٢٢:٥٩ ٠٧/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
معاون آموزشي وزارت بهداشت خبرداد:
تدوين برنامه راهبردي 24 رشته تخصصي
برگزاري هشتمين همايش سراسري آموزش پزشكي
بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي

معاون آموزشي وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشكي در حاشيه چهارمين همايش معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور ازطي مراحل نهايي اعتبارسنجي و استاندارد سازي دوره پزشكي عمومي، تدوين برنامه راهبردي 24 رشته تخصصي، بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي، شفاف سازي آيين نامه‌ها براي حمايت از استعدادهاي درخشان، برگزاري هشتمين همايش سراسري آموزش پزشكي در اسفند ماه، كسب 10 تا 15 درصد رتبه‌هاي اول دانشگاه‌ها توسط ‌دانشجويان شاهد و ايثارگر و تعميم آموزشهاي مداوم به ساير رشته‌ها خبر داد.
به گزارش خبرنگار «صنفي آموزشي» خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر محمدعلي محققي با اشاره به اهداف برگزاري اين همايش، اظهار كرد: اين همايش با هدف افزايش تعامل بين وزارتخانه و دانشگاه‌ها، هماهنگي و هم انديشي راهبرد اصلي ارتقاي آموزش پزشكي، طرح موضوعات و مسائل مهم دانشگاه‌ها و راهيابي آنها، برقراري همكاري بين‌بخشي و تلاش‌ها و فعاليت‌هاي بين دانشگاهي برگزار شده است.
مرور عملكرد سال تحصيلي گذشته و برنامه‌ريزي براي سال تحصيلي آينده
وي با بيان اين كه از نظر زماني در موقعيت پاياني سال 85-86 هستيم، تصريح كرد: مرور عملكرد سال تحصيلي گذشته و برنامه‌ريزي براي سال تحصيلي آينده تم اصلي همايش بوده است كه كليات آن به تفكيك دانشگاههاي تيپ يك، دو و سه به بحث گذاشته شد.
اجراي برنامه‌هايي در جهت توسعه تفويض اختيار به دانشگا‌ه‌ها
وي، استقلال دانشگاههاي علوم پزشكي، تمركز زدايي و تفويض اختيارات مالي و آموزشي به دانشگا‌ه‌ها را از ديگر مباحث اين همايش عنوان كرد و گفت: استقلال دانشگاهها در تعامل با وزارت بهداشت مفهوم پيدا مي‌كند. دانشگاه‌ها داراي توانمندي و تجارب عميقي هستند و در اين ميان تلاش وزارت بهداشت اين است كه بسياري از اختيارات به جايگاه اصلي خود يعني دانشگاه تفويض شود، به گونه‌اي كه طي سال گذشته بسياري از بودجه‌هاي غير متمركز به دانشگاه‌ها واگذار شد.
وي افزود: همچنين در بخش آموزشي آزمون‌هاي ارتقاي دستياري و برخي آزمون‌هاي ورودي phD و ارشد به دانشگاه‌ها واگذار شده و به صورت مطلوبي در حال برگزاري است.
طي مراحل نهايي اعتبارسنجي و استاندارد سازي دوره پزشكي عمومي
وي با اشاره به اهم مسائل و پيشرفت‌هاي سال تحصيلي 84-85، خاطرنشان كرد: اعتبارسنجي و استاندارد سازي دوره پزشكي عمومي كه با مشاركت دانشگاه‌ها صورت گرفت از مهمترين تحولات بوده كه در مراحل نهايي خود قرار دارد، اين تحولات به طور عمده ناظر بر تحقق استاندارد بين‌المللي و پرداختن به وظايف حرفه‌اي آينده فارغ التحصيلان اين رشته و نيازهاي مبرم كشوراست كه بايد در نظام سلامت از طريق فعاليت پزشكان عمومي، اجرا شود.
دكتر محققي تاكيد كرد: اعتبار سنجي دوره عمومي تاثير عميقي در بازنگري و تحول ساير مقاطع اعم از دوره‌هاي عمومي و تخصصي بر جاي خواهد گذاشت.
تدوين برنامه راهبردي 24 رشته تخصصي
وي، تدوين برنامه راهبردي 24 رشته تخصصي را از مسائل مهمي عنوان كرد كه با همكاري گسترده دانشگاه‌ها انجام شده است، گفت: بر اين اساس گروه‌هاي راهبردي به محوريت دانشگاه‌هاي مادر و بزرگ تشكيل شده و با دعوت و همكاري صاحب نظران كليه رشته‌هاي دستياري و تخصصي به اين مسئله مي‌پردازند و مطمئنيم كه اين فعاليت تحول بسيار بزرگي در كليه عرصه‌ها ايجاد خواهد كرد.
اجراي گسترده برنامه‌هاي توانمندسازي گروههاي آموزش پزشكي
معاون آموزشي وزارت بهداشت با اشاره به برنامه‌هاي اين وزارتخانه در جهت توانمندسازي گروههاي آموزش پزشكي، اظهار كرد: توانمندسازي ابعاد مختلفي دارد و منجر به توليد محصولات با ارزشي كه همان فارغ التحصيلان هستند مي‌شود و طي آن اين افراد در عرصه‌هاي حرفه‌اي بعدي خود افرادي توانمند، دانا و آگاه به وظايف حرفه‌اي و مسلط خواهند شد.
وي با اشاره به برنامه‌هايي براي توانمندسازي مربيان، اظهار كرد: توانمندسازي مربيان برنامه‌اي منسجم است كه طي آن عموم مربيان دانشگاه‌هاي كشور در برنامه‌هاي آموزشي عرصه‌هاي عمومي، تخصصي و آموزش پزشكي شركت كرده و از نظر علمي ارتقا مي‌يابند.
آغاز برنامه‌هاي توانمندسازي مربيان دانشگاه‌هاي جنوب شرقي كشور
دكتر محققي با بيان اين كه برنامه‌هاي توانمندسازي مربيان آغاز شده است، اظهار كرد: در اين راستا برنامه‌هاي توانمندسازي براي مربيان دانشگاه‌هاي جنوب شرقي از ابتداي تابستان آغاز شده و طي آن 200 نفر در قالب 4 گروه پنجاه نفره در فاز اول اين برنامه دوره‌هاي علمي مورد نظر را از طريق مراكز مطالعات اين دانشگاه‌ها دريافت مي‌كنند، اين برنامه به صورت تور علمي پژوهشي طراحي شده و طي آن مربيان دربرنامه‌هاي آموزشي دانشگاه‌هاي كرمان، رفسنجان، يزد، قم و مشهد شركت مي‌كنند.
وي افزود: اين برنامه‌ها براي هر گروه سه هفته به طول مي‌انجامد و پس از آن هر يك از شركت كنندگان يك عنوان پژوهشي را انتخاب و آن را دنبال مي‌كنند؛ همچنين برنامه‌هايي در دست اجراست تا اين فعاليت‌ها معادل سازي شده وبا تصويب شوراي عالي برنامه‌ريزي درارتقاي رتبه علمي اعضاي هيات علمي موثر باشد.
به گفته وي، هسته‌هاي ديگر اين بحث با محوريت سمنان و يك هسته شمال غربي با محوريت تبريز پيش بيني شده است كه در آينده پيگيري مي‌شود؛ همچنين جزئي از برنامه‌هاي توانمندسازي و دستاوردهاي آن به ساير عرصه‌هاي اعضاي هيات علمي، كارمندان، دانشجويان و مديران تعميم داده مي‌شود.
بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي
معاون آموزشي وزارت بهداشت، با اشاره به بازنگري آيين‌نامه ارتقاي اعضاي هيات علمي در هيات مميزه مركزي، اظهار كرد: اميدواريم كه همزمان با بحث توانمندسازي گروه‌هاي مربيان و دانشجويان آيين نامه ارتقا نيزتصويب شود.
وي با بيان اينكه بودجه سال آينده دانشگاه‌ها بر اساس سرانه دانشجويي تخصيص مي‌يابد، اظهار كرد: اطلاعات لازم براي تحليل كسري بودجه دانشگاه ها در حال جمع آوري است تا طي آن كسريها از طريق لايحه متمم بودجه جبران شود.
شفاف سازي آيين نامه‌ها براي حمايت از استعدادهاي درخشان
دكتر محققي برنامه‌هايي براي حمايت از استعدادهاي درخشان را از ديگر موضوعات مورد توجه وزارت بهداشت عنوان كرد و گفت: دانشگاه‌ها داراي طيف وسيعي از دانشجويان با استعداد هستند كه اين مسائل مورد توجه قرار گرفته و علاوه بر تلاشهاي شوراي عالي انقلاب فرهنگي و وزارت بهداشت مقرر شد در دانشگاه‌ها با محوريت مراكز توسعه و مطالعات پزشكي اين موضوع راهيابي و به شكل عملي و مستمر حمايت شود. در اين خصوص مي‌توان به رفع ابهامات و شفاف سازي آيين نامه‌هاي موجود، شناسايي، هدايت و حمايت از استعدادهاي درخشان اشاره كرد.
وي با اشاره به جايگاه مراكز مطالعات و توسعه آموزش پزشكي دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفكر سيستم آموزشي اظهار كرد:‌ مقرر شده است تا با همكاري گروه‌هاي آموزشي اين نهادها در دانشگاه تقويت شوند.
برگزاري هشتمين همايش سراسري آموزش پزشكي در اسفند ماه
دكتر محققي همچنين با اشاره به برگزاري هشتمين همايش سراسري آموزش پزشكي در اسفند ماه، خاطرنشان كرد: اين همايش كه در كرمان برگزار مي‌شود، فرصت خوبي است تا دستاوردها به نقد و بررسي گذاشته شده و موجبات مشاركت دانشگاه‌ها را فراهم كند.
وي با اشاره به تخصيص بودجه قابل ملاحظه اي براي تجهيز دانشگاه‌ها طي سال گذشته، اظهار كرد: اين بودجه براي تجهيز مركز مهارت‌ها، مطالعات و مراكز تحقيقاتي ‌در اختيار دانشگاه‌ها قرار گرفت.
وي با اشاره به ساير مباحث اين نشست اظهار كرد: بررسي راهكارهاي ارتقاي علمي دانشگاه‌ها و تحقق برنامه‌هاي پنج ساله توسعه و سند چشم انداز 20 ساله و همچنين رهنمودهاي مقام معظم رهبري از ديگر مباحث اين نشست بود و طي آن مقرر شد همه دانشگاه‌ها فعاليت‌هاي خود را در قالب برنامه پنج ساله بر اساس اين مباني و اسناد تنظيم كرده و به وظايف قانوني خود پاسخ مناسب و علمي ارائه دهند.
كسب 10 تا 15 درصد رتبه‌هاي اول دانشگاه‌ها توسط ‌دانشجويان شاهد و ايثارگر
دكتر محققي همچنين با اشاره به پيشرفت علمي دانشجويان شاهد و ايثارگر، اظهار كرد: در وضعيت فعلي طيف وسيعي از دانشجويان شاهد و ايثارگر در كليه دانشگاه‌ها جزو نخبگان و ممتازان هستند و 10 تا 15 درصد رتبه‌هاي علمي و اول دانشگاه‌ها‌ را اين دسته از دانشجويان به خود اختصاص مي‌دهند. در همين راستا در برنامه ريزي‌هاي آينده قرار شد تا با اجراي برنامه‌هايي، كسب رتبه‌هاي ممتاز توسط اين دانشجويان به بيش از 25 درصد افزايش يابد، همچنين با برنامه ريزي مكانيسم‌هايي از افت تحصيلي دانشجويان از طريق مشاوره‌هاي تحصيلي و برگزاري دوره‌هاي علمي پيشگيري شود.
تعميم آموزشهاي مداوم به ساير رشته‌ها
دكتر محققي در خاتمه با اشاره به سياستهاي وزارت بهداشت در عرصه آموزش مداوم اظهار كرد: دراين خصوص ارايه آموزش‌هاي از راه دور يا نيمه حضوري به صورت قانونمند مورد تاكيد قرار گرفته است، همچنين در اين راستا آموزش مداوم به رشته‌هاي پرستاري، مامايي، اپتومتري نيز تعميم داده شده است و سياست اصلي تعميم اين آموزش‌ها به ساير رشته‌هاست.

٠٤:٤٢ ٢٥/٠٤/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد