> متن كامل گزارش هيات تحقيق و تفحص مجلس هفتم از وزارت ارشاد خاتمي
متن كامل گزارش هيات تحقيق و تفحص از وزارت ارشاد در صحن علني مجلس هفتم قرائت شد.
به گزارش «ايلنا»، متن كامل اين گزارش كه توسط «جواد آريانمنش» نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس هفتم قرائت شد، به شرح زير است:
1- بررسي چگونگي انطباق برنامهها و عملكرد وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي با اهداف و وظايف قانوني اين وزارتخانه و سياستهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران بيانگر اين مطلب است كه اگر چه در دهه اخير آمار و شاخصهاي كمي در زمينه توليد آثار و محصولات فرهنگي روند رو به رشدي را نشان ميدهد و آمار نشريات - كتاب - فيلم - تئاتر و به طور كلي محصولات فرهنگي - هنري و سينمايي هر سال نسبت به سال قبل افزايش داشته است، ليكن متاسفانه به دليل فقدان سياستهاي اجرايي و نبود نظارت مناسب بخش قابل ملاحظهاي از توليدات نه تنها در راستاي اهداف و سياستهاي فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي شكل نگرفته بلكه از محتواي سوءفرهنگي و ضدفرهنگي برخوردار بوده است.
2- بررسيها پيرامون چگونگي صدور مجوز نشر كتاب، تخصيص يارانهها، حمايت از برگزاري نمايشگاههاي كتاب و مسايل مربوطه حكايت از كمتوجهي، اهمال در مميزي و تخلفات جدي از ضوابط توليد و نشر كتاب دارد.
الف: وضعيت نشر كتاب
در حاليكه حفظ و حراست از ارزشهاي فرهنگي، بومي و اسلامي در انتشار آثار مكتوب از جمله وظايف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي محسوب ميگردد و تقريبا اكثر كشورهاي جهان شيوههاي نظارتي متناسب با فرهنگ خودي را در نشر آثار مكتوب اعمال ميكنند، متاسفانه در سالهاي اخير به دليل حاكميت تساهل و تسامح فرهنگي و به بهانه كثرت آثار و كمبود نيروي انساني كنترل و نظارت لازم بر نشر آثار فرهنگي و هنري اعمال نگرديده و در نتيجه آثاري منتشر شده است كه برخي از آنها نه تنها هيچگونه انطباقي با ارزشها و معيارهاي نظام مقدس جمهوري اسلامي ندارد بلكه تعداد زيادي از اين آثار با ضوابط و معيارها و سياستهاي فرهنگي جمهوري اسلامي مغايرت دارد.
تحقيق و بررسي صورت گرفته در زمينه آثار انتشار يافته در مورد كتابهايي با موضوع ادبيات داستاني در مقطع زماني تابستان 1378 لغايت تابستان 1381 كه از كل اثار انتشار يافته تعداد 659 اثر به صورت نمونه و گمانهزني مورد ارزيابي قرار گرفته است، نتايج ذيل را در برداشته است.
از مجموع كتابهاي مورد بررسي قرار گرفته 6/78 درصد آنها به نحوي از انحاء داراي اشكالات و ايراداتي بوده است و تنها 4/21 درصد آنها مورد تائيد كامل قرار گرفته و فاقد هر گونه اشكالاتي بوده است.
تحليل محتواي كتب منتشره در زمينه ادبيات داستاني حاكي است در لابلاي اين آثار مفاهيمي در زمينه اشاعه ابتذال، عاديسازي روابط محرم و نامحرم، عادي ساختن و از ميان بردن قبح گناه، اشاعه رفتارهاي غيراخلاقي تشريح صحنههاي خلاف اخلاق جنسي، اشاعه روابط نامشروع، ترويج روابط غيرشرعي قبل از ازدواج، هنجارشكني دختران جوان، بيتوجهي به احكام شريعت، به سخره گرفتن اعتقادات و آداب و رسوم ديني، اشاعه تفكرات سكولاريستي وجود دارد.(پيوست شماره يك)
ب: نمايشگاههاي بينالمللي:
بررسيها در خصوص چگونگي برگزاري نمايشگاههاي بينالمللي كتاب بيانگر اين واقعيت است كه متاسفانه نظارت مناسبي در زمينه محتوي و كيفيت آثار عرضه شده از سوي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي بر غرفهداران، ناشرين و عرضهكنندگان كتاب و محصولات فرهنگي داخلي و خارجي اعمال نگرديده است.
به عنوان مثال و نمونه بررسيهاي انجام شده در خصوص هجدهمين نمايشگاه بينالمللي كتاب كه با حضور 1818 ناشر داخلي و 756 ناشر خارجي در تهران برگزار گرديده، حاكي از وجود تخلفات ذيل در اين نمايشگاه بوده است:
الفـ عرضه كتاب و نشريات خارجي ممنوعه و مبتذل كه مغاير ضوابط و مقررات وزارت ارشاد بوده است.
بـعرضه آثاري كه به معرفي چهره به اصطلاح هنرمندان و هنرپيشكان فاسد ميپردازد.
جـعرضه آثاري كه توصيفكننده صحنههاي غيراخلاقي و مسايل جنسي به صورت وقيحانه است.
دـعرضه آثاري كه مبلغ فرق ضاله و انديشههاي الحادي و مكاتب كفرآميز بوده است.
هـعرضه و تبليغ آثاري عليه دين مبين اسلام(پيوست شماره دو)
وـعرضه كتب نويسندگان معاند با انقلاب اسلامي
زـعرضه آثاري در ضديت با گروههاي جهادي فلسطين و دفاع از رژيم غاصب صهيونيستي
3ـ واردات كاغذ و چگونگي توزيع و تخصيص يارانهها و علل نوسان غيرقابل قبول كاغذ در سالهاي اخير:
بررسيها در اين زمينه نشانگر عدم مطالعه و فقدان كارشناسي لازم در زمينه خريد كاغذ خارجي از سوي معاونت فرهنگي و مطبوعاتي وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي بوده است. در نتيجه حسب اطلاعات موجود خريدهايي كه راسا توسط معاونت مطبوعاتي انجام ميشده معمولا با كمترين اطلاعات و بدون در نظر گرفتن ملاحظات و بررسيهاي فني انجام ميشده است و نيز به دليل ابهامات فراواني كه در قراردادهاي مربوطه وجود داشته علاوه بر هزينههاي حقالعملكاري هزينه سرمايه در قيمت تمام شده نيز محاسبه و پردخت ميگرديده و به طور كلي خريدها به گونهاي بوده است كه دست حقالعملكار را در جابهجايي كاغذ باز ميگذاشته است. در نتيجه باعث حيف و ميل بيتالمال در اين زمينه گرديده است و موارد متعددي تخلف در جهت توزيع كاغذ يارانهاي و تعويض نوع كاغذ مرغوب به كاغذ نامرغوب و عدم تخصيص يارانههاي كاغذ در جاي خود بوده است.
برابر گزارش شماره 2/110ـ28/1/85 ديوان محاسبات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي فقط در سال 1383 مبلغ 190/324 هزار ريال مازاد بر سهم اعتبار خارج از شمول ابلاغ در قالب اعتبارات خارج از شمول هزينه نموده است كه تنها گوشهاي از تخلفات فراوان در بخش است(پيوست شماره 3)
4ـ توليدات سينمايي و چگونگي برگزاري جشنوارههاي مختلف فيلم، تئاتر و موسيقي و نحوه حمايت و نظارت بر فعاليتهاي انجام شده در اين حوزه:
در بررسيهايي كه بر روي توليدات سينمايي شش ساله سينمايي ايران ( 1378-1384 ) كه در جشنواره فجر به نمايش درآمدهاند، انجام گرفت حكايت از عدم انطباق محتواي بسياري از توليدات هنري با سياستهاي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران و معيارها و ارزشهاي ملي و اسلامي دارد به برخي از اين موارد ذيلا اشاره ميگردد.
الفـ محتواي فيلمها و آثار سينمايي:
در نقد آثار سينمايي اشكالات زير مشاهده ميگردد:
- گسترش فرهنگ لمپنيزم
- حاكميت فرهنگ دينزدايي و غربگرايي بر توليدات سينمايي
- زير سوال بردن نهادهاي انقلاب اسلامي
- معرفي غرب به عنوان كعبه امال و آرزوهاي جوانان ايراني
- ترسيم نظام مقدس جمهوري اسلامي به عنوان تضييع كننده حقوق زنان و جوانان
- خوانندگي و رقص زنان
- پخش موسيقيهاي غيرمجاز
- سير صعودي خشونت در فيلمها
- توجيه خيانت زن و مردم به يكديگر به عنوان امري عادي و جايز
- به چالش كشيدن مظاهر اقتدار نظام از جمله ارتش، سپاه و تصوير آنان به عنوان نهادهايي متحجر و كهنهگرا
- القا عقبماندگي مسلمانان
- عدم هماهنگي با سياستهاي خارجي نظام جمهوري اسلامي
- استفاده ابزاري از تصاوير زنان
- غيرتزدايي
- تبليغ ناامني زنان
- تبليغ مشربهاي صوفيانه و عرفان وارداتي و خانقاهي
- زير سوال بردن دفاع مقدس
-زير سوال بردن خودباوري ملي
- استفاده ضدارزشي و نمادها و عناوين مقدس با تكنيكهاي هنري
- مطرح كردن فرزندان نامشروع به عنوان امري عادي و غيرقبيح
- نفي روحيه استكباري ستيزي
- خانواده گريزي - ترويج طلاق - خودكشي - رابطههاي پنهان و...
ب- ساختار قوانين و مقررات حوزه سينما و نحوه اعمال آنها توسط مسوولان وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي:
در ريشهيابي علل و عوامل گرايش اهالي سينما در فاصله سال هاي 76 و 84 به سمت و سوي محتوا و مفاهيم ذكر شده به تغييرات ايجادشده در ساختار آييننامهها و قوانين نظارتي و هدايتي در حوزه سينما ميتوان اشاره كرد:
يكي از اولين اقدامات مسوولان وقت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي تغيير آيين نامه بررسي فيلمنامه و مجوز ساخت فيلم و آييننامه نظارت بر توليدات سينمايي است كه عملا منجر به حاكميت فرهنگ تسامح وتساهل و سليقهاي شدن نظارت و صدور مجوزها گرديده است.
- تركيب اعضاي شوراي نظارت با گرايشات فكري و سياسي خاص، صوري بودن جلسات و عدم حضور منظم اعضا در جلسات مربوطه كمرنگ شدن حضور نهادهاي نظارتي، انحلال شوراي فيلمنامه توسط معاونت سينمايي عدم بازبيني دقيق فيلمها و عدم نظارت بر تغييرات ايجاد شده در حين ساخت فيلم.
همچنين برخورد تبعيضآميز در صدور مجوز ساخت فيلم به گونهاي كه فيلمهاي ارزشي در پيچ و خم صدور مجوز ماه ها گرفتار ميشدند كه عملا باعث خستگي و بي رغبتي فيلمساز ميگرديده است.
بر همين اساس بازنگري و اصلاح قوانين دستورات موجود در حوزه سينما به منظور جلوگيري از اعمال سليقه و سوءاستفادههاي احتمالي يك ضرورت جدي است.
ج - نهادهاي سينمايي:
بررسيها و اسناد و مدارك و اظهار نظر سينماگران متعهد نشان ميدهد كه يكي از نهادهايي كه در پيدايش شرايط نامناسب مذكور تاثيري جدي و تعيين كنندهاي داشته است، بنياد سينمايي فارابي بوده است كه در اين بنياد اشكالات ذيل وجود داشته است:
- عدم تبيين اهداف و انگيزههاي جداسازي اين بنياد از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي
- ابهام در نحوه خصوصيسازي تدريجي اين بنياد و تدوين اساسنامه بنياد در جهت تامين منافع گروهي خاص
- سوءاستفادههاي مالي
- به انحصار درآوردن تهيه واردات مواد اوليه و تجهيزات سينمايي
- روشن نبودن ميزان اختيارات اين بنياد در حوزه سينما و پاسخگو نبودن در مقابل كارهاي انجام شده.
- خريد فيلمهاي خارجي غيرقابل استفاده و غيرقابل اكران در داخل كشور
-ابهام در زمينه كمكها ويارانه هاي اختصاص يافته به اين بنياد
- برخورد تبعيضآميز در اختصاص وام به فعالان عرصه سينما
- افزايش بيش از 1000 درصدي قيمت وسايل فيلمسازي بعداز واگذاري بنياد فارابي
ب: تئاتر:
حوزه نمايش و تئاتر: اگرچه در اين بخش آثار ارزندهاي هم توليد شده است ضمن تشكر از اين دسته از هنرمندان جهت ارايه آثار ارزشي با مفهوم فرهنگ ديني و ايراني مناسب متاسفانه تئاتر هم با مشكلات مشابه حوزه سينما مواجه بوده است به نحوي كه با بررسي تئاترهاي اجرا شده در سالهاي 81 و 83 با نكات منفي زير مواجه بودهايم ضمن اينكه در عقد قراردادهاي توليد تئاتر نيز حيف و ميل و ابهامات جدي وجود دارد.
- ابتذل كلامي و رفتاري
- پوچگرايي و منفيگرايي نسبت به جهان و زندگي (تبليغ نيهيليسم اجتماعي)
- اهانت و كم ارزش جلوه دادن ارزشهاي دفاع مقدس
- حريمشكني اخلاق اسلامي و ارزشهاي ديني
- ترويج انديشههاي فمينيستي
- سياهنمايي و تضعيف نظام
- ترويج باورهاي مردستيزانه و تضعيف نهاد خانواده
- تضعيف باورهاي ديني در مردم و اشاعه منكرات (پيوست شماره 8)
ج : موسيقي
در بخش موسيقي عدم نظارت مناسب بر توليد و تكثير ميليونها نوار و CD مبتذل و غيرمجاز و برگزاري كنسرتهاي مبتذل و ترويج موسيقي مبتذل غربي از جمله تخلفات صورت گرفته در اين بخش است (پيوسته شماره 9)
د: هنرهاي تجسمي:
ارزيابيها و بازرسيهاي مستمر سازمان بازرسي در سال 81 و انجام بازرسي از مركز هنرهاي تجسمي وابسته به معاونت امور هنري وزارت فرهنگ وارشاد اسلامي در خصوص نحوه و چگونگي صدور مجوز فعاليت نگارخانهها، خريد آثار هنريف برگزاري نمايشگاههاي آثار هنري در خارج از كشور و نيز نحوه هزينه كرد اعتبارات دريافتي از وزارتخانه متبوع حاكي است مشكلات ذيل در اين زمينه وجود داشته است:
- بكارگيري نيروهاي غير مجاز و بعضا فاقد صلاحيت لازم
- نامشخص بودن و ابهام در وضعيت حساب هزينههاي فرهنگي و هنري
- عدم وجود ضوابط روشن جهت نحوه ارزشيابي آثار هنري ابهام در پرداخت حقالزحمه به كارشناسان
- مخدوش بودن اسناد و مدارك هزينههاي سفر و ماموريت برخي از هنرمندان
- مخدوش بودن اسناد ومدارك هزينه خريد خدمات فرهنگي - هنري
- مخدوش بودن اسناد ومدارك وضعيت حساب بدهكاران موسسه توسعه هنرهاي تجسمي
- تنظيم اسناد صوري به منظور اهداء سكه
- پرداخت غيرمجاز 4000 دلار مبلغ تحت اختيار
- اخلال در وضعيت حسابهاي ارزي مركز هنرهاي تجسمي و جابجايي در حسابها
- تجميع غيرقانوني 36431 دلار ارز مازاد در اختيار موسسه توسعه هنرهاي تجسمي و عدم تسويه با ذي حسابي معاونت هنري
- پرداخت غيرقانوني وجوه نقدي به عكاسان اعزامي به افغانستان بابت عكسهايي كه هرگز گرفته نشده است.
- پرداخت غيرقانوني وجوه نقدي به هنرمندان (5 نفر) بابت نمايشگاه كانادا در سال 1380 كه هرگز برگزار نشد.
- عدم نظارت صحيح بر فعاليت نگارخانهها
- از مجموع 59 نمايشگاهي كه طي سالهاي 78 تا 80 در خارج از كشور برگزار شده تنها 10 درصد آنها توانستند اهداف تعيين شده در شرح وظايف مركز هنرهاي تجسمي را محقق سازد (آثار ارسالي بيمحتوا و از كيفيت هنري پاييني برخورداربودهاند)
- نحوه انتخاب و چينش عكسها به نحوي بود كه ميتوانست باورهاي اشتباه و غلطي از فرهنگ دفاع مقدس و مذهب در ايران به آنهايي كه نسبت به اين فرهنگ آشنايي ندارند منتقل كند (پيوست شماره 10)
5- بررسي مشكلات صنفي سينماگران و هنرمندان و ميزان اهتمام به حل آنها
بررسي دراين زمينه حاكي از وجود مشكلات و مسايل ذيل دراين حوزه بوده است:
- عدم اهتمام در رعايت حق كپي رايت و تلاش جهت تهيه قوانين مربوط به حقوق پديد آورندگان فرهنگي و هنري
- عدم امنيت شغلي دست اندركاران سينمايي بدليل فقدان مقررات حمايتي
اگر چه براساس اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي اقداماتي جهت رفع مشكلات و موانع هنرمندان و سينماگران انجام پذيرفته است از جمله تاسيس و راهاندازي صندوق حمايت از نويسندگان و هنرمندان، طرح بيمه اجتماعي هنرمندان و نويسندگان، تشكيل ستاد مبارزه با قاچاق محصولات سينمايي، تهيه دستورالعمل معافيتهاي مالياتي كليه فعالان بخش فرهنگ و هنر، لكن با تمام اين تلاشهاي انجام شده هنرمندان كماكان با بسياري از محدوديتها در اين زمينه مواجه هستند هنوز مرتفع نشده است (پيوست شماره 11)
6- بررسي عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخش منابع انساني بيانگر واقعيتهاي ذيل است:
الف- عدم توجه لازم به شايستهسالاري و توانمنديها و تخصص و تعهد در سپردن مسووليتها
ب - بكارگيري نيروهاي غيررسمي و غيرمجاز و فاقد صلاحيتهاي تخصصي و گزينشي و براساس رابطه
ج - عدم توجه و اهتمام كافي به تربيت نيروي انساني متعهد و متدين و انقلابي در عرصههاي فرهنگي وهنري متناسب با اهداف فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي.
د- عدم رعايت سلامت در برگزاري آزمون استخدامي سال 1383 كه با توجه به مستندات موجود ملاحظه ميگردد كه شرايط و نحوه برگزاري آزمون استخدامي به هيچ وجه قابل قبول و مطابق آييننامهها و استانداردهاي مربوطه نبوده است.
و بدليل وضعيت نامناسب برگزاري آزمون و به دليل تراكم متقاضيان و فضاي محدود و عدم كنترل شركتكنندگان و اهمال ناظران و منتخبين و بيتوجهي مسوولين اداري به تذكرات اعلام شده و با نظر به احتساب امتياز اشتغال براي افراد غيرواجد شرايط توسط مسوولان امور اداري، پرونده نتايج آزمون اعلام گرديد كه متاسفانه در اجراي آن اقدامات لازم صورت نپذيرفت و در نتيجه تضييع حقوق افراد واجد شرايط شركتكننده در آزمون را سبب گرديده است(پيوست شماره 12)
7- عملكرد خبرگزاري جمهوري اسلامي ايران به عنوان تنها خبرگزاري دولتي و يكي از سازمانهاي وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از حيث منابع خبر و ميزان اعتبار خبر و ارايه تحليلها به ويژه در زمينه ارايه اخبار داخلي عملكرد قابل قبولي نبوده و به جاي اعمال سياستهاي فرهنگي وسياسي جمهوري اسلامي ايران و حركت درراستاي منويات مقام معظم رهبري در پارهاي موارد گرفتار مسايل جناحي گرديده و در زمينههاي مالي و نيروي انساني داراي مشكلاتي بوده است. بررسيهاي صورت گرفته از سوي هيات بازرسي كل كشور از سازمان خبرگزاري بيانگر وجود تخلفاتي در زمينه امور اداري و مالي و استخدامي نظير تبعيض در اعزام كارشناسان و خبرنگاران به خارج از كشور عدم رعايت ضوابط در ادامه تحصيل كاركنان پرداختهاي غيرمجاز و تخلف در خصوص جابجايي و انتقال ارز ميباشد. (پيوست شماره 13)
8- عملكرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص عملياتي كردن برنامه سوم توسعه در فصل فرهنگ وهنر وضعيت مطلوبي نيست و بخش قابل ملاحظهاي از تكاليف برنامه عليرغم اختصاص اعتبارات مناسب تا پايان برنامه معطل مانده است.
ارايه خدمات فرهنگي و هنري به قشر عظيم روستائيان كاملا ناديده گرفته شده و تقريبا كتابخانههاي روستايي كه در گذشته توسط بخش فرهنگي وزارت جهاد سازندگي اداره ميشد به تعطيلي گرائيد و هيچگونه توجهي به امر كتابخواني و ساير امور فرهنگي و هنري در روستاها صورت نگرفت.
9- بررسي عملكرد معاونت مطبوعاتي در خصوص چگونگي صدور مجوز و نظارت حمايت از نشريات وموسسات وابسته به اين معاونت از جمله موسسه نشرآوران حكايت از وجود مشكلاتي دارد كه به برخي از آنها به شرح ذيل اشاره ميشود:
معاونت مطبوعاتي همچون ساير معاونتهاي وزارت ارشاد كه براي انجام امور غيرقانوني نظير بكارگيري نيرو، پرداخت غيرقانوني به افراد، خريدهاي غيرمجاز مبادرات به ايجاد يك موسسه جانبي غيردولتي و صوري نمودهاند كه با تشكيل موسسه نشرآوران مرتكب تخلفاتي از جمله موارد ذيل گرديده است:
- استخدام 512 نفر كارمند بدون مجوز استخدام جهت واحدهاي مختلف و بستن قرارداهاي صوري جهت برداشت وجه از حساب موسسه
- اخذ وجوه كلان ميلياردي از وزارت ارشاد بدون دادن تضمين و برداشت 10% از وجوه مزبور به عنوان كارمزد جهت انجام دستورات معاونت مطبوعاتي و توزيع وجوه در قالب توافق نام.
- عدم رعايت آيينامه اجرايي ماده 17 در خصوص هزينه كردن اعتبارت دريافتي از وزارتخانه.
- عدم رعايت قوانين و مقررات در رابطه با هزينه نمودن اعتبارات دريافتي
- خريد اقلام سرمايهاي و به هزينه گرفتن اعتبارات تحت عنوان هزينههاي پيش بيني نشده
- انجام هزينههاي شخصي غيرقانوني
نتيجه تحقيقات در خصوص مطبوعات و نشريات بيانگر آن است كه تعداد تخلفات صورت گرفته در اين زمينه بسيار قابل توجه بوده است و متاسفانه ضعفهاي آشكاري درنظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي وجود داشته است.
مهمترين محورهاي تخلفات نشريات و مطبوعات را مواردي از جمله ترويج فرهنگ غرب، هرج و مرج رفتاري، سياه نمايي و تضعيف نظام، ترويج فرهنگ منحط شاهنشاهي، سكولاريسم، تضعيف باورهاي ديني، تضعيف ولايت فقيه، تضعيف قواي سه گانه و تضعيف روحانيت و ارزشهاي انقلاب تشكيل داده است(پيوست شماره 14)
10- عملكرد سازمان حج و زيارت در رابطه با سپردههاي مردم متقاضيان اعزام به حج و عتبات عاليات همچنين ارزيابي هزينههاي تمام شده و عملكرد شركتهاي خدماتي داراي ابهاماتي به شرح ذيل است:
- عدم وجود آئيننامه و ضوابط روشن از چگونگي ثبتنام، اعزام، تغذيه، اسكان، امور رفاهي و بهداشتي زائرين در سفرهاي حج، عمره و عتبات عاليات، سليقهاي عمل كردن كه بروز مشكلات و نارضايتيهاي براي زائرين پديد آورده است.
- فقدان نظارت بر امورسفرها اعم از اجاره مسكن، تداركات، تغذيه و قراردادهاي منعقده با طرفهاي خارجي.
- عدم انعقاد قرارداد حمل و نقل سازمان حجم با هواپيمايي جمهوري اسلامي عليرغم اعلام آمادگي وترجيح شركتهاي خارجي كه باعث خروج سرمايههاي ملي و افزايش قيمت هزينه سفر زائرين گرديده.
- عدم نظارت لازم بر نحوه خدماترساني هواپيمايي سعودي كه مشكلات و نارضايتي براي مسافرين را پديده آورده است.
- عدم نظارتي كافي برعملكرد گروههاي آزاد در سال 81-82 كه وضعيت اسفباري براي زائرين بوجود آورده است.
- وجود روابط ناسالم در عقد قراردادها، انحصاري و غيراصولي بودن فعاليت برخي از شركت هاي در زمينه امور حج عليرغم توصيههاي مقام معظم رهبري در اين زمينه از جمله اشكالاتي است كه در سازمان حج و زيارت وجود داشته است.
١٤:٠٣ ١٥/٠٦/١٣٨٥