دكتر منتظري ، در گردهمائي معاونان آموزشي واحدهاي جهاددانشگاهي ؛
رويكرد جهاددانشگاهي در آموزشهاي كوتاه مدت ، رويكرد كارآفريني و اشتغال است
بيست ودومين گردهمائي معاونان آموزشي واحدها و پژوهشكده هاي جهاددانشگاهي سراسر كشور سه شنبه بيست و چهارم آبان ماه با حضور دكتر منتظري رئيس جهاددانشگاهي ، مهندس حاجي عبدالوهاب استاندار استان سمنان ، دكتر فريدون رئيس دانشگان سمنان و معاونان و مديران آموزشي جهاددانشگاهي سراسر كشور در دانشگاه سمنان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي ، در اين مراسم ، دكتر منتظري طي سخناني با اشاره به جايگاه رفيع علم و ترويج آن در فرهنگ اسلامي گفت : براساس مباني معرفتي و مبناي معرفت شناختي كار آموزش بسيار ارزشمند است اما آموزشي كه مقدمه اش تزكيه و تهذيب باشد .
وي در اين باره افزود : يادگيري علم و آموزش بدون مقدمات و تزكيه تنها برجهل انسانها افزوده و برهمين اساس بايد تلاش نمائيم تا در آموزشهاي جهاددانشگاهي وجه فرهنگي و كارآمدي دنبال شود .
دكتر منتظري در ادامه به اين سخن امام راحل (ره) كه اگر «تذهيب بود ، با اين گرفتاريهاي امروز عالم روبرو نبوديم» اشاره و تصريح كرد : به دليل نبود همان تزكيه ، امروز شاهد آن هستيم كه غارتگران بين المللي ، از بين برندگان فرهنگ بشريت ، لباسي بر تن مي كنند و خود را طرفداران آزادي و گسترش حقوق بشر معرفي مي كنند كه متاسفانه در راس بسياري از آنها تحصيلكردگان دانشگاههاي معتبر قرار دارند .
عضوشوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين با تاكيد بر وجه كارآمدي آموزشي در جهاددانشگاهي گفت : كارامدي بدان معناست كه از منابع بهترين استفاده را داشته و با فكر ، خلاقيت و نوآوري بتوانيم انتظارات به حق مسوولان و مردم عزيز را پاسخگو باشيم .
رئيس جهاددانشگاهي در بخش ديگري از سخنان خود به رويكرد اين نهاد درباره آموزشهاي كوتاه مدت و آموزش عالي اشاره و افزود : رويكرد ما در آموزشهاي كوتاه مدت ، رويكردي كارآفرين و اشتغال است .
همچنين در زمينه آموزش عالي نيز ، رويكرد جهاددانشگاهي آموزشهاي تكميلي است تا پيوند آن با پژوهش حفظ شود.
وي در همين زمينه از تشكيل كميسيون مشترك بين پژوهشكده ها و موسسه آموزش عالي جهاددانشگاهي براي طراحي دوره هاي جديد خبر داد و گفت : هم اكنون كه براي نخستين بار دوره كارشناسي ارشد «مديريت و برنامه ريزي فرهنگي » در موسسه آموزش عالي برگزار مي شود ، به منظور هرچه بيشتر كاربردي شدن آن كلاسها و برنامه هاي اين دوره در پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهي برگزار مي شود .
وي همچنين موضوع نظارت بر آموزشهاي ارائه شده از سوي اين نهاد را از جمله موارد مهم بيان كرده و در اين باره خواستار ارزيابي هرچه بيشتر دوره هاي آموزشي شد .
دكتر منتظري در پايان سخنان خود حفظ جوهرة جهاد را وظيفه تمامي اعضاي جهاددانشگاهي دانست و در اين باره تصريح كرد : به دليل جايگاه خاص آموزش، اين جوهره بايد در پيكره آموزشي اين نهاد تجلي بيشتري داشته باشد .
استاندار سمنان : آموزشهاي جهاددانشگاهي بايد براساس نياز بازار كار طراحي شود
براساس اين گزارش ، مهندس حاجي عبدالوهاب استاندار سمنان نيز در اين مراسم طي سخناني به اهميت روحيه جهادي اشاره و گفت : براي تحقق آرزوي كساني كه انقلاب كردند و آناني كه براي پايداري آن تا به امروز ايستادگي كردند ،نيازمند روحيه جهادي در همه زمينه ها هستيم .
وي در ادامه سخنان خود با انتقاد از نظام آموزش عالي و هدر رفتن بخش عظيمي از سرمايه ملي كشور در اين زمينه ، افزود : متاسفانه به دليل نبود ارتباط سيستماتيك بين نظام آموزشي و برنامه هاي توسعه ملي و منطقه اي كشور شاهد هدر رفتن استعدادها و سرمايه گذاريهاي كشور در اين بخش هستيم .
وي در اين باره تصريح كرد : به دليل اينكه نتوانستيم اين ارتباط را برقرار كنيم ، دانشجويان ما پس از فارغ التحصيلي يا بيكار مي شوند و يا در شغلي غيرمرتبط با رشته شغلي خود مشغول به كار مي شوند و در اين بين درصد كمي هم در رشته خود جذب بازار كار مي شوند .
وي به آموزشهاي علمي – كاربردي ، تاسيس پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد را حلقه هايي دانست كه مي توانند اين آموزشها را به نتيجه برسانند .
استاندار استان سمنان در همين باره افزود : جهاددانشگاهي مي بايست آموزشهايي طراحي كند كه براساس نياز بازار كار باشد وهمچنين اين آموزشها را ارزيابي نمايد تا مشخص شود ميزان كارآئي آنها چقدر است .
وي در بخش ديگري از سخنان خود به محورهاي اساسي توسعه استان در برنامه چهارم توسعه اشاره و گفت : «صنعت و معدن » ، «گردشگري »و «كشاورزي » محورهاي توسعه هستند .
وي همچنين با بيان وضعيت استان در زمينه هاي مختلف پرداخت و افزود : استان سمنان با دارا بودن 43 هزار دانشجو به لحاظ سرانه دانشجويي در كشور حائز رتبه اول است .
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه برگزاري اين گونه گردهمائيها منجر به آموزشهاي كيفي شود .
دكتر ميرزائي ، معاون آموزشي جهاددانشگاهي :
دوره هاي آموزشي تخصصي براي دهياري ها در سراسر كشور برگزار مي شود
دوره هاي كارشناسي ارشد «مديريت مراكز آموزشي » و «مهندسي مالي» در جهاددانشگاهي تعريف و تدوين گرديده است .
دكتر سعيد ميرزايي معاون آموزشي جهاددانشگاهي در ادامه اين گردهمائي با اعلام اين خبر گفت : در حال حاضر دوره كارشناسي ارشد مديريت پژوهش در قالب آموزش ضمن خدمت براي 20 نفر از اعضاي جهاددانشگاهي در پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاددانشگاهي اجرا مي شود .
براساس اين گزارش، وي به ارائه گزارشي از عملكرد حوزه معاونت آموزشي در سال گذشته و سال جاري پرداخت و گفت : آموزش ، ترويج يافته هاي پژوهش است ، وظيفهاي كه در آموزش دنبال مي كنيم ترويج علم است و اقتضاي طبيعي آن اين است كه با افراد زيادي در سطح جامعه روبرو شويم .
وي در اين خصوص به برگزاري 143 كارگاه آموزشي و سمينار تخصصي در سراسر كشور اشاره كرد و افزود: در سال گذشته نزديك به 400 هزار نفر در زير چتر آموزشهاي اين نهاد قرار گرفتند و همچنين در همين مدت با 650 دستگاه دولتي ، نهادهاي انقلاب اسلامي و شهرداريها ، قرارداد آموزشي امضا شد ؛ از جملة اين قراردادهاي آموزشي كه نقش بسزايي در توسعه كشور دارد ، اجراي دوره هاي آموزشي تخصصي براي دهياري ها در سراسر كشور مي باشد كه طي قراردادهايي با سازمان شهرداريها و دهياري هاي كشور در حال اجرا مي باشد .
وي ورود به عرصة آموزشهاي الكترونيكي را از ديگر فعاليت هاي اين معاونت برشمرد و گفت : تاكنون 4 درس الكترونيكي توسط همكاران ما در جهاددانشگاهي تهيه و نصب شده و در حال بهره برداري مي باشد .
وي دراين باره اظهار اميدواري كرد در آينده اي نه چندان دور ، دروس الكترونيكي بيشتري در اين زمينه تهيه ونهايتاً اين آموزشها به طور گسترده وارد مرحله اجرائي شود .
دكتر ميرزايي بر همسو بودن برنامه هاي اين معاونت با برنامه سه ساله سوم توسعه جهاددانشگاهي تاكيد كرد و گفت : يكي از اهداف مندرج در برنامه سوم توسعه ، مساله استانداردسازي آموزشها در جهاددانشگاهي است و در اين راستا تهيه نرم افزار جامع آموزشي كه تمامي مراحل از ثبت نام تا صدور گواهينامه را تحت پوشش قرار مي دهد ، تهيه و در اختيارواحدهاي جهاددانشگاهي قرار داده شده است .
معاون آموزشي جهاددانشگاهي به بررسي جمعيت كشور به لحاظ آماري اشاره و گفت : هدف از انجام اين بررسي شناسايي گروههاي مختلف در جامعه و پاسخ مناسب به نياز آموزشي آنان است .
وي درباره اين بررسي افزود : مجموعاً 27 ميليون نفر در كشور به صورت بالقوه ، هدف آموزشهاي جهاددانشگاهي هستند ؛ از اين تعداد 5/15 ميليون نفر دانش آموز ، 2 ميليون نفر دانشجو ، 7 ميليون نفر ديپلمه و 5/2 ميليون نفر فارغ التحصيلان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي هستند .
دكتر ميرزايي همچنين به برگزاري كميسيونهاي تخصصي در اين گردهمائي اشاره و گفت : در اين كميسيون ها ، ملاكها و معيارهاي ارزيابي معاونتها، مراكز و دوره هاي آموزشي جهاددانشگاهي تعيين مي شود .
وي در اين باره افزود : براساس نتايج اين كميسيون ها ، سالانه بهترين معاونت آموزشي، بهترين مركز آموزشي و بهترين دوره آموزشي جهاددانشگاهي شناسائي و معرفي خواهد شد .
دكتر ميرزايي در پايان به ارتقاء اعضاي هيات علمي جهاددانشگاهي اشاره و خاطر نشان كرد : تاكنون 4 نفر از اعضاي هيات علمي جهاددانشگاهي از رتبه استادياري به دانشياري نائل شده اند و اين سرآغازي بر ارتقاء سطح اعضاء هيأت علمي جهاددانشگاهي و نشانه پويايي علمي اين نهاد انقلاب اسلامي است .
رئيس جهاددانشگاهي واحد سمنان ؛
نزديك به 450 دانشجو در مراكز آموزشي اين واحد مشغول به تحصيل هستند
در دو حوزة آموزشهاي كوتاه مدت و بلندمدت (علمي-كاربردي) نزديك به 450 دانشجو در مراكز آموزشي جهاددانشگاهي واحد استان سمنان مشغول به تحصيل هستند .
همچنين در ابتداي اين گردهمائي ، سيد مجيد توليت ، رئيس جهاددانشگاهي واحد سمنان با اعلام مطلب فوق ، افزود : در حوزه آموزشهاي كوتاه مدت بيش از 25 دوره مختلف در رشته هاي زبان انگليسي ، رايانه و دروس عمومي ارائه مي شود و درهمين راستا براي بسياري از كاركنان دستگاههاي دولتي طي قراردادهاي جداگانه دوره هاي آموزشي ICDL، IT برگزار كرده است .
وي آموزشهاي بلندمدت اين واحد را شامل آموزشهاي مركز آموزش عالي علمي- كاربردي عنوان وگفت : در حال حاضر در مقطع كارداني به صورت ترمي و پودماني در رشته هاي نرم افزار سيستم ، نرم افزار كامپيوتر ، اقتصاد كار و بهره وري و فناوري اطلاعات علاقه مندان از آموزشهاي علمي-كاربردي اين واحد بهره مند مي شوند .
وي حوزة پژوهشي را از ديگر بخش هاي فعال اين واحد اعلام و در اين باره گفت : هماكنون در بخش هاي اشتغال ، علوم انساني و اجتماعي ، فني-مهندسي و كامپيوتر اين واحد طرحهاي پژوهشي داشته و طرحهاي مقدماتي نيز به ادارات استان ارائه كرده ايم .
وي همچنين از بررسي و تدوين اساسنامه سازمان نظام پژوهشي استان سمنان خبر داد و تصريح كرد : اين اساسنامه به زودي به حوزه مديريت استان ارائه مي شود .
سيد مجيد توليت حوزه فرهنگي را از ديگر بخشهاي فعال واحد سمنان اعلام كرد و در اين باره به تشريح سازمانهاي وابسته به اين حوزه و عملكرد آن ها پرداخت .
وي با تاكيد بر جهت گيري فعاليتهاي واحد به سمت پژوهشهاي فرهنگي ، گفت : در همين راستا 40 عنوان طرح را مركز افكارسنجي واحد به انجام رسانده كه شاخص ترين آن ، مربوط به نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود .
وي راه اندازي مركز امام و انقلاب اسلامي در استان را از جمله ديگر اقدامات فرهنگي برشمرد و تصريح كرد : در همين زمينه دو همايش براي بررسي علل نفوذ و تاثير فرمايشات حضرت امام در بين جامعه ايران و ساير كشورها و عرفان در آثار امام خميني (ره) برگزار مي شود .
رئيس جهاددانشگاهي واحد استان سمنان به مخابره شش هزار خبر از دفتر ايسنا استان اشاره و درباره فعاليتهاي مركز قرآني واحد گفت : به منظورتقويت هرچه بيشتر و روحيه ديني دانشجويان همايش «نقش باورهاي ديني در رفع دغدغه هاي روحي دانشجويان » برگزار مي شود .
وي در بخش ديگري از گزارش خود ، بخش گردشگري را از ديگر حوزه هاي فعال معاونت فرهنگي واحد برشمرد و در اين باره افزود: برگزاري اردوي «ايرانشناسي و ايرانگردي » و «ايران مرز پرگهر» و بحث كوير نوردي از جمله فعاليت هاي واحد گردشگري بوده است .
وي در پايان گزارش خود از برگزاري همايش «رهيافتهايي به چرائي انتظار» و همايش «بزرگداشت شيخ علاءالدين سمناني » خبر داد .
در نشست پاياني معاونان آموزشي واحدهاي جهاددانشگاهي ؛
بر گسترش كيفي و كمي آموزشها و استفاده از ظرفيتهاي بين المللي در اين باره تاكيد شد
براساس اين گزارش ، در نشست پاياني بيست و دومين گردهمائي معاونان آموزشي واحدها و پژوهشكده هاي جهاددانشگاهي سراسر كشور بر گسترش كيفي و كمي آموزشهاي اين نهاد و استفاده از ظرفيتهاي بين المللي در زمينه دوره هاي آموزشي تاكيد شد .
در اين نشست كه با حضور دكتر سعيد ميرزايي معاون آموزشي جهاددانشگاهي و ساير مديران حوزه آموزشي برگزار شد ، نتايج اين گردهمايي و كميسيونهاي مربوط تشريح شد.
براساس اين گزارش ،كميسيونهاي اين گردهمائي شامل سه كميسيون براي تعيين معيارها و ملاكهاي لازم براي ارزيابي «معاونتهاي آموزشي » ، « دوره هاي آموزشي »، و «مراكز آموزشي » بود.
اين گزارش مي افزايد : اگرچه به علت ضيق وقت ، بررسي تمامي ملاكهاي پيشنهادي براي ارزيابي ، در اين سه كميسيون ميسر نشد، ولي بخشي از ملاكها و معيارها مورد بررسي قرار گرفت كه در كميسيون تعيين معيارهاي ارزيابي معاونت هاي آموزشي ، ملاك هائي همچون ويژگي فردي معاون آموزشي ، وضعيت پرسنلي و افراد شاغل در معاونت آموزشي ، ميزان به كارگيري اعضاي هيات علمي در ارائه آموزش ، ميزان به كارگيري اعضاي تمام وقت و حق التدريس ، ميزان توسعه معاونت آموزشي به لحاظ تجهيزات و امكانات و ميزان برگزاري دوره هاي آموزشي عمومي و تخصصي بررسي شد .
براساس اين گزارش ، در كميسيون تعيين ملاكها و معيارهاي لازم براي ارزيابي دورههاي آموزشي ، مواردي همچون بومي بودن دوره آموزشي و تناسب آن با شرايط و نيازهاي منطقه ، قابليت اشتغالزايي و كارآفريني دوره و برخورداري دوره از سطوح مختلف مورد بررسي قرارگرفت .
همچنين براساس بخش ديگري از نتايج اين نشست ، در كميسيون تعيين ملاكها و معيارهاي ارزيابي مراكز آموزشي ، معيارهائي همچون موقعيت مكاني مركز، وضعيت ساختمان آموزشي ، نماي ساختمان و تناسب آن ، جايگاه جهاددانشگاهي ، فضاي اداري در اختيار مركز آموزشي ، استحكام ساختمان ،ميزان تجهيزات اداري و آموزشي مورد بررسي قرار گرفت .
براساس اين گزارش ، در ابتداي اين نشست توضيحاتي درخصوص تجربيات برخي از واحدها درباره رايزني و برقراري ارتباط با دانشگاهها و مراكز علمي ديگر كشورها ارائه شد و بر برنامه ريزي بيشتر درخصوص توسعه اينگونه ارتباطات تاكيد شد.
١٥:٠٦ ٢١/٠٩/١٣٨٤