٢١:١٧ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
معاون فرهنگي وزير علوم:
نبايد و نمي‌توان ماهيت اسلام‌گرايانه را از اتحاديه گرفت

معاون فرهنگي وزير علوم گفت: جنبش دانشجويي پديده‌اي زنده، باقدمت و باسابقه است و تابعي از جنبش‌هاي اجتماعي كلان‌تر محسوب مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) خرمشاد طي سخناني در همايش چهلمين سالگرد تاسيس اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا با بيان اين‌كه اتحاديه مديون تلاش بزرگاني است كه حركتي به اين عظمت را آغاز كرده‌اند، اظهار داشت: جنبش دانشجويي معمولا جزئي از اعتراض عمومي يا جنبش فراگير و درصدد ايجاد تغييرات، البته نه براي منافع گروهي خاص و فشار براي كسب قدرت است. اين جنبش عموما رهبري چند سر دارد و بسته به ايدئولوژي كه مي‌پذيرد، ممكن است اصلاح‌طلب، تندرو و يا ميانه‌رو باشد.
وي ظلم، فقر، استعمار، استثمار و استبداد را عوامل برانگيزاننده‌ي جنبش دانشجويي برشمرد و افزود: كنفدراسيون دانشجويي ايراني كه چند سال پيش از اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا پديد آمده بود، حركتي تندرو و انقلابي داشت، به همين علت از سال 53 رسما منحل شد اما اتحاديه با حركت آرام و مستمر خود توانست تاكنون تداوم يابد.
وي اضافه كرد: جنبش دانشجويي، سياسي بيرون از سياست است. يعني از زاويه‌اي بالاتر موضع‌گيري مي‌كند. اين جنبش معمولا منتقد است و ايدئولوژي حركتش را از بدنه‌ي روشنفكري مي‌گيرد؛ همان‌طور كه كنفدراسيون ايدئولوژي خود را از كف گرفت. اما اتحاديه، گفتمان مسلط خود را از امام اخذ كرد و آن را مبناي حركت خود قرار داد.
معاون فرهنگي وزير علوم ادامه داد: نمي‌توان و نبايد از جنبش دانشجويي، انتظاري به عنوان يك جنبش اجتماعي كامل و فراگير را داشت و از آن اين توقع را داشت كه توليد فكر سياسي كند؛ چراكه نقش دانشجويان بيشتر توزيع تفكرات است.
وي با بيان اين‌كه صلح بين جنبش دانشجويي و ظلم به دليل ماهيت جنبش دانشجويي غيرممكن است، ادامه داد: اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در اروپا فرزند اسلام سياسي امام و مقلد حضرت امام(ره) بوده است و هويت خود را با ايشان پيدا كرد. ضمن اين‌كه پدر معنوي و موسس آن هم شهيد بهشتي است كه از نزديك‌ترين ياران امام(ره) بودند.
خرمشاد هم‌چنين تصريح كرد: اساسنامه‌ي اتحاديه جهت‌گيري خاصي دارد و در آن بر تقويت ايمان، شناخت طرز فكر جهان اسلام، كمك به جنبش جهاني اسلام و بالا بردن سطح معلومات اسلامي تاكيد شده است. هم‌چنين حمايت از حضرت امام(ره)، مبارزات حوزه‌ي علميه، جنبش‌هاي رهايي‌بخش و ضداستعماري و همبستگي بين اعضاي اتحاديه، از جهت‌گيري‌هاي قطعنامه‌هاي اتحاديه است.
معاون فرهنگي وزير علوم هم‌چنين خاطرنشان كرد: نبايد و نمي‌توان ماهيت اسلام‌گرايانه و خمينيسم اتحاديه را از او گرفت؛ چراكه اتحاديه، توزيع‌كننده‌ي اسلام سياسي امام(ره) بوده و بعد از انقلاب حياتي دوباره پيدا كرده است. اتحاديه از ابتدا نه شرقي و نه غربي عمل كرده است. يعني نه سوسياليست بوده و نه ليبراليست. يعني راه سومي را برگزيده كه با پيروزي انقلاب به جمهوري اسلامي ايران مي‌انجامد.
وي در پايان تاكيد كرد: اتحاديه متعلق به همه‌ي دانشجويان اسلام‌گرا با تفكرات مختلف است و نبايد از وسعت آن كاست بلكه بايد براي تداوم تشكيلات آن، وسعت فكر آن را هم ابقا كرد.

١٧:٠٦ ٢٩/٠٥/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد