٠٩:٠٠ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي شريف:
عدم ارتقاي استادان ركود علمي است

معاون آموزشي دانشگاه صنعتي شريف عدم ارتقاي اعضاي هيات علمي را ركود علمي دانست و افزود: در اكثر دانشگاه‌هاي پيشرفته دنيا پس از گذشت 5 سال اعضاي هيات علمي ارتقا مي‌يابد و از مرتبه استادياري به دانشيار و يا از دانشياري به استادياري ارتقا مي‌يابد و در غير اين صورت به دليل كوتاهي در فعاليت‌هاي علمي در جا مي‌زند.
دكتر علي مقداري در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خصوص علل ركود اساتيد، گفت: گاهي در زمينه تخصصي كه فرد روي آن تحقيق مي‌كند امكانات پژوهشي مناسبي وجود ندارد و برخي اوقات نيز استاد چنان مشغول مسئوليت‌هاي اجرايي مي‌شود كه زمان كافي براي انجام تحقيق پيدا نمي‌كند.
وي افزود: ما بايد با دانش روز دنيا پيش برويم و براي دستيابي به اين هدف دانشگاه‌ها موظف‌اند تا امكانات و وسايل مورد نياز استاد را فراهم كنند تا بهانه‌اي براي كم كاري افراد باقي نماند.
دكتر مقداري در عين حال ادعاي دشواري قوانين ترفيع را رد كرد و گفت: قوانين ترفيع شغلي در ايران بسيار ساده تر از بسياري از كشورهاست، بويژه پس از توجه ويژه دانشگاه‌ها به تحصيلات تكميلي و افزايش دوره‌هاي آموزشي مشكلاتي كه وجود داشت برطرف شد و عضويت در هيات علمي دانشگاه‌هاي ايران از بسياري كشورها ساده تر شد، من فكر مي‌كنم اين بهانه‌اي براي كم كاري همكاران است.
وي ضمن قدرداني از تلاش‌هاي اساتيد گفت: وضعيت تدريس در دانشگاه‌ ما بسيار خوب است و از همكاران راضي هستيم، اما وضعيت آموزش دانشگاه مي‌تواند بهتر شود و ما در پي آن هستيم.
دكتر مقداري در خصوص راهكارهاي افزايش كيفيت استادان نيز گفت: دوره‌هاي بازآموزي براي اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها و استفاده از فرصت‌هاي مطالعاتي داخل و خارج از كشور در رفع ركود علمي اعضاي هيات علمي بسيار موثر است.
وي افزود: بالاخره بايد زماني تعارف را كنار گذاشت، چرا كه آنچه مانع از انتقاد از همكاران مي‌شود همين تعارف و رودربايستي هاست.
دكتر مقداري در خصوص نهادهاي مسئول رسيدگي به كار اساتيد گفت: اعضاي هيات علمي نزديكترين ارتباط را با دانشكده‌هاي خودشان دارند، روسا و معاونين دانشكده ها و همچنين روساي دانشگاه مسئوليت رسيدگي به فعاليت اساتيد را بر عهده دارند.
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي شريف همچنين افزود: آيين‌نامه‌هايي نيز براي رسيدگي به فعاليت اساتيد وجود دارد ولي اجراي آنها در عمل احساس نمي‌شود.
دكتر مقداري با انتقاد از اجرا نشدن قوانين تنبيهي نيز گفت: هر فردي كه داراي مدرك دكتراست براي تدريس ساخته نشده است، هر كس در درجه اول خودش بايد تشخيص دهد كه قادر به تدريس است يا نه، در غير اين صورت اين مديران دانشگاه هستند كه بايد اين تشخيص را بدهند و افراد را به محلي كه در آن سودمندترند راهنمايي كنند.
وي در خصوص برخي از علل ركود علمي اساتيد گفت: سيستم رسمي شدن اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها با مشكلاتي مواجه است، گاهي اوقات زماني كه افراد رسمي مي‌شوند گمان مي‌كنند ديگر نيازي به فعاليت بيشتر آنها نيست و به همين منظور دچار ركود مي‌شوند اما افرادي كه در دوران آزمايشي يا قراردادي به سر مي‌برند كمتر دچار اين مشكل مي‌شوند.
معاون آموزشي دانشگاه صنعتي شريف در پايان خاطرنشان كرد: رقابت منطقي و سالم بهترين راه ارتقاي كيفيت است، در صورتي كه وزارت علوم دست دانشگاه‌ها را براي استخدام افراد جديد و تازه نفس باز بگذارد فضاي رقابتي سالمي ايجاد خواهد شد بدين ترتيب افرادي كه عملكرد مناسبي دارند در سيستم مي‌ماند و اشخاصي كه شايستگي لازم را ندارند به صورت محترمانه از سيستم حذف مي‌شوند.

١١:٤٩ ٣١/٠٦/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد