٢٠:٠٤ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
بستر لازم برای تحصیلات آکادمیک "تونل" در ایران فراهم می شود

بی شک کشور ما در گذشته از پیشگامان صنعت تونل سازی بوده که قنات یکی از مظاهر این مدعا است، پدران دانشمند ما با احداث هزاران کیلومتر قنات از فواصل بسیار دور و عمیق اقدام به رساندن آب به سطح زمین با کمترین هزینه و رعایت همه ضوابط زیست محیطی می کردند.
دکتر "محمدحسین صدقیانی" - عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی مهر با بیان این مطلب افزود: "برگزاری همایش تونل ایران با توجه به این نکته صورت گرفت که امروزه استفاده از فضاهای زیرزمینی جهت صرفه جویی در هزینه تملک و خرید زمین، حفظ محیط زیست، صرفه جویی در جا به جایی تأسیسات زیرسطحی، صرفه جویی در هزینه های تأمین انرژی، صرفه جویی در هزینه های بهره برداری و نگهداری، صرفه جویی در هزینه های جایگزینی در دراز مدت و تأمین ایمنی و امنیت بیشتر توصیه می شود."
وی اضافه کرد: "موضوع تونل و فضاهای زیرزمینی به دلیل شرایط خاص کشور از قبیل وجود سلسله جبال البرز و زاگرس و کوهستانی بودن آن حائز اهمیت است. بی شک کشور ما در گذشته از پیشگامان صنعت تونل سازی بوده که قنات یکی از مظاهر این مدعا است، پدران دانشمند ما با احداث هزاران کیلومتر قنات از فواصل بسیار دور و عمیق اقدام به رساندن آب به سطح زمین با کمترین هزینه و رعایت همه ضوابط زیست محیطی می کردند. استفاده از فضاهای زیرزمینی به منظور فائق آمدن بر شرایط گرمایی و سرمایی سخت ادوار گذشته و نیز احداث انبارهای زیرزمینی آب به منظور استفاده بهینه از آب های سطحی در رفع کمبود آب مناطق خشک در تابستان از مواردی است که نشان می دهد نیاکان ما با این صنعت بیش از سایر ملل آشنا بوده و به فنون احداث سازمان های مذکور به طور کامل مسلط بوده اند."
عضو انجمن تونل ایران با رویکردی تاریخی گفت: "تکنولوژی تونل در ایران در حال برداشتن گام های اولیه پیشرفت است اما راهی طولانی در پیش رو دارد و در این راه نیازمند تجهیزات و فناوری های خارج از کشور است. خوشبختانه پتانسیل بالقوه ای داریم که با هماهنگی و ساماندهی نیروها در ایران توسط ایرانی قابل انجام است. تجهیزات خط 4 متروی تهران توسط چینی ها فراهم می شود ولی بخش اجرای تونل توسط نیروی متخصص و نیروی کاری ایرانی انجام می گیرد. به عنوان مثالی دیگر می توان به تونل رسالت اشاره کرد که تجهیزاتش جزء مدرنترین تجهیزات دنیا است و کلیه عملیات کنترل ونصب آن توسط ایران انجام می شود."
تونل رسالت
استاد دانشگاه صنعتی شریف در مقایسه پل و تونل اظهار داشت: "هر چند که اجرای "تونل" بسیار پرهزینه است ولی "پل" عمر مفید دارد در حالی که "تونل" به عنوان یک راه زیرزمینی نیاز به نگهداری ندارد."
دکتر "صدقیانی" گفت: "با یارانه ای که سالیانه به بنزین داده می شود به راحتی می توان یک خط کامل مترو که در حدود 20 کیلومتر است را با تمام تجهیزات و ارزشی معادل 10 میلیارد دلار ساخت. مسئولین کشور به این امر واقف هستند که حذف یارانه مهم است ولی تبعات اجتماعی آن مانع حذف یارانه ها شده است. مردم باید بدانند که وقتی یارانه برداشته شود به ضررشان نیست بلکه به نفعشان است. اگر یکباره تصمیم شجاعانه گرفته شود و یارانه برداشته شود و بودجه حاصل از حذف یارانه در راستای احداث حمل ونقل عمومی بکارگرفته شود ممکن است که ملت برای یک مدت مشخص دچار سختی شوند ولی بعد از این سختی شاهد راحتی پایدار و بدون یارانه خواهیم بود."
وی خاطرنشان کرد: "پیشرفت اروپا در قبل و بعد از جنگ جهانی دوم به دلیل توسعه سیستم ریلی بوده است."
دبیر سابق انجمن تونل ایران از پیگیری برای راه اندازی تحصیلات آکادمیک تونل در ایران خبر داد وگفت:"تونل یک رشته بین رشته ای است که مجموعه ای از رشته های فنی مهندسی و انسانی از جمله مهندسی عمران، معدن، زمین شناسی، تأسیسات، برق، مکانیک و مدیریت را شامل می شود و آموزش آن در ایران پیگیری می شود. آموزش آکادمیک تخصص "تونل" در برخی از کشورها مورد توجه قرار گرفته است و از جمله می توان به دانشگاه تورین ایتالیا اشاره کرد که دوره فوق لیسانس مهندسی "تونل" را راه اندازی کرده است."

١٤:٥٤ ٢١/٠٤/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد