معاون پژوهشي دانشگاه آزادتهران جنوب:
ضعفاطلاعرساني و بوروكراسي اداري مهمترين موانع هزينه كردن بودجه پژوهشي
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب با تاكيد بر توجه جدي دانشگاه آزاد اسلامي به گسترش پژوهش و اختصاص بودجه قابل توجه به اين بخش، عدم اطلاع رساني كافي و مقررات دست و پاگيري را كه در سطح واحدهاي دانشگاه وجود دارد، جديترين موانع صرف بودجههاي پژوهشي اين دانشگاه عنوان كرد.
دكتر احمد اسدي كه پيرامون وضعيت اعتبارات پژوهشي و فعاليتهاي تحقيقاتي در اين واحد با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) سخن ميگفت، اظهار داشت: خوشبختانه از نظر ميزان اعتبارات امكانات خوبي در دانشگاه فراهم است و صندوقي به نام صندوق بودجههاي پژوهشي وجود دارد كه بخشي از شهريه دانشجويان به آن واريز ميشود و اعتبارات آن صرفا بايد در امور پژوهشي هزينه شود.
وي خاطرنشان كرد: از طرف ديگر معاون پژوهشي دانشگاه آزاد اسلامي در راس اين سازمان بر بودجههاي پژوهشي و نحوه صرف آنها حمايت و نظارت جدي دارد به طوري كه با دستور العملي كه امسال ابلاغ شد امكانات زيادي براي هرچه بهتر صرف شدن اين بودجه فراهم شد با اين حال برخي موانع ديگر مانع از گسترش بيشتر فعاليتهاي تحقيقاتي در دانشگاه ميشود.
دكتر اسدي اظهار داشت: اولين مشكل ما استقبال كم كساني است كه بايد از اين بودجه استفاده كنند مثلا دانشجويان و اعضاي هيات علمي و افرادي كه بايد از اين بودجهها استفاده كنند كمتر مراجعه ميكنند. با آنكه اطلاع رساني تا حدي خوب انجام ميشود ولي همچنان فكر ميكنيم كه بايد تقاضا بيشتر از اينها باشد و دوم مقررات دست و پاگيري است كه در سطوح پايينتر دانشگاه - نه در سطح كلان آن - وجود دارد.
وي ادامه داد: رياست عالي دانشگاه آزاد اسلامي به اين بودجه اهميت زيادي ميدهد و معاون پژوهشي دانشگاه هم بر ضرورت تدوين دستور العملي به منظور تسهيل در هزينه كردن بودجه پژوهشي تاكيد دارد ولي وقتي اين بودجهها به داخل واحدها ميآيند با مشكلاتي كه ايجاد ميشود نه ميتوان بودجه را صرف اعضاي هيات علمي و پژوهشگران كرد و نه ميتوان در ساير بخشها هزينه كرد. براي مثال زماني كه طرحي براي دريافت بودجه ارايه ميشود، گاهي اوقات زماني حدود شش ماه براي تصويب و اعطاي بودجه طول ميكشد كه زمان بسيار زيادي است و البته اداره كل پژوهش در حال حاضر ماموريت يافته كه اين زمان را به يك ماه يا كمتر تقليل بدهد و گزارش مقدماتي هم نشان ميدهد كه كماكان روي اين مطلب كار ميشود.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب در گفتوگو با ايسنا خاطرنشان كرد: البته مشكلات ديگري نيز وجود دارد كه از ميان آنها ميتوان به برخورد نامناسب با پژوهشگر اشاره كرد. همه بايد با روي باز پژوهشگران را بپذيريم تا تشويق شده و دانشگاه و معاونت پژوهشي را خانه خودشان احساس كنند ولي گاهي برخوردهاي نامناسبي با پژوهشگران صورت ميگيرد كه باعث سرخوردگي آنها شده و در نتيجه دانشگاه را در صرف بودجههاي اين بخش با مشكل مواجه ميكند.
احمدي اسدي به معرفي ساختار معاونت پژوهشي دانشگاه آزاد پرداخت و خاطر نشان كرد: اين معاونت از پنج اداره تشكيل شده است كه هر كدام به واحدها و گروههاي خاصي تقسيم ميشود. اولين اداره، اداره كل پژوهش است كه كارهاي مربوط به طرحهاي تحقيقاتي در آن انجام ميشود كه البته بزرگترين اداره ما است كه به تنهايي يك اداره كل است و واحدهايي از جمله دبيرخانه شوراي پژوهشي، دفتر گروه نشريات علمي، دفتر مطالعات و تحقيقات، باشگاه پژوهشگران جوان و تكنولوژي آموزشي زير مجموعه اين اداره مي باشد.
وي خاطرنشان كرد: دفتر نشريات علمي واحد چاپ چهار نشريه را بر عهده دارد كه يكي از آنها داراي رتبه علمي - پژوهشي و ديگري درصدد گرفتن رتبه علمي ميباشد كه اميدواريم مجوز دو نشريه ديگر را هم بگيريم و آنها را نيز به اين سطح برسانيم.
دكتر اسدي افزود: دفتر باشگاه پژوهشگران جوان هم سرمايههاي علمي زيادي جذب كردهاند و اميدواريم كه با جذب نخبگان در اين بخش به ارتقا دانش كشور كمك كرده باشيم تا اين نخبگان و سرمايههاي انساني جذب كشورهاي ديگر نشوند.
وي دومين اداره كل را اداره طرح و برنامه و بودجه معرفي كرد و گفت: اين اداره به مسئولان دانشگاه كمك ميكند تا با تعيين هدف، روندي را طراحي كنند كه با شيوهاي صحيح به آن هدف دست يابند.
برنامههاي 20 ساله دانشگاه در اين اداره طبقه بندي ميشود و راههاي رسيدن به آن اهداف در گروه برنامهريزي و ارزيابي و نظارت ميشود. اين دفتر همان دفتر استراتژيك دانشگاه هست كه فرصتها و تهديدها را شناسايي و اعلام ميكند و مسئولان را در حركت در جهت صحيح كمك ميكند.
دكتر اسدي سومين اداره را اداره ارتباط با صنايع و موسسات معرفي كرد و گفت:اين اداره با صنايع ارتباط دارد و ارتباط دانشجويان و انجمنهاي علمي را نيز با آنها حفظ ميكند و آنها را در اخذ پروژه هاي تحقيقاتي كمك ميكند. گروه آموزش هاي حرفهاي در اين اداره قرار دارد كه امروز در دنيا تمام شركتها به سمت آموزش نيروي انساني حركت ميكند و در دانشگاه آزاد هم اين هدف وجود دارد تا كاركنان در حين خدمت دورههاي آموزشي را ببينند و ارتقا يابند. در اين اداره دفتر انجمن هاي علمي نيز قرار دارد و مثل باشگاه، نظر خاصي دارد كه تقويت شوند و از پتانسيلهاي آن استفاده كنند.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب بيان داشت: اداره چهارم ما اداره ساخت و توسعه و تجهيز است كه در آن در زمينه تجهيزاتي كه امكان ساخت آنها در داخل واحد وجود دارد، فعاليت ميشود. اين واحد بسيار فعال بوده و حدود 50 آزمايشگاه و كارگاه را تحت پوشش دارد.
اسدي به راه اندازي آزمايشگاه مطالعات رباتيك اشاره كرد و خاطر نشان ساخت: اين آزمايشگاه آخرين آزمايشگاهي است كه در دستور كار ما قرار دارد و تا پايان اين ماه افتتاح ميشود. آزمايشگاه مطالعات رباتيك شامل دو بخش سخت افزار و نرم افزار است كه هم زمان چهار تيم تحقيقاتي ميتوانند در آن به پژوهش بپردازند و با توجه به ماهيت كار، ساعت كار آن نيز به گونهاي است كه دانشجويان ميتوانند تا دير وقت از اين آزمايشگاه استفاده كنند.
وي پنجمين و آخرين دفتر اين سازمان را دفتر همكاريهاي علمي بين المللي عنوان كرد و گفت: از جمله مهمترين كارهاي اين اداره آموزش و كتابخانه هاست. تاكنون 68 عنوان كتاب چاپ و يا تجديد شده است و 15 كتاب هم در دست چاپ است كه البته اميدواريم وروديهاي ما (كتابهاي پيشنهادي از سوي اعضاي هيات علمي) روند بهتري پيدا كند تا بتوانيم در اين زمينه بهتر عمل كنيم.
همچنين در حال حاضر طرح توسعه كتابخانهها را داريم كه از نظر زمان به دو سال طول ميكشد ولي از نظر محدوديت مكان، كتابهاي الكترونيكي، مشكل ما را حل كردهاند به طوري كه در حال حاضر هر كتاب ديجيتالي را كه در دسترس است براي كتابخانه خريداري ميكنيم.
معاون پژوهشي دانشگاه ازاد تهران جنوب در ادامه به مقالات چاپ شده توسط پژوهشگران اين دانشگاه اشاره كرد و به ايسنا گفت: مقالات چاپ شده اعضاي هيات علمي ما در همايشهاي بين المللي داخلي يا خارجي 64 مورد بوده است كه همه آنها از حمايتهاي دانشگاه بهره مند شدهاند ولي مشكل اساسي اين است كه بسياري از اين مقالات توسط برخي اعضاي هيات علمي ما كه مراكز علمي ديگر نيز اشتغال دارند و به نام آن مراكز چاپ شده است كه در تلاشيم تا راهكاري براي حل اين معضل پيدا كنيم تا اين گروه از پژوهشگران دانشگاه تمايل پيدا كنند تا مقالات خود را به نام دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب به چاپ برسانند.
وي درباره وضعيت پايان نامههاي دانشجويي اين واحد نيز به ايسنا گفت: ما هر ساله اولويتهاي تحقيقاتي سازمانها را با مكاتبه دريافت ميكنيم و به دانشكدهها اطلاع رساني ميكنيم و انتظار داريم دانشجويان موضوع پاياننامه خود را با مشورت اساتيد راهنما از بين اين اولويتها انتخاب كنند كه اين امر علاوه بر جهتدهي مناسب فعاليتهاي پژوهشي، به بهرهمندي از حمايتهاي مالي آن سازمانها نيز منجر ميشود ولي در عين حال هميشه اين خواسته به واقعيت تبديل نشده است؛ مخصوصا در مورد سطوح كارشناسي كه دانشجويان بيشتر به امكانات خودشان مراجعه ميكنند تا نياز صنعت، اما دانشجويان كارشناسي ارشد چون راه خود را يافتهاند با نگاه به نياز سازمانها انتخاب خود را انجام ميدهند.
دكتر اسدي هدف دانشگاه را توليد علم بيان كرد و افزود: هدف دانشگاه آزاد اسلامي كه بر مبناي برنامه توسعه چهارم تدوين شده توليد علم است و پارامترهايي كه ميتوانند روي آن تاثير گذار باشند در آن برنامه پررنگ شدهاند. از طرفي هدف را بررسي فرصتها و تهديدها قرار دادهايم كه با بررسي آنها حتما به بقيه اهداف خود ميرسيم.
معاون پژوهشي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب عدم اعتماد صنايع به پژوهشگران و ماهيت كارهاي پژوهشي دانشجويان را دو عامل اساسي براي عدم همكاري صنايع با دانشگاهها و پژوهشگران بيان كرد و به ايسنا گفت: دانشجو يك پژوهشگر نيست و براي اين كه براي كارهاي پژوهشي ساخته شود، حتما بايد قبلا پروژههايي انجام داده باشد لذا ممكن است پژوهشهايي از سوي دانشجويان انجام شده باشد كه از كيفيت كافي برخوردار نبوده است يا پاسخگوي انتظارات بيش از حد صنايع نبوده است كه اين امر سبب سلب اعتماد برخي صنايع نسبت به پژوهشهاي دانشگاهي شده است.
وي در ادامه با اشاره به اين كه از تاسيس دانشگاه آزاد تنها حدود 25 سال ميگذرد، خاطرنشان كرد: نبايد انتظار داشت دانشگاه آزاد طي اين مدت 25 سال جايگاهي را كه برخي از دانشگاههاي بزرگ دولتي پس از چند دهه كسب كردهاند داشته باشد و اكنون اين اساتيد، پژوهشگران و فارغ التحصيلان دانشگاه هستند كه با حضور هر چه بيشتر در عرصههاي علمي بينالمللي تلاش دارند جايگاه اين دانشگاه را بيش از پيش ارتقاء دهند و به تدريج جامعه نيز درمييابد كه اين دانشگاه با دانشگاههاي ديگر كه قدمت بيشتري دارند تفاوتي ندارد و اگر چه ممكن است در بعضي زمينهها كاستيهايي داشته باشد ولي در بعضي زمينههاي ديگر ممكن است نقاط قوتي را نيز نسبت به دانشگاههاي ديگر داشته باشد مثلا آمار اختراعات دانشگاه را حكايت از اين ميكند كه در اين زمينه در رتبههاي اول كشور و در جهان هم حرفي براي گفتن داريم.
وي با اشاره به روند رو به رشد آمار مقالات ارائه شده پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامي در مجلات معتبر ISI كه نشان از ارتقاي فزاينده اعتبار علمي دانشگاهدارد، اظهار داشت: شايد يكي از عللي كه باعث ميشود برخي تفاوتها در زمينه سطح علمي دانشگاهها در اذهان جامعه بروز كند مساله اطلاع رساني است و اگر دانشگاه آزاد خروجيهاي علمي خود را به جامعه نشان دهد اين فاصلهها كمتر ميشود ولي به هر حال بايد قبول كنيم كه دانشگاههاي دولتي زودتر و با امكانات بيشتر شروع كردند و همزمان در اين حدود 25 سال كه دانشگاه آزاد اسلامي در پي كسب تجربه بوده، آنها هم تجربه كسب ميكردند مگر اينكه ما سرعت رشد خودمان را بيشتر كنيم تا بتوانيم اين فاصله را هر چه زودتر كم كنيم.
١٣:٢٨ ٢٣/٠٥/١٣٨٥