ترمز خودروها بيصدا ميشود!
پژوهشگر دانشگاه اميركبير نوع جديدي از لنت ترمز با قابليت جلوگيري از توليد صدا ساخت
يك دانشآموخته دكتري مهندسي پليمر دانشگاه صنعتي اميركبير موفق به ساخت نوع ويژهاي از لنت ترمز شد كه علاوه بر كيفيت برتر از توليد صدا جلوگيري ميكند.
به گزارش سرويس «پاياننامه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) ، محسن معصومي مجري طرح، صداي ترمز خودروها را از عوامل آلوده كننده محيط زيست بر شمرد و گفت: در روشهاي متداول بر كاهش صدا از تغيير شكل هندسي، چند لايه كردن و تعبيه سوارخ در لنت استفاده ميكنند ولي با تغيير شرايط محيطي و دماي لنت مشكل صداي ناخواسته تكرار ميشد.
وي افزود: در اين طرح ما براي نخستين بار موفق شديم با استفاده از يك روش جديد صداهاي ناخواسته را در تمام محدودههاي دما و تواتر (فركانس) بالا و پايين حذف كنيم.
مجري طرح، روش كار خود را اضافه كردن مادهاي به نام ترموپلاستيك الاستومر به لنت ترمز ذكر كرد و گفت: اين ماده نوع خاصي از پليمر است كه خاصيت فيزيكي، مكانيكي و ارتجاعي لاستيك را در دماي پايين و فرايند پذيري ترموپلاستيك را در دماي بالا دارد.
وي افزود: تركيبي كه ما استفاده كرديم بيش از 15 جزء داشت كه اجزاي آن تنظيم و درصد آنها براي رسيدن به نتيجه مطلوب به دقت و با كمك شبيه سازي رايانهاي و طراحي آزمايش تعيين شد.
وي تصريح كرد: آزمايشهاي مختلف پس از توليد در واحدهاي صنعتي درستي نتايج را تاييد كرد.
معصومي هدف كلي اين تحقيق را طراحي و ساخت مواد اصطحكاكي حساس به دما براي حذف صدا ذكر كرد و گفت: مشكل صداي ترمز علاوه بر خودروهاي سواري در اتوبوسها و قطارها نيز ديده ميشود.
وي افزود: در مرحله اول طرح مشكل صدا در خودروهاي سواري بر طرف شد و در مرحله بعدي لنت ترمز بي صدا براي اتوبوس و قطار نيز ساخته خواهد شد.
به گزارش ايسنا، اين دانشآموخته دانشگاه صنعتي اميركبير تصريح كرد: مشكل صدا در هيچ لنت ترمز توليد داخل و خارج از كشور به طور كامل حل نشده بود از اين رو اين پژوهش همزمان با اين كه مشكلي از صنعت را بر طرف كرده است، در مرزهاي دانش قرار داشته و تا كنون پنج مقاله علمي از آن تهيه شده است.
١٢:٤٣ ٢١/٠٥/١٣٨٥