حضرت آيت الله خامنهاي:
با توقف در گذشته و نفي نوآوري نميتوان به جايي رسيد
حضرت آيت الله خامنهاي رهبر معظم انقلاب اسلامي در دومين روز از سفر به استان سمنان در جمع پرشور هزاران نفر از دانشجويان و دانشگاهيان استان، تحول را سنتي الهي برشمردند و با تبيين مرزهاي تحول منجر به پيشرفت افزودند: مديريت تحولات كشور بايد در دست نخبگان دانشگاهي و حوزوي باشد و در اين روند، علاوه بر معيارهاي جهاني پيشرفت، معيارهاي نور و ملاكهاي ويژه نظام اسلامي مورد توجه اكيد قرار گيرد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حضرت آيت الله خامنهاي ويژگيهاي جامعه دانشجويي از جمله شور و شوق، استعداد وافر، آرزوي پيشرفت، اميد به آينده تحرك و آمادگي براي كار و تلاش را بشارتي بزرگ خواندند و افزودند: اين ويژگيها بايد با شناخت راه رسيدن به آرمانها برنامهريزي ـ دور انديشي ـ همت و تلاش خستگي ناپذير و گم نكردن اهداف، همراه شود تا راه رسيدن به قلههاي بلند پيشرفت و افتخار را همواره كند.
ايشان در تبيين تاثير اراده فرد فرد انسانها در تحولات جامعه، به آيات قرآني استناد كردند و افزودند: بر اساس سنت الهي، تغييرات هر جامعه بدست افراد همان جامعه شكل ميگيرد و اراده و رفتار فردي هر شخص نيز در ايجاد سلسله تحولات مثبت يا منفي جامعه تاثيرگذار است.
رهبر انقلاب اسلامي تحول را راز ماندگاري و تعالي بشر برشمردند و با تاكيد بر لزوم استقبال از تحولات و پرهيز از ايستايي و ركود خاطرنشان كردند: تحول با آنارشيسم، هرج و مرج و ساختارشكني كاملا متفاوت است، همچنانكه ركود نيز، با ثبات اجتماعي، معناي متفاوت دارد و آنچه بايد هدف قرار گيرد جامعهاي با ثبات اما غير راكد و برخوردار از تحولات صحيح و سريع است.
ايشان در تبيين راههاي ايجاد تحول صحيح و منجر به پيشرفت، ضرورتهايي نظير حفظ ريشهها و اصالتها، پرهيز از شالوده شكني، ارجگذاري و مراقبت از هويت ملي ـ اميد به آينده، پويايي و نشاط ـ نقد و انتقاد پذيري ـ ترويج روح رقابتي، برنامهريزي و انتخاب خط مشي صحيح را مورد تاكيد قرار دادند و افزودند: در نقطه مقابل اين ضرورتها، مسائلي نظير هرج و مرج رفتاري و سياسي – پوچگرايي، حركات تخريبي و " فراموش كردن هويت ملي و بنيانهاي اساسي جامعه" قرار دارد كه نه تنها موجب تحول نميشود، بلكه پيشرفت وعقبماندگي را بدنبال ميآورد.
ايشان در همين زمينه و در تبيين مفهوم هويت ملي خاطرنشان كردند: هويت ملي در مقابل هويت ديني نيست بلكه مجموعه باورها، خواستها و رفتارهاي يك ملت است و طبيعي است كه اعتقادات و باورهاي يك ملت مومن و موحد نيز جزو عناصر تشكيل دهنده هويت ملي او قرار ميگيرد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه بحث اجتنابناپذير بودن تحولات در جوامع بشري، كنترل تحولات جهاني به دست صهيونيسم وسرمايهداري جهاني را خطري جدي خواندند و افزودند: باندهاي بينالمللي زر و زور كه براي تسلط بر منافع ملتها، سازمان نظامي ناتو تشكيل داده بودند اكنون براي نابودي هويت ملي جوامع بشري و تحقق بيشتر اهدافشان در پي تشكيل ناتوي فرهنگي هستند تا با استفاده از امكانات زنجيرهيي، متنوع و بسيار گسترده رسانهاي، سررشته تحولات سياسي – اقتصادي – اجتماعي و فرهنگي كشورها و ملتها را به دست بگيرند كه بايد هوشيارانه، اين مساله را زير نظر داشت.
رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به لزوم جهتگيري صحيح تحولات، بحث جديد «مديريت تحولات در كشور» را مطرح كردند و افزودند: با توقف در گذشته و نفي نوآوري نميتوان به جايي رسيد همچنانكه با هرج و مرج " فرهنگي – سياسي – اقتصادي و عقيدتي" نيز، پيشرفتي حاصل نميشود، بنابراين تنها راه صحيح، باز گذاشتن راه « نوآوري، آزاد فكري و آزادانديشي» و مديرت اين راه تحول آفرين است.
ايشان «نخبگان حوزوي و دانشگاهي و مجموعههاي فعال دانشجويي» را متصدي مديريت تحول در كشور اعلام كردند و افزودند: مسوولان نيز دراين زمينه وظايفي دارند اما مديريت تحولات و هدايت فعاليتهايي كه به ترميم، تكميل و پيشرفت ميانجامد بايد در دست نخبگان حوزه و دانشگاه باشد.
حضرت آيت الله خامنهاي، پيشرفت را هدف هر تحول صحيح خواندند و با اشاره به تعاريف، نسخهها و معيارهاي مختلف و گاه انحرافي كه در اين زمينه وجود دارد، افزودند: براي درك نسخه حقيقي پيشرفت، بايد به بحثهاي تئوريك معطوف به واقعيات پرداخت و سپس با تعيين الگوي پيشرفت، برنامهريزي ــ اولويت بندي سرمايه گذاري و حركت كرد.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين در تبيين معيارهاي پيشرفت به شاخصهاي جهاني مانند فراصنعتي شدن ــ خودكفايي در نيازهاي اساسي ــ افزايش بهرهوري ــ ارتقاء سطح سواد ــارتقاء خدمات رساني به شهروندان ــ افزايش اميد به زندگي ــ و رشد ارتباطات اشاره كردند و افزودند: اين شاخصهاي مورد قبول، هنگامي در روند تحول و پيشرفت حقيقي، موثر واقع ميشوند كه بر اساس عناصر اصلي هويت ملي و آرمانهاي اساسي، مورد توجه و عمل قرار گيرند.
ايشان خاطرنشان كردند: در غير اين صورت افزايش شاخصها و معيارهاي رايج پيشرفت هم چون برخي كشورهاي به ظاهر پيشرفته غربي عملا به بيعدالتي داخلي ــ زورگويي به ديگر ملتها، ساخت و به كارگيري سلاحهاي مخرب نظير بمب اتم، ترويج فساد اخلاقي ــ نابودي عواطف و پيوندههاي «خانوادگي و اجتماعي » منجر ميشود كه ملت ايران، پيشرفتي را كه بر چنين پايههايي استوار باشد نميخواهد و نميپذيرد.
حضرت آيت الله خامنهاي در تشريح پايههاي صحيح تحول و پيشرفت تصريح كردند: در نگاه ويژه نظام اسلامي تحول و پيشرفت حقيقي بايد علاوه بر معيارهاي جهاني بر ملاكهايي مانند افزايش ثروت ملي ــ عدالت طلبي ــ اقتدار علمي ــ رشد «اخلاق ، معنويت و عواطف انساني » ــ عزت ملي ــ مبارزه با فقر و فساد و بيكاري و تبعيض » ــ مقابله با جهل و بيقانوني ــ ارتقاء علمي مديريتها ــ انضباط اجتماعي ــ افزايش احساس مسووليت اجتماعي و استقلال فرهنگي متكي باشد.
رهبر انقلاب اسلامي نخبگان دانشگاهي و حوزوي را به تحقيق درباره مشكلات اجتمعي، بيان راه حلهاي مشخص اين مشكلات و عملياتي كردن اين راه حلها فرا خواندند و خاطرنشان كردند: اين گونه تحقيقات، راه تحول منجر به پيشرفت راه هموار خواهد ساخت.
ايشان همچنين درخواستها و مسائل مطرح شده از زبان استادان و دانشجويان از جمله ايجاد مركز مديريت تحقيقات را علمي و حرفهاي ارزيابي كردند و دستگاههاي ذيربط را به تلاش بيشتر براي حل اين مسائل فراخواندند.
در آغاز اين ديدار دكتر علي خيرالدين رييس دانشگاه سمنان به نمايندگي از روساي دانشگاههاي استان
ـ دكتر نيما امجدي دانشيار دانشگاه سمنان و پژوهشگر نمونه ـ دكتر مرجان بهرامي دانشجوي برگزيده دوره دستياري دانشگاه علوم پزشكي سمنان ـ آقاي آريافر، دانشجوي دكتراي مهندسي معدن دانشگاه صنعتي شاهرود، پژوهشگر نمونه ـ خانم مريم صفري، دانشجوي كارشناسي ارشد زبان انگليسي؛ از دانشگاه آزاد اسلامي گرمسار ـ و آقاي مصطفي قرباني، دانشجوي كارشناسي ارشد رشته شيمي آلي دانشگاه دامغان و دبير شوراي هماهنگي كانونهاي دانشگاه، و مسوول بسيج دانشجويي دانشگاه، ديدگاههاي دانشگاهيان و دانشجويان استان سمنان را درباره مسائل مختلف بيان كردند.
مهمترين نكات مطرح شده در سخنان استادان و دانشجويان دانشگاههاي استان سمنان به اين شرح است:
ـ استان سمنان پيش از پيروزي انقلاب حتي يك دانشگاه نداشته است اما اكنون داراي 29 دانشگاه است.
ـ شمار دانشجويان استان از حدود هزار نفر در سال 57 به 59 هزار نفر در سال جاري رسيده است.
ـ استان سمنان با معيار «نسبت دانشجو به كل جمعيت استان» رتبه اول را در كشور دارد به گونهاي كه از هر 10 نفر يك نفر در اين استان دانشجوست.
ـ لزوم ايجاد شهركهاي كارآفريني و شهركهاي دانشگاهي
ـ اعلام آمادگي و ابراز توانايي استادان و دانشجويان براي تامين كليه نيازهاي علمي كشور در مسير توسعه و پيشرفت
ـ لزوم توجه بيشتر به دانشگاههاي شهرستانها و افزايش امكانات آنها
ـ آمادگي دانشجويان و دانشگاهيان براي تسريع در تهيه نقشه جامع علمي كشور
ـ افزايش امكانات، تسهيلات و مشوقهاي پژوهشي و علمي و مديريت كلان مجموعه تلاشهاي تحقيقاتي
ـ حل مشكل افزايش نامناسب شهريه برخي دانشگاهها
ـ ايجاد بانك علمي نخبگان
ـ اصلاح نظام آموزش عالي
ـ تاكيد بر زنده بودن آرمان عدالت خواهي و آزادي خواهي در جامعه دانشجويي و دانشگاهي
ـ توجه بيشتر به علوم پايه
١٤:٣٧ ١٨/٠٨/١٣٨٥