اشاره :
اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي از جمله مهمترين دغدغه هاي مسوولان كشور و دولت در سال هاي اخير است كه به رغم تلاش هاي صورت گرفته اين معضل همچنان پيش روي اين قشر جوان جامعه قرار دارد .
در اين ميان بررسي نقش نظام آموزش عالي كشور در حل اين مشكل مساله اي مهم است كه اخيراً مورد توجه برخي نهادها و دستگاهها قرار گرفته است و با توجه به ديدگاههاي كارشناسي كه وجود دارد ، به نظر مي رسد نگاهي دقيق و علمي به روشهاي آموزشي رايج در مراكز آموزش عالي و دانشگاههاي كشور و بررسي ناهنجاريهاي موجود نظير انجام طرحهاي تحقيقاتي و ارايه دروس به صورت غيركاربردي ميتواند تا حد زيادي درايجاد رابطه اي مناسب بين اشتغال و نظام آموزش عالي موثر باشد .
جهاددانشگاهي واحد تربيت مدرس در همين راستا با رويكردي راهبردي و فرابخشي و به منظور آسيب شناسي و بررسي ضعف ها و قوت ها و مطالعه تهديدات و فرصت هاي محيطي و بررسي ديدگاه ها، شناسايي تجربيات و تبيين راهكارهاي عملي در سطح ملي به منظور توليد دانش علمي و بسترسازي مناسب براي تصميم گيران و سياستگزاران سومين همايش دوسالانه «اشتغال و نظام آموزش عالي كشور» را ارديبهشت سال آينده برگزار ميكند . به منظور آشنايي بيشتر با محورها و اهداف اين همايش گفتگويي را با علي احمدي رييس جهاددانشگاهي واحد
ما در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور به منظور ساماندهي سياستگزاريهاي بخشي و فرابخشي دستگاههاي اجرايي و قانون گذار كشور، محورها و زيرمحورهايي را در مورد بررسي فرايند تدوين، اجرا ، نظارت و ارزيابي و همچنين الگوها، مدلها، روشهاي علمي و نوين تدوين، اجرا و نظارت و ارزيابي خط مشيها و سياستهاي بخشي و فرابخشي در ارتباط با نظام آموزش عالي، ارايه دادهايم |
تربيت مدرس ترتيب داديم كه درادامه تقديم ميشود .
* آقاي احمدي همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور چه اهدافي را دنبال ميكند؟
** اولين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي كشور در سال 1382 با رويكرد راهبردي – فرابخشي درصدد آسيبشناسي و بررسي ضعفها و قوتها از يك طرف و مطالعه تهديدات و فرصتهاي محيطي از سوي ديگر و در نهايت ارائه راهبردها در اين حوزه برآمد. دومين همايش دوسالانه اشتغال و نظام آموزش عالي با تمركز بر مجموعه مسائل و مشكلات و نيز بررسي ضعفها و قوتهاي اشتغال و نظام آموزش عالي با رويكردي سيستمي سازماندهي و برگزار شد و همايش سوم با هدف بررسي ديدگاهها، شناسايي تجربيات و تبيين راهكارهاي عملي در سطح ملي به منظور توليد دانش علمي و سازمان يافته و بسترسازي مناسب براي تصميمگيران و سياستگزاران در توسعه اشتغال دانشآموختگان نظام آموزش عالي كشور طراحي گرديده است .
* دستاوردهاي دورههاي قبلي همايش چه بوده است ؟
** دستاوردهاي برگزاري همايش را ميتوان به دو دسته تقسيمبندي كرد: در بعد اول اطلاعات و دانش كسب شده و انباشت شده (فراگرفته شده از كشورها و منابع خارجي يا توليد شده در داخل كشور) در زمينه موضوع همايش جمعآوري و مدون ميگردد و پس از آن مستندسازي شده و در اختيار سياستگزاران و مسولان ذيربط قرار ميگيرد كه در اين مورد دبيرخانه همايش دوجلد كتاب با عناوين "مجموعه مقالات برگزيده و خلاصه مقالات پذيرفته شده همايش اول" و" نظام آموزش عالي و اشتغال (چالشها ،رويكردها و ديدگاهها)" براي همايش اول و همچنين "مجموعه مقالات برگزيده و خلاصه مقالات پذيرفته شده همايش دوم" را منتشر كرده است و اما دستاورد بعدي برگزاري همايش كه تقريباً نامحسوس و از نظر دبيرخانه اهميت زيادي دارد، شناسايي ابعاد و وجوه مختلف مساله و تشويق پژوهشگران و اساتيد حوزه مربوطه ، به بررسي و تجزيه و تحليل ، تعميق و ارائه راهكار در اين موارد است كه به صورت محورهاي فراخوان مقاله توسط كميته علمي استخراج ميگردد و در اختيار عموم قرار ميگيرد و ميتواند مورد استفاده وزارتخانهها و سازمانهاي ذيربط قرار گيرد.
* به نظر ميرسد اين همايش تلاش ميكند به بررسي خلاء موجود بين نظام آموزش عالي و اشتغال فارغ التحصيلان بپردازد، چه محورها و سرفصل هايي براي آسيب شناسي روابط دانشگاه و بازار كار در نظر گرفته ايد؟
** موضوعي را كه بيان كرديد به عنوان يكي از محورهاي اصلي همايش سوم در نظر گرفته شده است و داراي 14 زيرمحور ميباشد كه در اين رابطه كار گروه تخصصي با عنوان "نظام آموزش عالي و اشتغال" در درون كميته علمي تشكيل گرديده است كه زيرمحورهاي آن به شرح زير مي باشد:
- اثربخشي ساختار كلان آموزش عالي
- اثربخشي ساختار دانشگاهها ، دانشكدهها و مراكز آموزش عالي
- بررسي و نقش سهم بخش غيردولتي در آموزش عالي
- بررسي و تحليل نقش مراكز رشد و پاركهاي علم و فن آوري ، مراكز كارآفريني و تحقيقاتي در توسعه اشتغال (وضع موجود و وضع مطلوب)
- آسيبشناسي جهتگيريهاي توسعه علم و تكنولوژي در نظام آموزش عالي
- بررسي و تحليل اثربخشي رشتههاي دانشگاهي
- بررسي ، شناسايي و ايجاد رشتههاي ميان رشتهاي معطوف به بازار كار
- بررسي و تحليل اثربخشي سرفصلها و منابع آموزشي
- بررسي و تحليل اثربخشي قوانين و مقررات حاكم بر آموزش عالي در توسعه اشتغال (آموزش، پژوهش، اداري، مالي و ... )
- بررسي و تحليل نظام گزينش دانشجو در آموزش عالي و بررسي مشكلات مقاطع تحصيلي قبل از آموزش عالي
- بررسي و تحليل ويژگيهاي جمعيت دانشجويان
- نقش و جايگاه آموزشهاي علمي – كاربردي در توسعه اشتغال
- آسيبشناسي رويكردهاي پژوهشي حاكم در نظام آموزش عالي
- آسيبشناسي ارتباط و تعامل بازاركار و دانشگاه
* در توسعه اشتغال فارغ التحصيلان دانشگاهي دستگاهها ونهادهاي دولتي و عمومي كشور نقش مهمي را ايفا ميكنند، آيا در اين همايش به بررسي اين تعامل ميپردازيد؟
** با توجه به اينكه اقتصاد ايران، عليرغم تلاشهاي فراوان براي كاستن حجم دولت، همچنان يك اقتصاد دولتي باقي مانده است ؛ بنابراين در تجزيه و تحليل ساير متغيرهاي كلان اقتصادي همواره نقش و تاثير آن را بايد در نظر داشته باشيم. ما در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور به منظور ساماندهي سياستگزاريهاي بخشي و فرابخشي دستگاههاي اجرايي و قانون گذار كشور، محورها و زيرمحورهايي را در مورد بررسي فرايند تدوين، اجرا ، نظارت و ارزيابي و همچنين الگوها، مدلها، روشهاي علمي و نوين تدوين، اجرا و نظارت و ارزيابي خط مشيها و سياستهاي بخشي و فرابخشي در ارتباط با نظام آموزش عالي، ارايه دادهايم .
* تحولات سياسي و اجتماعي كشور، منطقهاي و جهاني تاثير به سزايي در اشتغال دانشآموختگان دارد، مسئولان همايش نسبت به اين مساله چه رويكردي دارند؟
** بي شك يكي از عوامل موفقيت در مديريت و حل مشكلات اقتصادي ، اجتماعي و سياسي كشور شناخت دقيق تحولات جاري و در صورت امكان تحولات آتي و واكنش مناسب در قبال اين تغييرات ميباشد. به عنوان مثال امروزه نميتوان بدون در نظر گرفتن مساله جهاني شدن و تاثيرات مستقيم و غيرمستقيم آن ، در هيچ يك از حوزههاي اساسي كشور سياستگذاري و تصميمگيري نمود.
در اين زمينه برگزاركنندگان همايش، تحولات ملي، منطقهاي و بينالمللي تاثيرگذار بر توسعه اشتغال دانشآموختگان آموزش عالي را بصورت تحولات اجتماعي – فرهنگي، سياسي – حقوقي ، اقتصادي – بازرگاني و شرايط جغرافيايي – اقليمي تقسيمبندي نمودهاند .
* آيا در اين همايش تجربيات نهادها و سازمانهاي بين المللي در حوزه اشتغال بررسي ميشود؟
** در امر سياستگذاري و تصميم گيري حدالامكان بايد تمامي اطلاعات موجود را جمع آوري و مورد بهرهبرداري قرار داد كه يكي از مهمترين اين اطلاعات ، تجربيات و پيشينهي ساير كشورها در موضوع مشخص ميباشد . از طرف ديگر، با توجه به اينكه اكثر كشورها با مساله و مشكل بيكاري و اشتغال مواجه بودهاند و يا هستند ، تجربيات ارزندهاي در اين زمينه وجود دارد كه ميتواند موجب تسريع در رسيدن به اهداف گردد و از بروز شكست سياستها تا مقدار زيادي جلوگيري نمايد . مسولان همايش سوم به همين منظور تاكيد ويژه اي براين مساله داشتهاند و جنبههاي مختلف اين موضوع را مدنظر قرار دادهاند .
* در رابطه با تاثير تحولات فناوري و فرصتهاي الكترونيكي بر اشتغال فارغ التحصيلان و رويكرد همايش به اين مقوله توضيح بدهيد؟
** بدون ترديد مشاغل مربوط به فناوريهاي نوين ، نياز به تربيت و پرورش دانشآموختگان و نيروي انساني متخصص دارد و از سوي ديگر اين حوزه داراي پتانسيلهاي زيادي براي رشد و توسعه در سطح ملي و جهاني است ، چنان كه در كشورهايي نظير هند، تايوان و ايرلند و بعضي كشورهاي ديگر نتايج موفقيتآميزي از توجه به اين بخش بدست آمده است . در سومين همايش اشتغال و نظام آموزش عالي كشور اين مساله بصورت تفكيك شده ( براي تاكيد بيشتر ) بعنوان يكي از زيرمحورها مطرح گرديده است .
* اين همايش با همكاري چه سازمانها و دستگاههايي برگزار مي شود ؟
- معاونت امور اقتصادي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور
- وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري
- وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي
- وزارت كار و امور اجتماعي
- سازمان همياري اشتغال فارغ التحصيلان
- سازمان ملي جوانان
* پژوهشگران و صاحب نظران علاقمند چگونه ميتوانند در اين همايش شركت كنند؟
** شركت در همايش براي عموم آزاد است و علاقه مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر ميتوانند به پايگاه اينترنتي www.modares.acecr.ac.ir مراجعه نمايند.
* در پايان اگر صحبتي داريد، بفرماييد.
** ضمن تشكر از جنابعالي و هفتهنامهي وزين شما، سومين همايش دوسالانه هم چون همايش قبلي در بهار (ارديبهشت 86) برگزار ميشود. فصل بهار فصل جنبش و تحرك طبيعت است و اميدواريم همه دست اندركاران و صاحب نظران بحث اشتغال كشور حضوري فعال در اين همايش داشته باشند.