نايب رئيس شوراي اسلامي در همايش استاني شهيد مفتح :
اساسي ترين وجه اشتراك حوزه و دانشگاه گوهر علم است
همايش استاني شهيد مفتح براي سومين سال متمادي به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي همدان و با مشاركت دانشگاه ها ، حوزه هاي علميه و دستگاه هاي فرهنگي استان در محل تالار اجتماعات دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد .
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،در اين همايش كه به مناسبت گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و تقدير از برگزيدگان "طرح استاني مديريت و سامان از ديدگاه نهج البلاغه " با حضور خانواده شهيد مفتح در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني گفت : كارآمدي سازمان و موفقيت مديريت درتمسك به علم و محور قرار دادن آن در هر تصميم برنامه و اقدام شكل مي گيرد .
ابوترابي افزود : علم تنها حقيقتي است كه شايستگي آن را دارد تا محور وحدت ، حركت ، كرامت ، تعالي و تكامل جامعه انساني قرار گيرد . آنچه نمادي از وحدت است و بر محور منهاي علم و معرفت شكل مي گيرد ماندگار نيست و در درون باطن خويش عين اختلاف است .
وي با بيان اينكه معرفت موجب مي شود كه مخلوق در كمال مطلق فناي حقيقي پيدا مي كند افزود : اگر ملاك علم و دانش تنها تجربه هاي مكرر اثبات شده باشد حتي با تجربه مكرر يك پديده و به دست آوردن نتايج واحد در آن حوزه هم نمي توانيم نظريه علمي داشته باشيم .
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران تصريح كرد : انسان نبايد در محدوده تنگ علوم حصولي زنداني شود ظرفيت انسان فراتر از اينهاست و مي تواند علم حصولي را سكويي براي پرواز در مدارج عالي معرفت قرار دهد ، علم حصولي مقدمه اي براي شناخت راه و تربيت نفس است .
وي تاكيد كرد : در سايه علم حصولي و مدرسه وظيفه خود را تشخيص دهيد به آن عمل كنيد تا متقي و پرهيزگار گرديد و اگر آراسته به تقوا شديد خدا معلم شما مي شود نه استاد حوزه و دانشگاه اين علم نتيجه تقواست نه نتيجه نشستن دركلاس درس ، اما قطعا نمي توان به تقوا رسيد مگر با حضور در كلاس درس و فراگرفتن كتاب وحي و كتاب وحي را در مدرسه مي توان آموخت .
ابوترابي با بيان اين كه انبيا آمده اند تا ما رابه مدرسه بياورند و از مدرسه به كلاس هاي بالا ببرند گفت : تعليم زمينه تربيت و تهذيب را فراهم مي آورد و بعد از آن تازه مراتب بالاي علم و حكمت بعد از تزكيه است و ما مي توانيم اينطور باشيم .
وي يادآور شد : دانشگاه قبل از آن كه آيينه اي براي تبيين حقايق و تعريف حقايق علمي نهادينه شده در جهان ماده و طبيعت باشد بايد آيينه اي براي معرفي ذات اقدس احديت باشد آن جمال مطلق رل نشان دهد .
وي افزود : بايد اذعان كنيم كه در حوزه هاي اقتصاد و صنعت ، رابطه جامعه با دانشگاهها تقريبا قطع است . مديران صنايع بايد براي يافتن راه حل مشكلات خود اساتيد دانشگاه ها را به كمك بطلبند تا به كمك دانش و علم ، با كاهش هزينه ها و افزايش كيفيت توليدات داخلي ، به استقلال واقعي دست يابيم .
يادمان باشد كه در دنياي امروز براي ارتقاي بهره وري و پايين آوردن هزينه ها راهي جز استفاده از علم وجود ندارد كه علم را هم بايد در دانشگاه ها توليد كرد .
حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي تاكيد كرد كه امروزه جهان از عصر «دانش محوري» وارد عصر «دانايي محوري» شده و در اين شرايط جز به خدمت گرفتن دانايي و خرد ، راهي براي گذر از مشكلات و رفتن به سوي تحول و توسعه نداريم .
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از برخي بحث هاي روبنايي و بي بنيان در مراكز تصميم گيري كشور گفت : انتظار اين است كه جامعه به جاي نشان دادن حساسيت ، مثلا درباره كم و زياد شدن مبلغ عيدي از ما نمايندگان درباره تمهيدات مجلس براي مهار تورم و يا رهايي از اقتصاد وابسته به نفت سوال كند كه ما هم در جواب بگوئيم «طرحي نداريم » و به فكر چاره ي اساسي بيفتيم .
وي افزود : در شرايطي كه منابع درآمدي كشور مرتبا رو به كاهش مي رود و هزينه ي نيازها افزايش مي يابد ، دانشگاه ها و مراكز علمي بايد در تمام تصميم گيري هاي خرد و كلان و اجرايي ، حتي در انتخاب مديران كشور شركت داده شوند .
حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي با انتقاد از برخي عزل و نصب ها در مديريت كلان و مياني كشور گفت : مملكت را بدون علم و دانايي نمي توان اداره كرد . مدير بي علم و ايمان نمي تواند جامعه را متحول كند . ما به جاي آن ، گاهي حضور در ستاد تبليغاتي را معيار انتخاب مديران قرار مي دهيم يا سراغ دوست و همسايه و پسر عمو و پسرخاله ها ميرويم. جامعه را بايد با معرفت و دانايي اداره كرد ، با تصميم هاي سليقه اي و رفاقتي به جايي نخواهيم رسيد .
نايب رييس مجلس با اشاره به برگزاري طرح استاني مديريت وسازمان از ديدگاه نهج البلاغه به دوران زمامداري حضرت علي (ع) اشاره نمود و گفت : مولاي متقيان براي احراز مقام رهبري جامعه دهها دليل و شايستگي داشت . اولين كسي بود كه به اسلام گرويد ، عقد اخوت با رسول اسلام ( ص) بسته بود ، پيامبر اكرم ( ص) او را روي دست بلند كرد و به جانشيني برگزيد و ... اما خود آن بزرگوار مي فرمايد : خليفه مسلمين بايد داناترين و با دانش ترين مسلمانان باشد . رهبر بايد از همه آگاه تر و اعلم تر باشد .
وي افزود : در دوران غيبت امام معصوم (عج) هم ، ولايت فقيه بايد مظهر و قله علم ، فقاهت ، درايت ، دانايي و عدالت باشد كه خوشبختانه اين صفات به تمامي ، ديروز در وجود مبارك امام خميني (ره) و امروز در وجود ارجمند رهبر فرزانه انقلاب كاملا متجلي شده است .
آيت ا... طه محمدي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان نيز در اين آئين گفت: اگر دو عنصر دانش و ايمان را از بشر بگيريم ، عالم باغ وحشي بيش نخواهد بود . زيرا با دانايي و ايمان است كه انسان از عالم و حيواني و ابليسي به عالم آدميت و معرفت دست مي يابد .
امام جمعه همدان افزود : در جهان امروز رسالت علما و اهل دانشگاه و حوزه اين است كه به مدد هم كاروان بشريت را از نردبان آدميت پله پله بالا ببرند و او را به جايي برسانند كه به جز از خدا نبيند . وي گفت : فلسفه ي شهادت مطهري ها ، بهشتي ها ، مفتح ها و شهداي گرانقدر محراب عمدتا اين هشدار براي ماست كه بازار صورت فروشي دنياست و ما بايد صورت آخرت خويش را در همين دنيا بسازيم .
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين رازيني مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه بوعلي سينا با اشاره به اين كه گاهي شنيده مي شود وحدت حوزه و دانشگاه زير سئوال افزود : آيا در اين وحدت منظور اين بود كه طلبه دانشجو يا دانشجو طلبه شود حوزه دانشگاه و دانشگاه حوزه شود مگر طلبه و دانشجو هم صدا و هماهنگ فرياد مرگ بر شاه سر ندادند ؟!
وي افزود : امروز مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه به صورت درخت تناور و سرسبزي است كه به دست باغبان انقلاب پيوند خورده و اكنون تقوا و تحصيل به بالاترين سطح خود در اين مرز و بوم رسيده و هيچ زماني در تاريخ سراغ نداريم كه اين دو تا اين حد گسترده و شكوفا شده باشد .
در ابتداي اين مراسم دكتر فرهادي نسب رييس دانشگاه علوم پزشكي همدان به نمايندگي از جامعه دانشگاهي استان در سخناني گفت : وقتي ادعا مي كنيم دانشگاه محور توسعه است و توسعه جامعه مبتني بر توسعه انسان هاست اگر انسان ها در دانشگاه متخلق به اخلاق حسنه نباشند مسلما در آينده نخواهند توانست در كشور و مشكلات جامعه مثمرثمر واقع شوند .
وي ادامه داد : اگر ادعا مي كنيم دانشجويان در آينده نزديك مجريان تصميم ساز ما خواهند بود اگر فقط به كسب دانش پرداخته و از حكمت و معرفت خالي باشند نخواهند توانست دلسوزانه در پرداختن به امور جامعه موثر واقع شوند .
فرهادي نسب اظهار داشت : اگرادعا مي كنيم دانشگاه مكاني مقدس براي تربيت مدرسين و ساختن معلمان آينده است بايد بدانيم معلمي فقط با كسب علم به دست نمي آيد تا كسي با اخلاق و معرفت آشنا نباشد و از نور رحمانيت و رحيميت برخوردار نباشد نمي تواند دانشجو را هدايت نمايد .
به گزارش ايسنا در آغاز اين برنامه معاون فرهنگي جهاددانشگاهي همدان و دبير همايش با ارائه گزارشي از مقدمات برگزاري اين همايش به تشريح دستاوردهاي طرح استاني مديريت و سازمان از ديدگاه نهج البلاغه پرداخت . اكبر اسدي گفت : در طرح استاني مديريت و سازمان بيش از هشت هزار نفر ازمديران پايه و مياني ادارات و سازمان ها ، فرماندهي نظامي و انتظامي ، دانشجوي و طلاب براي اولين بار در كشور در همدان برگزار شد شركت نمودند .
اسدي با اشاره به تعبير ناب امام راحل (ره) مبني بر اينكه سعادت كشور ما در گرو همراهي دو نهاد حساس حوزه و دانشگاه است تصريح كرد : فراهم كردن بستر لازم بمنظور بسط و تحكيم فضاي موالفت و موانست اين دو گروه مرجع در جامعه حول محور شهيد مفتح از جمله اهداف اين همايش مي باشد .
خاطرنشان مي شود در پايان اين مراسم از نفرات برگزيده طرح استاني مديريت و سازمان از ديدگاه نهج البلاغه در سطوح مختلف مديران استان ، فرماندهان نظامي و انتظامي و دانشجويان و طلاب استان با اهدا سكه بهار آزادي و لوح تقدير تجليل به عمل آمد .
همچنين تنديس يادمان وحدت حوزه و دانشگاه از سوي معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي همدان به روساي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ، مسئولين محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و مديريت حوزه علميه همدان اهدا شد .
١٤:١٤ ٢٧/٠٩/١٣٨٤