١٧:٣٩ ٠١/٠٩/١٤٠٣
گزارش
با حضور وزير راه و ترابري در دانشگاه صنعتي شريف ؛
همايش ملي صنعت ناوگان ريلي كشور فرصتها و چالش‌ها برگزار شد

همايش ملي "صنعت ناوگان ريلي كشور فرصتها و چالشها"4و5 دي ماه با حضور مهندس محمد رحمتي وزير راه و ترابري ، دكتر حميدرضا طيبي رئيس جهاددانشگاهي ، مهندس آقايي رييس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، سردار محمد رويانيان فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي كشور و جمعي از اساتيد و دانشجويان در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي، در مراسم افتتاحيه اين همايش مهندس رحمتي وزير راه و ترابري در سخناني با تاكيد بر لزوم استفاده از آمار و اطلاعات در برنامه ريزي ها و سياستگذاريها، مهمترين مشكل پيشروي وزارت راه و ترابري را كمبود اعتبارات عنوان كرد و گفت : كمبود اعتبارات كافي براي سرمايه گذاري زيربنايي و مشكلات متعدد موجود در اين حوزه از توسعه مناسب زيرساخت ها در حوزه حمل و نقل جلوگيري مي كند .
وزير راه و ترابري با اشاره به عدم تناسب نيازهاي روزمره و سرمايه گذاري هاي زيربنائي افزود: اعتبارات تخصيص يافته به وزارت راه و ترابري براي حل مشكلات اين حوزه و رفع نياز مردم كافي نيست .
مهندس رحمتي با اشاره به اهميت سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي، تاكيد كرد: سرمايه گذاري در بخش حمل و نقل ريلي مي تواند ما را از دور باطل افزايش هزينه هاي جاري و عدم توجه به بخش زيربنائي خارج كند .
وي تصريح كرد: سرمايه گذاري در بخش صنعت ريلي مي تواند از صرف هزينه هاي ترافيك ، تصادفات جاده‌اي و هدر رفتن انرژي پيشگيري نمايد .
مهندس رحمتي در بخش ديگري از سخنان خود با تاكيد بر رابطه مستقيم امكانات و اعتبارات با برنامه ريزي يادآور شد: نبايد شعار فزونتر از حد توان و انتظارات بيش از اعتبارات و توانائي ها باشد و به واقع بايستي با توجه به اطلاعات و آمار موجود عالمانه برنامه ريزي كرد .
وي جلب رضايت مردم را مهمترين هدف وزارت راه وترابري خواند و خاطرنشان ساخت : نمي توان با شعار توسعه توليد داخلي ، از تكنولوژي 50 سال پيش براي اداره كشور استفاده كرد و از سوي ديگر نبايد براي استفاده از تكنولوژي  روز صرفاً به صنعت خارجي روي آورد.
وزير راه و ترابري در پايان رويكرد اين وزارتخانه را مطابق با برنامه چهارم توسعه دانست و با اشاره به نقش  حمل و نقل ريلي در توسعه اقتصادي كشور اظهار اميدواري كرد، صنعت ناوگان ريلي كشور متناسب با چشم انداز 20 ساله كشور توسعه يابد.
براساس اين گزارش ، در اين مراسم همچنين دكتر طيبي رئيس جهاددانشگاهي با اشاره به حضور جهاددانشگاهي در عرصه صنعت گفت: جهاددانشگاهي در مرزهاي توليد علم و فناوريهاي نوين حركت مي‌كند و  سهم عمده‌اي را در كاربردي كردن اين فناوريها به خود اختصاص داده است .
رئيس جهاددانشگاهي به تشكيل گروه هاي تخصصي و راه اندازي مراكز خدمات فني در اين نهاد اشاره نمود و با تاكيد بر ضرورت شناسايي مشكلات توسعه صنعتي كشور افزود: توسعه تكنولوژي و توليد محصولات جديد خارجي در فاصله زماني كوتاه ، ضرورت روزآمد نمودن و توليد علم و فناوري بومي را دو چندان مي‌كند .
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي خروج مبالغ بالاي ارزي از كشور را نتيجه خريد مكرر يك تكنولوژي عنوان كرد و با تاكيد بر لزوم استانداردسازي مصرف، ادامه داد: در حال حاضر برنامه و راهبرد مشخصي براي انتقال تكنولوژي به كشور نداريم و در حاليكه امكانات مناسب توليد فناوري در كشور وجود دارد ، تكنولوژي و فناوري خارجي را وارد كشور مي‌كنيم .
دكتر طيبي به لزوم حمايت جدي دولت از توليدات داخلي اشاره كرد و گفت : در كشورهاي پيشرفته با توجه به هزينه بالاي توليد تكنولوژي ، دولتها سرمايه ريسك پذير را در اختيار توليدكنندگان قرار مي دهند .
وي در خاتمه افزود: دولت بايد با برنامه ريزي مشخص از بخش صنعت حمايت كند، زيرا بومي كردن تكنولوژي و فناوريهاي نوين و استفاده از توليدات داخلي شرط اصلي توسعه كشور و تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله نظام است .
اين گزارش مي افزايد ، مهندس آقايي رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در اين مراسم طي سخناني با اشاره به اهميت نقش توسعه ناوگان ريلي در توسعه اقتصادي كشور و تحقق چشم انداز 20 ساله گفت : ايجاد نظام جامع حمل و نقل به عنوان شرط اساسي توسعه اقتصادي مستلزم توجه ويژه به اين بخش است .
مهندس آقايي خواستار توجه به سودآوري ملي ، آمايش سرزمين و افزايش بهره وري، كاهش مصرف و اصلاح شبكه حمل و نقل كشور شد و با اشاره به جايگاه حمل و نقل در اقتصاد كشور گفت: كشورهايي كه در بخش حمل و نقل ريلي توسعه نيافته‌اند نمي توانند به ايده آل هاي توسعه اقتصادي برسند و اغلب كارشناسان اقتصادي دنيا حمل و نقل را كانون و ستون فقرات توسعه مي دانند .
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنان خود اعتبارات تخصيص يافته توسط مجلس شوراي اسلامي به بخش حمل و نقل ريلي را ناكافي دانست و گفت : براي سرمايه گذاري زيربنايي در بخش حمل و نقل ريلي حداقل نيمي از بودجه سالانه وزارت راه و ترابري بايد در اين بخش صرف شود .
وي با ارائه آماري از اعتبارات عمراني كشور در بخش حمل و نقل ريلي گفت: درصد تحقق ميزان عملكرد پروژه‌هاي عمراني 71%است و 41% از عوامل نارسائي عدم تحقق عملكرد پروژه ها نتيجه كمبود اعتبارات است .
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از سرمايه گذاري نامتناسب در بخش حمل و نقل جاده اي و هوايي به رغم هزينه هاي بالا، خواستار سرمايه گذاري بيشتر در بخش ريلي با توجه به هزينه كم و مزاياي زياد آن شد و گفت : ما تنها جوابگوي 25% تقاضاي حمل و نقل ريلي هستيم و كشور ما با معضل عدم دسترسي آسان مردم به شبكه ريلي مواجه است .
وي در ادامه سخنان خود جذب سرمايه هاي داخلي و خارجي و افزايش اعتبارات را از مهمترين عوامل موثر در توسعه ناوگان ريلي دانست و خواستار توجه به افزايش بهره‌وري ، مديريت منابع انساني و اطلاعات ، توسعه زيرساختها ، اولويت‌بندي پروژه‌ها و اقتصادي كردن فعاليتها به منظور توسعه صنعت ناوگان ريلي شد .
رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي در ادامه ضرورت بهسازي و نوسازي خطوط ريلي و ساماندهي پرسنل اين بخش را از مهمترين اقدامات دولت در برنامه سوم توسعه در حوزه حمل و نقل ريلي عنوان كرد و اتمام شبكه راه آهن ترانزيت كالا (شرق و غرب و شمال و جنوب) ،‌تجهيز شبكه ريلي به سيستم علائم و ارتباطات و نوسازي آن ، ارتباط كلان شهرها با يكديگر و اتصال همه استانها به شبكه ريلي را از مهمترين سرفصل هاي  برنامه‌هاي چهارم توسعه دانست .
اين گزارش مي افزايد، سردار رويانيان فرمانده راهنمائي و رانندگي كشور طي سخناني با ارائه آماري از وضعيت تصادفات و سفرهاي شهري و بين شهري گفت : ميزان سفر ايرانيان 7 برابر اروپائي ها است بطوريكه سالانه 700 ميليون سفر در كشور انجام مي شود .
سردار رويانيان به آمار تصادفات كشور اشاره كرد و گفت : 28 الي 30 هزار كشته ، 300 هزار مجروح و 10 هزار زنداني حاصل تصادفات رانندگي در كشور است و هفت هزار ميليارد صرف هزينه هاي جاري آن مي شود .
فرمانده راهنمائي و رانندگي كشور تصادفات رانندگي را دومين عامل مرگ و مير در كشور خواند و خاطرنشان ساخت: در سال 1348 در طرح جامع تهران براي 5 ميليون جمعيت 500 كيلومتر اتوبان در نظرگرفته شده بود در حاليكه براي جمعيت كنوني آن تنها 300 كيلومتر اتوبان وجود دارد.
سردار رويانيان عامل اصلي تصادفات را بافت قديمي جاده هاي كشور دانست و در پايان با تاكيد بر اهميت حمل و نقل ريلي خواستار توسعه ناوگان ريلي كشور، افزود : توسعه ناوگان ريلي كشور مي تواند نقش بسيار مهمي در كاهش تصادفات رانندگي ، كاهش هزينه و افزايش ايمني و حفظ جان مردم داشته باشد .
اين گزارش حاكيست ، در اين همايش ملي مهندس سعيدنژاد مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در سخناني به تبيين چالش‌ها و فرصت هاي خصوصي سازي در راه آهن پرداخت و بهره گيري از توان فني ،سرمايه ها و منابع بخش خصوصي، بهبود كيفيت در ارائه خدمات وافزايش كارائي و كاهش تصدي گري دولت را از اهداف خصوصي سازي خواند.
مهندس سعيدنژاد تضمين سودآوري و ترغيب بخش خصوصي ، توسعه پايدار راه آهن، انتقال مسووليت ها و مخاطرات كسب و كار و ايجاد هماهنگي بين سازمانها و زيربخشهاي فعال در حوزه صنعت از جمله راهكارهاي خصوصي‌سازي در راه آهن عنوان كرد و ادامه داد: تغيير ساختار تنظيم روابط ، تصويب قوانين و شكستن انحصار در راه آهن و تدوين سند خصوصي سازي و تامين تسهيلات بانكي لازمه خصوصي سازي راه آهن جمهوري اسلامي ايران است .
وي درادامه به قوانين ناظر به خصوصي سازي راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد و گفت : جداسازي امور زيربنايي ، توسعه رقابت سالم ، تجاري سازي ، توليد خدمات و آزاد سازي دسترسي به شبكه حمل و نقل ريلي از راهبردها و سياستهاي اصلي خصوصي سازي راه آهن مي باشد .
مديرعامل شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در ادامه افزايش تنوع و كيفيت خدمات ريلي ، كمتر شدن بار راه‌آهن در مديريت فرايندهاي ريلي ، اشتغالزايي در بازار صنعت حمل و نقل ريلي را از فرصت هاي خصوصي‌سازي عنوان كرد و با اشاره به مشكلات خصوصي سازي يادآور شد: كاهش بهره وري، افزايش تنش ميان اپراتورهاي مختلف ، دشوارشدن عمل به تعهدات و نامناسب بودن ساختار اقتصادي از جمله مشكلات خصوصي سازي در راه‌آهن مي باشند .
اين گزارش مي افزايد، همچنين دكتر بهبهائي دبير اين همايش و مشاور رئيس جمهور در امور حمل ونقل ضمن ارائه گزارشي از روند برگزاري همايش ناوگان ريلي كشور فرصت ها و چالشها به فعاليتهاي جهاددانشگاهي در حوزه فناوري و توليد تكنولوژي اشاره كرد و گفت : جهاددانشگاهي وارد حوزه‌اي شده كه تاكنون به آن به طور جدي توجه نشده بود .
دكتر بهبهاني با اشاره به ضرورت توسعه صنعت ريلي كشور و تدوين استراتژي ملي آن گفت: تبيين ساختارهاي مديريتي در صنعت ناوگان ريلي كشور ، اطلاع رساني درباره تحولات جديد در صنعت ناوگان ريلي جهان ، ارائه راهبردهاي مناسب به منظور خريد هوشمندانه تجهيزات و انتقال فناوريهاي نوين در اين زمينه ، بهبود نظام بهره برداري از توانايي هاي داخلي ، همگرايي موسسات علمي و فني كشور و ارتقاء مديريت و منابع انساني از اهداف اين همايش ملي است .
دبير همايش ملي صنعت ناوگان ريلي كشور در پايان با اشاره به اهميت توسعه صنعت ناوگان ريلي خاطرنشان كرد: ملاحظات اقتصادي صنعت ناوگان ريلي و نقش كمك هاي دولت ، فناوريهاي جهاني در صنعت ناوگان ريلي، آثار اجتماعي و زيست محيطي صنعت ناوگان ريلي كشور، فرصت هاي حمايتي و موانع قانوني در توسعه صنعت ناوگان ريلي و راه كارهاي علمي براي جذب سرمايه هاي خارجي و داخلي از جمله محورهاي اين همايش مي باشد.
لازم به ذكر است ، همايش ملي صنعت ناوگان ريلي كشور فرصت ها و چالشها با برگزاري ميزگردهاي تخصصي و ارائه مقالات علمي در دانشگاه صنعتي شريف به كار خود پايان داد.
شايان ذكر است ،در حاشيه اين همايش ملي نمايشگاهي از دستاوردهاي داخلي شركت ها و مراكز مختلف در زمينه صنعت ناوگان ريلي كشور برپا شد.ح/الف

 

٢١:٠٥ ٠٤/١٠/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد