١٥:١٣ ٠١/٠٩/١٤٠٣
گفت و گو
دكتر قرنفلي:
دانشگاه علم و فرهنگ به يكي از دانشگاههاي برتر، الگو و پيشرو در كشورتبديل مي شود

   اشاره:          

دانشگاه علم و فرهنگ را ميتوان مهمترين مجموعه آموزش عالي وابسته به جهاددانشگاهي دانست كه طي سال هاي اخير در زمينه هاي مختلف توانسته رشد و توسعه قابل توجهي داشته باشد.در حال حاضر حدود 4000 هزار دانشجو در مقاطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكتري در اين دانشگاه مشغول به تحصيل مي‌باشند كه سه دانشكده فني- مهندسي، علوم انساني، هنر و معماري گروههاي آموزشي دانشگاه را پوشش مي‌دهند.

به منظور آشنايي بيشتر با اين مجموعه گفت و گويي را با دكتر محسن قرنفلي رييس دانشگاه علم  فرهنگ انجام داديم كه در ادامه از نظر مي گذرد.

-لطفاً تاريخچه اي از دانشگاه علم و فرهنگ ارائه فرماييد؟

از زمان صدور نخستين مجوز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري براي فعاليتهاي آموزش عالي جهاددانشگاهي 17 سال مي‌گذرد. اين مجوز بنا به درخواست معاونت آموزشي جهاددانشگاهي و براي مؤسسه‌اي با عنوان "موسسه آموزش عالي جهاددانشگاهي" صادر شد. از آن سال تا به امروز اين نهاد آموزشي فعاليتهاي پر فراز و نشيبي را طي كرده است. با نگاهي به گذشته كاميابي‌هاي فراواني را مي‌توان مشاهده كرد و اين خود مديون لطف ايزد منان، جهد و تلاش جهادگران عزيز در تمامي سطوح و همت اعضاء هيأت علمي و كاركنان اين نهاد است.

در آن سال مؤسسه با 7 رشته معادل كارداني قدم به عرصه فعاليتهاي آموزش عالي در كشور گذارد و همزمان در همان سال، شعبه‌هاي اصفهان و اميركبير نيز راه‌اندازي شدند.

مؤسسه آموزش عالي جهاددانشگاهي پس از 12 سال در تاريخ 15/11/1384 به مصوبه شوراي گسترش آموزش عالي وزارت علوم از سطح مؤسسه آموزش عالي جهاددانشگاهي (تهران) به دانشگاه با نام "علم و فرهنگ" ارتقاء يافت و در حال حاضر اين دانشگاه با داشتن تمامي اركان و نهادهاي اجرايي، شوراها و كميته‌هاي مصوب و مذكور در آيين‌نامه مديريت دانشگاهها و مراكز آموزش‌عالي، در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، پژوهشي و دانشجويي- فرهنگي فعاليت مي‌نمايد.

-ماموريت دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان يك مركز آموزش عالي غيردولتي چيست و مهم ترين اهداف و برنامه هاي اين دانشگاه چه بوده و تا چه اندازه به اين اهداف رسيده‌ايد.

دانشگاه پس از دريافت مجوز، در آغازين روزهاي سال 1385 در پي تدوين يك برنامه راهبردي برآمد. اين برنامه شامل مأموريت دانشگاه و چشم‌انداز آن براي يك بازه 18 ساله تا پايان افق 1404 كشور و سپس تدوين يك برنامه 5 ساله از سال 1387 تا 1391 مي‌بود.

چشم‌انداز دانشگاه در يك افق 18 ساله تبديل شدن به يكي از دانشگاههاي برتر، الگو و پيشرو در كشور، ترسيم شد و مأموريت دانشگاه حضور در عرصه‌هاي ملي و بين‌المللي آموزش عالي غيردولتي با كيفيتي ممتاز در رشته‌ها و مقاطع مختلف مشخص شد. در اين مأموريت تأمين منابع انساني مورد نياز براي نيل به چشم‌انداز توسعه كشور و همچنين تأكيد بر بهبود مستمر كيفيت آموزش، پژوهش و نوآوري براساس تكريم اعضاء هيأت‌علمي، كارشناسان و كادر اداري نيز مدنظر قرار گرفت. بنابراين دانشگاه براي نيل به اهداف كلان ارتقاء جايگاه‌علمي، توسعه تحقيقات، گسترش و تكامل دوره‌هاي آموزشي كارشناسي، توسعه تحصيلات تكميلي، توسعه فعاليتهاي فرهنگي، دانشجويي، ارائه خدمات به جامعه و .... از سال 1387 كمر همت خود را بست.

-درخصوص فضاي آموزشي ، اعضاء هيات علمي ، تعداد دانشجويان و مقاطع تحصيلي در دانشگاه علم و فرهنگ توضيحات و آماري ارائه فرماييد.

در حال حاضر دانشگاه علم وفرهنگ با در اختيار داشتن 5 فضاي آموزشي، شامل ساختمان مركزي، دانشكده هنر و معماري (شماره 2)، ساختمانهاي تحصيلات تكميلي (شماره 3 و 4)، و ساختمان شماره 5 (كتابخانه و مركز اسناد) فعاليتهاي آموزشي خود را در فضايي نزديك به 14 هزار متر پي مي‌گيرد. در اين دانشگاه حدود 4000 هزار دانشجو در مقاطع تحصيلي كارشناسي، كارشناسي‌ارشد و دكتري مشغول به تحصيل مي‌باشند. سه دانشكده فني- مهندسي، علوم انساني، هنر و معماري گروههاي آموزشي دانشگاه را پوشش مي‌دهند.

تعداد رشته‌هاي دانشگاه اكنون 31 كد رشته مي‌باشد و تاكنون نزديك به 5000 نفر به عنوان دانش‌آموخته از دانشگاه علم و فرهنگ فارغ‌التحصيل شده‌اند.

واحد تحصيلات تكميلي دانشگاه كه از سال 1384 راه‌اندازي شده تا به امروز توانسته مجوز 11 رشته  شامل زيست‌شناسي در دو مقطع كارشناسي‌ارشد و دكتري  با همكاري پژوهشكده رويان، صنايع، مهندسي عمران با دو گرايش سازه و زلزله، مهندسي مالي با همكاري پژوهشكده توسعه تكنولوژي، مديريت اجرايي MBA، حقوق خصوصي، روانشناسي- خانواده درماني، علوم اجتماعي- مطالعات فرهنگي و پژوهش هنر را از وزارت علوم، تحقيقات و فناوري دريافت نمايد.

همچنين دانشگاه همه ساله در مقطع كارشناسي فني- مهندسي در رشته‌هاي مهندسي كامپيوتر، مهندسي عمران، مهندسي صنايع، كارشناسي ناپيوسته مهندسي تكنولوژي نرم‌افزار كامپيوتر و مهندسي برق- الكترونيك و كارشناسي علوم انساني در رشته‌هاي حقوق، حسابداري، مديريت صنعتي، مديريت فرهنگي و هنري و روانشناسي باليني و در گروه هنر در رشته‌هاي گرافيك، نقاشي، طراحي پارچه و لباس، معماري داخلي و مهندسي معماري دانشجو مي‌پذيرد.

-ميزان قبولي دانش آموختگان اين دانشگاه درمقاطع تحصيلات تكميلي چه اندازه است و در چه وضعيتي در قياس با دانشگاه‌هاي ديگر است؟

امروزه در نظام آموزشي كشور معيار ميزان پذيرش در مقطع بالاتر (كارشناسي ارشد و دكتري) از عمده عوامل ارزيابي كيفي آموزشي دانشگاههاست به اين معنا كه به هر ميزان دانشجويان يك دانشگاه در مقاطع بالاتر پذيرفته شوند، نشانه كيفيت قابل دفاع آموزشي آن دانشگاه مي‌باشد. دانشگاه علم و فرهنگ افتخار دارد در ميان تمامي مؤسسات آموزشي غيردولتي كشور بالاترين ميزان پذيرفته در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري را دارد و حتي تراز برخي از رشته‌ها نسبت به رشته‌هاي دانشگاههاي دولتي در تهران هم برتري دارد. در سال گذشته به اعتبار آمار سازمان سنجش آموزش كشور تعداد 278 نفر از دانشجويان دانشگاه در مراكز آموزش عالي كشور(اعم از دولتي و غيردولتي و آزاد) پذيرفته شده‌اند كه نسبت به سال گذشته 53 درصد رشد داشته است. از اين تعداد 124 نفر در دانشگاههاي دولتي، 136 نفر در دانشگاههاي آزاد پذيرتفه شده‌اند و 18 نفر جزء دانش‌آموختگان ممتاز مي‌باشند.

-وجه تمايز دانشگاه علم و فرهنگ با ديگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي به خصوص در حوزه پژوهشي چيست؟

دانشگاه در اين مدت كوتاه در امور پژوهشي نيز كارنامه درخشاني دارد. چاپ نخستين كتاب به زبان انگليسي كه از سوي دانشگاه و پژوهشكده رويان منتشر گرديد، چاپ 12 مقاله ISI، چاپ 11 مقاله علمي و پژوهشي، ارائه 15 مقاله در مجامع علمي و بين‌المللي و برگزيده شدن مجموعه كتابهاي سلولهاي‌بنيادي به عنوان كتاب برگزيده سال 1388 تنها كارنامه سال گذشته دانشگاه در امور پژوهشي مي‌باشد.

-دانشگاه علم و فرهنگ از لحاظ امكانات و تجهيزات آموزشي در چه وضعيتي قرار دارد ؟

دانشگاه با بهره‌گيري از فناوري ICT در جهت رسيدن به دانشگاه الكترونيك گامهاي عملي را برداشته است به گونه‌اي كه امروز در دانشگاه تمامي امور آموزشي، مكاتبات، كتابخانه و مركز اسناد كاملاً الكترونيكي است و هيچ نيازي به مكاتبات في‌مابين دانشجويان با دانشگاه وجود ندارد.

-درخصوص زمينه‌هاي همكاري و تفاهم نامه هاي منعقد شده با ديگر سازمان‌ها و مراكز توضيحاتي ارائه فرماييد.

دانشگاه به منظور تسهيل در امور پژوهشي، ارتقاء فعاليتهاي آموزشي با مراكز متعدد پژوهشي، آموزشي و اجرايي تفاهمنامه‌هاي همكاري به امضاء رسانيده است كه از جمله آنها مي‌توان به تفاهم‌نامه همكاري دانشگاه با كتابخانه و مركز اسناد دانشگاه تهران، پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات اجتماعي، ميراث فرهنگي، پژوهشكده حمل و نقل و ... اشاره كرد.

-چه برنامه هاي اجرايي را در آينده نزديك مد نظر داريد؟

يكي از نكات قابل توجه در مديريت دانشگاه، حركت در چهارچوب برنامه راهبردي دانشگاه است كه اين امر هم موجب هدفمندي برنامه‌هاي توسعه دانشگاه گرديده و هم باعث همگرايي و هم افزايي تلاش همه اعضاء هيأت علمي و كاركنان ‌دانشگاه شده است. در حال حاضر شاخص‌هاي مهم در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، پشتيباني، طرح و برنامه و فناوري اطلاعات (IT) تعيين شده است و برنامه‌هاي اجرايي براي تحقق اهداف پيش‌بيني شده مشخص و مسير حركت دانشگاه تا پايان سال 1391 ترسيم شده است. به جهت كمي بودن سادگي و روشني، شاخص‌ها، قابل اندازه‌گيري و ارزيابي مي‌باشد. در ادامه برخي جهت‌گيري‌ها و راهبردهاي اساسي دانشگاه كه از مزيت‌هاي اصلي به شمار مي‌رود بيان مي‌شود.

- توسعه تحصيلات تكميلي در مقطع كارشناسي ارشد و دكتري با همكاري مشترك با پژوهشكده‌هاي جهاددانشگاهي و اجراي دوره‌هاي دكتري پژوهش محور(BY Rrsearch) در رشته‌هاي علوم پزشكي نيز از جمله اقدامات در دست انجام مي‌باشد.

- توجه به كارآفريني، مهارت و شايستگي‌هايي كه دانش‌آموختگان دانشگاه براي ورود به جامعه و ايفاي نقش‌هاي تخصصي، مديريت انساني و اجتماعي، بايد برخوردار باشند.

- توسعه فعاليت‌هاي بين‌المللي از طريق همكاري مشترك با دانشگاههاي معتبر جهان و همچنين ايجاد واحد بين‌الملل دانشگاه.

- مشاركت در توسعه آموزش عالي كشور با ايجاد رشته‌هاي جديد و دوره‌هاي خاص مورد نياز وزارت علوم، تحقيقات و فناوري

- ايجاد فضاي پويا و پر نشاط براي توسعه نيروي انساني و افزايش روحيه‌هاي يادگيري براي بهبود مستمر كيفيت محتوا و روش‌هاي آموزشي و پژوهشي

-اگر نكته اي باقي مانده بفرماييد.

در پايان بايد اضافه كرد اين دانشگاه در پرتو الطاف حضرت حق، و پشتيباني نهاد بزرگ و انقلابي جهاددانشگاهي و تلاش اعضاء هيأت علمي مي‌خواهد و مي‌تواند هدف چشم‌انداز دانشگاه يعني اين دانشگاه برتر و الگو دست يابد آرزويي كه انشاء ا... محقق خواهد شد.ح/الف

١٤:١٩ ٠١/١٠/١٣٨٩
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد