٠٥:٣٨ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
گزارش
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در ايسنا:
دين‌مداري نبايد با سنت‌مداري اشتباه شود
مردم در انتخابات آتي پرشور شركت كنند‌

نشست "رسالت بيدارگري دانشگاه و رسانه از منظر حضرت امام خميني(ره)" با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني نوه حضرت امام(ره) ،دكتر حميد رضا طيبي رييس جهاددانشگاهي،دكتر علي منتظري،احمد مسجد جامعي و جمعي از پژوهشگران حوزه انديشه‌اي حضرت امام خميني(ره) در ايسنا برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در اين مراسم - كه در سالن شهيد حسن قريب ايسنا برگزار شد،حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني با اشاره به انتخابات خبرگان و شوراها گفت:‌ اميدواريم با حضور پرشور مردم انتخابات خوبي داشته باشيم و مثل هميشه بتوانيم در مقابل قدرت‌هايي كه مجموعه‌ي ملت ما را ضعيف مي‌خواهند، سربلند بيرون بياييم.
فرزند يادگار حضرت امام (ره) كه در نشست «رسالت بيدارگري دانشگاه و رسانه از منظر حضرت امام خميني (ره)» در سالن شهيد حسن قريب ايسنا و در سالگرد شهادت جمعي از اصحاب رسانه در سانحه سقوط هواپيماي سي130 سخن مي‌گفت، در ابتدا با اظهار خرسندي از حضور مجدد در خبرگزاري دانشجويان ايران، اظهار داشت: خوشحال هستم كه توانستم يك بار ديگر در جمع كاركنان و خبرنگاران اين مجموعه از جمله آقاي نادعلي‌زاده مدير موفق اين مجموعه و هم‌چنين برادر بزرگوارم آقاي دكتر طيبي و هم‌چنين دكتر منتظري حضور پيدا كنم.
وي با تبريك روز دانشجو و سالروز تاسيس خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در عين حال گفت: بر خود لازم مي‌دانم سالروز عروج مجموعه‌اي از خبرنگاران كشور به‌خصوص دو برادر عزيز و بزرگوارم را كه در ايسنا فعاليت مي‌كردند، تسليت عرض كنم.
حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني اظهار داشت: مي‌خواهم بحث خود را با طرح يك سوال آغاز كنم؛ سوالي كه جواب دادن به آن مي‌تواند مجموعه آثار مبارك و ميموني براي كشور به همراه داشته باشد.
وي با طرح اين پرسش كه آيا امام (ره) يك انسان سنتي است يا مدرن و آيا انديشه‌ي امام (ره) مدافع سنت است يا مدرنيسم، گفت: اين سوال بسيار جدي است و در جامعه از اين سوال‌ها به صورت مصاديق مختلف مطرح شده، گرچه شايد اين سوال با اين نحوه و اين نوع گزينه‌ها به صورت صريح مطرح نشده باشد، ولي ما اقسام ديگري از سوال‌ها را مي‌بينيم كه بنيان و ريشه‌ي آن به پاسخگويي به اين سوال برمي‌گردد.
فرزند يادگار امام گفت: اگر بتوانيم به پاسخ اين سوال دست پيدا كنيم مي‌توانيم گام‌هاي روشني را جهت پاسخ به سوال‌هاي ديگر در اين زمينه برداريم.
وي افزود: ما در مواجهه با رفتار و كردار امام (ره) با جملات و گزينه‌هايي روبه‌رو مي‌شويم كه برخي دلالت تام و تمام بر سنتي بودن امام (ره) دارد و برخي به شدت بيانگر يك رفتار مدرن است.
نوه امام ادامه داد: پيش از پاسخگويي به اين سوال لازم است اجزاي پرسش خود را تعريف كنيم و بگوييم سنت چيست و مدرنيسم كدام است.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني اظهار داشت: تا آن‌جا كه من نگاه كرده‌ام، تفاوت‌هاي واضحي بين سنت و مدرنيسم از سوي عالمان اجتماعي مطرح شده است؛ مثلا پارسونز پنج فرق بين سنت و مدرنيسم مطرح كرده است. البته من در اين‌جا قصد ورود به بيان اين تفاوت‌ها را ندارم.
وي گفت: البته ممكن است برخي بيان كنند اين‌گونه نيست كه حتما پس از دوره‌ي سنت، الزاما شاهد دوره‌ي مدرنيسم باشيم و انواع دوره‌هاي پساسنتي را مي‌توان مطرح كرد.
فرزند يادگار حضرت امام ادامه داد: آن‌چه امروز از مدرنيسم تعريف مي‌شود از جوهره‌هاي متفاوتي برگرفته شده است، مثلا دوركيم و وبر به انواع متفاوت، مدرنيسم را تعريف كرده‌اند.
وي افزود: يكي از انواع تعريف‌ها، گام برداشتن براي عبور از دوره‌ي سنت است، ولي ما بدون اين‌كه بخواهيم براي اين دو واژه ارزش‌گذاري كنيم، وقتي بحث سنت مطرح مي‌شود، عده‌اي، به‌خصوص كساني كه سني از آنها گذشته است، حس نوستالوژيك پيدا مي‌كنند و وقتي كه صحبت از مدرنيسم مي‌شود اين واژه به ذهن متبادر مي‌شود كه به سمت مدرن‌شدن و پيشرفت حركت كرده‌ايم.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني افزود: اين دو واژه به خاطر اين حس، از آن‌چه كه مي‌بايست در ذهن فربه‌تر مي‌شود و مدافع سنت و مدرنيسم از اين واژه‌ها بيش از آن‌چه كه از مفهوم آن متداول است، استفاده مي‌كنند.
وي گفت: من اين سوال را به نحو ديگري بيان مي‌كنم و آن اين‌كه آيا انديشه‌ي امام، انديشه‌اي است كه در سنت‌ها ريشه دارد يا از سنت عبور كرده و پساسنت و مربوط به اين دوران است؟ بدين منظور، محتاج به تعريف سنت و بعد از سنت هستيم.
فرزند يادگار امام در تعريف سنت گفت: سنت، نظام ارزشي است كه حاكم بر يك جامعه است و دليل ارزشمند بودن آن، يك منفعت و فايده‌ي عقلاني براي صاحب آن ارزش نيست. پس مي‌توان گفت نظام سنتي نظامي است كه در آن ارزش‌هايي حاكم است كه ناشي از منافع لزوما عقلاني نيست و ريشه‌ي آنها بيشتر در اصول و باورهاي كلان يك جامعه است؛ باورهايي كه ما به ارث برده‌ايم يا اصولي كه ريشه‌ي تاريخي دارد. بر اساس اين تعريف، سوال اين است كه آيا انديشه و انقلاب امام (ره) نظامي است كه آبشخور سنتي دارد و مدافع سنت‌هاست يا به نحوي از سنت‌ها عبور كرده است؟
وي گفت: براي پاسخگويي به اين سوال به نظرم مي‌رسد بايد سنت‌هاي موجود در جامعه را تقسيم‌بندي كرد. برخي سنت‌ها در جامعه ريشه‌ي ديني دارد و برخي ديگر ريشه‌ي ديني ندارد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدحسن خميني در ادامه با طرح مجدد اين سوال كه آيا امام(ره) و انديشه‌ي او سنتي است و يا انديشه‌اي درحال گذار داشته است گفت:‌ وظيفه‌ي دينداران، روحانيت و هر كسي كه مسووليتي در قبال دين دارد، دفاع از سنت نيست؛ البته ما سنتها را در مواردي قبول داريم اما يك ديندار وظيفه‌اش دفاع از ارزش‌هاي ديني است نه دفاع از سنت.
وي با بيان اين كه در برخي از مسائل دو نوع تعريف وجود دارد گفت: به عنوان مثال در مورد جمهوري دو نوع قول وجود دارد؛ يكي جمهوري كه سوغات نظام جديد است اما آنچه وظيفه‌ي ديني ماست يك حكومت اسلامي است؛ بنابراين اينكه حكومت اسلامي در كدام قالب شكل مي‌گيرد مهم است، كه حكومت اسلامي درحال حاضر در قالب جمهوري اسلامي شكل گرفته است.
نوه امام با تذكر اين نكته كه براي دين‌داري، سنتي و يا غيرسنتي بودن مهم نيست، بلكه براي دينداري، مهم آن است كه اين مسائل در قبال ارزشهاي ديني قرار بگيرد، اظهار داشت: دفاع از انديشه امام دفاع از احكام ديني و اسلامي است و اين احكام مي‌تواند در نظام سنتي و پساسنتي شكل گيرد و وظيفه‌ي دينداران و مابه‌هو دينداران اين است كه از ارزشهاي ديني دفاع كنيم، زيرا خلط بين سنت و دين مواردي را پيش آورده كه بسيار غير قابل دفاع بوده است.
وي گفت: در همين راستا در مواردي كه اصل و حدود مورد هجمه قرار مي‌گيرد، امام (ره) تحمل نمي‌كند؛ البته اين دفاع از سنتها نيست، زيرا اصل و حدود جزو موارد اصول دين است و سنت محسوب نمي‌شود. به عنوان نمونه در مقطعي از انقلاب بحث موسيقي، شطرنج و اختيارات حكومت مطرح شد كه امام(ره) به درستي راه و مسير را در اين زمينه شناختند.
حجت‌الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني در بخش ديگر سخنانش درباره عملكرد مجموعه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا) در زمينه مسايل فوق نيز گفت:‌ استنباط من اين است كه مجموعه‌ي ايسنا در طول فعاليت خود به اين مهم وفادار بوده است و ضمن دفاعي كه از دينداري داشته، دينداري را با سنت‌مداري اشتباه نكرده است.
وي گفت: هرجا دينداري و سنت‌مداري اشتباه شده و ما به نام دين از سنتها دفاع كرده‌ايم، به نوعي با طيف‌هاي متعددي به ستيز برمي‌خيزيم كه لازم نبوده است، زيرا قدرت اسلام در آن بوده كه هيچگاه خود را به عنوان سنتي معادل سنت‌هاي ديگر به جوامع ديگر تحميل نكرده است.
وي ادامه داد: اگر اين مهم در مجموعه‌ي دينداران جامعه‌ي ما شكل بگيرد و يك مجموعه‌ي رسانه‌اي به عنوان ركن اصيل و اساسي كه امروز در دنيا براي سخن گفتن، شنيدن و مفاهمه ايجاد شده بتواند به وجود آيد مطمئنم كه ما توانايي آن را داريم كه انديشه‌ي امام را فراتر از حدود جغرافيايي و زماني خود پيش ببريم.
نوه امام تصريح كرد: خوشبختانه دوستان در مجموعه ايسنا بر اين امور واقفند و هم مديريت سابق جهاد و هم مديريت موجود قطعا با درايت و همت و حوصله اين راه را ادامه خواهند داد؛ زيرا كار رسانه بسيار سخت است و مانند آشپزي است كه بايد براي سلايق مختلف غذا آماده كند.
وي گفت: خبرگزاري كه وسعت بيشتري از مطبوعات دارد وظيفه‌ي سنگين‌تري در اين زمينه برعهده دارد، بنابراين تحمل بسيار لازم است و بايد در خود و مديران مجموعه تحمل را بالا ببريد؛ زيرا اگر قرار بر اين است، كه هست، در راستاي آنچه فكر مي‌كنيم و هدف و ارزش‌هاي ماست، گام برداريم، قطعا از نواحي مختلف فشار وارد مي‌شود؛ البته نه از بابي كه دين‌گريز هستند، بلكه از خلط سنت با دين، اين مسائل به وجود مي‌آيد؛ زيرا بسياري از موارد اعتراض ما به يك سنت را اعتراض به دين مي‌پندارند، در حالي كه اين مسئله محل صحبت است، بنابراين بايد تحمل خود را بالا ببريم و اين تحمل بالا را بايد از بزرگان دين و امام رحمت‌الله فرا بگيريم.
وي در پايان با اشاره به انتخابات خبرگان و شوراها گفت:‌ اميدواريم با حضور پرشور مردم انتخابات خوبي داشته باشيم و مثل هميشه بتوانيم در مقابل قدرتهايي كه مجموعه‌ي ملت ما را ضعيف مي‌خواهند سربلند بيرون بياييم.

محمدعلي نادعلي‌زاده مديرعامل ايسنا
  در ابتداي اين مراسم، با گرامي‌داشت ياد امام (ره)، شهيدان انقلاب و شهداي سانحه‌ي هواپيماي C-130 درباره‌ي هدف از برگزاري چنين نشستي اظهار داشت: با توجه به اين‌كه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) تلفيقي از دانشگاه و رسانه است و دانشجويان به وظيفه‌ي رسانه‌اي خود عمل مي‌كنند و بنا دارند اين وظيفه را در چارچوب تفكرات امام (ره) و رهبري انجام دهند، در نظر داشته‌ايم تا مراسمي را با عنوان «رسالت بيداري دانشگاه و رسانه از منظر امام خميني (ره)» و با حضور استادان حوزه و دانشگاه برگزار كنيم.

ابوالفضل مروي نويسنده و روزنامه نگار
 در اين نشست گفت: گفتمان حضرت امام نشان مي‌دهد دانشگاه و رسانه محل توليد گفتمان مردمي هستند.
وي كه در نشست «رسالت بيدارگري دانشگاه و رسانه از منظر حضرت امام خميني (ره)» در سالن شهيد حسن قريب ايسنا و در سالگرد شهادت جمعي از اصحاب رسانه در سانحه سقوط هواپيماي سي130 سخن مي‌گفت، افزود: انديشه‌ي امام خميني(ره) ميراث ملي و دارايي ماست و اين دارايي، دوست و در عين حال دشمنان زيادي دارد كه مي‌خواهند آن را نابود كنند.
وي با بيان اين‌كه جهان سرمايه‌داري كه بي‌جهت يك ريال خرج نمي‌كند، ميليون‌ها دلار خرج كرده تا يك روايت جعلي از اسلام درست كند، ادامه داد: اين روايات جذابيت‌هاي ظاهري دارند اما بي‌معنا هستند.
اين نويسنده با تاكيد بر اين‌كه اسلام واقعي را امام (ره) معرفي كرد، افزود: اين اسلام تا زماني كه آمريكا و انگليس روي كره زمين باشند، دشمن دارد و يك نبرد دائمي در اين زمينه وجود خواهد داشت.
نويسنده‌ي كتاب «شيوه‌هاي تبليغي امام خميني (ره)» در ادامه‌ي سخنان خود با اشاره به اين جمله‌ي امام (ره) كه «مي‌خواهند آخوند و روحاني را از بين ببرند» گفت: امام فرمود روحاني سخنگوي دين و مكتب است و اگر دين سخنگو نداشته باشد از بين مي‌رود.
مروي خاطرنشان كرد: نابودكردن كتاب كاري ندارد، اما اگر انديشه‌ي امام خميني (ره) سخنگو نداشته باشد مهجور مي‌شود. خوشبختانه هم‌اكنون اين انديشه، سخنگوهاي معتبري دارد اما خود ما گاهي سهوا به مهجورشدن اين انديشه كمك مي‌كنيم.
اين نويسنده با بيان اين‌كه بيدارگري، يك معناي انتزاعي است كه دو ركن دارد، در عين حال از هويت‌بخشي و آگاهي‌بخشي به عنوان اين دو ركن ياد كرد و افزود: امام خميني (ره) از اسلام، خرافه‌زدايي و با اين كار هويت واقعي مردم را بيدار كرد و به آنها نشان داد.
نويسنده‌ي كتاب «شيوه‌هاي تبليغي امام خميني (ره)»، آگاهي‌بخشي و هويت‌بخشي را همراه هم عنوان كرد و گفت: تا انسان نفهمد كيست، نخواهد فهميد كه كجاست و دور و برش چه مي‌گذرد.
بر اساس اين گزارش، مروي در ادامه‌ي سخنانش افزود: اسلام حضرت امام، بزرگ‌ترين مشكل و معضل و معماي 200 ساله‌ي اين كشور يعني استبداد داخلي و سلطه‌ي خارجي را با كمك مردم كه دانستند چه كسي هستند و فهميدند اطرافشان چه خبر است، حل كرد.
وي با بيان اين‌كه گفتمان امام (ره) نشان مي‌دهد دانشگاه و رسانه از نهادهاي مدني هستند، افزود: گفتمان امام نشان مي‌دهد دانشگاه و رسانه محل توليد گفتمان مردمي هستند.
اين نويسنده با اشاره به اين‌كه امام (ره) بارها دانشگاه را قرين حوزه و اين دو را دو بال تعبير و معرفي كردند، ادامه داد: درباره‌ي مطبوعات نيز متفكران چهار نقش اصلي را عنوان كرده‌اند كه اين چهار نقش در انديشه‌ي امام (ره) وجود دارد.
اين روزنامه‌نگار نقش خبري (نظارت بر محيط)، نقش راهنمايي و نقش انتقال ميراث فرهنگي را از جمله اين نقش‌ها برشمرد و گفت: دانشگاه و رسانه را امام خميني (ره) از منظر و نقش تربيتي و هدايت و هويت‌بخشي، منطبق با هم مي‌داند، اما قابل توجه اين است كه امام (ره) هيچ‌گاه نگفت دانشگاه شبيه رسانه است اما گفت رسانه دانشگاه است. از نظر امام (ره) دانشگاه مبناست و رسانه به تبع آن حركت مي‌كند.
مروي در پايان سخنان خود خاطرنشان كرد: وظيفه‌ي بيدارگري و هويت‌بخشي دو نهاد دانشگاه و رسانه در گفتمان امام (ره) جنبه‌ي بلندمدت و كوتاه‌مدت دارد. دانشگاه جنبه‌ي بلندمدت و رسانه جنبه‌ي كوتاه‌مدت دارد.

مولف كتاب سلطه رسانه‌اي صهيونيسم در آمريكا نيز طي سخناني در اين مراسم گفت: ترديدي نيست كه قوام و بنياد نظام‌هاي اجتماعي بر اصل ايجاد ارتباط در بين اعضاي جامعه و نيز رابطه با بيرون نظام است.

زهرا سمواتي كارشناس ارشد علوم ارتباطات طي سخناني با موضوع " نگرشي است بر ديدگاه‌هاي حضرت امام(ره) پيرامون جايگاه و نقش رسانه‌هاي جمعي و نيز گذري بر سلطه‌ي رسانه‌اي صهيونيسم بر افكار جهاني " اظهار داشت: ايجاد رابطه بدون اطلاع و آگاهي از كنش‌هاي درون و برون نظام ممكن نيست، بدين معني كه وجود اطلاعات و اخبار از يك سو بر تعامل موثر بوده و آن‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و از سوي ديگر همين عامل‌ها و عكس‌العمل‌ها موضوعات جديدي براي مطبوعات فراهم مي‌نمايد. رسانه يكي از ابزار‌هاي تعيين كننده‌ي خط مشي‌هاي حاكم بر جامعه است كه مي‌تواند مصلح يا مفيد باشد.
وي با اشاره به فرمايشي از حضرت امام (ره) مبني بر اين‌كه « امام قلم اگر لغزش پيدا كنند يك ملت را مي‌لغزانند... قلم شما اگر ارشادي باشد،ملت را به راه راست هدايت مي‌كند و مي‌تواند مردم را از انحرافات نجات دهد» ادامه داد: بنابراين اولين كاركرد رسانه در عرصه‌ي روابط اجتماعي، زمينه سازي براي رشد معنوي اعضاي جامعه است. از اين موضوع معلوم مي‌گردد كه رسانه و فرآورده‌هاي قلمي در ديدگاه حضرت امام(ره) از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
وي خاطرنشان كرد: در نظر ايشان رسانه و از جمله مطبوعات بايد دل مشغولي‌هاي عديده‌اي داشته باشند كه در راس آن‌ها وظيفه‌ي آموزش مردم در جهت تعالي و تكامل است. مطبوعات بايد به طور جدي از ذكر مطالب و اخباري كه زمينه‌ي انحراف ديگران را فراهم مي‌آورد و آنان را به ورطه‌ي كژي سوق مي‌دهد اجتناب نمايد. اين يك شاخص و معيار اصول است كه هر چيز ديگر را تحت الشعاع قرار مي‌دهد. در زمينه اين اصل اساسي و بنيادين موضع مطبوعات در مقابل كليت اسلام و احكام اسلامي و نيز كليت نظام و انقلاب روشن مي‌شود. در ديدگاه حضرت امام(ره) مطبوعات بايد بدان گونه عمل نمايند كه تحت هيچ شرايطي كليت اعتقاد به دين اسلام و باور‌ها و ارزش‌هاي موجود در آن‌ها خدشه‌دار نشود.
اين نويسنده و مولف ادامه داد: ايشان در جاي ديگر، به هنگام اعطاي حكم حجت الاسلام والمسلمين جناب آقاي دكتر خاتمي به مسوليت روزنامه‌ي كيهان تاكيد مي‌ورزند كه مطبوعات بايد هميشه در خدمت اسلام عزيز و مردم و كشور باشند. ايشان معتقد بودند كه يكي از رسالت‌هاي اصلي مطبوعات خدمت به مردم است. آن‌ها بايد از ذكر مطالب غير مفيد به حال مردم اجتناب كنند. يكي از موضوعات مورد نظر حضرت امام (ره) حفظ حرمت مردم است. ايشان هيچ گاه بين مردم و اسلاميت نظام و جهت گيري آن تمايزي نمي‌ديدند و به صورتي زيبا و جذاب، اين دو عنصر اساسي انقلاب را با هم آميخته مي‌كردند، به طوري كه تفكيك آن‌ها كاري بسيار سخت و دشوار است، زيرا انقلاب را مردم به وجود آوردند و اين در حالي است كه انگيزه‌ي آن‌ها اسلام بوده است. بر اين اساس جهت‌گيري رسانه‌ها نيز بايد همين راه و مسير باشد. بهترين دليل براي اسلاميت مردم و همراهي اين دو عنصر با هم، آن است كه اگر عشق و علاقه مردم به اسلام نبود، وحدت و انسجام دروني حاصل نمي‌شد و در نتيجه ، انقلاب به پيروزي نمي‌رسيد. بنابراين انقلاب مرهون اسلاميت و مردم است.
سمواتي ادامه داد: امام(ره) معتقد بودند كه قلم اسلحه‌اي است كه بايد در دست افراد صالح و شايسته باشد. در عين حال ، از موعظه و نصيحت اهل قلم دست برنمي‌داشتند و به آن‌ها يادآوري مي‌كنند كه؛ « توجه كنيد كه قلم‌هاي شما شريك خنجر‌هايي كه از پشت به ما مي‌زنند، نباشد. توجه كنيد كه زبان‌هاي شما ، قلم‌هاي شما چماق نباشد و با همان قلم بنويسيد كه چماق بد است. توجه كنيد كه قلم‌هاي شما و زبان‌هاي شما، مسلسل نباشد و به سينه اين جوان‌ها وارد بشود و آن وقت بگوييد كه به ما حمله شده است، شما هم حمله كرديد.» اين‌ها بخش‌هايي از فرمايشات حضرت امام(ره) درباره‌ي نقش و جايگاه و وظيفه‌ي رسانه‌ها بود. اما گفتني است عصر حاضر عموما با مشخصه‌هايي چون جهاني‌سازي، انقلاب تكنولوژيكي و اعطاي آزادي شناخته مي‌شود. در چنين شرايطي، رسانه‌ها و ابزار ارتباطي نقشي مهم و شايد تعيين كننده دارند. بي شك جهاني‌سازي اقتصاد و فرهنگ، بدون حضور رسانه‌هاي تجارت‌مآب عالم‌گير كه در جريان فعاليت‌شان به مبلغين بازار تبديل شده‌اند و به مصرف‌زدگي دامن مي‌زنند، ميسر نمي‌باشد.
وي افزود: از سويي يكي از مهمترين ابزار دشمن به ويژه آمريكا و صهيونيسم براي گسترش نفوذ خود در عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي و سياسي جوامع ديگر، توسل به رسانه‌هاست. در دنياي كنوني، رسانه‌هاي عالم‌گير كه غالبا در جهت منافع آمريكا و صهيونيسم حركت مي‌كنند، روز به روز بر دامنه و نوع فعاليت خود مي‌افزايند، به طوري كه جوامع سنتي و ريشه‌دار شرق و غرب را نيز سخت متاثر از خود ساخته‌اند. بي‌شك تداوم چنين جرياني در گروي گسترش و تقويت بيشتر رسانه‌هاست، رسانه‌هايي كه به طور پنهاني در خدمت سياست‌ها و انديشه‌هاي دولت مردان غربي است.
سمواتي با اشاره به كتاب‌ سلطه رسانه‌اي صهيونيسم كه به رشته تحرير درآورده خاطرنشان كرد كه در اين كتاب به تبيين اين موضوع پرداخته شده و جنبه‌هاي گوناگون نفوذ صهيونيسم در عرصه رسانه بيان شده است.
وي معتقد است: سيطره صهيونيسم بر رسانه‌هاي فراگير جهان، امروزه ديگر امري انكارناپذير است. اهدافي را كه يكي از خام‌خام‌هاي يهودي، در سال 1869 در سخنراني در شهر «پراگ» مبني بر الزام سيطره كامل يهود بر رسانه‌هاي جمعي اعلام كرده بود، اكنون محقق شده است. او معتقد بود كه پس از طلا، دستگاه‌هاي خبررساني به ويژه مطبوعات – كه در آن زمان مهمترين ابزار اطلاع‌رساني در دنيا محسوب مي شد – دومين ابزار صهيونيسم براي استيلا بر جهان است؛ بنابراين از همان آغاز با برنامه‌ريزي‌هاي دقيق، حساب شده و صرف هزينه‌هاي كلان، تلاش بي‌وقفه را براي به دست گرفتن جريان‌هاي اصلي خبررساني و مطبوعاتي در سرتاسر دنيا آغاز كردند. وابستگي‌هاي بزرگترين رسانه‌هاي خبري دنيا، همچون؛ خبرگزاري رويترز، آسوشيتدپرس، يونايتدپرس، شبكه‌هاي NBC.ABC.CBS و نشريات معتبري همچون: نيويورك تايمز، واشنگتن پست تايمز، ديلي اكسپرس و صدها عنوان نشريه ديگر به لابي صهيونيست‌ها، حاصل همان تلاش‌هاي پيگيرانه قوم يهود است.
وي ادامه داد: اختراع سحرانگيز برادران لومير با آن قدرت تاثيرگذاري خارق‌العاده و ظرفيت‌هاي فراوانش به عنوان يكي از مهمترين كانال‌هاي ارتباطي با مردم، و امروز؛ نفوذ صهيونيست‌ها در اين صنعت پرمخاطب و جذب از چنان رشد روز‌افزون و سريعي برخوردار شده است كه براساس بسياري از منابعي كه از سوي هاليوود در اختيار مردم قرار مي‌گيرد، بيش از نود درصد فعالان حرفه سينما در آمريكا را وابستگان به لابي صهيونيسم تشكيل مي‌دهند. اگر چه افشاي اين وابستگي‌ها در مقطعي از تاريخ براي دو طرف، بنا به دلايلي چندان مقبول و خوشايند نبود، ولي در سال‌هاي اخير بيان چنين ارتباطاتي در سينماي هاليوود، به عنوان سند افتخار و مايه مباهات براي عناصر وابسته محسوب مي‌شود.
وي گفت: با تحقيقي در آثار ساخته شده از سال‌هاي دور، اين واقعيت بيشتر نمايان مي‌شود كه سينما از بدو پيدايش، تاكنون، همواره در جهت برآوردن خواسته‌هاي يهوديان صهيونيست گام برداشته است؛ گامي در جهت تطهير چهره يهوديان و تخريب چهره اديان ديگر به ويژه دين اسلام در نزد افكار عمومي دنيا. سينما امروزه به عنوان يكي از ابزارهاي چشمگير در توسعه تمدن مادي در آمده است. سينما به دليل جذابيت‌هاي ظاهري و فريبنده فراوان و كاركردهاي عيني و مؤثر آن، مورد توجه عوام و خاص قرار گرفته است. برخي غرق شكوه مادي آن شده‌اند، كه اكثريت مردم جهان را تشكيل مي‌دهند، وعده قليلي متاملانه با آن برخورد مي‌كنند. قطعا در راه شناخت جهان پيراموني و شرايط و اقتضائات زماني و مكاني و اجتهادات علمي در هر رشته‌اي، توجه به وضعيت سينما و فرمانروايان اين عرصه مي‌تواند، راهگشا باشد.
وي افزود: از سويي زمينه‌هاي فلسفي و فكري و مبادي مادي يا ماوراء‌الطبيعي رسانه‌ها، بخصوص سينما، را در هنگام استفاده از اين ابزار بايد مدنظر داشته باشيم، وگرنه اسير و برده اقتضائات آن خواهيم شد. علاوه بر اين، بايد حاكمان عرصه‌هاي استفاده و سوءاستفاده از سينما يعني صهيونيست‌ها و قدرتمندان مستكبر جهان را هم مدنظر داشته باشيم و توطئه‌هاي آن‌ها در عرصه سينما و هنر و فيلم‌سازي را همواره متوجه باشيم و به سمت شناخت پيچيدگي‌هاي آن حركت كنيم، وگرنه زرق و برق‌ها و جو مرغوب را هم تحت تاثير قرار خواهند داد.
وي خاطرنشان كرد: شناساندن اين رسانه فراگير و ماهيت آن به جامعه و نيز معرفي فنون و «عمليات رواني» آن سهم بسزايي در بيدراي جامعه و رهايي آن از بند اسارت‌هاي مادي و بردگي نوين فرهنگي دارد. بنابراين همان گونه كه اسلام عزيز از ما خواسته است و عقل حكم مي‌كند و رهبر فرزانه انقلاب نيز تاكيد كرده‌اند، ما هم بايد به سمتي حركت كنيم كه فلسفه و جهان‌بيني مستحكم خود را در ساحات گوناگون زندگي بشر و در بين همه‌ي قشرهاي مردم گسترش دهيم. ما بايد با استفاده‌ي مشروع و بجا از قالب‌هاي لطيف و موثر هنري، فلسفه‌هاي چيستي و چرايي و چگونگي خود را معرفي و تبليغ كنيم و انديشه‌ي خود را به سمت كارآيي بيشتر سوق دهيم. غربي‌هاي دنياپرست در فيلم‌ها، كارتون‌ها، رمان‌ها و تابلوهاي هنري، مادي‌گرايي را به خورد كودك و نوجوان و بزرگسال همه‌ي كشورهاي دنيا مي‌دهند و با زمينه‌سازي، جوامع را با هدايت علوم اومانيستي و تجربي به سمت ماترياليسم و سكولاريسم به پيش مي‌برند، اگر ما به اين سمت حركت نكنيم، قطعا وضعمان روز به روز بدتر از قبل مي‌شود و سلطه‌ي طاغوت گسترش مي‌يابد.

به گزارش ايسنا هم‌چنين حجت‌الاسلام والمسلمين جواد فخارطوسي مدرس حوزه و دانشگاه نيز اظهار داشت: متاسفانه عدالت در اطلاع‌رساني در حال حاضر مورد مهجوريت و بي‌توجهي قرار گرفته است.

نويسنده كتاب « پژوهش فقهي در باب خبر و خبرگزاري» و « امام خميني و رسانه‌هاي گروهي» با بيان اين‌كه عدالت در اطلاع‌رساني به معناي برخورداري از شرايطي كه همه‌ي گروه‌ها و نهادها به صورت مساوي اخبار خود را انتشار دهند، است گفت: عدالت در اطلاع‌رساني پشتوانه‌ي فقهي دارد و در واقع واجب شرعي است كه از سوي رسانه‌ها عدالت در اطلاع‌رساني رعايت شود و شرايط براي همه‌ي آحاد و گروه‌ها در اطلاع‌رساني يكسان باشد.
اين محقق و پژوهشگر درباره‌ي عدالت در اطلاع‌رساني براي مخالفان سياسي يك نظام نيز گفت: ما دو نوع مخالف داريم؛ يك مخالف كه مسلح است و اقدامات خشونت‌آميز مي‌كند و مخالف ديگر كه در واقع مخالف فكري و نظري است و منع كردن اين گروه از امكانات خبري، مبناي شرعي ندارد. در واقع مخالفان فكري و نظري براي انتشار اخبارشان هيچ حد و مرزي ندارند و تنها مصلحت در مورد انتشار اين اخبار بايد در نظر گرفته شود.
وي اظهار داشت: مصلحت انتشار اخبار مخالفان بايد توسط شورايي از متخصصان صورت گيرد؛ بنابراين در اعمال گزينش اخبار برخي جريان‌ها اين گروه تشخيص مصلحت، نظر خواهند داد، البته بايد بين مصلحت تشخيص نظام و مصلحت افراد و اشخاص تفكيك قائل شد.ح/الف

 

٢٠:١٧ ١٥/٠٩/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد