نشست "فرهنگ، علم و تکنولوژی از نگاه فردید" برگزار شد
نشست "فرهنگ، علم و تکنولوژی از نگاه فردید " در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد .
به گزارش خبرگزاری مهر، در این جلسه که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد دکتر رضا سلیمان حشمت به عنوان موافق و دکتر عبدالله نصری به عنوان مخالف سخنرانی کردند.
دکتر رضا سلیمان حشمت با اشاره به غرب شناسی از دیدگاه فردید، اظهار داشت : نیک و بد نسبی است و حتی غرب جدید خالی از لطف نمیباشد و لطف آن به علوم و تکنولوژی است.
وی افزود: تکنولوژی برتر موجب آن است که سخن دارنده تکنولوژی پذیرفتهتر باشد، پس برتری تکنولوژی غرب قابل انکار نیست و پیشرفت فرهنگی غرب اثر خود را میگذارد.
سپس دکتر عبدالله نصری با تاکید بر ضرورت روششناسی ورود به بحث گفت : باید دید که تکنولوژی از نگاه موجودبینی شکل گرفته یا از نگاه وجود بینی.
وی تکنیک را به تلقی انسان از نیرو و انرژی اطراف خود تعریف کرد و گفت : با وجود این که هایدگر و یاسپرس از دنیای غرب و اومانیسم برخواستهاند، اما دو نگاه متفاوت نسبت به تکنولوژی دارند. یاسپرس میگوید که تکنیک امری خنثی است که هم در مسیر خوب و هم در مسیر بد میتوان از آن بهره جست در حالی که هایدگر قائل به غلبه و قهر تکنیک بر انسان است،.
دکتر نصری با اشاره به فرازهایی از نظریات دکتر داوری اظهار داشت : بنا بر نظریه یاسپرس که نگاهی وسیلهای به تکنیک دارد، این وسیله قابل مهار است؛ اما بنا بر نظریه هایدگر که انسان را مقهور تکنولوژی میداند، به دست آوردن مهار تکنولوژی ممکن نیست.
وی گفت : بنا بر این نظریه که ماهیت تفکیک را ذاتی بدانند و آن را به تلقی انسان از انرژی تعریف کنند انسان مقهور تکنولوژی میشود، اما اگر تکنیک به عنوان لازمه نوع نگاه تعبیر شود که با تغییر نگاه ماهیت آن نیز تغییر میکند تکنولوژی تنها وسیلهای در دست بشر خواهد بود.
در ادامه دکتر رضا سلیمان حشمت با انکار نظریه وسیله بودن تکنولوژی گفت : انسان دارای اختیارات بسیاری است؛ اما به طور مطلق اختیار ندارد. به عبارت دیگر ، وقتی انسان به اصولی پایبند شد، مادامی که قائل به آن اصول است، اختیارش محدود میشود. پس نگاه خوشبینانه مفرط به اختیار بشر کارآمد نیست، همانگونه که نظریه محدودیت مطلق انسان نیز مطلوب نمیباشد.
وی با اشاره به سخنان هایدیگر خاطرنشان کرد : هایدگر میگوید برای رهایی از تکنولوژی میبایست نسبت به اشیاء وارستگی داشت و افزون بر آن باید به روی راز گشودگی پیدا کرد. گشودگی به روی راز به این معناست که ما بدانیم که این علوم و تکنولوژی قائم به بشر نیست و بشر هم قائم به خویش نیست .
سپس دکتر عبدالله نصری با انتقاد از سخنان دکتر سلیمان حشمت بر وحدت تعریف از موضوع تاکید و گفت : تا تعریف مشترکی از بحث ارایه نشود، نمیتوان بحث را پیش برد. از طرفی بشر به دنبال رهایی است و این رهایی با نظریه وارستگی به سوی اشیا و گشودگی به روی راز حاصل نمیشود.
٠٠:٣٨ ١١/٠٤/١٣٨٥