٠٨:٣٦ ١١/١١/١٤٠٣
گزارش
نايب رئيس شوراي اسلامي در همايش استاني شهيد مفتح :
اساسي ترين وجه اشتراك حوزه و دانشگاه گوهر علم است

همايش استاني شهيد مفتح براي سومين سال متمادي به همت معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي همدان و با مشاركت دانشگاه ها ، حوزه هاي علميه و دستگاه هاي فرهنگي استان در محل تالار اجتماعات دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد .
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي،در اين همايش كه به مناسبت گراميداشت روز وحدت حوزه و دانشگاه و تقدير از برگزيدگان "طرح استاني مديريت و سامان از ديدگاه نهج البلاغه " با حضور خانواده شهيد مفتح در دانشگاه بوعلي سينا برگزار شد حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در سخناني گفت : كارآمدي سازمان و موفقيت مديريت درتمسك به علم و محور قرار دادن آن در هر تصميم برنامه و اقدام شكل مي گيرد .
ابوترابي افزود : علم تنها حقيقتي است كه شايستگي آن را دارد تا محور وحدت ، حركت ، كرامت ، تعالي و تكامل جامعه انساني قرار گيرد . آنچه نمادي از وحدت است و بر محور منهاي علم و معرفت شكل مي گيرد ماندگار نيست و در درون باطن خويش عين اختلاف است .
وي با بيان اينكه معرفت موجب مي شود كه مخلوق در كمال مطلق فناي حقيقي پيدا مي كند افزود : اگر ملاك علم و دانش تنها تجربه هاي مكرر اثبات شده باشد حتي با تجربه مكرر يك پديده و به دست آوردن نتايج واحد در آن حوزه هم نمي توانيم نظريه علمي داشته باشيم .
مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه تهران تصريح كرد : انسان نبايد در محدوده تنگ علوم حصولي زنداني شود ظرفيت انسان فراتر از اينهاست و مي تواند علم حصولي را سكويي براي پرواز در مدارج عالي معرفت قرار دهد ، علم حصولي مقدمه اي براي شناخت راه و تربيت نفس است .
وي تاكيد كرد : در سايه علم حصولي و مدرسه وظيفه خود را تشخيص دهيد به آن عمل كنيد تا متقي و پرهيزگار گرديد و اگر آراسته به تقوا شديد خدا معلم شما مي شود نه استاد حوزه و دانشگاه اين علم نتيجه تقواست نه نتيجه نشستن دركلاس درس ، اما قطعا نمي توان به تقوا رسيد مگر با حضور در كلاس درس و فراگرفتن كتاب وحي و كتاب وحي را در مدرسه مي توان آموخت .
ابوترابي با بيان اين كه انبيا آمده اند تا ما رابه مدرسه بياورند و از مدرسه به كلاس هاي بالا ببرند گفت : تعليم زمينه تربيت و تهذيب را فراهم مي آورد و بعد از آن تازه مراتب بالاي علم و حكمت بعد از تزكيه است و ما مي توانيم اينطور باشيم .
وي يادآور شد : دانشگاه قبل از آن كه آيينه اي براي تبيين حقايق و تعريف حقايق علمي نهادينه شده در جهان ماده و طبيعت باشد بايد آيينه اي براي معرفي ذات اقدس احديت باشد آن جمال مطلق رل نشان دهد .
وي افزود : بايد اذعان كنيم كه در حوزه هاي اقتصاد و صنعت ، رابطه جامعه با دانشگاهها تقريبا قطع است . مديران صنايع بايد براي يافتن راه حل مشكلات خود اساتيد   دانشگاه ها را به كمك بطلبند تا به كمك دانش و علم ، با كاهش هزينه ها و افزايش كيفيت توليدات داخلي ، به استقلال واقعي دست يابيم .
يادمان باشد كه در دنياي امروز براي ارتقاي بهره وري و پايين آوردن هزينه ها راهي جز استفاده از علم وجود ندارد كه علم را هم بايد در دانشگاه ها توليد كرد .
حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي تاكيد كرد كه امروزه جهان از عصر «دانش محوري» وارد عصر «دانايي محوري» شده و در اين شرايط جز به خدمت گرفتن دانايي و خرد ، راهي براي گذر از مشكلات و رفتن به سوي تحول و توسعه نداريم .
نايب رييس مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از برخي بحث هاي روبنايي و بي بنيان در مراكز تصميم گيري كشور گفت : انتظار اين است كه جامعه به جاي نشان دادن حساسيت ، مثلا درباره كم و زياد شدن مبلغ عيدي از ما نمايندگان درباره تمهيدات مجلس براي مهار تورم و يا رهايي از اقتصاد وابسته به نفت سوال كند كه ما هم در جواب بگوئيم «طرحي نداريم » و به فكر چاره ي اساسي بيفتيم .
وي افزود : در شرايطي كه منابع درآمدي كشور مرتبا رو به كاهش مي رود و هزينه ي نيازها افزايش    مي يابد ، دانشگاه ها و مراكز علمي بايد در تمام تصميم گيري هاي خرد و كلان و اجرايي ، حتي در انتخاب مديران كشور شركت داده شوند .
حجت الاسلام والمسلمين ابوترابي با انتقاد از برخي عزل و نصب ها در مديريت كلان و مياني كشور گفت : مملكت را بدون علم و دانايي نمي توان اداره كرد . مدير بي علم و ايمان نمي تواند جامعه را متحول كند . ما به جاي آن ، گاهي حضور در ستاد تبليغاتي را معيار انتخاب مديران قرار مي دهيم يا سراغ دوست و همسايه و پسر عمو و پسرخاله ها ميرويم. جامعه را بايد با معرفت و دانايي اداره كرد ، با تصميم هاي سليقه اي و رفاقتي به جايي نخواهيم رسيد .
نايب رييس مجلس با اشاره به برگزاري طرح استاني مديريت وسازمان از ديدگاه  نهج البلاغه به دوران زمامداري حضرت علي (ع) اشاره نمود و گفت : مولاي متقيان براي احراز مقام رهبري جامعه دهها دليل و شايستگي داشت . اولين كسي بود كه به اسلام گرويد ، عقد اخوت با رسول اسلام ( ص) بسته بود ، پيامبر اكرم ( ص) او را روي دست بلند كرد و به جانشيني برگزيد و ... اما خود آن بزرگوار مي فرمايد : خليفه مسلمين بايد داناترين و با دانش ترين مسلمانان باشد . رهبر بايد از همه آگاه تر و اعلم تر باشد .
وي افزود : در دوران غيبت امام معصوم (عج) هم ، ولايت فقيه بايد مظهر و قله علم ، فقاهت ، درايت ، دانايي و عدالت باشد كه خوشبختانه اين صفات به تمامي ، ديروز در وجود مبارك امام خميني (ره) و امروز در وجود ارجمند رهبر فرزانه انقلاب كاملا متجلي شده است .
آيت ا... طه محمدي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه همدان نيز در اين آئين گفت:  اگر دو عنصر دانش و ايمان را از بشر بگيريم ، عالم باغ وحشي بيش نخواهد بود . زيرا با دانايي و ايمان است كه انسان از عالم و حيواني و ابليسي به عالم آدميت و معرفت دست مي يابد .
امام جمعه همدان افزود : در جهان امروز رسالت علما و اهل دانشگاه و حوزه اين است كه به مدد هم كاروان بشريت را از نردبان آدميت پله پله بالا ببرند و او را به جايي برسانند كه به جز از خدا نبيند . وي گفت : فلسفه ي شهادت مطهري ها ، بهشتي ها ، مفتح ها و شهداي گرانقدر محراب عمدتا اين هشدار براي ماست كه بازار صورت فروشي دنياست و ما بايد صورت آخرت خويش را در همين دنيا بسازيم .
در ادامه حجت الاسلام والمسلمين رازيني مسئول نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه بوعلي سينا با اشاره به اين كه گاهي شنيده مي شود وحدت حوزه و دانشگاه زير سئوال افزود : آيا در اين وحدت منظور اين بود كه طلبه دانشجو يا دانشجو طلبه شود حوزه دانشگاه و دانشگاه حوزه شود مگر طلبه و دانشجو هم صدا و هماهنگ فرياد مرگ بر شاه سر ندادند ؟!
وي افزود : امروز مظاهر وحدت حوزه و دانشگاه به صورت درخت تناور و سرسبزي است كه به دست باغبان انقلاب پيوند خورده و اكنون تقوا و تحصيل به بالاترين سطح خود در اين مرز و بوم رسيده و هيچ زماني در تاريخ سراغ نداريم كه اين دو تا اين حد گسترده و شكوفا شده باشد .
در ابتداي اين مراسم دكتر فرهادي نسب رييس دانشگاه علوم پزشكي همدان به نمايندگي از جامعه دانشگاهي استان در سخناني گفت : وقتي ادعا مي كنيم دانشگاه محور توسعه است و توسعه جامعه مبتني بر توسعه انسان هاست اگر انسان ها در دانشگاه متخلق به اخلاق حسنه نباشند مسلما در آينده نخواهند توانست در كشور و مشكلات جامعه مثمرثمر واقع شوند .
وي ادامه داد : اگر ادعا مي كنيم دانشجويان در آينده نزديك مجريان تصميم ساز ما خواهند بود اگر فقط به كسب دانش پرداخته و از حكمت و معرفت خالي باشند نخواهند توانست دلسوزانه در پرداختن به امور جامعه موثر واقع شوند .
فرهادي نسب اظهار داشت : اگرادعا مي كنيم دانشگاه مكاني مقدس براي تربيت مدرسين و ساختن معلمان آينده است بايد بدانيم معلمي فقط با كسب علم به دست  نمي آيد تا كسي با اخلاق و معرفت آشنا نباشد و از نور رحمانيت و رحيميت برخوردار نباشد نمي تواند دانشجو را هدايت نمايد .
به گزارش ايسنا در آغاز اين برنامه معاون فرهنگي جهاددانشگاهي همدان و دبير همايش با ارائه گزارشي از مقدمات برگزاري اين همايش به تشريح دستاوردهاي طرح استاني مديريت و سازمان از ديدگاه نهج البلاغه پرداخت . اكبر اسدي گفت : در طرح استاني مديريت و سازمان بيش از هشت هزار نفر ازمديران پايه و مياني ادارات و سازمان ها ، فرماندهي نظامي و انتظامي ، دانشجوي و طلاب براي اولين بار در كشور در همدان برگزار شد شركت نمودند .
اسدي با اشاره به تعبير ناب امام راحل (ره) مبني بر اينكه سعادت كشور ما در گرو همراهي دو نهاد حساس حوزه و دانشگاه است تصريح كرد : فراهم كردن بستر لازم بمنظور بسط و تحكيم فضاي موالفت و موانست اين دو گروه مرجع در جامعه حول محور شهيد مفتح از جمله اهداف اين همايش مي باشد .
خاطرنشان مي شود در پايان اين مراسم از نفرات برگزيده طرح استاني مديريت و سازمان از ديدگاه نهج البلاغه در سطوح مختلف مديران استان ، فرماندهان نظامي و انتظامي و دانشجويان و طلاب استان با اهدا سكه بهار آزادي و لوح تقدير تجليل به عمل آمد .
همچنين تنديس يادمان وحدت حوزه و دانشگاه از سوي معاونت فرهنگي جهاددانشگاهي همدان به روساي دانشگاهها و موسسات آموزش عالي ، مسئولين محترم نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها و مديريت حوزه علميه همدان اهدا شد .

١٤:١٤ ٢٧/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد