١٢:٤٤ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
گزارش
طي مراسمي در دانشگاه تربيت معلم تهران ؛
برگزيدگان طرح ملي "آفتاب در آينه" معرفي شدند

برگزيدگان مسابقات كتابخواني انديشه شناسي امام خميني (ره) با عنوان  "آفتاب در آينه " طي مراسمي در دانشگاه تربيت معلم تهران معرفي شدند.
به گزارش روابط عمومي جهاددانشگاهي ، در اين مراسم كه با حضور دكتر علي منتظري رييس جهاددانشگاهي، دكتر برخورداري رييس دانشگاه تربيت معلم ، شماري از مسوولان جهاددانشگاهي و جمع كثيري از دانشجويان برگزار شد، دكتر منتظري طي سخناني با قدرداني از حضور پرشور دانشجويان در اين طرح ملي ، آن را اندوخته و پشتوانه اي ارزشمند براي برگزاري هرچه بهتر اين مسابقات در دوره هاي آتي دانست و گفت : شركت بيش از 2500 دانشجو در مسابقه  كتابخواني "آفتاب در آينه" در حقيقت يك سرمايه محسوب مي شود و بايد براي توسعه بيش از پيش آن برنامه ريزي دقيق داشت.
وي افزود: امام راحل (ره) ما را از تضاد و تعارضي كه به آن دچار بوديم نجات داد و مسير سعادت و خوشبختي را براي ما ترسيم نمود.
رييس جهاددانشگاهي به ويژگي هاي طرح "آفتاب در آينه" اشاره كرد و يادآور شد : يكي از مهمترين ويژگي هاي اين طرح  دعوت دانشجويان به مطالعه و كتابخواني است ، زيرا مطالعه و كسب علم امري ارزشمند است و در آموزه هاي ديني نيز به اين مساله تاكيد شده است.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه قرآن وجدان هاي بشري را در مقابل اين سوال قرار داده است كه "آيا اهل علم و بصيرت با جاهلان برابرند"، خاطر نشان ساخت : مطالعه و علم اندوزي يكي از آموزه هاي پر فضيلت دين اسلام است اما متاسفانه در كشور ، آنطور كه بايد به اين مساله توجه نشده است ، زيرا برنامه هاي آموزشي ما دانشجويان و دانش آموزان را براي مطالعه كتب و مطالب غير درسي در محدوديت قرار مي دهد.
رييس جهاددانشگاهي جوانان ودانشجويان را آينده سازان كشور خواند و اظهار د اشت : برنامه هايي از اين دست         مي تواند در تشويق دانشجويان به مطالعه و كتابخواني بسيار موثر باشد و در مقابل عدم توجه به اين مساله ، خسارت هاي جبران ناپذيري را به جامعه و نظام وارد مي كند، زيرا ترويج كتابخواني با تربيت صحيح جامعه رابطه اي مستقيم دارد.
دكتر منتظري ديگر ويژگي اين طرح را پرداختن به انديشه و آراء امام خميني (ره) عنوان كرد و تصريح نمود: امام خميني (ره) فقيه وعالمي عادل ، شجاع ، عارف ، فيلسوف و هنرمند بود و از همين رو بايد به بازشناسي انديشه هاي ايشان توجهي ويژه داشت.
وي با تاكيد بر اينكه براي شناخت انديشه هاي امام راحل (ره) رجوع به سخنان و بيانات ايشان امري ضروري است،گفت : معرفي مولفه هاي اسلام ناب محمدي (ص) و اسلام آمريكايي از بارزترين نكاتي است كه در انديشه هاي حضرت امام به آن توجه شده و ايشان راه سعادت ملت را تمسك به اسلام ناب محمدي(ص) مي دانست.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي افزود: امام خميني (ره) همواره مخالف التقاط و ارتجاع بودند و آن را به عنوان نمودي از اسلام آمريكايي در مقابل اعتدال و توجه به جوهره عميق احكام ، عبادات و اخلاق اسلامي مي ديدند.
رييس جهاددانشگاهي براي نمونه به موضع امام در مورد ولايت فقيه پرداخت وتصريح كرد: به تعبير حضرت امام (ره)، ولايت فقيه يك اصلي مترقي اسلام است و مي تواند ما را از اختناق و استبداد و ارتجاع و وابستگي برهاند و  ما وظيفه داريم صادقانه از انديشه هاي امام كه مبين اسلام ناب محمدي است دفاع كنيم.
دكتر منتظري يادآور شد: حمايت از محرومان و مستضعفان به اعتقاد امام خميني (ره) يكي ديگر از مولفه هاي مهم اسلام

ناب محمدي(ص) است، ايشان در وصيت نامه سياسي الهي خود به جنگ دايمي فقر و غنا اشاره دارند و نمي توان اين مساله را كم ارزش پنداشت ، بلكه همواره مي بايست حامي محرومان جامعه بود و در اين جهت از هيچ تلاشي دريغ نكرد.
وي تكيه به توانايي ها و استعدادهاي دروني جامعه را شناسه ديگر اسلام ناب در انديشه هاي امام امت (ره) دانست و خاطر نشان كرد: امام خميني (ره) همواره مدافع و حامي دانشجويان و دانشگاهيان بود و بر رهايي از وابستگي و تحقق خودكفايي در عرصه هاي مختلف و قطع دست بيگانگان به دست جوانان و بويژه دانشگاهيان تاكيد داشتند.
 دكتر منتظري در پايان اظهار داشت : تسليم شدن  و زانوزدن در برابر بيگانگان با انديشه هاي امام (ره) در تضاد است بلكه بايد با شناخت استعدادهاي خود، بسترهاي لازم را براي شكوفايي آن فراهم نمود و خوشبختانه امروز به بركت انفاس قدسيه حضرت امام (ره) و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين مسير حركت مي نمائيم.
در اين مراسم همچنين دكتر برخورداري رييس دانشگاه تربيت معلم در سخناني به فعاليت هاي برجسته جهاددانشگاهي در عرصه هاي فرهنگي ،علمي و پژوهشي اشاره كرد و گفت : برنامه هاي فرهنگي جهاددانشگاهي انگيره دانشجويان و دانشگاهيان را براي انجام فعاليت هاي علمي دوچندان مي كند و در حقيقت اين مساله امكان بهره برداري بيشتر از توانايي هاي قشر دانشگاهي را فراهم مي آورد.
وي ادامه داد: دانشگاه تربيت معلم افتخار دارد كه در عرصه فرهنگي بيشترين بهره را از فعاليت هاي جهاددانشگاهي داشته و به واقع ابتكارات اين نهاد به عنوان محرك در عرصه هاي گوناگون است.
رييس دانشگاه تربيت معلم در پايان يادآور شد: درك صحيح سخنان و انديشه هاي امام خميني (ره) مي تواند راهگشاي ماو منشاء خير و بركت و پيشرفت و توسعه كشور باشد.
حميدرضا بابايي معاون فرهنگي جهاددانشگاهي واحد تربيت معلم نيز در اين مراسم به ارايه گزارشي كوتاه از روند اجراي  اين طرح  پرداخت.
وي اظهار داشت : اين مسابقات از سوي معاوئت فرهنگي جهاددانشگاهي واحد تربيت معلم و با همكاري موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (ره) ، سازمان انتشارات جهاددانشگاهي ، اداره كل امور فرهنگي دانشگاه تربيت معلم و مركز فرهنگي -  دانشجويي امام و انقلاب اسلامي برگزار شد كه طي آن 2500 دانشجو از 170 مركز آموزش عالي، 25 بهمن ماه در آزمون اين طرح شركت كردند.
وي افزود: دو كتاب "خودباوري و خودكفايي از ديدگاه امام خميني (ره) " و "امام به روايت امام "  به عنوان منبع آزمون در اختيار دانشجويان متقاضي در سراسر كشور قرارگرفت و براين اساس استان هاي "خوزستان" ، "يزد"، "مركزي" و" لرستان" داراي بيشترين شركت كننده بودند.
بابايي در پايان اظهار اميدواري كرد ، اين مسابقات در سال هاي آتي با شكوه تر و پرشورتر برگزار گردد.
 همچنين در اين مراسم ، استاد حميد سبزواري از چهره هاي ماندگاركشور، به قرائت اشعاري پيرامون شخصيت امام خميني (ره) و انقلاب اسلامي پرداخت.
بر اساس اين گزارش،"علي پروانه" از استان لرستان و "نگين اشرف پور" از استان مازندران و "زهرا رحيمي" از دانشگاه علم و صنعت به ترتيب عناوين اول تا سوم را كسب كردند.
همچنين"اشرف آفتابي" از استان اردبيل ،"سيده الهام موسوي"از استان خوزستان ،"قاسم طهماسبي" از استان لرستان ، "حكيمه خلج" از دانشگاه تربيت معلم ، "محمد نظري" از استان لرستان ،"ژاله كارجو" از استان اردبيل،"مهدي پيري" از استان لرستان ، "الهام حيدرشناس" از استان خوزستان ، "سميه افراسيابي" از استان زنجان ،"سميه حسن زاده" از دانشگاه علامه طباطبايي ،"فاطمه اميري مظهر"از استان همدان ،"محمد امين سيار"از استان فارس ،"سميرا سياه مردان"از استان خوزستان ، "راضيه قانع پور" از استان اصفهان ، "عليرضا رباني" از استان يزد و "حميدمحمدي گنوي" از استان فارس به ترتيب ساير رتبه هاي برتر اين مسابقات را كسب كردند.ح/الف
                                                                                                         

 

 

١٢:١٥ ٠٨/١٢/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد