نقشه جامع علمی مهمترین نیاز کشور است
رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمانبندی و با راهبردی مشخص، به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز دوشنبه در دیدار رؤسای دانشگاهها، مؤسسات آموزش عالی و مراکز تحقیقاتی سراسر کشور، لزوم تبدیل علمگرایی و علممحوری را به گفتمان مسلط جامعه در همه بخشها یادآور شدند و با اشاره به هدف سند چشمانداز بیست ساله کشور برای رسیدن به رتبه اول علمی منطقه تأکید کردند: نقشه جامع علمی مهمترین نیاز کشور است که باید با ترسیم آن و بر اساس زمانبندی و با راهبردی مشخص، به سطوح بالای دانش روز و جهش علمی دست یابیم.
ایشان با اشاره به استعداد انسانی بالا در کشور، جمعیت بالای دانشجویی، تجربههای موفق علمی، استادان مجرب و ورود به برخی از حوزه های علوم پیشرفته و جدید، عامل اساسی را در تحقق نهضت تولید علم، توجه جدی به علوم پایه و نظریه پردازی علمی دانستند و افزودند: باید ضمن کاربردی کردن علوم و در نظر گرفتن نیازها، جهت گیری علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی به سوی رویاندن علم و تولید آن در کشور باشد.
رهبر انقلاب اسلامی، رشد علمی کشور را یک فرآیند دانستند و خاطر نشان کردند: بر این اساس باید زمینه رشد علمی از ابتدایی ترین مراحل آموزش فراهم شود و این زمینهسازی تا پس از مقاطع عالی دانشگاهی ادامه یابد.
ایشان، دولت، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجامع تصمیم گیر و تصمیم ساز را مسوول ترسیم فرآیند رشد علمی در کشور برشمردند و تأکید کردند: باید میزان بودجهای که در برنامه چهارم توسعه از تولید ناخالص ملی برای تحقیقات در نظر گرفته شده است، تامین شود، زیرا در غیر این صورت، امکان رشد علمی به وجود نمیآید.
حضرت آیت الله خامنهای، با تاکید بر لزوم اهتمام بیش از پیش به پارکهای علم و فنآوری در کشور و همچنین نادیده گرفته نشدن رشد کمی مراکز علمی و دانشگاهها به دلیل توجه به رشد کیفی، افزودند: نگاه متوازن به رشتههای علمی دانشگاهها یکی از ضروریات مراکز دانشگاهی است که تحقق این امر نیز منوط به ترسیم نقشه جامع علمی کشور است.
ایشان تاسیس بنیاد نخبگان را یکی از عوامل اساسی برای دلگرمی محققان و پژوهشگران و ایجاد تحرک جدی علمی دانستند.
به گزارش مهر، رهبر انقلاب اسلامی، بر ایجاد زمینه برای به کارگیری فارغ التحصیلان مقاطع تحصیلات تکمیلی در کشور از جمله مراکز علمی و پژوهشی، تعیین ملاک های کاربردی در کنار ملاک های علمی برای ارتقای اعضای هیات های علمی دانشگاهها و افزایش نسبت دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی به کل دانشجویان، تاکید و خاطرنشان کردند: محیط علمی و تربیتی دانشگاه ها باید به گونه ای باشد که دانشجویان افتخارات و میراث علمی گذشته خود را بشناسند و اعتماد به نفس ملی در آنان تقویت شود.
حضرت آیت الله خامنه ای، روحیه پرسشگری و درون پاک و همراه با معرفت دانشجویان را از ویژگی های دوران جوانی و دانشجویی دانستند و افزودند: باید با استفاده صحیح از این ویژگیها و پاسخ متناسب به نیازهای علمی، دینی و تربیتی این قشر، فضای مساعدی برای ارتقای معرفت دینی در دانشگاهها به وجود آید.
ایشان، افزایش قدرت تحلیل و فهم سیاسی دانشجویان را از مسائل ضروری برشمردند و با اشاره به لزوم حضور جریانهای مختلف و سالم سیاسی دانشجویی در دانشگاهها افزودند: باید در دانشگاهها زمینهای ایجاد شود تا جریانهای سیاسی دانشجویی بدون تبدیل شدن به ابزار گروهها و جریانهای سیاسی خارج از دانشگاهها، ضمن بالا بردن فهم سیاسی خود در کنار تلاش علمی، قدرت شناسایی مغالطه های سیاسی و تحلیلهای فریبنده را بیابند و روحیه پایبندی به منافع ملی را نیز تقویت کنند.
در این دیدار دکتر زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن ارایه گزارشی از برنامههای این وزارتخانه، جنبش نرم افزاری و تولید علم، و گسترش آموزش عالی را از رئوس برنامه ها اعلام کرد و گفت: حمایت جدی از ثبت اختراعات، توجه بیش از پیش به فناوری های جدید، تشکیل انجمنهای علمی دانشجویی، راهاندازی کرسیهای نظریه پردازی، تجهیز آزمایشگاهها و کارگاه های علمی دانشگاهها، ساماندهی پذیرش دانشجو، گسترش کرسیهای زبان فارسی در خارج از کشور، تعامل با پژوهشگاه های علوم انسانی و رتبه بندی دانشگاهها از جمله برنامههایی است که برخی از آنها به انجام رسیده و برخی هم در آینده نه چندان دور، محقق خواهد شد.
دکتر لنکرانی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در سخنانی با اشاره به وظایف خدماتی این وزارتخانه در کنار وظایف علمی و تحقیقاتی، توانمندسازی دانش آموختگان و اساتید را محور مباحث علمی و آموزشی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی بیان کرد و افزود: مراکز علمی و دانشگاهی علوم پزشکی، سال گذشته پرشتاب ترین رشد علمی را در مقالههای علمی دنیا داشتند، ضمن آنکه طرح تحقیقاتی ترمیم ضایعات نخاعی، نمونه ای از موفقیتها در حوزه فناوریهای نوین و پیشرفته است.
وی ایجاد رشته های جدید به ویژه در حوزه فناوریهای نوین و گسترش آموزش عالی در مناطق محروم را از جمله برنامههای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد.
١٥:٤٣ ٢٣/٠٥/١٣٨٥