١٠:٢١ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
دانشجويان:
مدرسان دانشگاه‌ها به "آي.تي" رويكرد سيستمي ندارند

ميزگرد تحليلي با حضور تعدادي از دانشجويان كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي شريف، علم و صنعت ايران و دانشگاه مجازي شيراز، با موضوع بررسي وضعيت موجود IT در دانشگاه‌هاي كشور، در  خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار سرويس فناوري اطلاعات ايسنا، در ابتداي اين ميزگرد، حنيف رهبري - دانشجوي رشته‌ي IT دانشگاه صنعتي شريف در مقطع كارشناسي - كه جزو نخستين گروه مهندسان IT كشور، يعني ورودي سال 81 است، اظهار داشت: نبود درك درست از تكنولوژي به مفهوم مرتبط در نزد سياست‌گذاران اين حوزه، به ورود شتابزده‌ي IT به كشور مربوط است؛ همچنين نبود تعريف مشخص، ريشه‌ي اين نابساماني‌ها خواهد بود و بايد ديد ظرفيت رشد كشور با حضور IT شناخته شود.
ورود شتاب‌زده IT به كشور 
وي ورود IT به كشور را شتابزده دانست و ناهماهنگي در رعايت ميان‌رشته‌يي بودن IT در ميان اساتيد را از مشكلات اين رشته در سطح آكادميك، برشمرد و تصريح كرد: IT مفهومي ‌است تركيبي و همين امر در چارچوب دروس و نگاه مسوولان دانشگاهي كم‌رنگ ديده مي‌شود، ايجاد پارك‌هاي فناوري اطلاعات بدون درك و نبود سيستم نخبه‌گرا يكي از تاثيرات نبود اين تفكر است.
رهبري تعريف از فناوري اطلاعات را بر سه محور داده، اطلاعات و دانش اعلام كرد و افزود: هدف IT رسيدن بشر به معرفت است و ايجاد اقتصاد دانايي محور عاملي براي رسيدن به همين هدف است، بنابراين بايد فضاي متخصصان و جامعه را شناخت و بدين منظور سيستم‌هاي داده‌كاوي ايجاد كرده و برنامه‌ريزي استراتژيك انجام داد، اما در حال حاضر در كشور هنوز از سيستم داده‌محور جدا نشده‌ايم.
رهبري با اشاره توجه نداشتن به تمايز علم و IT، ادامه داد: هدف علم، رسيدن به حقايق است؛ اما IT تكنولوژي است كه قرار است محصولي مبتني بر نياز توليد كند و بايد پيش از هرگونه سرمايه‌گذاري، به‌نوعي به نياز جامعه در زمينه IT پرداخت كه اين امر به شناخت حوزه‌ها بستگي دارد.
بابك اميري - دانشجوي كارشناسي ارشد IT در گرايش تجارت الكترونيكي - با ترسيم هرم كلي از رشته‌ي فناوري اطلاعات كه در راس آن مديريت قرار دارد، اظهار داشت: سطوح بعدي هرم به‌ترتيب، سيستمي‌، ديتابيس و مخابرات است و زيرساخت امنيتي به عنوان قاعده‌ي هرم قرار دارد؛‌ در حال حاضر پنج گرايش در كارشناسي ارشد وجود دارد كه تعريف آن از سطوح اين هرم گرفته مي‌شود.
لزوم انجام مديريت ريسك
وي شاخصه‌ي ورود رشته‌ي IT به مقاطع كارشناسي را تربيت دانشجويان نرم‌افزار، همراه با قدرت مديريتي دانست و افزود: ميان‌رشته‌يي بودن IT، باعث كمبود اساتيد مجرب شده است. اين مشكل در مقاطع ارشد و هنگام انتخاب استاد راهنما بيشتر به چشم مي‌آيد؛ اما استفاده از اساتيد خارجي از كشورهايي مانند مالزي، هند و حتي كانادا مي‌تواند راه‌كار حل اين خلاء باشد.
اميري با تاكيد بر اين كه دانشجويان IT به عنوان مردان IT‌ آينده كشور هستند، خاطرنشان كرد: دانشجويان اين رشته، بايد رسالت خود را به عنوان مردان IT در آينده به انجام رسانند؛ زيرا با وجود سرعت زياد IT، هرچه كه ديرتر قدم برداريم، شكاف موجود بيشتر خواهد شد و بدين منظور بايد مديريت ريسك انجام داد.
نبود رويكرد سيستمي ‌به IT در ميان استادان دانشگاه  
علي‌رضا جهاني ثميني - از ديگر دانشجويان ارشد رشته‌ي تجارت الكترونيكي، در دانشگاه علم و صنعت ايران - نگاه مسوولان را در اين بخش سنتي دانست و گفت: ما به دليل نبود ديد مناسب با اجراي اتوماسيوني برخورد مي‌كنيم كه به درون دانشگاه‌ها هم راه پيدا كرده است؛ به گونه‌اي كه با اساتيد مانند مجموعه‌اي از جزاير اتوماسيوني مواجه مي‌شويم كه رويكرد سيستمي ‌به كل فناوري اطلاعات ندارند. اين رويكرد حاصل شتابزدگي در ورود به IT است؛ زيرا فرصت تبديل شدن مدرن را از سنتي نداشتيم، در حالي كه IT به مدرنيزه كردن سيستم‌ها فكر مي‌كند.
وي برقراري ارتباط بين تمامي ‌دانشجويان IT در سراسر كشور را كه مي‌تواند به آگاهي افراد با فضاي ساير دانشگاه‌ها بينجامد، خواست و تاكيد كرد: نبود ارتباط كافي و مناسب باعث شده كه در كشور ما صنعت از علم استفاده نكند و رقابت بين توليد علم در دانشگاه و استفاده از صنعت ايجاد نشود.
بار توسعه‌ي IT در كشور برعهده‌ي بخش خصوصي 
او همچنين با بيان اين كه در حال حاضر تمام بار توسعه‌ي IT در كشور بر عهده‌ي بخش خصوصي است، درباره‌ي تجهيز شدن دانشگاه‌ها به اينترنت، با تاكيد بر اين كه سرعت اينترنت در كشور پايين است، اظهار داشت: شكي نيست كه قطع شدن اينترنت به منزله‌ي قطع شاهرگ علمي‌ كشور است، اين در حالي است كه اينترنت در دانشگاهي مانند علم و صنعت، سه ماه قطع بود! نبود ارتباط مناسب با ساير دانشگاه‌ها نيز به اين امر دامن مي‌زند و نتيجه‌ي اين نوع وضعيت باعث شده است كه براي رسيدن به علم بايد پول داشت، زيرا تدريس در دانشگاه‌ها سنتي است و ارزش تحقيق دانشجويي رعايت نمي‌شود.
نبود درك IT در ميان متخصصان جامعه‌ در حوزه‌ي صنعت و آكادميك 
در ادامه‌ي اين ميزگرد، پويا اميني - از ديگر دانشجويان دانشگاه صنعتي شريف - ورود IT به كشور را بدون شالوده‌ي معين دانست و اظهار داشت: مهم‌ترين مشكل نداشتن درك IT توسط متخصصان جامعه‌ در حوزه‌ي صنعت و آكادميك است و ورود رشته‌هاي جديد، نبود بازار كار را به همراه دارد و كليد موفقيت دست دانشجويان دوره‌هاي نخست اين رشته‌ها است كه خبره بودن در كارآفريني آن‌هاست كه بازار كار ايجاد خواهد كرد.
وي ادامه داد: ايجاد قوانين مشخص و فراهم آوردن شالوده‌ي مناسب، نيازمند آمار مستدل از برنامه‌ريزي كلان كشور و اطلاع‌رساني آن است.
ضرورت طراحي يك پورتال اطلاع‌رساني براي قوي شدن ارتباط دانشجويان و استادان 
محسن جاودان - دانشجوي دوره‌ي كارشناسي ارشد تجارت الكترونيكي از دانشگاه علم و صنعت ايران - ديد وسيع و توان پردازشي را از ويژگي‌هاي دانش IT برشمرد و تصريح كرد: از آن جا كه اين رشته بدون بازار كار تعريف مي‌شود، از ويژگي‌هاي فارغ‌التحصيلان فناوري اطلاعات كه با مباحث مديريتي آشنا مي‌شوند،‌ كارآفريني است و اعتماد به دانشجويان مي‌تواند در شكوفايي اين استعداد آن‌ها نقش داشته باشد، دانشجويان مي‌توانند احساس نياز را در صنعت وارد كرده و بازار كار را تعريف كنند.
وي طراحي يك پورتال اطلاع‌رساني را براي قوي‌تر شدن ارتباط بين دانشجويان و اساتيد ضروري دانست و به عنوان ايده مطرح كرد.
آزمايش فارغ‌التحصيلان IT در برنامه‌ها 
در ادامه‌ محسن مصلي‌نژاد - از دانشجويان تجارت الكترونيكي در مقطع كارشناسي ارشد در دانشگاه‌ مجازي شيراز - با اشاره به ضرورت مفهوم‌سازي از متولي بودن دانشجويان در IT، گفت: اولين سري از فارغ‌التحصيلان IT بايد مورد آزمايش در برنامه‌ها قرار گيرند؛ تا تجربه‌اي براي آيندگان باشند.
وي افزود: ورود سريع تكنولوژي اطلاعات به داخل و هماهنگ نبودن با علم در سطح كشور، باعث متضرر شدن جامعه‌ خواهد شد كه نمونه‌ي بارز آن، بازاريابي شبكه‌يي است كه به كلاهبرداري متهم شده است؛ چراكه علم تجارت الكترونيكي و بازاريابي شبكه‌يي هنوز جاي خود را در سطح مردم باز نكرده بود.
كيفي نبودن محتواي دروس مجازي 
ناهيد مژدهي - از ديگر دانشجويان دانشگاه مجازي شيراز - نيز خاطرنشان كرد: تجربه نكردن و آزمايشگاهي عملي شدن، مباحث تئوري را با ترس مواجه مي‌كند، دانشجويان مجازي در معرض مستقيم استفاده از كاربردهاي IT قرار دارند، ما به عنوان دانشجويان رشته‌ي تجارت الكترونيكي مجازي، از كيفيت مطلوبي در ارايه‌ي محتواي دروس برخوردار نيستيم و نبود امكانات دسترسي آسان به اساتيد، شيرازه‌ي ايجاد دانشگاه‌هاي مجازي را با تناقض مواجه كرده است.
او افزود: اينترنت و امنيت آن از دوره‌هاي قبلي آموزش بهتر شده است؛ اما به ميزان شهريه‌يي كه پرداخت مي‌كنيم، خدماتي دريافت نمي‌شود.
وي نبود امكان حذف و اضافه‌ي دروس و اطمينان از برگزاري امتحانات همزمان را از حقوقي دانست كه هنوز در اين نوع آموزشي به آن پرداخته شده است.
 لزوم تقويت اعضاي هيات علمي‌ دانشكده‌هاي IT 
مسعود مشرف جوادي - يكي از ديگر از دانشجويان حاضر در جلسه - كه از ورودي‌هاي سال 81 رشته‌ي IT در دانشگاه صنعتي شريف بود، با اشاره به ناعادلانه بودن در بحث برنامه‌هاي پژوهشي در دانشگاه، اظهار داشت: بايد به IT از ديدي سازماني نگاه كرد كه محور عمودي آن فناوري اطلاعات باشد و به شالوده‌ي سازمان تزريق شود؛ بنابراين بايد بين موجود و مطلوب رابطه‌ي صحيح برقرار كرد و در دانشگاه‌ها به تقويت اعضاي هيات علمي‌ دانشكده‌هاي IT پرداخت تا جلو رشد قارچ‌گونه‌ي دانشكده‌هاي IT بدون داشتن اساتيد مجرب گرفته شود.

١٢:١٢ ١٣/٠٥/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد