٠٥:٣٩ ٠٤/٠٩/١٤٠٣
گفت و گو
در گفتگو با خسرو هدايتي تشريح شد :
فرصتها و مشكلات موجود در توسعه فعاليت هاي مركز آموزش عالي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي

اشاره :
آموزش هاي علمي كاربردي بستري مناسب براي توسعه كاربرد علم در جامعه است  و مي‌تواند در اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي و افزايش مهارت هاي علمي دانش‌آموختگان نقش مهمي را ايفا نمايد . با آغاز فعاليت مراكز علمي- كاربردي در كشور ،‌جهاددانشگاهي نيز به عنوان مجموعه اي پيشرو در ارايه دوره هاي آموزشي ، تاسيس مركز آموزش عالي علمي- كاربردي را در دستور كار قرار داد و تاكنون كه حدود هفت سال از فعاليت اين مركز در سطح كشور مي‌گذرد، توانسته در گسترش اين نوع آموزش ها در جامعه گام هاي استواري را بردارد. به منظور آشنايي بيشتر با فعاليت ها و دستاوردهاي مركز آموزش عالي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي روابط عمومي اين مركز ، گفتگويي را با خسرو هدايتي رييس اين مركز انجام داده كه در ادامه از نظر خوانندگان محترم مي گذرد.
آقاي هدايتي ! لطفاً بفرماييد مركز آموزش عالي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي از چه سالي شروع به فعاليت كرده است ؟
آموزشهاي عالي علمي- كاربردي از سال 1377 بعنوان بخشي از وظايف اداره كل مراكز آموزشي معاونت آموزشي جهاددانشگاهي آغاز شد و با توسعه اين آموزشها با توجه به پيشنهاد معاونت مذكور و تصويب هيات امناء جهاددانشگاهي اين بخش از وظايف از معاونت آموزشي جهاددانشگاهي منفك و با تاسيس مركز آموزش عالي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي در شهريور ماه 1381 موافقت و آموزش علمي- كاربردي درحيطه وظايف اين مركز قرار گرفت.
در حال حاضر اين مركز چند شعبه دارد و چند كد رشته تحصيلي در آن برگزار مي شود؟
تعداد شعب اين مركز كه در زيرمجموعه واحدهاي جهاددانشگاهي قرار دارند در سال 1377 ، 8 مورد بود و در حال حاضر به 23 شعبه رسيده است . در ابتداي فعاليت مركز آموزش عالي علمي- كاربردي، جهاددانشگاهي مجري 14 كد رشته محل بود و اينك در سال 1384 تعداد كد رشته محل هاي در حال اجرا بالغ بر 164 كد رشته محل است .
دوره هايي كه در مركز برگزار مي شود در چه مقاطعي است و بفرماييد تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل و فارغ التحصيل از اين مركز چه تعداد بوده است ؟
 دوره هاي در دست اجراي اين مركز ، شامل مقاطع كارداني ناپيوسته كه بصورت ترمي و پودماني اجرا مي شود و همچنين كارشناسي ناپيوسته است . از تعداد 164 كد رشته محل دوره هاي آموزش عالي اين مركز ، تعداد 141 كد رشته در مقطع كارداني و تعداد 32 كد رشته در مقطع كارشناسي ناپيوسته است . قابل ذكر است ، از 32 كد رشته مقطع كارشناسي ناپيوسته تعداد 21 كد رشته در سال 1384 مجوز دريافت كرده اند كه حاكي از رويكرد توسعه محور آموزشهاي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي در مقطع كارشناسي و بالاتر مي باشد . تعداد دانشجويان شاغل به تحصيل اين مركز در حال حاضر حدود ده هزار نفر و تعداد دانشجويان فارغ التحصيل حدود 4500 نفر است .
آيا آمار و اطلاعاتي وجود دارد كه بدانيد چه تعداد از اين فارغ التحصيلان جذب بازار كار شده‌اند و اصولاً مركز براي جذب فارغ التحصيلان در بازار كار تدابيري انديشيده است يا خير ؟
تعداد دانشجويان اين مركز در سالهاي آغازين فعاليت يعني 77 و 78 و 79 اندك بود ، بطوريكه در سال 1377 تعداد دانشجويان اين مركز 253 نفر و در سال 78 و 79 عليرغم رشد جمعيت دانشجويي كمتر از 2000 نفر بود . همچنين با توجه به اينكه متوسط زمان فارغ التحصيلي دانشجويان را 5/2 سال مي بايست در نظر گرفت و احتساب مدت حدود دو سال خدمت وظيفه عمومي براي دانشجويان پسر بنظر مي رسد بررسي وضعيت فارغ‌التحصيلان شعب اين مركز مي بايست در سالهاي 84 و بعد از آن صورت گيرد و اين موضوع در دستور كار مركز مي باشد . از آنجائيكه جذب دانشجو در مركز آموزش عالي علمي- كاربردي با رويكرد نيازسنجي صورت گرفته و همچنين نوع خاص اين آموزشها كه در واقع نقش حلقه مفقوده صنعت و دانشگاه را دارد ، بنظر مي رسد با توجه به تخصص و مهارتهاي اين فارغ التحصيلان مشكل چنداني در جذب آنها در بازار كار اعم از دولتي و خصوصي وجود نداشته باشد .
لطفاً درخصوص نحوه جذب و استخدام اساتيد و اعضاي هيات علمي اين مركز توضيح دهيد.
 درخصوص بكارگيري مدرسين در حال حاضر اين مركز نيازهاي مربوطه را با توجه به توانمندي هاي اعضاي هيات علمي جهاددانشگاهي و همچنين دانشگاهها و موسسات آموزش عالي تامين مي نمايد. لازم به ذكر است براي تدريس در دوره هاي علمي- كاربردي تنها مدرك تحصيلي مدرسان مورد توجه نيست بلكه علاوه بر آن تجربه ومهارتهاي علمي و عملي مدرسان جزو شاخص هايي است كه در انتخاب مدرس مدنظر قرار مي گيرد . بطوريكه كليه مدرسان اين مركز بايد داراي ID كارت مدرسي علمي- كاربردي از دانشگاه جامع علمي – كاربردي باشند و در واقع مدرك علمي و سوابق عملي آنان در دانشگاه مذكور بررسي و با احراز صلاحيت  مي‌توانند مجوز لازم را براي تدريس كسب نمايند . درخصوص استخدام كادر هيات علمي تمام وقت در مركز ابتدا در تشكيلات شعب اين مركز به اين موضوع پرداخته مي‌شد كه خوشبختانه با تصويب نمودار و پستهاي سازماني شعب مركز در هيات امناء جهاددانشگاهي ،پستهاي هيات علمي مورد تاييد قرار گرفت و براين اساس شعب مختلف تاكنون و بصورت محدود اقدام به جذب هيات علمي مورد نياز نموده اند . ليكن از آنجائيكه مركز تابع مقررات جهاددانشگاهي است، فقدان مقررات براي استخدام اعضاي هيات علمي آموزشي درجهاددانشگاهي جزو خلاهاي قانوني است كه روند جذب اعضاي هيات علمي را محدود نموده و مانعي براي جذب اين اعضاء محسوب مي شود. در حال حاضراعضاي هيات علمي كه بصورت تمام وقت در مركز فعاليت دارند در واقع عضو هيات علمي پژوهشي جهادانشگاهي هستند كه ساعات موظفي آنان در اختيار مركز قرار گرفته است . لذا با توجه به توسعه آموزشهاي علمي- كاربردي ضرورت دارد كه اين مانع هرچه زودتر مرتفع گردد.
افق آينده مركز آموزش عالي علمي كاربردي راچگونه مي بينيد و چه برنامه هايي براي رسيدن به آن داريد ؟
 با توجه به برنامه توسعه مركز تا سال 1386 ، پيش بيني مي شود كه اين مركز تا پايان سال جاري تعداد شعب خود را به 46 شعبه برساند و جمعيت دانشجويي حدود 25 هزار نفر را جذب كند . به همين منظور با توجه به سياستهاي آموزشي شواي گسترش آموزش عالي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و نيز دانشگاه جامع علمي- كاربردي لازم است نسبت به تاسيس موسسه آموزش عالي علمي- كاربردي جهاددانشگاهي اقدام و با احراز استانداردهاي تعيين شده از سوي مراجع ذيربط در قالب مؤسسه فعاليت نمايند.
چه موانع و مشكلاتي در حال حاضر پيش روي توسعه مركز وجود دارد ؟
كمبود فضاي آموزشي مطابق استانداردها ، جذب و استخدام مدرسين علمي- كاربردي ، عدم تفكيك وظايف مربوط به فعاليتهاي آموزشي علمي- كاربردي از ساير فعاليتهاي آموزشي جهاددانشگاهي ، بكارگيري نيروي انساني مورد نياز و مناسب فعاليتهاي آموزشي شعب با توجه به نمودار سازماني آن ها و  اختصاص اعتبارات مورد نياز شعب از سوي واحدهاي مربوطه از جمله مسائلي هستند كه در مسير توسعه مركز آموزش عالي علمي – كاربردي بايد مورد توجه قرار گيرد.
در خاتمه اگر مطلبي داريد، بفرماييد.
 از شما و همكارانتان تشكر مي كنم.

١٣:٥٢ ٠٧/١٠/١٣٨٤
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد