١٨:٣٠ ٠١/٠٩/١٤٠٣
گفت و گو
در گفتگو با علي احمدي رييس جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس تشريح شد؛
اهداف و محورهاي سومين همايش دو سالانه"اشتغال و نظام آموزش عالي كشور

اشاره :
اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي از جمله مهمترين دغدغه هاي مسوولان كشور و دولت در سال هاي اخير است كه به رغم تلاش هاي صورت گرفته اين معضل همچنان پيش روي اين قشر جوان جامعه قرار دارد .
در اين ميان بررسي نقش نظام آموزش عالي كشور در حل اين مشكل مساله اي مهم است كه اخيراً مورد توجه برخي نهادها و دستگاه‌ها قرار گرفته است و با توجه به ديدگاه‌هاي كارشناسي كه وجود دارد ، به نظر مي رسد نگاهي دقيق و علمي به روشهاي آموزشي رايج در مراكز آموزش عالي و دانشگاه‌هاي كشور و بررسي ناهنجاريهاي موجود نظير انجام طرح‌هاي تحقيقاتي و ارايه دروس به صورت غيركاربردي مي‌تواند تا حد زيادي درايجاد رابطه اي مناسب بين اشتغال و نظام آموزش عالي موثر باشد .
جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس در همين راستا با رويكردي راهبردي و فرابخشي و به منظور آسيب شناسي و بررسي ضعف ها و قوت ها و مطالعه تهديدات و فرصت هاي محيطي و بررسي ديدگاه ها، شناسايي تجربيات و تبيين راهكارهاي عملي در سطح ملي به منظور توليد دانش علمي و بسترسازي مناسب براي تصميم گيران و سياستگزاران سومين همايش دوسالانه «اشتغال و نظام آموزش عالي كشور» را ارديبهشت سال آينده برگزار مي‌كند . به منظور آشنايي بيشتر با محورها و اهداف اين همايش گفتگويي را با علي احمدي رييس جهاددانشگاهي واحد

ما در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور به منظور ساماندهي سياستگزاريهاي بخشي و فرابخشي دستگاه‌هاي اجرايي و قانون گذار كشور، محورها و زيرمحورهايي را در مورد بررسي فرايند تدوين، اجرا ، نظارت و ارزيابي و همچنين الگوها، مدلها، روشهاي علمي و نوين تدوين، اجرا و نظارت و ارزيابي خط مشي‌ها و سياستهاي بخشي و فرابخشي در ارتباط با نظام آموزش عالي، ارايه داده‌ايم

تربيت مدرس ترتيب داديم كه درادامه تقديم مي‌شود .

* آقاي احمدي همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور چه اهدافي را دنبال مي‌كند؟

** اولين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور در سال 1382 با رويكرد راهبردي – فرابخشي درصدد آسيب‌شناسي و بررسي ضعف‌ها و قوت‌ها از يك طرف و مطالعه تهديدات و فرصت‌هاي محيطي از سوي ديگر و در نهايت ارائه راهبردها در اين حوزه برآمد. دومين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي با تمركز بر مجموعه مسائل و مشكلات و نيز بررسي ضعف‌ها و قوت‌هاي اشتغال و نظام آموزش عالي با رويكردي سيستمي سازماندهي و برگزار شد و همايش سوم با هدف بررسي ديدگاه‌ها، شناسايي تجربيات و تبيين راهكارهاي عملي در سطح ملي به منظور توليد دانش علمي و سازمان يافته و بسترسازي مناسب براي تصميم‌گيران و سياستگزاران در توسعه اشتغال دانش‌آموختگان نظام آموزش عالي كشور طراحي گرديده است .

* دستاوردهاي دوره‌هاي قبلي همايش چه بوده است ؟

** دستاوردهاي برگزاري همايش را مي‌توان به دو دسته تقسيم‌بندي كرد: در بعد اول اطلاعات و دانش كسب شده و انباشت شده (فراگرفته شده از كشورها و منابع خارجي يا توليد شده در داخل كشور) در زمينه موضوع همايش جمع‌آوري و مدون مي‌گردد و پس از آن مستندسازي شده و در اختيار سياستگزاران و مسولان ذيربط قرار مي‌گيرد كه در اين مورد دبيرخانه همايش دوجلد كتاب با عناوين "مجموعه مقالات برگزيده و خلاصه مقالات پذيرفته شده همايش اول" و" نظام آموزش عالي و اشتغال (چالشها ،رويكردها و ديدگاه‌ها)" براي همايش اول و همچنين "مجموعه مقالات برگزيده و خلاصه مقالات پذيرفته شده همايش دوم" را منتشر كرده است و اما دستاورد بعدي برگزاري همايش كه تقريباً نامحسوس و از نظر دبيرخانه اهميت زيادي دارد، شناسايي ابعاد و وجوه مختلف مساله و تشويق پژوهشگران و اساتيد حوزه مربوطه ، به بررسي و تجزيه و تحليل ، تعميق و ارائه راهكار در اين موارد است كه به صورت محورهاي فراخوان مقاله توسط كميته علمي استخراج مي‌گردد و در اختيار عموم قرار مي‌گيرد و مي‌تواند مورد استفاده وزارتخانه‌ها و سازمانهاي ذيربط قرار گيرد.

* به نظر مي‌رسد اين همايش تلاش مي‌كند به بررسي خلاء موجود بين نظام آموزش عالي و اشتغال فارغ التحصيلان بپردازد، چه محورها و سرفصل هايي براي آسيب شناسي روابط دانشگاه و بازار كار در نظر گرفته ايد؟

** موضوعي را كه بيان كرديد به عنوان يكي از محورهاي اصلي همايش سوم در نظر گرفته شده است و داراي 14 زيرمحور مي‌باشد كه در اين رابطه كار گروه تخصصي با عنوان "نظام آموزش عالي و اشتغال" در درون كميته علمي تشكيل گرديده است كه زيرمحورهاي آن به شرح زير مي باشد:
- اثربخشي ساختار كلان آموزش عالي
- اثربخشي ساختار دانشگاه‌ها ، دانشكده‌ها و مراكز آموزش عالي
- بررسي و نقش سهم بخش غيردولتي در آموزش عالي
- بررسي و تحليل نقش مراكز رشد و پاركهاي علم و فن آوري ، مراكز كارآفريني و تحقيقاتي در توسعه اشتغال (وضع موجود و وضع مطلوب)
- آسيب‌شناسي جهت‌گيريهاي توسعه علم و تكنولوژي در نظام آموزش عالي
- بررسي و تحليل اثربخشي رشته‌هاي دانشگاهي
- بررسي ، شناسايي و ايجاد رشته‌هاي ميان رشته‌اي معطوف به بازار كار
- بررسي و تحليل اثربخشي سرفصلها و منابع آموزشي
- بررسي و تحليل اثربخشي قوانين و مقررات حاكم بر آموزش عالي در توسعه اشتغال (آموزش، پژوهش، اداري، مالي و ... )
- بررسي و تحليل نظام گزينش دانشجو در آموزش عالي و بررسي مشكلات مقاطع تحصيلي قبل از آموزش عالي
- بررسي و تحليل ويژگيهاي جمعيت دانشجويان
- نقش و جايگاه آموزش‌هاي علمي – كاربردي در توسعه اشتغال
- آسيب‌شناسي رويكردهاي پژوهشي حاكم در نظام آموزش عالي
- آسيب‌شناسي ارتباط و تعامل بازاركار و دانشگاه

* در توسعه اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي دستگاه‌ها ونهادهاي دولتي و عمومي كشور نقش مهمي را ايفا مي‌كنند، آيا در اين همايش به بررسي اين تعامل مي‌پردازيد؟

** با توجه به اينكه اقتصاد ايران، عليرغم تلاش‌هاي فراوان براي كاستن حجم دولت، همچنان يك اقتصاد دولتي باقي مانده است ؛ بنابراين در تجزيه و تحليل ساير متغيرهاي كلان اقتصادي همواره نقش و تاثير آن را بايد در نظر داشته باشيم. ما در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور به منظور ساماندهي سياستگزاريهاي بخشي و فرابخشي دستگاه‌هاي اجرايي و قانون گذار كشور، محورها و زيرمحورهايي را در مورد بررسي فرايند تدوين، اجرا ، نظارت و ارزيابي و همچنين الگوها، مدلها، روشهاي علمي و نوين تدوين، اجرا و نظارت و ارزيابي خط مشي‌ها و سياستهاي بخشي و فرابخشي در ارتباط با نظام آموزش عالي، ارايه داده‌ايم .

* تحولات سياسي و اجتماعي كشور، منطقه‌اي و جهاني تاثير به سزايي در اشتغال دانش‌آموختگان دارد، مسئولان همايش نسبت به اين مساله چه رويكردي دارند؟

** بي شك يكي از عوامل موفقيت در مديريت و حل مشكلات اقتصادي ، اجتماعي و سياسي كشور شناخت دقيق تحولات جاري و در صورت امكان تحولات آتي و واكنش مناسب در قبال اين تغييرات مي‌باشد. به عنوان مثال امروزه نمي‌توان بدون در نظر گرفتن مساله جهاني شدن و تاثيرات مستقيم و غيرمستقيم آن ، در هيچ يك از حوزه‌هاي اساسي كشور سياستگذاري و تصميم‌گيري نمود.
در اين زمينه برگزاركنندگان همايش، تحولات ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي تاثيرگذار بر توسعه اشتغال دانش‌آموختگان آموزش عالي را بصورت تحولات اجتماعي – فرهنگي، سياسي – حقوقي ، اقتصادي – بازرگاني و شرايط جغرافيايي – اقليمي تقسيم‌بندي نموده‌اند .

* آيا در اين همايش تجربيات نهادها و سازمانهاي بين المللي در حوزه اشتغال بررسي مي‌شود؟


** در امر سياستگذاري و تصميم گيري حدالامكان بايد تمامي اطلاعات موجود را جمع آوري و مورد بهره‌برداري قرار داد كه يكي از مهمترين اين اطلاعات ، تجربيات و پيشينه‌ي ساير كشورها در موضوع مشخص مي‌باشد . از طرف ديگر، با توجه به اينكه اكثر كشورها با مساله و مشكل بيكاري و اشتغال مواجه بوده‌اند و يا هستند ، تجربيات ارزنده‌اي در اين زمينه وجود دارد كه مي‌تواند موجب تسريع در رسيدن به اهداف گردد و از بروز شكست سياستها تا مقدار زيادي جلوگيري نمايد . مسولان همايش سوم به همين منظور تاكيد ويژه ‌اي براين مساله داشته‌اند و جنبه‌هاي مختلف اين موضوع را مدنظر قرار داده‌اند .

* در رابطه با تاثير تحولات فناوري و فرصت‌هاي الكترونيكي بر اشتغال فارغ التحصيلان و رويكرد همايش به اين مقوله توضيح بدهيد؟

** بدون ترديد مشاغل مربوط به فناوري‌هاي نوين ، نياز به تربيت و پرورش دانش‌آموختگان و نيروي انساني متخصص دارد و از سوي ديگر اين حوزه داراي پتانسيل‌هاي زيادي براي رشد و توسعه در سطح ملي و جهاني است ، چنان كه در كشورهايي نظير هند، تايوان و ايرلند و بعضي كشورهاي ديگر نتايج موفقيت‌آميزي از توجه به اين بخش بدست آمده است . در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور اين مساله بصورت تفكيك شده ( براي تاكيد بيشتر ) بعنوان يكي از زيرمحورها مطرح گرديده است .

* اين همايش با همكاري چه سازمانها و دستگاه‌هايي برگزار مي شود ‌؟

- معاونت امور اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
- وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
- وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
- وزارت كار و امور اجتماعي
- سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان
- سازمان ملي جوانان

* پژوهشگران و صاحب نظران علاقمند چگونه مي‌توانند در اين همايش شركت كنند؟

** شركت در همايش براي عموم آزاد است و علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اينترنتي
www.modares.acecr.ac.ir  مراجعه نمايند.

* در پايان اگر صحبتي داريد، بفرماييد.

** ضمن تشكر از جنابعالي و هفته‌نامه‌ي وزين شما، سومين همايش دوسالانه هم چون همايش قبلي در بهار (ارديبهشت 86) برگزار مي‌شود. فصل بهار فصل جنبش و تحرك طبيعت است و اميدواريم همه دست اندركاران و صاحب نظران بحث اشتغال كشور حضوري فعال در اين همايش داشته باشند.

١٥:٢٧ ١١/١١/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد