٢١:١٩ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
طرح ابتكاري پژوهشگران ايراني:
استفاده از لاستيك‌هاي فرسوده در كوره‌هاي ذوب آهن

به همت متخصصان ذوب آهن اصفهان و براي اولين بار در كشور با ابداع طرح به كارگيري لاستيك‌هاي فرسوده خودرو در كوره‌هاي قوس الكتريكي جهت جايگزيني انرژي برق و سوخت كمكي، گام مهمي در صرفه جويي انرژي با توليد اقتصادي سازگار با محيط زيست در صنعت فولاد كشور برداشته شد.
به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، براساس اين طرح ابداعي، لاستيك‌هاي فرسوده خودرو مي‌تواند منبعي مناسب سوخت جهت ذوب فولاد در كوره‌هاي قوس الكتريكي ‌باشد.
لاستيك‌هاي خودرو را مي‌توان به عنوان منابع انرژي شيميايي جهت جايگزيني ذغال، كك، و گاز طبيعي به قراضه فولاد اضافه كرد كه كربن و هيدروژن لاستيك‌ها انرژي سوختي را تامين كرده و نوار و سيم لاستيك قسمتي از شارژ فلزي را تشكيل مي‌دهد.
براساس تحقيقات انجام شده به ازاي هر تن فولاد نزديك به 20 كيلوگرم لاستيك فرسوده مصرف مي‌شود.
مهندس محمد حسن جولازاده، مدير تحقيق و توسعه ذوب آهن اصفهان و مبتكر اين طرح اعلام كرد: اين طرح كه طي دو سال در حوزه معاونت برنامه‌ريزي و توسعه با محوريت مديريت تحقيق و توسعه ذوب آهن اصفهان تحقيقاتي آغاز و با همكاري يكي از شركت‌هاي اقماري به اجرا در آمد.
وي با بيان اين كه در راستاي اجراي اين طرح، در كوره قوس الكتريكي شش تني با جريان متناوب و ظرفيت ترانس 2/8 مگا ولت آمپر شش نوع فولاد در 20 ذوب، لاستيك‌هاي فرسوده به كار گرفته شده است، درباره نتايج حاصل از اين طرح گفت: با استفاده از اين طرح ابداعي، مصرف كك، چدن و برگشتي فولاد كربن در شارژ كربن كوره كاملا حذف شده، قسمت فلزي لاستيك (سيم و تسمه) كه 10 تا 15 درصد وزن لاستيكها را تشكيل مي‌دهد وارد فولاد توليدي شده و ميزان مصرف برق نيز 10 درصد نسبت به فرايند مرسوم كاهش يافته است.
اين صنعتگر مبتكر تصريح كرد: در اين تحقيقات فولادهاي كم كربن، كربن متوسط و پركربن و فولاد آلياژي توليد شده است كه در توليد فولادهاي پر كربن، كربن لاستيك راحتتر و بهتر در فولاد نفوذ داشته است.
در گازهاي خروجي دودكش قوس الكتريكي نيز ميزان گازهاي NOX و CO و SO2 بسيار پايين‌تر از حد مجاز ثبت شده است. همچنين لاستيك‌هاي فرسوده كه در توليد چدن‌هاي خاكستري و چدن گرافيت كروي به كار برده شده‌اند نيز نتايج مثبتي نشان داده‌اند. گوگرد فولادهاي توليد شده بسيار پايين بوده و فولادهاي با 01/0 درصد گوگرد نيز توليد شده است.
به گفته وي، در شرايط كنوني با توجه به اين كه نزديك به دو سوم از 10 ميليون تن توليد فولاد كشور در كوره‌هاي قوس الكتريكي انجام مي‌شود مي‌توان در سال حداقل 15 ميليون حلقه لاستيك فرسوده معادل 150 هزار تن مصرف كرد.
مهندس جولازاده بكارگيري اين فرايند ابداعي در صنعت فولاد كشور را همچنين در ايجاد حداقل 10 هزار فرصت شغلي مؤثر دانست.
گفتني است، در حال حاضر در سطح جهان بيش از 600 ميليون دستگاه خودرو در حال تردد هستند و سالانه نزديك به يك ميليارد حلقه لاستيك خودرو معادل 9 ميليون تن وزن، فرسوده و از رده خارج مي‌شود. جمع‌آوري و نگهداري اين لاستيك‌ها ضمن ايجاد آلودگي، هزينه‌هاي سنگيني را در بر داشته و علاوه بر آن احتمال آتش‌سوزي در محل نيز وجود دارد.

١٠:٢٠ ٢٩/٠٥/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد