١٦:١٣ ٠١/٠٩/١٤٠٣
گفت و گو
مهندس پورعابدي معاون هماهنگي جهاددانشگاهي:
تدوين برنامه‌هاي توسعه جهاددانشگاهي بر اساس سند چشم‌انداز از مهمترين برنامه‌هاي اين معاونت است

اشاره:

معاونت هماهنگي جهاددانشگاهي با تشخيص ومصوبه هيات امناي اين نهاد از ابتداي سال  86 فعاليت خود را در اين مجموعه آغاز نموده است.از جمله و ظايف اين معاوت تلفيق و تدوين برنامه‌هاي راهبردي در مجموعه جهاد دانشگاهي بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه‌هاي توسعه‌اي جهاد دانشگاهي ،كنترل و نظارت بر اجراي برنامه‌هاي توسعه واحدها، ‌پژوهشكده‌ها، سازمان‌ها و مراكز تابعه جهاد دانشگاهي،برنامه‌ريزي و سياست گذاري اقتصادي در مجموعه جهاد دانشگاهي  ،مديريت راهبردي امور شركت‌ها و مؤسسات تحت پوشش  و ارتباط مستمر با واحدها، پژوهشكده‌ها، ‌سازمان‌ها و مراكز جهاد دانشگاهي جهت پيگيري و رفع موانع و مشكلات آن‌ها  است.در هيمن راستا و به منظور آشنايي بيشتر با اهداف،برنامه ها و فعاليت هاي اين معاونت گفتگويي را با مهندس محمد رضا پورعابدي انجام داديم كه در ادامه مشروح آن از نظر مي گذرد.

1-  هدف از تاسيس معاونت هماهنگي در جهاددانشگاهي چه بوده است؟

با توجه به توسعه واحدها، پژوهشكده‌ها، مراكز و سازمانهاي جهاددانشگاهي ضرورت ايجاد تشكيلات مناسب براي هماهنگي و نظارت بر امور واحدها، پژوهشكده‌ها، سازمانها و مراكز جهاددانشگاهي تشخيص داده شد و در تاريخ آذر ماه 85 تا طي مراحل قانوني ايجاد معاونت هماهنگي با پست مشاور رئيس جهاد در امور واحدها، ‌پژوهشكده‌ها، ‌مراكز و سازمان‌هاي جهاد دانشگاهي موافقت گرديد.

در جلسه 99 مورخ 23/12/85 هيأت امناي محترم جهاد دانشگاهي با افزايش يك حوزه معاونت با نام "معاونت هماهنگي" به جهاد دانشگاهي موافقت نموده و معاونت هماهنگي با دو دفتر "امور شركت‌ها و موسسات" ‌و "طرح و توسعه و نظارت" و يك اداره كل "امور واحدها و پژوهشكده‌ها، ‌مراكز و سازمان‌ها" عملاً از ابتداي 1386 تاسيس گرديد. همچنين در جلسه 11 مورخ 20/12/1387 هيأت امناي محترم جهاددانشگاهي طرح بازنگري ساختار سازماني و تشكيلات دفتر مركزي جهاد دانشگاهي را مصوب نمود. كه در اين مصوبه نام معاونت هماهنگي به معاونت هماهنگي و توسعه تغيير يافت و با توجه به مصوبه جديد، اين معاونت با دو اداره كل"توسعه سرمايه‌گذاري و امور اقتصادي" و "امور واحدها، پژوهشكده‌ها، سازمان‌ها و مراكز" و دفتر"‌ برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي" فعاليت خود را در قالب ساختار جديد از ابتداي سال 1388 آغاز نمود. مهم‌ترين وظايف اين معاونت عبارتند از:

- تلفيق و تدوين برنامه‌هاي راهبردي در مجموعه جهاد دانشگاهي بر اساس سند چشم‌انداز و برنامه‌هاي توسعه‌اي جهاد دانشگاهي

- كنترل و نظارت بر اجراي برنامه‌هاي توسعه واحدها، ‌پژوهشكده‌ها، سازمان‌ها و مراكز تابعه جهاد دانشگاهي

- برنامه‌ريزي و سياست گذاري اقتصادي در مجموعه جهاد دانشگاهي

- مديريت راهبردي امور شركت‌ها و مؤسسات تحت پوشش

- ارتباط مستمر با واحدها، پژوهشكده‌ها، ‌سازمان‌ها و مراكز جهاد دانشگاهي جهت پيگيري و رفع موانع و مشكلات آن‌ها

2-  براي رسيدن به اهداف تعيين شده چه برنامه‌هائي داشته و داريد ؟

يكي از مهمترين برنامه‌هاي اين معاونت تدوين برنامه‌هاي توسعه بر اساس سند چشم‌انداز می باشد. بر اساس اين برنامه‌ها و شاخص‌هائی که براي ارزيابي آن‌ها طراحي و تدوين مي‌گردد، فعاليت‌هاي واحدهاي سازماني جهاد دانشگاهي مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و بر اساس اين ارزيابي‌ها تغييرات لازم  جهت دستيابي به اهداف برنامه‌هاي توسعه و سند چشم‌اندار اعمال می گردد. از ديگر برنامه‌هاي اين معاونت ارتباط مستمر با واحد و پژوهشكده‌ها و سازمان‌ها و مراكز مي‌باشد تا بتوان هماهنگي لازم را بين مجموعه‌هاي مختلف جهاد دانشگاهي بوجود آورد. اين ارتباطات و هماهنگي در عين حالي كه نبايد منجر به يك فرآيند بروكراسي اداري گردد بايد بتواند جهاد را جهت انجام كارهاي بزرگ و مأموريت‌هاي ملي مهيا سازد.

ساماندهي و سياستگذاري اقتصادي در مجموعه جهاد دانشگاهي و انجام سرمايه‌گذاري در رابطه بافعاليت‌هاي مرتبط نيز ازاهم برنامه‌هاي اين معاونت است.

3-  با توجه به تاكيد مسئولان جهاددانشگاهي درخصوص تجميع توانمنديهاي واحدها و پژوهشكده‌هاي اين نهاد براي ورود به عرصه‌هاي بزرگ تحقيقاتي تاكنون چه اقداماتي در اين زمينه انجام شده است ؟

آنچه كه مشخص است اين است كه براي ورود به عرصه‌هاي بزرگ بايد از تمامي توانمندي‌هاي واحدهاي جهاد دانشگاهي بنحو مطلوبي استفاده نمود كه متأسفانه اين موضوع  تا به امروز به شکل مطلوبی عملياتی نگرديده است . اما با توجه به ورود جهاددانشگاهی در سال های اخير به عرصه انجام پروژه‌هاي بزرگ و ملي، اين موضوع‌ در حوزه‌هاي مختلف در حال بررسي بوده و اميدواريم كه در آينده‌اي نزديك ساختارهاي لازم براي اين مشاركت و تجميع توانمندي‌ها بوجود آمده و هم‌افزايي ناشي از اين موضوع را در انجام پروژه‌هاي بزرگ و مهم در كشور شاهد باشيم.

4-  از آنجايي كه استانها داراي مزاياي بومي فراواني هستند به نظر شما واحد ها چگونه و در چه غالبي مي‌توانند از اين پتانسيل استفاده كنند و آيا تاكنون واحدها در اين راستا اقدامي كرده اند؟

با توجه به تدوين سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي و تصويب آن در هيات امناء ‌محترم،‌ برنامه چهارم توسعه جهاد دانشگاهي بر اساس اين سند تهيه  شده است. در برنامه چهارم توسعه ،‌ تأكيد جهاد دانشگاهي براي واحدهاي سازماني بر اين نكته بوده است كه واحدهاي سازماني علاوه بر لزوم توجه به سند چشم‌انداز جهاد دانشگاهي، بايد نگاه ويژه ای نيز به سند توسعه استان و مزيت‌هاي آن داشته باشند چرا كه هدف نخست واحدهاي جهاد دانشگاهي حل مسائل و مشكلات منطقه‌اي و سپس ورود به مسائل ملي و بين‌المللي است. به اين منظور واحدهاي جهاد دانشگاهي بايد محور فعاليت‌ها و زمينه‌های كاري خود را بر  اساس مزاياي بومي و سندهاي توسعه استان تدوين و اجراء‌ نمايند.

5- با توجه به عنوان اين معاونت آيا  نظارت بر فعاليت واحدها بر عهده شماست و اگر اينچنين است چگونه صورت مي‌گيرد؟

يكي از مهم‌ترين وظايف اين معاونت نظارت و ارزيابي فعاليت‌هاي واحدهاي سازماني جهاد دانشگاهي مي‌باشد. اما مهم‌تر از اين وظيفه تدوين و طراحي شاخص‌هاي نظارت و ارزيابي واحدها مي‌باشد كه خوشبختانه اين شاخص‌ها بر اساس برنامه توسعه جهاد دانشگاهي تهيه و تدوين شده است و ازاين پس در بازديداز واحدهاي جهاد دانشگاهي فعاليت واحدها چه از نظر كمي و چه از نظر كيفي بر اساس اين شاخص‌ها ارزيابي مي‌گردند البته اين موضوع را نيز بايد يادآوري نمودكه موضوع نظارت و ارزيابي فقط مختص اين معاونت نبود ه و اين كار در  تمامی حوزه‌هاي كاري جهاد دانشگاهي صورت مي‌پذيرد. البته هماهنگي لازم از طريق اين معاونت صورت مي‌گيرد.

6- براي بالا بردن توانمندي و ظرفيت واحدهايي كه فعاليت هاي شاخصي را ندارند، چه تدابيري انديشيديد؟

درچند سال اخير مكرراً موضوع داشتن يك يا چند فعاليت شاخص در كنار فعاليت‌هاي عمومي كه در واحدها صورت مي‌پذيرد از طرف مسئولان جهاد دانشگاهی بويژه رياست محترم جهاددانشگاهی تاکيد گرديده است،   به گونه‌اي كه امروز اين موضوع يعنی داشتن كار شاخص بعنوان يك فرهنگ در تمامی واحدهاي سازماني مطرح مي‌باشد. اما براي ورود به عرصه فعاليت‌هاي شاخص بايد توانمندي‌هائي نيز در واحدهاي بوجود بيايد كه مهمترين آنها بحث منابع انساني كارآمد، متخصص وآشنا با فرهنگ جهادي است. در سال 88 براي كمك به واحدهاي جهاد دانشگاهي براي تقويت منابع انساني طرحی تهيه و تدوين گرديد و نزديك به هفت ميليارد ريال براي آن بودجه در نظر گرفته شد كه متأسفانه با نوساناتي كه در بودجه بوجود آمد اين طرح بصورت ساختار يافته اجرا نگرديد و اميدواريم كه انشا ا... در سال89 اين موضوع مهم محقق گردد.

بديهي است در كنار اين موضوع دارا بودن تجهيزات و فضاي فيزيكي نيز از اهميت بالايي برخوردار است كه در اين رابطه تلاش مي‌شود اعتباراتي به اين امر اختصاص يابد.

7- معاونت هماهنگي چه فرايندي را براي ايجاد ارتباط مستمر واحدها وپژوهشكده ها ترسيم كرده است؟

علاوه بر جلسات و نشست‌هاي مختلفي كه در سطح مسؤلان واحدها و معاونتها برگزار مي‌گردد، ‌در طول سال بازديدهايي نيز از وا حدها برنامه‌ريزي مي‌گردد تا بتوان بصورت مستمر و از نزديك با فعاليت جهادگران جهاد دانشگاهي آشنا گرديد، و امكان ارتباط واحدها را بر اساس زمينه‌هاي كاري فراهم نمود.

8- در پايان اگر سخني داريد ،بفرماييد.

در پايان بعنوان يك جهادگر از زحمات همه‌ي جهادگران تقدير و تشكر نموده و اميدارم كه اين نهاد علمي و فرهنگي با استعانت از خداوند متعال و تكيه بر فرهنگ غني سازماني خود و با حمايت مسئولين بتواند گام‌هاي مؤثري در جهت ارتقاء فعاليت‌هاي خود بردارد و دين خود را به اسلام و ايران عزيز ادا نمايد.ح/الف

١٤:٣٤ ١٥/٠١/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد