١٦:٠٦ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
ويژگي‌هاي هويت الکترونيکي

هويت الکترونيکي، تلفيقي است، به اين معنا که ترکيبي از هويت‌هاي متعدد است و پيچيدگي موجود در اين نوع هويت بيشتر از سايرين است.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيد‌علي محمد آذربخش، نويسنده‌ي وبلاگ" ارتباطات اجتماعي"، به نشاني http://azarbakhsh.blogfa.com در نوشتاري، ويژگي‌هاي هويت الكترونيكي را برشمرده است كه در ادامه مي‌خوانيد:
- در طي زمان و در قالب يک فرايند(process) حاصل مي شود.
- اين فرايند همواره از پيش تعريف شده نيست.(Predefined Process )
- مقاومت‌اش در برابر تحولات پايدارتر از هويت طبيعي(Natural Identity ) نيست.
- مانند ساير انواع هويت، ارتباطات به عنوان زير ساخت اين نوع هويت تلقي مي‌شود.
- دراين نوع هويت، ارتباطات ميان فرهنگي به صورت پنهان و به شکلي کاملا اثرگذار خودنمايي مي‌کند.
- هويت الکترونيکي تلفيقي است، به اين معنا که ترکيبي از هويت‌هاي متعدد است و پيچيدگي موجود در اين نوع هويت، بيشتر از سايرين است.
- در هويت الکترونيکي امکان ايجاد تضادها و کشمکش‌هاي (Conflicts) عديده و به مراتب بيشتر نسبت به ساير انواع هويت ميان ارزش‌هاي موجود در جامعه مجازي وجود دارد.
- هويت الکترونيکي بيش از آنچه که بر اجتماع غالب شود، به قالب فردي شبيه‌تر است.
- مجموعه‌يي از آراء وديدگاه‌هاي متنوع نوعي پيوستگي را در عين عدم انسجام در هويت الکترونيکي به هم پيوند مي‌دهد.
- درهويت الکترونيکي اجزاء مداوم در تغيير و تغير و در گشت و گذارند.
- پيش زمينه‌هاي هويت الکترونيکي سيري از ابزار جامعه را داراست.
- تاثيرات(Influences) در هويت الکترونيکي بيش از هويت طبيعي است.
- در تشکيل هويت الکترونيکي افراد، سازمان‌ها، مجامع علمي و تخصصي و ..مي‌توانند نقش داشته باشند.
- در تشکيل هويت الکترونيکي همه عناصر به اندازه يکسان در ساخت و شکل دهي آن نقش ندارند.
- در تشکيل هويت الکترونيکي سرمايه و دارايي نقش مهمي را ايفا مي‌کند. آنها که بازارهاي ارتباطاتي بيشتري را در اختيار دارند، به مراتب تاثيرات بيشتري را درشکل دهي اين هويت ايفا مي نمايند. به عبارت ديگر، شکاف تاثيري (Influence gap) عميقي دراين ميان مي تواند موجود باشد.
- در تشکيل هويت الکترونيکي پراکندگي(Dispersal) و به نوعي درهم ريختگي(Strewment) ارتباطات براي ايجاد آن وجود دارد.
- درهويت الکترونيکي ناقلان اين هويت کساني هستند که در درجه اول با سخت افزار در ارتباط هستند. در اين فرايند، رسانه منبع محسوب مي‌شود و افراد درگير با سخت افزار، پيام‌گيران اوليه(که به نوعي خود نيز در فرايند ديگري مي‌توانند نقش پيام‌گذار را ايفا نمايند) و کساني که در درجه‌ي بعدي از طريق گروه اول يا پيام‌گيران اوليه مخاطب رسانه مي‌شوند، پيام‌گيران ثانويه محسوب مي‌شوند.
- پيام‌گيران ثانويه افرادي هستند که از نعمت برخورداري از رسانه و سخت افزار محرومند.
- پذيرش اين نوع هويت با مقاومت‌هايي روبرو مي‌شود و درجه‌ي پذيرش آن بسته به نوع هويتي است که در خارج از جامعه مجازي وجود دارد. بنابراين مدل نوآوري و انتشار راجرز و شوميکر نيز دراين زمينه مي‌تواند صادق باشد.
- در هويت الکترونيکي، الکترون‌ها يا ديدگاه‌هاي مثبت با نوترون‌ها يا ديدگاه‌هاي منفي همواره در تخاصم و کشمکش هستند و پيروزي و تثبيت هر کدام از اين ديدگاه‌ها به عينيت آنها در خارج از جامعه‌ي مجازي بستگي دارد.
- سواد رسانه‌يي(Media Literacy) مهم‌ترين و اساسي‌ترين عنصر و مولفه در شکل دهي و دستيابي حداقلي آن براي قشر پيام‌گيران اوليه (افراد درگير با سخت افزار) است.
- بعد ميزان سواد آموزي الگوي لرنر در اين راستا قابل اهميت است و ابعاد ديگر مانند شهرنشيني و ... به خاطر گسترش ارتباطات الکترونيکي تا به اقصي نقاط، در الگوي وي جايگاهي ندارند.

١٠:٥٤ ١٤/٠٤/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد