وزير علوم:
در سال جاري بودجه دانشگاهها 55 درصد رشد داشته است
60 هزار دانشجو اقدام به انتقال از دانشگاه کردهاند
وزير علوم، تحقيقات و فناوري گفت: بودجه فرهنگي 10 برابر و بودجه پژوهشي اين وزارتخانه 3 برابر افزايش يافته است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران - منطقه خراسان - دکتر زاهدي در هشتمين همانديشي مسؤولان سازمان بسيج اساتيد کشور با بيان اين كه رويکرد جديد وزارت علوم حمايت از پژوهش در دانشگاههاست، خاطرنشان کرد: وزارت علوم تمام تلاش خود را براي علمياتي کردن برنامهها به کار ميگيرد و در اين راستا در 5 بخش فرهنگي، آموزشي، پژوهشي، فناوري و ساختاري سعي در علمياتي کردن عنوان برنامهريزيها دارد.
وي با اشاره به نقل و انتقال بيش از 60 هزار دانشجو دانشگاههاي کشور گفت: در آيين نامه نقل و انتقالات دانشجويان، تغييرات وسيعي ايجاد شده است که در مجموع اين انتقالات با تاکيد بر جابهجايي دختران دانشجو صورت گرفته است.
وي همچنين در خصوص، بحث پژوهشي در وزارت علوم يادآور شد: رويکرد جدي اين وزارتخانه حمايت از پژوهش در دانشگاهها به صورت وسيع است و با توجه به همکاري مجلس بودجه پژوهش داراي افزايش 3 برابري نسبت به سال 84 بوده است.
دکتر زاهدي در خصوص تجديد نظر نسبت به آيين نامه مجلات خارجي تصريح کرد: مجلات ISI و جايگاه آنان با داشتن حق وتو در برخورد با مباحث علمي ايران و کشورهاي مسلمان بايد مورد بازنگري کلي قرار گيرد.
دکتر زاهدي افزود: تا اول مهرماه آييننامه مجلات خارجي بازنگري کلي ميشود و با توجه به قراردادهايي که با وزارتخانههاي نفت و نيرو منعقد شده است ارتباط دانشگاه با خارج از دانشگاه در ظرف مدت کوتاهي نتايج خوبي در پي خواهد داشت.
وي همچنين در خصوص تغيير ساختار وزارت علوم، تحقيقات و فناوري گفت: علاوه بر تغيير ساختار در وزارت علوم دانشگاهها نيز بايد اين ساختار فرسوده را تغيير دهند تا با سرعت بيشتري کارها به انجام برسد.
زاهدي از تغيير بودجه براساس سرانه دانشجويي خبر داد و تصريح کرد: بودجه دانشگاهها به طور متوسط 50 تا 55 درصد رشد داشته است.
وي با تاکيد بر مباحث علوم انساني و آموزش تصريح کرد: بايد دانشگاهها به سمت اسلامي شدن سوق يابند تا باعث نشاط در فضاي دانشگاهها شود.
وزير علوم از تغيير نگرش وزارت علوم نسبت به کنکور در بحث آموزش خبر داد و افزود: با برنامهريزيهاي جديد از سال آينده مراحل کنکور به صورت پذيرش، سنجش و افزايش ظرفيت در بحث آموزش در خواهد آمد.
وزير علوم توسعه جدي دورههاي تحصيلات تکميلي و دورههاي ميان رشتهاي در دانشگاهها از مهمترين اهداف اين وزارتخانه اعلام کرد و افزود: اين کار ميتواند سبب ايجاد بازار کار و اشتغال فارغالتحصيلان دانشگاهي شود.
وي ارتباط دانشگاه را با خارج از آن در دانشگاههاي مادر و دولتي مهم ارزيابي کرد و گفت: با اعتماد بر دانشگاههاي مادر و دولتي، ميتوان به صورت خودکفا وارد بازار کار شد به طوري که ديگر نبايد پذيرش دانشجو را تنها طريق درآمدزايي دانشگاه محسوب كرد زيرا اين در شأن دانشگاه نيست.
وزير علوم در ادامه تاکيد کرد: بحث آموزش و پرورش را بايد بسيار جدي گرفت زيرا دانشجو از اين مکان براي ورود به دانشگاه تربيت ميشود اگر آموزش و پرورش دانشجو را مانند کودک داراي نقص عضو تحويل دانشگاه دهد اين نقص همواره با او خواهد بود هر چند اگر بر روي او کارهاي زيادي انجام شده باشد.
وي با طرح 2 در خواست از مسوولان گفت: اولا نهضت توليد علم و جنبش نرم افزاري و جهاد علمي نياز به بسيج علمي دارد و همچنين کمک در ايجاد فضاي اداري در دانشگاهها که اين کار با بخش نامه به ثمر نمي رسد تمام مسؤولان بسيج اساتيد و مسوولان کشوري بايد در اين راستا قدم بردارند.
١٦:٤٧ ٢٥/٠٤/١٣٨٥