با هدف اقتصادي كردن توليد سوختي پاك در كشور
پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير به مدلسازي راكتور توليد «دي متيل اتر» موفق شدند
با تلاش پژوهشگران دانشگاه صنعتي اميركبير، پس از سنتز كاتاليست دو منظوره، راكتور توليد سوخت «دي متيل اتر» (DME) مدلسازي شد.
دكتر مرتضي سهرابي، عضو هيات علمي دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير در گفتوگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ، اظهار كرد: با توجه به انجام مطالعات بسيار در زمينه آماده سازي موتورهاي ديزل براي پذيرش ماده دي متيل اتر به عنوان سوخت و روشهاي گوناگون ساخت آن، از روش آب گيري از متانول در مجتمع پتروشيمي عسلويه استفاده ميشود.
وي در معرفي اين روش، افزود: در روش آب گيري متانول در مرحله اول متانول توليد شده و سپس آب گيري شده و به دي متيل اتر تبديل ميشود، در حالي كه با ارائه يك روش مستقيم ميتوان توسط يك كاتاليست دو منظوره، دي متيل اتر را از گاز سنتز ايجاد كرد.
دكتر سهرابي با اشاره به بهرهبرداري از آزمايشگاه كاتاليست و راكتور دانشكده مهندسي شيمي دانشگاه صنعتي اميركبير گفت: در اين كارگاه طراحي و ساخت چند راكتور انجام شده كه در راكتورهاي بستر ثابت كاتاليست به صورت ثابت در راكتور قرار گرفته و گاز سنتز با شدت جريان و دماي مشخص از آن عبور داده شده، واكنشهاي مورد نظر روي كاتاليست انجام ميشود.
همچنين مسايلي از قبيل انتقال گرما، حفظ فشار داخل و گازهاي خروجي مورد بررسي قرار ميگيرد.
وي در ادامه به ايسنا گفت: راكتورهاي بستر سيال نيز نظير راكتور بستر ثابت عمل ميكند؛ با اين تفاوت كه كاتاليست در آن به صورت شناور و سيال در ميآيد.
همچنين انتقال گرما و حفظ دما در آن آسانتر صورت ميگيرد اما از معايب آن ميتوان به پيچيدگي موارد جريان در آن اشاره كرد.
عضو هيات علمي دانشگاه صنعتي امير كبير در پايان اظهار اميدواري كرد كه سنتز كاتاليست و مدلسازي اين راكتور در مقياس صنعتي، بتواند موجبات صرفهجويي اقتصادي را در توليد دي متيل اتر ايجاد كند.
١١:١٠ ٢٠/٠٤/١٣٨٥