اشاره : «ماهنامه پيام جهاد به صدمين شماره خود رسيد»، اين عبارت براي همكاراني كه در سال هاي طولاني مجموعه روابط عمومي جهاد دانشگاهي مشغول به خدمت بودهاند، تداعي كننده خاطرات بسياري است . شايد روزي كه نخستين شماره اين ماهنامه در سال 1379 به چاپ رسيد، تصور انتشار صدمين شماره آن بسيار سخت بود اما اين مساله درسايه همت بلند ، روحيه انقلابي و جهادي و تلاش بي وقفه همه اعضاي روابط عمومي تحقق يافت .
پيام جهاد به عنوان نشريه سازماني جهاد دانشگاهي در طول اين يازده سال – در كنار همه كمبودها و كاستي ها – توانسته است علاوه بر انعكاس مطلوب رويدادها ، موفقيت ها و توانمندي هاي اين نهاد برآمده از انقلاب فرهنگي و ارايه آن به مخاطبان مختلف اعم از مديران و مسوولان كشور، اساتيد، دانشجويان و عموم مردم ، آرشيو و سندي قابل اتكا براي مراجعه آيندگان به منظور بررسي و تحليل وضعيت جهاد دانشگاهي در برهههاي زماني گوناگون باشد.
به اذعان بسياري از مديران و اعضاي جهاد، اين ماهنامه در حال حاضر يكي از مهمترين منابع شناخت جهاد دانشگاهي براي كساني است كه ميخواهند از ظرفيت ها و توانمندي هاي اين نهاد آگاه شوند و اين مهم در سايه دو عنصر تلاش جهادگران حوزه روابط عمومي و اعتماد اعضا و مديران جهاد حاصل شده و براي ادامه روند رو به رشد خود نيز به همين عناصر نياز دارد .بي ترديد پيام جهاد علاوه بر محاسن و مزايايي كه داشته ، همواره دچار نقاط ضعف و كمبودهايي نيز بوده است كه بايستي تلاش كرد تا اين كاستي ها به حداقل ممكن برسيد.
در آستانه انتشار صدمين شماره پيام جهاد به سراغ نخستين مدير مسوول اين ماهنامه ، مهندس سيدكاظم حسيني كه درحال حاضرمسوول مركز اطلاع رساني بازاركار جهاد دانشگاهي است رفتيم ، تا درخصوص روند شكل گيري ، ضرورت ها و اهداف و نقاط ضعف و قوت اين نشريه با وي گفتگويي داشته باشيم . ضمن قدرداني از همه عزيزاني كه با تلاش جهادگونه و راهنمايي ها و حمايتهاي خود، در طول اين سالها مسير رشد و پيشرفت پيام جهاد را هموار ساختند ، حاصل اين گفتگو را تقديم شما خوانندگان مينمائيم.
** همانطور كه ميدانيد ، اين صدمين شماره ماهنامه پيام جهاد است كه به چاپ ميرسد، لطفاَ درخصوص زمينهها، روند و تاريخچه شكل گيري اين نشريه توضيح بدهيد؟
• بسم ا... قبل از اينكه به پرسش شما پاسخ دهم اجازه ميخواهم ابتدا انتشار صدمين شماره ماهنامه پيام جهاد را به همكاران خودمان در روابط عمومي جهاددانشگاهي تبريك عرض نمايم. زيرا به رغم همه مشكلات تداوم انتشار اين نشريه بدون فعاليت جمعي اين عزيزان ممكن نبوده است .
بدون شك اگر لازم باشد در مورد زمينه ها ، روند و تاريخچه شكل گيري اين نشريه سخن بگوئيم ، نميتوانيم سخن را بدون اشاره به فعاليت روابط عمومي آغاز كنيم .
• گستردگي فعاليت هاي جهاد دانشگاهي و نقشي كه اين نهاد پس از انقلاب فرهنگي با توجه به شرايط متلاطمي كه در جامعه وجود داشت ، يك اطلاع رساني صحيح و مداوم به جامعه را ضروري ميساخت . در آن سال هاي آغازين بسياري از مردم و به خصوص جامعه دانشگاهي كشور تحولاتي را كه ميرفت با انقلاب فرهنگي صورت گيرد به دقت دنبال مينمودند . لذا فعاليت هايي كه امروز درچارچوب روابط عمومي صورت ميگيرد به اشكال مختلف در آن دوران نيز انجام ميشد اما اين فعاليت ها با سياست هايي كه در برهه هاي زماني مختلف به تدريج و متناسب بازمان دگرگون شده و فراز و فرودهاي خاص خود را داشته است . در همين جا لازم است از انتشار نشريه دانشگاه انقلاب به عنوان نشريه اي با ارزش درامر اطلاع رساني در چارچوب فعاليت هاي در دفتر مركزي منتشر ميشد اشاره كنم . انتشار اين نشريه توسط واحد تبليغات جهاد ازسال 60 با مديرمسوولي آقاي فرامرز حق شناس آغاز شد ، تورق شماره هاي موجود اين نشريه روند شكل گيري جهاد و آرمان هاي مطرح در آن دوره را به خوبي نشان مي دهد. به هر حال بدون اينكه بخواهيم به روند تغييرات بعدي فعاليت هايي كه در چارچوب روابط عمومي انجام ميشد اشاره نماييم به چگونگي شكل گيري انتشار نشريه پيام جهاد ميپردازيم.
شروع فعاليت روابط عمومي به شكل كنوني در جهاد دانشگاهي به آغاز رياست دكتر علي منتظري در جهاددانشگاهي برميگردد، تا قبل ازرياست ايشان تحت نام روابط عمومي جهاددانشگاهي ، اطلاع رساني صورت ميگرفت اما روابط عمومي كه درچارچوب يك اداره كل بتواند تمامي ويژگي هاي لازم را داشته باشد وجود نداشت.
تحولات و فعاليت هايي كه در آن مقطع درفعاليت هاي جهاد دانشگاهي شروع شدولزوم انعكاس آن به رسانه ها باعث شد كه ايشان مساله راه اندازي روابط عمومي به شكل كنوني راباتوجه به شناختي كه از نقش اطلاع رساني و رسانه ها در كشور داشت مورد توجه قراردهند . از سوي ديگر استقبال جامعه و رويكرد رسانه ها باعث شد حجم زيادي از خبرها و اطلاعات در واحدهاي جهاد در كل كشور توليد شود كه قطعاً انتشار آنها علاوه بر رسانه هاي موجود درسطح جامعه لزوم انتشار رسانه اي مكتوب ازسوي جهاددانشگاهي را ضروري ساخت . بر اين مبنا با دستور و راهنماييهاي دكترمنتظري اقدامات قانوني جهت كسب مجوز انتشار پيام جهاد از ارشاد صورت گرفت و پس از كسب مجوزهاي لازم 1379 انتشارآن آغاز شد . در ابتدا باتوجه به محدويت هاي موجود امور فني نشريه باهمكاري بخش خصوصي انجام شد اما به تدريج شرايط به گونهاي گرديد كه تصميم گرفته شد كليه امور فني نيز با همكاري اعضاي در روابط عمومي صورت گيرد و پس ازآن بسياري از مراحل آماده سازي و انتشار نشريه تا قبل ازمرحله چاپ توسط جهادگران صورت گرفت .
** در ابتدا واكنش ها به انتشار اين ماهنامه چگونه بود؟
• تا قبل ازانتشار پيام جهاد، خلائي كه در اين جهت مشاهده ميشد باعث گرديده بود بسياري از واحدهاي جهاد كه ضرورت انتشار يك ارگان خبري را حس مي كردند باامكانات موجود خود نشرياتي منتشر كنند كه معمولا فاقد كيفيت بصري و خبري لازم بود و اخبار جهاد را نيز به صورت گسترده منعكس نمي كرد و درآنها تنها به اخبار حوزه فعاليت واحد مربوطه كفايت مي شد .
هنگاميكه پيام جهاد منتشر شد وخانواده بزرگ و انقلابي جهاد توانستند دستاوردهاي خود را به صورت يك مجموعه در كنار هم با كيفيت نسبتا مطلوب نشان دهند، فضاي متفاوتي به وجود آمده و با توجه به گستردگي توزيع آنها درميان جامعه دانشگاهي و سازمان و دستگاه هاي مختلف در سراسر كشور مورد توجه همه جانبه اي چه در داخل مجموعه و چه در خارج از جهاد قرار گرفت.
** همانگونه كه مستحضريد ، اين نشريه طي سال هاي گذشته مراحل مختلفي از تغيير و تحول را پشت سرگذاشت ، اين تغييرات برچه اساسي انجام شده است و آن را چگونه ارزيابي ميكنيد؟
* براساس تعاملاتي كه بين جهاد و ساير رسانه ها دردوره انتشار نشريه به وجود آمد و با توجه به رويكردهاي مختلف ، تغيير و تحول در نشريه چه ازنظر محتوا و چه در ظاهرآن ضروري گرديد. اين تغييرات براساس بازخوردهايي كه از درون جهاد و خارج جهاد صورت ميگرفت صورت گرفت. فعاليت هاي جهاد دانشگاهي به دليل ويژگي هاي خاصي كه اين نهاد دارد همواره با نوعي پيشتازي ، نوآفريني و ابتكار همراه بوده ، همين ويژگي ها باعث شده بود كه همواره در مجموعه جهاد حرفهاي زيادي براي گفتن باشد . حرف هايي كه به نظر بنده شايد با توجه به محدوديت هاي موجود، اين نشريه توان انعكاس كامل آنها را نداشته است. دربيشتر اوقات كثرت خبرها ، گزارش ها و مطالب موجود به نحوي بود كه ناچار مي شديم ازميان حجم انبوهي ازمطالب برخي را كه مهم تر به نظرمي رسيدند انتخاب كنيم و باتلخي و به ناچار برخي ديگر را حذف نماييم .
** براي ارتقاء كيفي پيام جهاد چه پيشنهاداتي داريد؟
• به رغم محدوديت هاي مادي روابط عمومي جهاد دانشگاهي در مقايسه با روابط عمومي برخي از وزارتخانه ها كه داراي امكانات و بودجه هاي كلان هستند ، اعضاي فعال در اين بخش توانسته اند طي بيش از يك دهه فعاليت از كارآيي و تخصص هاي ويژه اي كه لازم است برخوردار گردند. مقايسه پيام جهاد با نشريات داخلي بسياري از سازمان ها شاهد اين مدعاست. به نظر ميرسد اگر توجه بيشتري به اين مجموعه صورت گيرد و به اهميت فعاليت هاي اطلاع رساني توجه كافي شود حاصل كار فوايد زيادي خواهد داشت .
پيام جهاد پنجره جهاد رو به جامعه است ، بايد از فعاليت هاي فرعي در اين رابطه از جمله خبرنامه هايي كه توسط برخي واحدها منتشر ميشود و در شأن جهاد نيست خودداري شود و با افزايش حجم نشريه پيام جهاد اخبار و گزارش هاي ارسالي در اين نشريه تمركز يافته و براساس سياست هاي منسجم به جامعه عرضه گردد.
** به نظر شما انتشار اين ماهنامه تا چه حد در اطلاع رساني فعاليت هاي جهاد دانشگاهي موثر بوده است؟
* اگرچه توسعه رسانه هاي الكترونيك و اينترنت باعث شده است بسياري به روابط عمومي الكترونيك تاكيد نمايند و آنرا جايگزين مناسبي براي نشريات مكتوب به حساب آورند اما تجربه نشان داده كه در امر اطلاع رساني و به خصوص اطلاع رساني سازماني كماكان نشريات مكتوب كارآيي بيشتري دارند، كه پرداختن جزئي به علل گرايش به آن در اين جا ممكن نيست .
** از ايامي كه مسؤوليت مدير مسوولي اين ماهنامه را داشتيد ، اگر خاطرهاي داريد براي خوانندگان بفرماييد؟
* انتشار تمامي شماره هاي پيام جهاد به دليل اينكه حاصل كار جمعي اعضاي دلسوز روابط عمومي است هميشه خاطره خوشي بوده است . هيچ چيز لذت بخش تر از زماني كه كارچاپ به پايان ميرسيد و توسط تمامي اعضاء بسته بندي و به سراسر كشور ارسال ميشد نبوده است .
** ضمن تشكر از شما در خاتمه اگر مطلب باقي مانده بفرماييد؟
* ضمن تشكر از فرصتي كه به اينجانب داديد و مرور خاطرات خوش كه همواره وجود داشته است برخود لازم ميدانم از فعاليتهاي كليه برادران و خواهراني كه در دفتر مركزي و ساير واحدها درتهيه و انتشار اين نشريه همكاري داشتند ، تشكر نمايم.ح/الف