٠٨:٣٧ ١١/١١/١٤٠٣
گزارش
دكتر منتظري ، در گردهمائي معاونان آموزشي واحدهاي جهاددانشگاهي ؛
رويكرد جهاددانشگاهي در آموزشهاي كوتاه مدت ، رويكرد كارآفريني و اشتغال است

بيست ودومين گردهمائي معاونان آموزشي واحدها و پژوهشكده هاي جهاددانشگاهي سراسر كشور سه شنبه بيست و چهارم آبان ماه  با حضور دكتر منتظري رئيس جهاددانشگاهي ، مهندس حاجي  عبدالوهاب استاندار استان سمنان ، دكتر فريدون رئيس دانشگان سمنان و معاونان و مديران آموزشي جهاددانشگاهي سراسر كشور در دانشگاه سمنان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي ، در اين مراسم ، دكتر منتظري طي سخناني با اشاره به جايگاه رفيع علم و ترويج آن در فرهنگ اسلامي گفت : براساس مباني معرفتي و مبناي معرفت شناختي كار آموزش بسيار ارزشمند است اما آموزشي كه مقدمه اش تزكيه و تهذيب باشد .
وي  در اين باره افزود : يادگيري علم و آموزش بدون مقدمات و تزكيه تنها برجهل انسانها افزوده و برهمين اساس بايد تلاش نمائيم تا در آموزشهاي جهاددانشگاهي وجه فرهنگي و كارآمدي دنبال شود .
دكتر منتظري در ادامه به اين سخن امام راحل (ره) كه اگر «تذهيب بود ، با اين گرفتاريهاي امروز عالم روبرو نبوديم» اشاره و تصريح كرد : به دليل نبود همان تزكيه ، امروز شاهد  آن هستيم كه غارتگران بين المللي ، از بين برندگان فرهنگ بشريت ، لباسي بر تن مي كنند و خود را طرفداران آزادي و گسترش حقوق بشر معرفي مي كنند كه متاسفانه در راس بسياري از آنها تحصيلكردگان دانشگاههاي معتبر قرار دارند .
عضوشوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين با تاكيد بر وجه كارآمدي آموزشي در جهاددانشگاهي گفت : كارامدي بدان معناست كه از منابع بهترين استفاده را داشته و با فكر ، خلاقيت و نوآوري بتوانيم انتظارات به حق مسوولان و مردم عزيز را پاسخگو باشيم .
رئيس جهاددانشگاهي در بخش ديگري از سخنان خود به رويكرد اين نهاد درباره آموزشهاي كوتاه مدت و آموزش عالي اشاره و افزود : رويكرد ما در آموزشهاي كوتاه مدت ، رويكردي كارآفرين و اشتغال است .
همچنين در زمينه آموزش عالي نيز ، رويكرد جهاددانشگاهي آموزشهاي تكميلي است تا پيوند آن با پژوهش حفظ شود.
وي در همين زمينه از تشكيل كميسيون مشترك بين پژوهشكده ها و موسسه آموزش عالي جهاددانشگاهي براي طراحي دوره هاي جديد خبر داد و گفت : هم اكنون كه براي نخستين بار دوره كارشناسي ارشد «مديريت و برنامه ريزي فرهنگي » در موسسه آموزش عالي برگزار مي شود ، به منظور هرچه بيشتر كاربردي شدن آن كلاسها و برنامه هاي اين دوره در پژوهشكده فرهنگ و هنر جهاددانشگاهي برگزار مي شود .
وي همچنين موضوع نظارت بر آموزشهاي ارائه شده از سوي اين نهاد را از جمله موارد مهم بيان كرده و در اين باره خواستار ارزيابي هرچه بيشتر دوره هاي آموزشي شد .
دكتر منتظري در پايان سخنان خود حفظ جوهرة جهاد را وظيفه تمامي اعضاي جهاددانشگاهي دانست و در اين باره تصريح كرد : به دليل جايگاه خاص آموزش، اين جوهره بايد در پيكره آموزشي اين نهاد تجلي بيشتري داشته باشد .

استاندار سمنان : آموزشهاي جهاددانشگاهي بايد براساس نياز بازار كار طراحي شود

براساس اين گزارش ، مهندس حاجي عبدالوهاب استاندار سمنان نيز در اين مراسم طي سخناني به اهميت روحيه جهادي اشاره و گفت : براي تحقق آرزوي كساني كه انقلاب كردند و آناني كه براي پايداري آن تا به امروز ايستادگي كردند ،نيازمند روحيه جهادي در همه زمينه ها هستيم .
وي در ادامه سخنان خود با انتقاد از نظام آموزش عالي و هدر رفتن بخش عظيمي از سرمايه ملي كشور در اين زمينه ، افزود : متاسفانه به دليل نبود ارتباط سيستماتيك بين نظام آموزشي و برنامه هاي توسعه ملي و منطقه اي كشور شاهد هدر رفتن استعدادها و سرمايه گذاريهاي كشور در اين بخش هستيم .
وي در اين باره تصريح كرد : به دليل اينكه نتوانستيم اين ارتباط را برقرار كنيم ، دانشجويان ما پس از فارغ التحصيلي يا بيكار مي شوند و يا در شغلي غيرمرتبط با رشته شغلي خود مشغول به كار مي شوند و در اين بين درصد كمي هم در رشته خود جذب بازار كار مي شوند .
وي به آموزشهاي علمي – كاربردي ، تاسيس پاركهاي علم و فناوري و مراكز رشد را حلقه هايي دانست كه مي توانند اين آموزشها را به نتيجه برسانند .
 استاندار استان سمنان در همين باره افزود : جهاددانشگاهي مي بايست آموزشهايي طراحي كند كه براساس نياز بازار كار باشد وهمچنين اين آموزشها را ارزيابي نمايد تا مشخص شود ميزان كارآئي آنها چقدر است .
وي در بخش ديگري از سخنان خود به محورهاي اساسي توسعه استان در برنامه چهارم توسعه اشاره و گفت : «صنعت و معدن » ، «گردشگري »و «كشاورزي » محورهاي توسعه هستند .
وي همچنين با بيان وضعيت استان در زمينه هاي مختلف پرداخت و افزود : استان سمنان با دارا بودن 43 هزار دانشجو به لحاظ سرانه دانشجويي در كشور حائز رتبه اول است .
وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه برگزاري اين گونه گردهمائيها منجر به آموزشهاي كيفي شود .

دكتر ميرزائي ، معاون آموزشي جهاددانشگاهي :
دوره هاي آموزشي تخصصي براي دهياري ها در سراسر كشور برگزار مي شود

دوره هاي كارشناسي ارشد «مديريت مراكز آموزشي » و «مهندسي مالي» در جهاددانشگاهي تعريف و تدوين گرديده است .
دكتر سعيد ميرزايي معاون آموزشي جهاددانشگاهي در ادامه اين گردهمائي با اعلام اين خبر گفت : در حال حاضر دوره كارشناسي ارشد مديريت پژوهش در قالب آموزش ضمن خدمت براي 20 نفر از اعضاي جهاددانشگاهي در پژوهشكده علوم انساني و اجتماعي جهاددانشگاهي اجرا مي شود .
براساس اين گزارش،  وي به ارائه گزارشي از عملكرد حوزه معاونت آموزشي در سال گذشته و سال جاري پرداخت و گفت : آموزش ، ترويج يافته هاي پژوهش است ، وظيفه‌اي كه در آموزش دنبال مي كنيم ترويج علم است و اقتضاي طبيعي آن اين است كه با افراد زيادي در سطح جامعه روبرو شويم .
وي در اين خصوص به برگزاري 143 كارگاه آموزشي  و سمينار تخصصي در سراسر كشور اشاره كرد و افزود: در سال گذشته نزديك به 400 هزار نفر در زير چتر آموزشهاي اين نهاد قرار گرفتند و همچنين در همين مدت با 650 دستگاه دولتي ، نهادهاي انقلاب اسلامي و شهرداريها ، قرارداد آموزشي امضا شد ؛ از جملة اين قراردادهاي آموزشي كه نقش بسزايي در توسعه كشور دارد ، اجراي دوره هاي آموزشي تخصصي براي دهياري ها در سراسر كشور مي باشد كه طي قراردادهايي با سازمان شهرداريها و دهياري هاي كشور در حال اجرا مي باشد . 
وي ورود به عرصة آموزشهاي الكترونيكي را از ديگر فعاليت هاي اين معاونت برشمرد و گفت : تاكنون 4 درس الكترونيكي توسط همكاران ما در جهاددانشگاهي تهيه و نصب شده و در حال بهره برداري مي باشد .
وي دراين باره اظهار اميدواري كرد در آينده اي نه چندان دور ، دروس الكترونيكي بيشتري در اين زمينه تهيه ونهايتاً اين آموزشها به طور گسترده وارد مرحله اجرائي شود .
دكتر ميرزايي بر همسو بودن برنامه هاي اين معاونت با برنامه سه ساله سوم توسعه جهاددانشگاهي تاكيد كرد و گفت : يكي از اهداف مندرج در برنامه سوم توسعه ، مساله استانداردسازي آموزشها در جهاددانشگاهي است و در اين راستا تهيه نرم افزار جامع آموزشي كه تمامي مراحل از ثبت نام تا صدور گواهينامه را تحت پوشش قرار مي دهد ، تهيه و در اختيارواحدهاي جهاددانشگاهي قرار داده شده است .
معاون آموزشي جهاددانشگاهي به بررسي جمعيت كشور به لحاظ آماري اشاره و گفت : هدف از انجام اين بررسي شناسايي گروههاي مختلف در جامعه و پاسخ مناسب به نياز آموزشي آنان است .
وي درباره اين بررسي افزود : مجموعاً 27 ميليون نفر در كشور به صورت بالقوه ،  هدف آموزشهاي جهاددانشگاهي هستند ؛ از اين تعداد  5/15 ميليون نفر دانش آموز ، 2 ميليون نفر دانشجو ، 7 ميليون نفر ديپلمه  و 5/2 ميليون نفر فارغ التحصيلان دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي هستند .
دكتر ميرزايي همچنين به برگزاري كميسيونهاي تخصصي در اين گردهمائي اشاره و گفت : در اين كميسيون ها ، ملاكها و معيارهاي ارزيابي معاونتها، مراكز و دوره هاي آموزشي جهاددانشگاهي تعيين مي شود .
وي در اين باره افزود : براساس نتايج اين كميسيون ها ، سالانه بهترين معاونت آموزشي، بهترين مركز آموزشي و بهترين دوره آموزشي جهاددانشگاهي شناسائي و معرفي خواهد شد .
دكتر ميرزايي در پايان به ارتقاء اعضاي هيات علمي جهاددانشگاهي اشاره و خاطر نشان كرد : تاكنون 4 نفر از اعضاي هيات علمي جهاددانشگاهي از رتبه استادياري به دانشياري نائل شده اند و اين سرآغازي بر ارتقاء سطح اعضاء هيأت علمي جهاددانشگاهي و نشانه پويايي علمي اين نهاد انقلاب اسلامي است .
 
رئيس جهاددانشگاهي واحد سمنان ؛
نزديك به 450 دانشجو در مراكز آموزشي اين واحد مشغول به تحصيل هستند

در دو حوزة آموزشهاي كوتاه مدت و بلندمدت (علمي-كاربردي) نزديك به 450 دانشجو در مراكز آموزشي جهاددانشگاهي واحد استان سمنان مشغول به تحصيل هستند .
همچنين در ابتداي اين گردهمائي ، سيد مجيد توليت ، رئيس جهاددانشگاهي واحد سمنان  با اعلام مطلب فوق ، افزود : در حوزه آموزشهاي كوتاه مدت بيش از 25 دوره مختلف در رشته هاي زبان انگليسي ، رايانه و دروس عمومي ارائه مي شود و درهمين راستا براي بسياري از كاركنان دستگاههاي دولتي طي قراردادهاي جداگانه دوره هاي آموزشي ICDL، IT‌ برگزار كرده است .
وي آموزشهاي بلندمدت اين واحد را شامل آموزشهاي مركز آموزش عالي علمي- كاربردي عنوان وگفت : در حال حاضر در مقطع كارداني به صورت ترمي و پودماني در رشته هاي نرم افزار سيستم ، نرم افزار كامپيوتر ، اقتصاد كار و بهره وري و فناوري اطلاعات علاقه مندان از آموزشهاي علمي-كاربردي اين واحد بهره مند مي شوند .
وي حوزة پژوهشي را از ديگر بخش هاي فعال اين واحد اعلام و در اين باره گفت : هم‌اكنون در بخش هاي اشتغال ، علوم انساني و اجتماعي ، فني-مهندسي و كامپيوتر اين واحد طرحهاي پژوهشي داشته و طرحهاي مقدماتي نيز به ادارات استان ارائه كرده ايم .
وي همچنين از بررسي و تدوين اساسنامه سازمان نظام پژوهشي استان سمنان خبر داد و تصريح كرد : اين اساسنامه به زودي به حوزه مديريت استان ارائه مي شود .
سيد مجيد توليت حوزه فرهنگي را از ديگر بخشهاي فعال واحد سمنان اعلام كرد و در اين باره به تشريح سازمانهاي وابسته به اين حوزه و عملكرد آن ها پرداخت .
وي با تاكيد بر جهت گيري فعاليتهاي واحد به سمت پژوهشهاي فرهنگي ، گفت : در همين راستا 40 عنوان طرح را مركز افكارسنجي واحد به انجام رسانده كه شاخص ترين آن ، مربوط به  نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بود .
وي راه اندازي مركز امام و انقلاب اسلامي در استان را از جمله ديگر اقدامات فرهنگي برشمرد و تصريح كرد : در همين زمينه دو همايش براي بررسي علل نفوذ و تاثير فرمايشات حضرت امام در بين جامعه ايران و ساير كشورها و عرفان در آثار امام خميني (ره) برگزار مي شود .
رئيس جهاددانشگاهي واحد استان سمنان به مخابره شش هزار خبر از دفتر ايسنا استان اشاره و درباره فعاليتهاي مركز قرآني واحد گفت : به منظورتقويت هرچه بيشتر و روحيه ديني دانشجويان همايش «نقش باورهاي ديني در رفع دغدغه هاي روحي دانشجويان » برگزار مي شود .
وي در بخش ديگري از گزارش خود ، بخش گردشگري را از ديگر حوزه هاي فعال معاونت فرهنگي واحد برشمرد و در اين باره افزود: برگزاري اردوي «ايرانشناسي و ايرانگردي » و «ايران مرز پرگهر» و بحث كوير نوردي از جمله فعاليت هاي واحد گردشگري بوده است .
وي در پايان گزارش خود از برگزاري همايش «رهيافتهايي به چرائي انتظار» و همايش «بزرگداشت شيخ علاءالدين سمناني » خبر داد .

در نشست پاياني معاونان آموزشي واحدهاي جهاددانشگاهي ؛
بر گسترش كيفي و كمي آموزشها و استفاده از ظرفيتهاي بين المللي در اين باره تاكيد شد

براساس اين گزارش ، در نشست پاياني بيست و دومين گردهمائي معاونان آموزشي واحدها و پژوهشكده هاي جهاددانشگاهي سراسر كشور بر گسترش كيفي و كمي آموزشهاي اين نهاد و استفاده از ظرفيتهاي بين المللي در زمينه دوره هاي آموزشي تاكيد شد .
در اين نشست كه با حضور دكتر سعيد ميرزايي معاون آموزشي جهاددانشگاهي و ساير مديران حوزه آموزشي برگزار شد ، نتايج اين گردهمايي و كميسيونهاي مربوط تشريح شد.
براساس اين گزارش ،‌كميسيونهاي اين گردهمائي شامل سه كميسيون براي تعيين معيارها و ملاكهاي لازم براي ارزيابي «معاونتهاي آموزشي » ، « دوره هاي آموزشي »، و «مراكز آموزشي » بود.
اين گزارش مي افزايد : اگرچه به علت ضيق وقت ، بررسي تمامي ملاكهاي پيشنهادي براي ارزيابي ، در اين سه كميسيون ميسر نشد، ولي بخشي از ملاكها و معيارها مورد بررسي قرار گرفت كه در كميسيون تعيين معيارهاي ارزيابي معاونت هاي آموزشي ، ملاك هائي همچون ويژگي فردي معاون آموزشي ، وضعيت پرسنلي و افراد شاغل در معاونت آموزشي ، ميزان به كارگيري اعضاي هيات علمي در ارائه آموزش ، ميزان به كارگيري اعضاي تمام وقت و حق التدريس ، ميزان توسعه معاونت آموزشي به لحاظ تجهيزات و امكانات و ميزان برگزاري دوره هاي آموزشي عمومي و تخصصي بررسي  شد .
براساس اين گزارش ، در كميسيون تعيين ملاكها و معيارهاي لازم براي ارزيابي دوره‌هاي آموزشي ، مواردي همچون بومي بودن دوره آموزشي و تناسب آن با شرايط و نيازهاي منطقه ، قابليت اشتغالزايي و كارآفريني دوره و برخورداري دوره از سطوح مختلف مورد بررسي قرارگرفت .
همچنين براساس بخش ديگري از نتايج اين نشست ، در كميسيون تعيين ملاكها  و معيارهاي ارزيابي مراكز آموزشي ، معيارهائي همچون موقعيت مكاني مركز، وضعيت ساختمان آموزشي ، نماي ساختمان و تناسب آن ، جايگاه جهاددانشگاهي ، فضاي اداري در اختيار مركز آموزشي ، استحكام ساختمان ،‌ميزان تجهيزات اداري و آموزشي مورد بررسي قرار گرفت .
براساس اين گزارش ، در ابتداي اين نشست توضيحاتي درخصوص تجربيات برخي از واحدها درباره رايزني و برقراري ارتباط با دانشگاهها و مراكز علمي ديگر كشورها ارائه شد و بر برنامه ريزي بيشتر درخصوص توسعه اينگونه ارتباطات تاكيد شد.

١٥:٠٦ ٢١/٠٩/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد