٢٠:٠٧ ٠١/٠٩/١٤٠٣
گفت و گو
در گفتگو با فریبرز فریبرزی؛
فعالیت های جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم تشریح شد

جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم از جمله واحدهای این نهاد است که در چند سال اخیر روند رو به رشدی را طی کرده  و توانسته در عرصه های مختلف فعالیت های خود را توسعه بدهد.فعالیت های فرهنگی این واحد در حال حاضر بیش از گذشته مورد استقبال دانشجویان قرار گرفته و در سایر زمینه ها نظیر اشتغال نیز  حرکت این واحد بسیار امید بخش است.به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت ها و توانمندی های جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم گفت و گویی با مهندس فریبرزی ترتیب دادیم که تقدیم خوانندگان عزیز می شود. 
●آقای فریبرزی به عنوان سووال نخست در خصوص تاريخچة شكل‌گيري جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم توضیح دهید.
 جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم، مانند اغلب واحدهاي قديمي جهاددانشگاهي، از اوائل تأسيس اين نهاد، در دانشگاه تربيت معلّم تأسيس شده و به موازات تحولات و رشد مجموعة جهاددانشگاهي، تحول و توسعه يافته
است. به عبارت ديگر، عمر جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم، برابر عمر این نهاد است و البته این واحد مانند بسياري از واحدهای جهاددانشگاهي در سراسر كشور، به مقتضاي تغييرات در  اين نهاد و دانشگاه فراز و نشيبهايي داشته است و در شرايط كنوني، با ثبات دروني ايجاد شده و اصلاح و بازسازي ساختار نيروي انساني و مديران اين واحد، ‌بحمدا... در حوزه‌هاي مختلف آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و خدمات تخصصي،‌ بر اساس برنامة توسعة‌ جهاددانشگاهي، حرکت روبه رشدی دارد.
●جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم در چه بخش هایی فعلیت می کند.
فعالیت های جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم در چهار حوزه معاونت پژوهشي، معاونت آموزشي، معاونت فرهنگي و معاونت پشتيباني و نيز شعبة سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي دنبال می شود.
حوزه معاونت پژوهشی شامل 2 مركز خدمات تخصصي با عناوين «مركز خدمات تخصصي مطالعه و يادگيري»‌ و «مركز خدمات تخصصي سامانه‌هاي اطلاعات جغرافيايي (GIS)» و نيز 2 گروه پژوهشي با عناوين «گروه پژوهشي
علوم شناختي»‌ و «گروه پژوهشي آسيب شناسي مسائل اجتماعي» است كه مراكز خدمات تخصصي مذكور، به انجام خدمات تخصصي و اجراي پروژه‌هاي علمي و فنّي و گروههاي پژوهشي نیز‌ به انجام پژوهشهاي مورد نياز و اولويت دار برای دستگاهها و نهادهاي مختلف كشور مشغول هستند.
حوزه معاونت آموزشی نیز شامل 2 مركز آموزشهاي تخصصي كوتاه مدت در تهران  و 4 مركز آموزشهاي تخصصي كوتاه مدت در شهرستان كرج  مي‌باشد. اين مراكز علاوه بر پذيرش عمومي و آموزش فراگيران در دوره‌هاي
تخصصي كوتاه مدت،‌ دوره های آموزشي مورد نياز دستگاهها، سازمانها و نهادهاي متقاضي در بخشهاي دولتي و خصوصي را در قالب قراردادهاي آموزشي، برگزار می کنند و به طور متوسط در سال نزدیک به پانزده هزار نفر از خدمات آموزشی این واحد بهره می برند. همچنين شعبة مرکز آموزش عالي علمي ـ كاربردي اين واحد نيز ضمن دريافت موافقت اصولي تأسيس،  از بهمن ماه سال جاري، در 4 رشتة كارداني و 1 رشتة كارشناسي ناپيوسته و نيز برخي دوره‌هاي پودماني دانشجو خواهد پذيرفت.
در حوزه فرهنگی نیزعلاوه بر شعب و دفاتر خبرگزاري ايسنا و مركز فعاليتهاي قرآني دانشجويان ايران (ايسكا)، این واحد در زمینه های ادبي،‌هنري، گردشگري ،انتشارات و مركز افكارسنجي دانشجويان نیز فعالیت های
گسترده ای را انجام می دهد و سالانه بخش قابل‌توجهي از دانشجويان از خدمات فرهنگي این واحد بهره می برند.
همچنین حوزه معاونت پشتیبانی نیز در قالب دو  ادارة امور مالي و امور اداري فعالیت می کند.
لازم به ذکر است شعبة سازمان همیاری  اشتغال فارغ‌التحصيلان دانشگاهي این واحد ، از سال 79 تأسيس شده که در سه زمینه آموزشهاي اشتغال و كارآفريني، پژوهشهاي اشتغال و كارآفريني و  مشاوره و اطلاع‌رساني
فعاليت دارد و تاكنون،‌ علاوه بر تعريف و اجراي نزديك به 10 طرح پژوهشي و تيپ شغلي در حوزة اشتغال و كارآفريني و اجراي چند دورة موفّق آموزشهاي اشتغال و كارآفريني، فعاليتهاي مشاوره‌اي و كاريابي قال توجهي نيز در اين حوزه داشته است.
●در طول سه سال مسوولیت خود چه برنامه هایی برای توسعه این واحد اجرا شده است ؟
تلاش ما از بدو مسئوليت در جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم، بازسازي كلي اين واحد و رفع نقاط ضعف بودهکه در محور های زیر صورت گرفته است:
الف ـ بازسازي و بهسازي و تخصصي‌كردن تركيب نيروهاي انساني ،‌ به عنوان اصلي‌ترين سرماية جهاددانشگاهي، به صورت جابه‌جايي برخي نيروها در پستهاي متناسب با توان اعضا، حذف تعدادي از نيروهاي ناكارآمد ،
استخدام تعداد قابل توجّهي از نيروهاي ‌متعهّد و متخصّص براي گروههاي پژوهشي، مراكز آموزشي و مراكز خدمات تخصصي.
ب ـ بازسازي و نوسازي مراكز خدمات تخصصي و گروههاي پژوهشي واحد كه درآغاز مسوولیت بنده، در وضعيت تعطيل يا نيمه تعطيل بودند و نيز تجهيز و بازسازي ساختار نيروي انساني و امكانات مراكز آموزشي واحد و تلاش
براي افزايش بازده علمي و اقتصادي آنها.ج ـجلوگیری از بي‌انضباطي در حوزه‌هاي امور اداري و مالي و شفاف سازي امور در اين حوزه‌ها و پرداخت تمامي بدهي 200 ميليون توماني واحد در طول 3 سال اخير و روزآمد كردن فعاليتها در اين حوزه‌ها.
  در حال حاضر اين واحد تقريباً‌ هيچ‌‌گونه بدهي ندارد و در حوزة اداري نيز برقراري سيستم مناسب در دبيرخانه، ‌امور رفاهي كاركنان و … اعضا و روزآمدسازي فعاليتهاي امور اداري و صدور احكام و ترفيعات و ... نتیجه  تلاشهاي
3 سال اخير است كه در اين موفقيتها،‌ مرهون لطف الهي و تلاش صميمانة معاونان و مديران محترم و اعضای اين واحد و نیز مساعدت دفتر مركزي جهاددانشگاهي، بويژه رئيس محترم جهاددانشگاهي هستيم. همچنين در حوزة امور مالي واحد، علاوه بر موارد گفته شده،‌ بحث پيش‌بيني برنامه و بودجة سالانة‌ حوزه‌هاي مختلف در طول 3 سال اخير جدّي تر پی گیری شده و هر سال ارتقاء‌ و بهبود كيفي يافته است.
●در خصوص فعالیت های شاخص جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم در چند سال اخیر توضیح دهید.
این فعالیت ها در گروه ها و حوزه های مختلف دنبال شده است .درگروه پژوهشي علوم شناختي: با استخدام 2 عضو هيأت علمي ‌ در طول اين مدت 2 طرح پژوهشي نيمه تمام قبلي و 2 طرح کارفرمایی نیز خاتمه یافتند و 3
طرح پژوهشي دیگر نیز در حال اجرا هستند؛ ضمن اینکه تعداد قابل ملاحظه‌اي پروپوزال پژوهشي از ميان اولويتهاي تحقيقاتي دستگاهها و سازمانها و نهادهاي مختلف، براي سفارش‌كنندگان ارسال شده و در دست داوري هستند . همچنين در اين مدت‌ دو ‌مقاله از اعضای هیات علمی این گروه در سمينارهاي خارج از كشور پذیرفته شده اند  و موافقت قطعي اين گروه نيز از دفتر مركزي دريافت شده است.
گروه پژوهشي آسيب شناسي اجتماعي نیز اواخر سال 83 ‌موفّق به دريافت موافقت اصولي از دفتر مركزي شد و هم اكنون با 3 عضو هيأت علمي تمام وقت و 2 عضو هيأت علمي پاره‌وقت، به فعالیت می پردازد.
همچنین مركز خدمات تخصصي مطالعه و يادگيري این واحد طی سه سال اخیر فعالیت ها ی قابل توجهی از جمله برگزاري 33 نشست علمي، پژوهشي و فرهنگي را در دانشگاه تربيت معلّم اجرا نموده است. مرحله جدید
فعالیت این مرکز  از اواخر سال 81، آغاز شده و ‌ فعاليتهاي جديدی را در قالب مركز مشاوره و برگزاري كارگاههاي آموزشي با مباحث مرتبط با مطالعه و يادگيري و آموزش های مورد نياز ادارات آموزش و پرورش و مدارس سراسر كشور دنبال میکند كه ‌برگزاري ‌ 85 روز كارگاه آموزشي در مدارس و سازمانهاي آموزش و پرورش استانهاي مختلف كشور از طریق اعزام استادان بر جستة دانشگاه از آن جمله می باشد.
به علاوه مركز خدمات تخصصي سامانه‌هاي اطلاعات جغرافيايي(GIS)ا ین واحد تا کنون موفّق به برگزاري دوره‌هاي متنوع و متعدد GIS و جذب و اجراي تعداد قابل توجّهي طرح پژوهشي به سفارش وزارت نيرو و ساير
دستگاههاي كشور شده است كه ذكر عناوين و شرح طرحهاي مذكور، در اين مختصر ميسّر نيست و علاقه‌مندان را به مطالعة گزارش فعاليتهاي اين مركز در سالهاي 82 و 83 و نيمة اوّل سال 84 ارجاع مي‌دهم.
گفتنی است علاوه بر اینها در حال حاضر هستة پژوهشي شيمي با همكاري تعدادي از استادان دانشگاه و دانشجويان فعال و علاقه‌مند دوره‌هاي تحصيلات تكميلي اين رشته تشكيل شده و از ميان پروپوزالهاي پژوهشي
تهيه و ارسال شده براي دستگاههاي سفارش دهنده و اولويت دار، يك طرح،‌ مورد تصويب اوّليه قرار گرفته است كه پس از رفع اشكال و تصويب نهايي، عمليات اجراي آن آغاز خواهد شد. همچنين تلاش و پيگيري براي تهية پروپوزالهاي جديد و دريافت مصوبة اجراي پروپوزالهاي ارسال شدة قبلي ادامه دارد.  همچنين در رشتة‌ زيست‌شناسي و علوم دريايي، تلاش هایی براي تشكيل هسته‌هاي پژوهشي مرتبط انجام شده و یک مورد طرح پژوهشي ملّي در حوزة آلاينده‌هاي آلي پايدار، جذب شده و در حال اجراست.
●در حوزه آموزش چه برنامه هایی را در دست اجرا دارید.
دراین حوزة بهينه سازي و تخصصي‌كردن نيروي انساني از مهمترین مسایل مد نظر ما بوده است، تجهيز و نوسازي امكانات 4 سايت كامپيوتر در مراكز آموزشي شمارة 1 تهران، شمارة 2 تهران، فرديس و رجايي‌شهر و تكميل و
نوسازي ساير تجهیزات مراكز آموزشي واحد از قبيل بهسازي ساختمانها و...، بهسازي تبليغات مراكز آموزشي ، بهسازي كادر مدرّسان مراكز آموزش تخصصي كوتاه مدت از دیگر مسایلی است که به آن توجه داشته ایم. همچنين در حوزة آموزش عالي،‌ بحمدا... تلاشهاي صورت گرفته در اين مدت به بار نشسته و با دريافت مجوزهاي لازم از مرکز آموزش عالی علمي ـ كاربردي جهاددانشگاهي، شعبة این مرکز در جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم با 5 رشتة‌ مصوب در مقاطع كارداني و كارشناسي و تعدادي از دوره‌هاي پودماني،‌ از بهمن ماه سال جاري،‌‌ دانشجو می پذیرد.
●در  خصوص سایر فعالیت های جهاددانشگاهی واحد تربیت معلم توضیح دهید.
در حوزه فرهنگی  بهسازي، تكميل و جذب نیروهای متخصص  و فعال كردن مراكز مختلف اين حوزه از قبيل،‌ دفتر خبرگزاري ايسنا که در حال حاضر رتبه یازدهم را در میان سایر دفاتر دارد ، تأسيس گروه موسيقي و تئاتر
دانشجويي، تأسيس كانون نوار و فيلم دانشجويان و سازماندهي و ساماندهي فعاليتهاي چاپ و نشر و توزيع و فروش كتب در حوزة‌ انتشارات از برنامه های مهم این واحد است .
در حورزه روابط عمومی نیز انتشار مناسب اخبار این واحد در مطبوعات و برگزاري اردوهاي فصلي و سالانه با حضور اعضاي واحد به منظور  ایجاد همدلي و  انتشار ماهنامة‌ خبري جهاددانشگاهي واحد تربيت معلّم به نام “صبا”،از جمله فعالیت های ما بوده است.
‌تلاش و نظارت براي كاهش هزينه ها و افزايش درآمدهاي واحد و يافتن منابع جديد درآمدي، تجهيز و نوسازي امكانات مراكز مختلف واحد و گسترش ارتباط با سازمانها و نهادها و دستگاههاي مختلف كشوردر حوزه ریاست ‌ و
‌اجراي تعداد قابل ملاحظه‌اي طرحهاي پژوهشي و تيپ شغلي با موافقت سازمان همياري اشتغال فارغ‌التحصيلان ، برگزاري دوره‌هاي متعدد و متنوع آموزشهاي اشتغالزا و در حوزة كارآ‏فريني، ‌شركت منظّم در جلسات سازمان همياري اشتغال،‌كار گروه اشتغال فرمانداري كرج و …،‌جذب نيروهاي متخصص و پژوهشگر ، دريافت مجوّز و راه اندازی رسمي شعبة اشتغال اين واحد و  تهيه و ارسال برنامة 2 سالة اين شعبة و نيز 18 مورد پروپوزال پژوهشي و آموزشي و خدمات مشاورة شغليدر سازمان همیاری اشتغال شعبه این واحد از دیگر برنامه های ما بوده است.
●در پایان اگر نکته ای باقی مانده بفرمایید.
از خدمات و زحمات تمامي معاونان،‌ مديران و اعضای اين واحد ‌سپاسگزاري مي‌كنم و ‌اميد‌ دارم با لطف الهي، حمايت بيشتر دفتر مركزي جهاددانشگاهي و تلاش روزافزون مديران و جهادگران اين واحد، توفيقات بيشتري در
آینده حاصل شود.ح/الف
     

١٣:٥٧ ١٣/٠٢/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد