٠١:٠١ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
تعیین میزان نمرات قبولی در آزمون گواهینامه و دانشنامه تخصصی

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به تغییرات امتحان گواهینامه و بورد تخصصی (دانشنامه) در سال جاری گفت: بر اساس مقررات این امتحان در یک زمان و با 150 سئوال برگزار می شود و برای قبولی در بورد (دانشنامه) کسب 70 درصد نمره کتبی و برای قبولی در گواهینامه 60 درصد نمره کتبی مورد نیاز است.
به گزارش خبرنگار دانشگاهی مهر، دکتر "بهرام عین اللهی" روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: دستیاران تخصصی پزشکی که امسال فارغ التحصیل می شوند می توانند برای هر دو آزمون گواهینامه و آزمون بورد تخصصی (دانشنامه) ثبت نام کنند. همچنین افرادی که گواهینامه دارند و مایل به شرکت در آزمون بورد تخصصی (دانشنامه) هستند باید در تاریخ 1 تا 15 مردادماه جاری ثبت نام کنند.
وی افزود: امتحانات گواهینامه و دانشنامه تخصصی سال جاری در روز 9 شهریور ماه به صورت متمرکز در تهران برگزار می شود.
تغییرات اعمال شده در امتحانات فلوشیپ
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در مورد تغییرات اعمال شده در امتحانات فلوشیپ خاطرنشان کرد: در آخرین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی تغییراتی در امتحانات ورودی فوق تخصصی و فلوشیپ (رشته های تخصصی که فوق تخصص ندارند و با این دوره ها تکمیل می شوند) اعمال شد که این تغییرات برای 21 رشته فوق تخصصی و 34 رشته فلوشیپ است.
وی اضافه کرد: در امتحان فوق تخصصی پس از امتحان کتبی از افراد واجد شرایط، دو برابر تعداد پذیرفته شدگان برای امتحان شفاهی معرفی می شدند و بدون درنظر گرفتن ملاک نمره کتبی افراد رد یا قبول می شدند. پس از تعدیل میزان 50 درصد نمره کتبی و 50 درصد نمره شفاهی ملاک پذیرش محاسبه می شد اما در حال حاضر با تغییرات اعمال شده، 2 برابر نمره کتبی و 1 برابر نمره شفاهی ( به روش Osce) ملاک پذیرش در دانشگاه های علوم پزشکی تربیت کننده دستیار فوق تخصصی است.
عین اللهی یاد آور شد: در آزمون بورد تخصصی (دانشنامه) نیز روش شفاهی Osce به این ترتیب که برای همه یک شکل سئوال پرسیده می شود، اعمال خواهد شد.
وی در مورد امتحان ورودی فلوشیپ و تغییرات سال جاری متذکر شد: رشته های فلوشیپ تنها امتحان شفاهی داشتند اما از این پس دانشگاه های پذیرنده دستیار فلوشیپ آزمون کتبی را هم به همراه آزمون شفاهی برگزار می کنند.
ارزیابی عملکرد فارغ التحصیلان پزشکی
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در خصوص ارزیابی عملکرد فارغ التحصیلان پزشکی گفت: دبیرخانه برای ارزیابی سیستم چندگانه ارزیابی درونی، بیرونی و اعتبار بخشی دارد.
وی افزود: ارزیابی درونی شامل ارزیابی بخش های متعدد یک پروسه آموزشی است که یکی از مهمترین بخش های آن ارزیابی فارغ التحصیلان است. در همه جای دنیا دانشکده ها فارغ التحصیلان خود را ارزیابی می کنند تا متوجه مشکلات آنها پس از ورود به بازار کار شوند، در واقع برخی از مشکلات فارغ التحصیلان به برنامه آموزشی آنها باز می گردد.
عین اللهی خاطرنشان کرد: مدیر گروه آموزشی و مدیریت یک دانشگاه نیز باید گروه های خود را به طور مرتب ارزیابی کند که از آن به عنوان ارزیابی بیرونی و درون دانشگاهی نام برده می شود.
وی از اعتباربخشی به عنوان پروسه دیگر ارزیابی نام برد و گفت: اعتبار بخشی باید بر مبنای ارزیابی درونی و بیرونی انجام گیرد تا نظام آموزشی بتواند برای تربیت دستیار تخصصی در یک دانشگاه تصمیم گیری کند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با اشاره به حضور مشاوران خارجی در دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی گفت: سال گذشته "ژانت گرانت" مسئول آموزش دستیاری پزشکی دانشگاه ها انگلستان کارگاه های آموزشی را برگزار کرد. در سال جاری نیز دکتر "جان نورسینی" رئیس بنیاد پیشبرد آموزش و پژوهش پزشکی در سطح بین المللی (Faimer) و مشاور فدراسیون جهانی آموزش پزشکی (WFME) در 6 مرداد ماه جاری کارگاه یک هفته ای با حضور اساتید دانشگاه ها، اعضای بورد تخصصی و صاحبنظران برگزار خواهد کرد.
وی خواستار رهبری آموزشی در فرآیند آموزش کشور شد و گفت: برای پیشرفت کشور نیازمند ایجاد رهبری آموزشی هستیم. اساتید دانشگاه ها باید آموزش را به پیش ببرند و در این راه یک شخص و مجموعه به تنهایی موفق نخواهند بود.
عین اللهی تأکید کرد: مدیر یک گروه آموزشی باید نقش هدایتگری داشته باشند و مجموعه آموزشی کشور سعی کند تا از فردگرایی دور شود و زمینه مشارکت همه اساتید و مجموعه دانشگاه را فراهم کند.

١١:٢٧ ٢٧/٠٤/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد