آلايندههاي زيست محيطي بر پارامترهاي فيزيولوژيكي بدن تاثير منفي ميگذارد
نتايج يك پژوهش نشان ميدهد تراز كلي فشار صوتي چه در بسامدهاي مكالمهاي ( HZ دو هزار تا ٥٠٠ ) و چه در بسامدهاي زير و خطرناك ( دو هزار هرتز به بالا) در مقايسه با استاندارد حفاظت محيط زيست مورد اشاره با حدود اطمينان ٩٥ درصد اختلاف معنيداري وجود دارد.
به گزارش سرويس علمي - پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) - منطقه خوزستان - دكتر محمد محمدي، دكتر افشين تكدستان و دكتر مسعود رفيعي، اعضاي هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي جنديشاپور اهواز، در پژوهش خود با عنوان " بررسي آلودگي صوتي ناشي از وسائط نقليه در شهر اهواز " آوردهاند: « هدف از مطالعه حاضر سنجش و ارزيابي تراز فشار صوتي ناشي از وسائط نقليه موتوري در محدوده خيابانهاي مركزي شهر اهواز و مقايسه آن با حد استاندارد ٢٤ ساعته بنا به پيشنهاد UNEP ميباشد.»
اين پژوهش ميافزايد: « امروزه Noise يكي از مهمترين آلايندههاي مناطق شهري و صنعتي به شمار ميرود. مطالعات متعدد نشان ميدهد افرادي كه در معرض تماس مستقيم با نويز هستند مانند ساير آلايندههاي زيست محيطي ميتواند اوضاع فيزيولوژيك و روحي و رواني افراد جامعه را از جمله كاهش حساسيت شنوايي، اختلال در پارامترهاي فيزيولوژيكي و واكنشهاي بيوشيميايي بدن، اختلال در خواب، خستگي زودرس و همچنين اختلال در عملكرد رفتاري فردي و اجتماعي از عوارض آلودگي صوتي ميتوان نام برد.»
در اين پژوهش تصريح شده است: « پس از دريافت نقشه جامع شهر اهواز با تاكيد بر نقشه خيابان سلمان فارسي به دليل تراكم اياب و ذهاب تعداد ٢٨٠ دستگاه اندازهگيري مشخص و نقشه صوتي تهيه گرديد و به كمك دستگاه ترازسنج صوتي مدل CEL-414 ساخت انگليس اندازهگيري به روش Noise counter در چهار پريودزماني روزانه صورت گرفت. يافتهها نشان ميدهد تراز كلي فشار صوتي چه در بسامدهاي مكالمهاي ( HZ دو هزار تا ٥٠٠ ) و چه در بسامدهاي زير و خطرناك ( دو هزار هرتز به بالا) در مقايسه با استاندارد حفاظت محيط زيست مورد اشاره با حدود اطمينان ٩٥ درصد اختلاف معنيداري وجود دارد. (٠٥/٠>P) علت اين نتايج ميتوان گفت كه ميزان تراكم وسائط نقليه موتوري در ساعات مختلف روزانه مورد نظر كه بيشتر مردم در رفت و آمد ميباشند.»
اين پژوهش خاطرنشان ميكند: « تغيير معنيداري در بار ترافيكي وجود داشته است. ضمن آنكه ابعاد خيابان و پيادهروها جهت تردد مطابق با ضوابط و استانداردهاي معماري و شهرسازي نيست. شرايط ضمن آنكه ابعاد خيابان و پيادهروها جهت تردد مطابق ضوابط و استانداردهاي معماري و شهرسازي نيست. شرايط اقليمي خاص منطقه و تراكم جمعيت از جمله عواملي هستند كه در انتشار آلودگي صوتي نقش مهمي را ايفا ميكنند. »
در اين پژوهش آمده است: « پيشنهادات جهت كاهش آلودگي صوتي موضوعاتي از قبيل آموزش مداوم به خصوص از طريق رسانههاي مختلف، گازسوز كردن وسائط نقليه موتوري، خارج نمودن خودروهاي فرسوده، اجراي طرح ترافيك، استفاده از مانعها و عايقهاي صوتي در خيابانها و كاربرد مواد جاذب صوتي در ساختمانها، تامين فضاي سبز و استفاده مردم از ترامورهاي برقي و احداث مترو بايستي مورد توجه قرار گيرد.»
١٠:٥٣ ٢٨/٠٥/١٣٨٥