سمینار « توسعه کارآفرینی و بهینه سازی دوران تحصیل » در شيراز برگزار شد
نخستین سمینار « توسعه کارآفرینی و بهینه سازی دوران تحصیل » به همت دفتر کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و مرکز همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی واحد فارس و در سالن صدرا و سینای شیراز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي مركز همياري اشتغال فارغ التحصيلان جهاددانشگاهي واحد فارس، مسعود رستگار رئیس جهاد دانشگاهی واحد فارس در مراسم افتتاحیه سمینار در سخنانی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی نباید صرفاً به اشتغال خود فکر کنند و باید محوری برای ایجاد اشتغال دیگران باشند.
وی با تأکید بر لزوم توسعه آموزش های کاربردی متناسب با نیاز جامعه دانشگاه ها خاطرنشان کرد: آموزش های کاربردی متناسب با نیاز جامعه در دانشگاه ها خاطرنشان کرد: آموزش های کاربردی متناسب با نیاز جامعه و خودباوری فارغ التحصیلان دانشگاهی دو شرط اصلی برای تأثیرگذاری در حوزه اشتغال و فعالیت های اجتماعی است.
رستگار با بیان اینکه مطالعات صورت گرفته بیانگر استعداد سرشار در جوانان ایرانی نسبت به دیگر نقاط دنیاست، افزود: فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در رشته های پزشکی مصداق افراد خودباوری هستند که باید با شناسایی نقاط ضعف و قوت خود و فرصت ها و تهدیدهای موجود در جامعه، بهترین تصمیم را برای زندگی فردی و اجتماعی خود اتخاذ کنند.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد فارس با اشاره به تأکیدات مکرر امام خمینی (ره) مبنی بر خودباوری جوانان ایران اسلامی اظهار کرد: ما می توانیم خودمان محیط پیرامونی و محیط بین المللی را متحول کنیم.
وی با اشاره به توانمندی های فراوان خدادادی در انسان ها، ادامه داد: برخی به آیه مبارکه « لایکلف الله نفساً الا وسعها » با نگرش منفی و برای توجیه کم کاری های خود، نگاه می کنند در حالی که وجود توانمندی های گسترده، تکالیف فراوانی را برای انسان به همراه می آورد و باید متناسب با تکالیف خود در جامعه تلاش کنیم.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد فارس به وضعیت آموزش در دانشگاه های علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تحصیلات دانشگاهی در رشته های علوم پزشکی معمولاً کاربردی و همراه با تجربه آموزشی است اما این نوع آموزش تجربی برای پاسخگویی به نیازهای اشتغال کافی نیست و پس از فارغ التحصیلی با مشکلاتی روبرو هستند.
وی اضافه کرد: برپایی دوره های آموزش کارآفرینی متناسب با نیازهای جامعه و همسو با آموزش های علوم پزشکی می تواند بخشی از نیازهای فارغ التحصیلان علوم پزشکی را مرتفع سازد.
دکتر فتاحی مدیر دفتر کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این سمینار با بیان اینکه بحث اشتغال فارغ التحصیلان یکی از دغدغه های اصلی اساتید و مدیران این دانشگاه است، گفت: دانشگاه های بزرگ جهان در کنار دانشکده های موجود خود، دانشکده کارآفرینی متناسب با رشته های تحصیلی خود دائر می کنند تا فارغ التحصیلانی توانمند را به بازار عرضه کنند.
وی ادامه داد: برگزاری 3 واحد درسی اختیار برای درس کارآفرینی نمی تواند پاسخگوی نیاز دانشجویان برای دستیابی به بازار کار باشد بنابراین در نخستین اقدام این 3 واحد باید اجباری شود.
مدیر دفتر کارآفرینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطرنشان کرد: در دانشگاه های علوم پزشکی کارآفرینی به مفهوم درست آن شناخته شده نیست و نیازمند بستر مناسب فرهنگی و اقتصادی در بخش درمان و سلامت هستیم.
وی افزود: کارآفرینی در حوزه علوم پزشکی قبل از هر چیز نیازمند شناسایی توانمندی فارغ التحصیلان و نیازهای جامعه است.
در این سیمنار یک روزه اساتید، محققان و دانشجویان به بررسی موضوعاتی از جمله « کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در دانشگاه ها » ، « جایگاه مراکز رشد دانشگاهی در توسعه کارآفرینی » ، « موانع و چالش های فرآوری توسعه کارآفرینی زنان » ، « رهبری سازمان برای نهادینه سازی نوآوری و کارآفرینی » خواهند پرداخت.
١٣:٤٩ ٢١/٠٩/١٣٨٨