نخستين همايش ساليانه آموزش دانشگاه علوم پزشكي ايران آغاز بهكار كرد
نخستين همايش ساليانه آموزش دانشگاه علوم پزشكي ايران امروز (دوشنبه) با حضور مسوولان و روساي دانشكدههاي اين دانشگاه در سالن همايشهاي رازي آغاز بهكار كرد.
"تبيين استراتژي آموزشي دانشگاه"، "ارايه دستاوردها و تجربيات موفق به منظور تبادل اطلاعات "، "ارايه تازهها و نوآوريهاي آموزشي در راستاي توليد دانش "، "ارايه راهكارهاي عملي در جهت بهبود كيفيت آموزشي"، از اهداف اين همايش است.
رييس دانشگاه علوم پزشكي ايران، در مراسم افتتاحيه اين همايش، گفت: شرايط دانشگاه، در صورت برنامهريزي صحيح و همگامي برنامهها با يكديگر، تا پايان امسال به وضعيت خوبي ميرسد.
دكتر "مهدي فتحي"، به وضعيت استخداميها در دانشگاه علوم پزشكي ايران اشاره كرد و گفت: بيشترين موارد استخدامي اين دانشگاه ،از دارندگان مدرك دكتري خواهد بود.
فتحي، اظهارداشت: هماكنون نيازسنجيها براي استخدام در بيمارستانهاي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي ايران، انجام شده و قرار است رديفهاي استخدامي بر اساس اين نيازسنجي در بيمارستانهاي ياد شده، پر شود.
وي گفت: در صورتيكه، هر كدام از روساي بيمارستانهاي تحت پوشش، با كمبود نيرو از جمله نيروي متخصص مواجه باشد، بر اساس مصوبه هيات امناي دانشگاه، ميتواند متخصص مورد نياز را به صورت قراردادي استخدام كند.
وي، در بخش ديگري از سخنانش به بحث آموزش در بيمارستانهاي آموزشي اشاره كرد و گفت: اهداف بيمارستانهاي آموزشي، درمان نيست، بلكه آموزش پزشكي است.
فتحي، تاكيد كرد: دانشگاه، بايد بيمارستانهاي آموزشي درماني را به گونهاي فعال كند كه آن بيمارستانها راحت تر و با فراغ بال بيشتري به آموزش، تحقيق و پژوهش بپردازد.
دكتر "حميدرضا آراسته"، مدير گروه مطالعات آموزش عالي موسسه پژوهش و برنامهريزي آموزش عالي، نيز در اين مراسم، تحت عنوان "مديريت و رهبري دانشگاه" سخنراني كرد.
آراسته، گفت: ايران از نظر توسعه انساني براساس گزارش UNDP(برنامه عمران سازمان ملل) در رتبه نود و نهم توسعه انساني قرار دارد.
وي در ادامه گفت: ايران، همچنين، از نظر شاخص توسعه انساني در مقايسه با ۲۴كشور منطقه قفقاز، آسياي جنوب غربي و خاورميانه، مقام نوزدهم را دارد.
وي، به سند چشمانداز ۲۰ساله كشور اشاره كرد و گفت: قراراست كشورمان ، براساس اين سند ، تا سال ۱۴۰۴در سطح منطقه، جايگاه نخست اقتصادي و علمي را دارا باشد كه براي اينكه به اهداف خود برسيم بايد به كيفيت آموزش عالي در كشور اهميت بدهيم.
وي در ادامه گفت: در ايران ، افزايش دسترسي به آموزش عالي وجود دارد ولي به جز افزايش تعداد دانشجو بايد به كيفيت آموزش عالي نيز اهميت داد، چون افزايش دسترسي به آموزش عالي در صورتيكه با كيفيت، همراه نباشد ، تاثيري بر پيشرفت كشور ندارد.
آراسته، بااشاره به ساختار متمركز در آموزش عالي كه مانع از تصميمگيري به موقع ميشود ، گفت كه محتواي برنامههاي درسي دانشگاه به عنوان يكي ديگر از چالشهاي آموزش عالي كشور مطرح است.
وي در ادامه افزود: برنامههاي درسي دانشگاهها بايد حس كنجكاوي و خلاقيت را در بين دانشجويان، افزايش دهند.
وي گفت: هماكنون، هدف از آموزش و پرورش در كشور علاقه به رياضي، فيزيك و يا ادبيات نيست بلكه هدف، موفقيت در كنكور است كه پاسخگوي نيازها نيست.
وي، در بخش ديگري از سخنانش به بيكاري دانشآموختگان دانشگاههاي كشور اشاره كرد و گفت: يكي از اشكالات دانشگاههاي كشور، عدم پيگيري وضعيت دانشجويان خود پس از دانش آموختگي است.
وي گفت: بيكاري دانش آموختگان، ۱۵درصد است ولي اينكه چند درصد دانش آموختگان، در رشته تخصصي خود كار ميكنند ، هنوز براي ما مشخص نيست.
آراسته، تاكيد كرد: به عنوان نمونه ۵۰هزار دانشآموخته بيكار رشته كشاورزي در كشور داريم كه دانشگاه بايد جوابگوي آنان باشد اين در حالي است كه دانشگاهها هنوز در اين رشته دانشجو ميگيرند.
وي در خصوص اداره كردن دانشگاه نيز گفت: اداره كردن يعني قدرت براي قانونگذاري ، مديريت رفتارها و ارتباط مناسب بين اجزا و سازمانها و رييس دانشگاه نيز بالاترين سمت مديريتي در دانشگاه را دارد.
وي گفت: ناهماهنگي بين اهداف برنامهها با توانايي نيروي انساني از جمله علل شكست برنامهها در مديريت است و يك مدير بايد تصميمات خود را با تعامل بين ساير مسوولان ، اتخاذ كند.
نخستين همايش ساليانه آموزش دانشگاه علوم پزشكي ايران، توسط معاونت آموزشي اين دانشگاه و با همكاري دفتر مطالعات و توسعه آموزش پزشكي به مدت دو روز برگزار شدهاست.
١٥:١٦ ٢٧/٠٦/١٣٨٥