کرد و افزود: جامعه نیازمند به تعریف کسب و کارهای ناشناخته و جدیدی در راستای کاهش بیکاری در میان جوانان در حداقل زمان ممکن است، که قطعا این مهم بغیر از تئوری پردازیهای بومی شده و مباحث تخصصی کارشناسی که از سوی اساتید و پژوهشگران دانشگاهی جامعه مطالعه و ارائه می شود، محقق نخواهد شد.

وی بررسي راهكارهاي مناسب جهت تشويق و ترغيب ایده پردازی کارآفرینانه، بررسي تعريف و راهاندازي سيستمها و نظامهاي توسعه و ترویج ایده پردازی و ایده پروری در جامعه، بررسي نقش ايده در حل مسائل كارآفريني، بررسي نقش سياستهاي دولت در توسعه و ترویج ایده پردازی کارآفرینانه و بررسي و تجزيه و تحليل ايده‌هاي كارآفرينانه شركت‌ها براساس الگوهاي مختلف كارآفريني را از جمله محورهای بخش مقاله عنوان کرد .

وی‌بااشاره به نامگذاري سال جاري به عنوان سال اصلاح الگوي مصرف از سوي مقام معظم رهبري، افزود: بخش ويژه اين جشنواره با موضوع اصلاح الگوي مصرف تدوین گردیده است و علاقمنداني كه ايده هایی مرتبط در اين موضوع داشته باشند مي توانند در محور ويژه جشنواره شركت نمايند.

معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد آذربایجان غربی گفت:  علاقمندانی که ایده های کسب وکار خارج از موضوعات محورهای تعریف شده دارند، می توانند در محور آزاد بخش ایده این جشنواره شرکت نمایند.

وي در پايان خاطر نشان ساخت: به 3 نفر از دارندگان ايده هاي برتر در هر محور و نيز 3 مقاله برتر بر اساس رتبه بندي  سكه بهار آزادي به همراه لوح تقدير جشنواره اهداء خواهد شد.

وي مهلت ارائه آثار را تا پايان آبان سال جاري اعلام كرد و افزود:علاقمندان مي توانند جهت دريافت كاربرگهاي ثبت نام به پايگاه اينترنتي جشنواره به نشاني http://www.idehno.ir  مراجعه و پس از تكميل، موارد مورد نياز را به آدرس: آذربايجان غربي- اروميه- خيابان شهيد بهشتي- داخل دانشگاه اروميه- ساختمان جهاددانشگاهي – دفتر معاونت فرهنگي – دبیرخانه جشنواره -كد پستي 5715944919  و يا به پست الكترونيكي info@idehno.ir  ارسال نمايند.ح/الف

١٥:١٨ ٠٢/٠٨/١٣٨٨
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد