اشاره:
زمستان سال گذشته جامعه صنعتي و هنري كشور شاهد برگزاري رويدادي فرهنگي – صنعتي با عنوان نخستين دوره جشنواره فيلم هاي صنعتي بود. اين جشنواره با حمايت ويژه وزارت صنعت، معدن وتجارت(وقت) و سازمانهايي همچون ايميدرو، ايدرو، سازمان صنايع كوچك و شهركهاي صنعتي، اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران و...، توسط جهاددانشگاهي واحد صنعتي شريف برگزار شد. اين سازمان در ابتداي سال جاري توانست به منظور "مستندسازي" و معرفي فعاليتها، توانمندیها و دستاوردهای بخش هاي مختلف صنعتي، معدني و تجاري كشور، ارتقاء غرور ملي و تقويت روحيه خودباوري و همچنين ايجاد ارتباط و همافزايي بين بخشهاي صنعتي و هنري كشور، دبيرخانه دائمي اين جشنواره ملي را به ثبت رسانده تا فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي و توسعه اي اش تداوم يابد.
به بهانه برگزاري «دومين جشنواره ملي فيلم هاي صنعتي» كه قرار است ارديبهشت ماه سال 91 برگزار شود با بهزاد رشيدي مدير دبيرخانه دائمي اين جشنواره گفت و گويي انجام شده است كه از نظرتان مي گذرد.
به نظر شما فيلم هاي صنعتي چه كاركردهايي برای واحد های صنعتی و معدنی مي تواند داشته باشد؟
سینما یکی از رسانه های جذاب و با تاثیر گذاري بسيار بالاست. اين هنر- صنعت، قابليت هاي بسيار بالايي در انتقال مفاهيم مورد نظر سازندگان را دارا مي باشد. به همین خاطر است که کشورهای صنعتی و پیشرفته براي تداوم حکمرانی صنعتی و تأثیرگذاری فرهنگی خود بر جوامع، همواره بیشترین سرمایه گذاری ها و بهره برداری را از این ابزار هنري و رسانهای دارند.
به طورکلی ساخت و نمایش فیلم های صنعتی در کشور با اهداف مختلفي از جمله معرفی کارخانه یا تولیدات آن، نشان دادن کیفیت تولیدات يا برجسته سازی كيفيت محصولات، تبليغ توليدات داخلی و كمك به فروش بيشتر، نمایش چگونگی فرآیند تولید با رويكردهاي تبليغي يا آموزشي، معرفي فعالیت ها و محصولات برای افرادی است که امکان حضور و بازدید از مركز صنعتي را ندارند انجام می شود.
ما معتقدیم علاوه براین موارد، فیلم های صنعتی، کارکردهای بیشتری دارند و تاکید دبیرخانه جشنواره فیلم های صنعتی بر همین کارکردهاست:
• ثبت و مستند سازي تجربههای تکرارناپذیر مديريتي و تخصصي
• تحلیل یافتههای مدیریتی و فنی و به دست دادن ابزارهایی برای پژوهشگران در بازیابی تجربهها
• ارائه برنامه هاي ترويجي و آموزشي در راستاي اهداف دولت در زمينه هايي همچون: هدفمندي يارانهها، طرحهاي تحول اقتصادي در صنايع، هماهنگي هاي بين بخشي و...
• ارائه گزارش دستاوردها و فعاليت هاي مهم بخشهاي مختلف بويژه پيشرفتهاي علمي و صنعتي براي مخاطبان داخلي و در نتيجه کمک به مشروعیت و کارایی نظام
• ارائه گزارش دستاوردها و توان بالاي نظام براي مخاطبان خارجي به ويژه در منطقه و جهان اسلام
• مقابله با تهاجم فرهنگی و جلوگیری از تداوم سلطه فرهنگی و اقتصادی و صنعتی غرب
• كمك به بالندگي فرهنگ ايراني و استقلال و اقتدارملي
• معرفي توليدات صنعتي در بين مخاطبان خارجي و كمك به فروش بيشتر كالاي ايراني در بازارهاي جهاني
• بهسازي نيرو انساني و افزايش بهره وري در صنايع بهوسيلهي خلق آگاهي بيشتر در آنان
یعنی شما معتقدید مراکز صنعتی و معدنی در کشور ما از فیلم های صنعتي این استفاده ها را نمی کنند؟
اجازه بدهید کمی به عقب برگردیم؛ ازنظر قدمت، ایران، بعد از کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه و روسیه جزو 5 کشوری بوده که صنعت سینما درآنها شکل گرفته است.(سال 1900 ميلادي)
[به عقيده كارشناسان] اما! ازنظر بهره برداری و هدفدار بودن در استفاده از این هنر- رسانه - صنعت(سینما)، استفاده ما از مواهب آن ناچيز بوده است.
واقعیت این است که علی رغم تلاش ها و هزینه هایی که برای ساخت فیلم های مستند صنعتی می شود، بنگاه های صنعتی کشور نتوانسته اند از سینما استفاده قابل توجهی ببرند.
هرچند برخی صنایع همچون فولاد مبارکه، ذوب آهن، نفت، برخی پروژه های آب رسانی، سد سازی، واحدهای نیروگاهی، خودرو و صنایع ماشین سازی و در این زمینه فعالیت هایی قابل تقدیری دارند، اما بسیاری از صنایع ایران کمتر به سراغ فیلم سازی مستند می روند و نگاهشان بیشتر به سایر فعالیت های تبلیغی است.
درحال حاضر در كشور ما ساخت فیلم های صنعتی، به طور عمده، با هدف تبليغ فعاليتها يا محصولات انجام مي شود. سند این مدعا نیز سطح پایین فیلم های موجود در کشور است که بیشتر با نگاه تبلیغاتی و آن هم تبلیغات یکسویه و سطحی است و بخشی از این آثار به دوره اول جشنواره رسیده است.
به نظر من اشتباه ما درست در همين جاست. امروزه در دنيا اطلاع رسانی و تبليغ «مستقيم و یکسویه» دیگر منسوخ شده و كمتر مورد استفاده قرار می گیرد. يكي از اهداف ما در دبيرخانه دائمي جشنواره دقيقا همين موضوع است كه با آموزش و فرهنگ سازي تلاش شود سطح توليدات فيلم و آثار سينمايي در صنايع بالا رفته و ضمن بهره برداری از کارکردهای متنوع این رسانه، فعالیت ها و توانمندي های بالای بخش های مختلف صنعتی کشور و به تبع توان بالاي متخصصان و محققان ايراني در همه حوزه ها، به نمايش گذارده شود.
لطفا بفرمایید چه شد كه جهاددانشگاهي صنعتي شريف به فكر برگزاري اين جشنواره و تشکیل دبیرخانه دائمی این جشنواره افتاد؟
همانطور که اشاره کردم در حال حاضر علی رغم هزينه هاي بالا و فعالیت های بعضا قابل تقدیری که در زمينه ساخت فيلم هاي صنعتي در برخي صنايع انجام می شود، هيچ حرکت سازمانیافته، ادامهدار و منسجمي در كشور دیده نمی شود.
سابقه فعالیت های جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی فعال در حوزه های پژوهشی، خدمات تخصصی، فرهنگی و آموزشی نشان می دهد این مجموعه، هرگاه مشکل و معضلی در بخش های مختلف کشور بروز کرده، یا به دعوت مسئولان و یا به صورت خودجوش و با تمام توان، وارد عرصه شده و در رفع نیازهای کشور تلاش کرده است.
بر اساس بیانیه آرمانی جهاددانشگاهی صنعتی شریف، اینجا نهادی پیشگام والهام بخش است برای رفع نیازهای صنعتی جامعه اسلامی...؛ این مجموعه با استفاده از توانايي ها و تجارب 30 ساله خود در حوزه هاي مختلف صنعتی به اهميت موضوع مستند سازی پي برده و جاي خالي تشكيلاتي دائمي براي برنامه ریزی بلندمدت و انجام فعالیت های فرهنگی و ارائه خدمات پژوهشی و تخصصی در اين حوزه احساس كرده است.
جهاددانشگاهي صنعتي شريف نخستين دوره جشنواره فیلم های صنعتی را در زمستان سال 1389 برگزار كرد و قصد دارد به عنوان يك نهاد مستقل علمي و فرهنگي، الهام بخش، خلاق، دانش بنيان، غير دولتي و جامع نگر، از فرصت تاريخي موجود دركشور براي رشد و شكوفايي صنعت و تجارت كشور(به معناي عام) و آغازي بر قدرت نمايي جهاني صنايع ايران اسلامي استقبال كرده و با کمک مسئولان و متولیان بخش های مختلف صنعتی کشور گام های مهمی برای توسعه صنعتی و هنری کشور بردارد.
اساسا جهاددانشگاهي صنعتي شريف چه اهدافي را از برگزاري اين جشنواره دنبال مي كند.
مستندسازي و معرفي فعاليت ها، توانمندیها و دستاوردهای نظام جمهوري اسلامي ايران در بخش هاي مختلف صنعتي، معدني و توليدي، اساسي ترين هدف برگزاري جشنواره فيلم هاي صنعتي است.
فرهنگ سازی و ارتقاء غرور ملي و تقويت روحيه خودباوري از ديگر اهداف اصلي اين جشنواره است كه با توجه به كاركردهاي بالاي فيلمهاي صنعتي اين هدف محقق مي شود.
ايجاد ارتباط بین فيلمسازان و فعالان حوزه هنر (به ويژه فيلم و سينما) و مديران و صاحبان صنايع و معادن کشور و ارتقاء سطح اين ارتباط ها كه منجر به ايجاد هم افزايي بين توسعه صنعتي و توسعه هنري كشور مي شود نيز از ديگر اهدافي است كه ما از برگزاري اين جشنواره دنبال مي كنيم.
اصولا جشنواره ها محلي براي ايجاد ارتباط بين فعالان و كارگزاران موضوع جشنواره است. جشنواره های سینمایی هم همواره کانونی برای تبادل تجربیات و عرضه آثار و توليدات سينمايي بوده اند.
در اين جشنواره هم باور ما اين است ارتباط بين فيلمسازان و كارگزاران صنعتي منجر به توليد آثار فاخرهنري و صنعتبنيان مي شود، سطح كيفي تولیدات فیلم صنعتی در كشور ارتقا مي يابد و به مرور زمان امكان انتشار و پخش فيلم ها و آثار سينماي صنعتي در شبکه های مختلف تلویزیونی داخلي و حتي خارجي بدون هزينه و يا باصرف هزينه هاي اندك فراهم مي شود.
از طرف ديگر با توجه به ضعف عمومي كه در كشور در زمينه مستند سازي فعاليت ها و دانش تخصصي بومي داريم، برگزاري جشنواره و تداوم آن باعث كمك به فرهنگ مستندسازی تصویری در کشور مي شود و با ايجاد بانك فيلمها و آثار سينماي صنعتي در کشور، مي توان با استفاده از اين محتواي غني تصويري، به كمك نظام آموزش فني و مهندسی کشور رفت.
يكي ديگر از اهداف ما تقدیر از افراد، سازمانها و صنایع فعال و موفق در زمینه تولید فیلم ها و آثار سينمايي صنعتی كشور است. تا از اين طريق فرهنگ سازي كرده و به نوعي الگوهای ساخت آثار فاخر ارائه شود.
به نظر شما تاثير برگزاري اين قبيل جشنواره ها بر بخش صنعت و معدن چيست؟
همانطور كه اشاره كردم جشنواره ها براي عرضه آثار و توليدات برگزار مي شوند و محلي هستند براي ايجاد ارتباط بين فعالان و كارگزاران موضوع جشنواره در نتيجه به عقيده من كاركرد فرهنگي و استاندارد سازي در جشنواره ها بسيار بالا است. در اين جشنواره هاست كه کارفرمایان و مجریان همدیگر را پیدا می کنند، مسئولان مستند سازی و مدیران روابط عمومی های صنایع مختلف از فعالیت های یکدیگر مطلع می شوند و تبادل تجربه می کنند و... و درنهايت در رقابت است كه كارهاي هنري ارزنده فراهم مي شود.
وقتی سطح کمی و کیفی فیلم ها و تولیدات سمعی و بصری صنایع و معادن ما بالا برود، در حقیقت توانسته ایم کاربردهایی در سوال قبلی به آن اشاره شد، عملی شود.
نکته مهمتر اینکه دیگر حضور در درجهان رقابتی و عصر اطلاعاتی امروز، جز با حضور فعال امكانپذير نيست. ما دیگر حق نداریم فقط تماشاگر صرف سينما به ویژه سینمای صنعتی غرب باشیم؛ بايد فيلم خوب بسازيم، باید پیاممان را-که همان معرفی محصولات و توان بالای مدیریتی و تخصصي مان است- به بهترین شکل ممکن به مخاطبان داخلی و خارجی مان منتقل نماییم.
براي سامان دادن به اين اوضاع و ایفای نقش فعالانه مورد اشاره، بايد بتوانيم بين جامعهي هنري و جامعهي صنعتي کشور گفتگو ايجاد كنيم. اگر اين پيوند بين بخشهاي مختلف نباشد ما نميتوانيم از توسعهي جامع حرف بزنيم. جشنواره فیلم های صنعتی به اعتقاد ما می تواند گام مثبت و ماندگاری باشد برای تفاخر به توليدات صنعتي كشور درقالب فيلم هاي خلاق و هنرمندانه كه با هدف نهايي فروش كالا تهيه شده اند.
تاثير برگزاري اولين جشنواره را بر بخش هاي مختلف صنايع و معادن بيان فرماييد.
فراموش نکنیم این جشنواره یک کار فرهنگی است و ما در ابتدای راه هستیم. اميدواريم این جشنواره توانسته باشد با حساس سازي موضوع در نزد مسئولان مرتبط با موضوع سينما و صنعت كشور و همچنين ايجاد فضايي تعاملي در اين حوزه، شروع مبارکی در جهت توسعه صنعتی کشور و حرکت در مسیر تعالی صنایع و معادن باشد.
اين جشنواره دستاورد ديگري هم دارد كه ميتواند به تعالي و غرور ملي ما كمك كند و به ما نشان ميدهد كه چه زحمات و تلاشهايي در حوزهي صنعت اين كشور توسط مهندسان، مديران و كارگران به عمل آمده است. اين خود يك دستاورد فرهنگي محسوب ميشود.
با توجه به آثاری که در دوره جدید به دبیرخانه جشنواره رسیده می توان اینطور برداشت کرد که به مرور دارد نوعي هوشياري در مديران صنايع به وجود می آید. به نظر می آید این عزیزان در سفارشها درستتر عمل ميكنند و اين موضوع را بايد تقويت كرد.
همیشه اینطور بوده که برخی مسؤلا صبر می کنند تا ببینند بازخوردها و آثار یک کار تازه تا چه حد است و بعد به آن می پیوندند و حمایت می کنند. بازخوردهایی که ما از مدیران و کارشناسان بخش های مختلف صنعتی و سینمایی داریم کاملا مثبت و امیدوارکننده بوده و با وجود محدودیت های شدیدی مالی و امکاناتی، همین تشویق ها و نگاه های مثبت به ما انگیزه تلاش بیشتر می دهد.
سال گذشته چند اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال و چه تعداد برگزيده شدند و براي جشنواره امسال تاكنون چند اثر ارسال شده و پيش بيني شما تا پايان مهلت جشنواره امسال چيست؟
در سال گذشته بیش از 600 اثر به جشنواره ارسال شد؛ علی رغم اینکه مهلت ارسال آثار یکبار تمدید شد، حدود 200 اثر از این تعداد، دیر ارسال شدند و به زمان ارزیابی آثار نرسیدند و در دوره دوم جشنواره مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.
ازمیان 400 اثر دوره اول، 40 فيلم منتخب و راهيافته به بخش مسابقه جشنواره داشتیم که در سالن های سینما فلسطین، خانه هنرمندان و جهاددانشگاهی صنعتی شریف نمایش داده شدند. نمایش آثار منتخب توليد شده در شرکت های ذوب آهن اصفهان و ایرانخودرو، برگزاري 3 جلسه نقد و بررسي فيلمهاي مستند صنعتي و 3 نشست تخصصي با حضور كارشناسان و مديران كارآزموده و همچنين برگزاري نمايشگاه عكس صنعتي از دیگر برنامه های جشنواره اول بود.
امسال و در دوره دوم علاوه بر 200 اثر مانده از دوره اول تاکنون و با وجود اینکه تا 15 بهمن ماه امکان ارسال آثار وجود دارد و خیلی از صنایع هنوز آثارشان را ارسال نکرده اند، بیش از 150 اثر دریافت شده است.
براساس شواهد موجود پیش بینی می کنیم حدود 800 اثر برای دومین دوره جشنواره ارسال شود.
اهداف ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره ملي فیلمهای صنعتی اهدافی هستند که در صورت تحقق، می توانند جهش مناسبی در بخش های مختلف صنعتی و معدنی ایجاد می کنند. اما این موضوع مستلزم داشتن برنامه هایی راهبردی و منابع قابل توجه است. چه برنامه هایی را برای دستیابی به این اهداف دنبال می کنید؟
کاملا درست است. درمرحله اول تلاش ما این است که بتوانیم نیرو های توانمند و فعال در این عرصه را جذب کنیم. جلب همکاری و مشارکت متولیان و مدیران تاثیرگذار دیگر برنامه ما است. سال گذشته جشنواره با محوریت و حمایت، وزارت صنایع و معادن(وقت) و سه سازمان اصلی زیرمجموعه این وزارتخانه(ایمیدرو، ایدرو و سازمان صنایع کوچک) و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران برگزار شد و حضور معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ایران، انجمن مستندسازان سینمای ایران و برخی کارخانجات و شرکت های فعال در عرصه مستند سازی هم چشمگیر بود.
امسال اما ! ضمن حفظ این محوریت و ارتباط –البته در ساختار وزارت صنعت، معدن و تجارت-، تا کنون موفق شده ایم همراهی معنوی وزارت خانه های نفت و نیرو را هم جلب کنیم و امیدواریم بتوانیم حضور فعال سایر وزارتخانه های صنعتی کشور را جلب کنیم.
جهاددانشگاهی نهادی جامع نگر، مستقل و خارج از بدنه اصلی دولت است و می تواند همه مسئولان را در قالب این دبیرخانه دائمی گردآورد و با همراهی و حمایت آنان و البته متناسب با نیازهای کشور، در این زمینه فعالیت نماید.
در مورد برنامه ها باید عرض کنم پس از رایزنی های مداوم با مدیران و کارشناسان فعال در عرصه صنعت و سینما کشور، برنامه های دبیرخانه دائمی جشنواره ملی فیلم های صنعتی، در سه حوزه «آموزش و فرهنگ سازي»، «تولید و پخش» و در نهایت «عرضه آثار و برگزاري جشنواره و حضور فعال در عرصه هاي داخلي و خارجي» تنظیم و تدوین شده است.
منابع مالی در اختیار ما در حال حاضر بسیار محدود است. با این حال سعی کرده ایم با بهره گیری از آموزه های فرهنگ جهادی که هنوز در جهاددانشگاهی وجود دارد و کار و خدمت به جامعه را منوط به تامین کامل همه منابع نمی داند، کار را پیش ببریم و انشاءالله با اطلاع مدیران ارشد نظام از این کار و درگیر کردن این عزیزان با موضوع و در نهایت جلب حمایت های معنوی و مادی همه سازمانها و دستگاه های مسئول و متولی نسبت به این کار، این برنامهها اجرا خواهد شد.
در حوزه «آموزش و فرهنگ سازي»، امسال کتاب تاریخچه سینمای مستند صنعتي ایران و جهان را منتشر می کنیم و درنظر داریم از اواخر امسال و سال آینده ضمن برگزاری هفته های فیلم در تهران و استان هاي صنعتي و برگزاری نشست های بحث و هم اندیشی بین فعلان صنعتی و سینمایی، یک طرح جامع ملی با عنوان "بازآموزی و آشناسازی مدیران صنعتی با کارکردهای سینما" اجرا نماییم.
وب سایت جشنواره به علت محدودیت های مالی، در حال حاضر جوابگوی نیازهای ما نیست؛ درنظر داریم در اولین زمان ممکن، یک پايگاه اينترنتي فعال و استاندارد برای دبیرخانه دائمی جشنواره ایجاد کنیم که در کنار حضور فعال در عرصه رسانه ها و برجسته سازی به حق موضوع در رسانه ها از این حیث هم به ترویج موضوع کمک کنیم. درحال حاضر طراحی این پايگاه اينترنتي شروع شده، اما به علت کمبود اعتبار مالی متوقف مانده است.
حضور فعال در مجامع و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری مرتبط با موضوع در بخش های مختلف صنعتی و سینمایی و کمک به تدوین و ابلاغ یکسری سیاستها و آیین نامه های کاربردی، برای ترویج و توسعه و شتاب بخشی به موضوع تولید و پخش آثار سینمایی فاخر، از دیگر برنامه های این جشنواره می باشد.
برنامه های ما در در حوزه «تولید و پخش فیلم های صنعتی» شامل مواردی همچون تهیه آرشیو و بانک فیلم هاي صنعتی داخلی و خارجی با ایجاد دسترسی اینترنتی به آن، برنامه سازی در شبکه های تلویزیونی و پخش فیلمهای رسیده به دبیرخانه جشنواره در شبکه های تلویزیون داخلي و منطقهاي، توزیع فیلمهای شاخص رسیده به دبیرخانه جشنواره دربین مدیران صنایع و همچنین ايجاد بانك اطلاعاتي فیلمسازان مستند صنعتی می شود.
اجرای «طرح ملی مستندسازی 1000 پروژه ملی علمی و صنعتی» و ساخت آثار مستند فاخر با موضوع صنعت، معدن و تجارت با مشاركت مراکز و سازمان هاي سينمايي و صنعتي كشور از مهمترین برنامه های دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های صنعتی است. به همین منظور امسال یک مرکز خدمات تخصصی جدید در جهاددانشگاهی صنعتی شریف تاسیس کرده ایم با عنوان "مرکز مستندسازی چندرسانه ای علمی و صنعتی" که کار این مرکز تهیه و ساخت آثار مستند فاخر با موضوعات مختلف صنعتی، با رویکرد ثبت و انتقال دانش و تجارب مدیریتی، علمی و فنی می باشد.
برگزاری سالانه جشنواره ملي فیلمهای صنعتی و حضور فعال در جشنواره های ملی و بین المللی از دیگر برنامه های جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این زمینه است.
لطفا در مورد اجرای طرح ملی آشناسازی مدیران صنعتی با کارکردهای سینما بیشتر توضیح دهید.
بررسي وضعیت موجود و بازبینی و تحليل آثار رسيده به جشنواره اول ما را متوجه اهميت و ضرورت "آموزش مديران صنعتي كشور" در زمينه مستند سازي و كاركردهاي فيلم و سينما کرد.
به این نتیجه رسیدیم که آموزش و آشنايي مديران صنعتي به ويژه مديران و مسئولان بخش هاي روابط عمومي، ارتباطات، تبليغات، بازاريابي، فروش و سمعي و بصري و همچنين مدیران بخش کنترل پروژه در پروژههای دردست اجراي مراكز و بخش هاي صنعتي در زمينه "كاركردها و قابليت هاي سينما و مستند سازي تصويري"، براي دستیابی به اهداف دبیرخانه دائمی جشنواره فیلم های صنعتی بسيار موثر خواهد بود.
بر همين اساس یک دوره آموزشی کارگاهی طراحی کرده ایم که براساس آن، در طی سه روز و در قالب يك طرح سراسري و ملي که همه مدیران صنعتی کشور را دربرخواهد گرفت و درطول دو سال اجرا خواهد شد، همه مدیران مرتبط با موضوع در صنایع مختلف، به یک سطح قابل قبول از دانش تخصصی سینمایی و تبلیغاتی برسند.
در این طرح دانش تخصصی مورد نیاز مدیران صنایع به ویژه مديران و كارشناسان روابط عمومي، تبليغات، بازاريابي، فروش و سمعي و بصري توسط استادان برجسته و با تجربه كشور در زمينه فيلم، تلویزیون و سينماي صنعتي منتقل می شود.
محتوای این دوره های آموزشی دربرگیرنده چه موضوعات و مطالبی است؟
کلاسهای آموزشی نظري، نشست هاي تخصصي و جلسات بحث و هم اندیشی، نمايش فیلم هاي شاخص داخلي و خارجي صنعتي، نقد و بررسی فیلمها، بازدید از مراکز صنعتی، ایده پردازی در زمینه موضوعات مناسب برای فیلمسازی، متناسب با شرکت کنندگان در هر دوره آموزشی ساختار این دوره ها را شامل می شود.
در این دوره ها قرار نیست مدیران صنایع فیلمسازی یاد بگیرند؛ بلکه برنامه این است که به منظور ايجاد انگيزه و تحرك در آنان براي استفاده بهينه از ظرفيت هاي سينما در توسعه صنعتي کشور، بدانند در صنایع موفق غرب چگونه از فیلم و سینما بهره برداری میکنند، استانداردهای فیلم خوب را فراگیرند، نحوه انتخاب و انعقاد قرارداد با فیلمسازان، نحوه کنترل و تحویل گیری سفارش از فیلمسازان، راههای شناخت انواع ژانرها(گونه ها)ي سينماي صنعتي و کارکردهای هریک از آنها و ... را فرا گیرند.
به طور عمده مخاطبان جشنواره فیلم های صنعتی را چه كساني يا دستگاه هايي تشكيل مي دهد؟
هنرمندان سينما و تلويزيون و مستندسازان و فعالان عرصه پويانمايي و گرافيك تصويري و همچنين تمام بخش های صنعتی، معدنی و تولیدی کشور اعم از خصوصي و دولتي، سازمانها و موسسات سینمایی و تلویزیونی، اقشار مختلف مردم به ویژه دانشجويان رشته های فنی و مهندسی می توانند مخاطب جشنواره باشند.
لطفا قدری هم در مورد دومین جشنواره ملی فیلم های صنعتی و برنامه های مختلف آن برایمان بگویید.
جشنواره دوم از دو بخش اصلی و جنبی تشکیل شده است. بخش اصلی(مسابقه) شامل موارد هفت گانه زیر است:
1- مستند های بلند صنعتی
2- مستندهای کوتاه صنعتی
3- مستند داستاني (با موضوع صنعت)
4- آنونس (تیزرهای تبليغاتي صنعتی)
5- نماهنگ (کلیپ های صنعتی)
6- پویانمایی صنعتی
7- بخش مسابقه ویژه( تولیدی)
بخش ویژه جشنواره به آثار تولید شده مستند صنعتی که با هماهنگی دبیرخانه جشنواره و با مشارکت نهادها، سازمانهای دولتی و خصوصی با فیلمسازان تولید میگردد، اختصاص دارد. هیئت داوران جشنواره از میان آثار این بخش، جوايز ویژه خود را اهدا خواهند کرد.
بخش جنبی جشنواره هم شامل موارد زیر است:
1- مروری بر فیلم های با ارزش سينماي مستند صنعتی جهان
2- مروري بر آثار پیشگامان "سینما و صنعت" در تاریخ سینمای ایران
3- برگزاری 3 عنوان کارگاه آموزشي و نشست تخصصی با موضوع "تولید فیلم های صنعتی" و نقش آن در توسعه صنعتي كشور
4- برگزاری 3 نشست نقد و بررسی فیلم های منتخب جشنواره
5- نکوداشت و بزرگداشت پیشکسوتان سینمای صنعتی
6. تقدیر از سازمان ها و مراکز فعال صنعتی(اهدای 5 تندیس ویژه و مطلای جشنواره به 5 سازمان فعال در امر مستندسازی و ساخت فیلم های صنعتی
7. برگزاری نمایشگاه تخصصی عکسهای صنعتی
8. نمایش های ویژه
حامیان دومین دوره جشنواره چه سازمانهایی هستند.
برگزار کنندگان این جشنواره، علاوه بر جهاددانشگاهی صنعتی شریف، وزارت صنعت، معدن و تجارت(سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی) و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هستند كه همين جا برخود لازم مي دانم از همراهي و حمايت شايسته مسئولان اين سازمانها به ويژه ايميدرو و شخص آقاي كاظمي مدير روابط عمومي اين سازمان تشكر نمايم.
این جشنواره با مجوز و نظارت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حمایت معنوی وزارت نیرو، وزارت نفت، سازمان صدا و سيما، مركز پژوهش، توسعه و فناوري و صنايع نوين، اانجمن مستندسازان سينماي ايران، مركز گسترش سينماي مستند و تجربي، شركت فولاد مباركه اصفهان، شركت ذوب آهن اصفهان، شهرداری تهران، شركت تهيه و توليد مواد معدني ايران، شركت ملي مس ايران، شركت فولاد خوزستان، ستاد توسعه هوا فضا، روزنامه گسترش صنعت و نشريه هاي بازاركار و فيلم و سينما برگزار می شود.
فيلمسازان يا صنايعي كه قصد شركت در جشنواره را داشته باشند چگونه بايد آثار خود را به جشنواه ارسال نمايند؟ آيا در قبال شركت هزينه اي هم دريافت مي شود؟
علاقمندان به ارسال فیلم ها و آثار خود به دومین دوره جشنواره لازم است با مراجعه به وب سایت جشنواره به آدرس www.jahesh-festival.ir ، به ازای هر فیلم یک فرم ثبت نام الکترونیکی یا چاپی تکمیل و آثار خود را به آدرس تهران، شمال دانشگاه صنعتی شریف، خیابان شهید قاسمی، مجتمع تحقیقاتی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف براي دبيرخانه جشنواره ارسال نمايند.
این عزیزان برای رهگیری آثار خود و هرگونه ارتباط و سؤال می توانند علاوه بر ارسال پیام از طریق وب سایت جشنواره، با شماره های مستقیم 66019122 – 66035176 یا تلفنخانه جهاددانشگاهی صنعتی شریف به شماره 66024544 و یا نمابر: 66012497 تماس بگیرند.
شایان ذکر است تمامی آثاری که با ویژگی و اهداف جشنواره مطابقت داشته و پس از انقلاب اسلامی تولید شده، امکان حضور در دومین جشنواره ملی فیلمهای صنعتی را دارا میباشند و هزينه اي هم از شركت كنندگان دريافت نمي شود.
در پايان چنانچه مطلب خاصي مدنظر داريد، بيان بفرماييد.
اعتقاد جدی ما این است که در جهاددانشگاهی صنعتی شریف حرکت مهمی شروع شده است و در اين راه به همراهي و همکاری سازمانهای متولی توسعه صنعت، معدن و تجارت كشور و همچنين مراکز فعال در عرصه توليد و انتشار فيلم و آثار سینمايي نياز مندیم.
در دیدارها و جلساتی که با و فعالان عرصه های صنعتی و سینمایی داشته و داریم، تقریبا 100درصد آنان حرکت جهاددانشگاهی را می ستایند و ضرورت اجرا و تداوم این کار را تایید می کنند و از تلاش های ما تقدیر می کنند. این شرط لازم است و به ما انرژی مثبت می دهد؛ اما کافی نیست! انتظار به حق ما این است که این مسئولان محترم، همراهی بیشتری داشته باشند و با انواع حمایت های خود از این کار پشتیبانی نمایند.
به اعتقاد من اهداف این جشنواره تحقق نمیابد مگر با فراهم شدن سه پیش شرط زیر:
1. پذیرش اعتقادی و عملی این فرضیه از سوی مسئولان و متولیان موضوع که، پیوند صنعت (به معنای عام) با قابلیت های سینما ضروری است و می تواند به کشور در پیمودن مسیر پیشرفت علمی و صنعتی بسیار کمک کند.
2. همراهی مجموعه متولیان كشور با جهاددانشگاهي و انجام حمایت های معنوی لازم در زمینه های اعتباری، فکری، سیاستی
3. تامین هزینه های اجراي کار توسط متوليان موضوع برای تداوم حرکت ایجادشده توسط جهاددانشگاهی