٠٣:٠٦ ٠٩/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
نخستين همايش آموزشي – تخصصي فيزيك در دانشگاه پيام نور اراك برگزار شد

نخستين همايش آموزشي - تخصصي فيزيك توسط انجمن علمي فيزيك دانشگاه پيام نور برگزارشد.
به گزارش خبرنگار علمي ايسنا منطقه مركزي، در اين همايش، مهدي ثامني مسوول انجمن نجوم دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك در خصوص بررسي رويت هلال ماه گفت : همان طور كه اطلاع از مباني نظري و علمي مقولات رصد اجرام آسماني و رويت هلال، بسيار مهم و ضروري است به همان اندازه و يا حتي بيش ازآن، آگاهي از مباحث عملي و تجارب ميداني اين مقوله ها، لازم و سودمند است، چه يك راصد، ولو مجرب، محتمل در عمل با مسائل و مشكلاتي مواجه خواهد شد كه درصورت دانستن مباني ومباحث علمي و عملي رصد گيري اجرام آسماني به طور عام و مبحث بسيار هيجان انگيز و رويت هلال به طور خاص رصدهاي موفقيت آميزتري را به انجام خواهد رساند؛ به خصوص آنكه موضوع مشاهده هلال هاي بحراني و يا رتبه آور مطرح باشد كه در اين صورت هم اهميت و هيجان آن به مراتب بيشتر مي شود و هم به لحاظ جهاني افتخاراتي را براي راصد يا راصدان به همراه خواهد داشت كه حتي ممكن است تكرارنشدني باشد و اگر هم تكرار شود از اعتبار و افتخار آن نخواهد كاست.
وي افزود: براي رصد هلال يا هر جرم آسماني ديگر، ابتدا بايد به نكاتي توجه كرد. رصدگاه بايد از آلودگي هوا، گرد و غبار و فضاي دودآلود شهر دور باشد و توصيه مي شود جايي براي فعاليت رصدي انتخاب شود كه اگر اطراف آن شهري وجود داشت راصدان براي هلال شامگاهي در غرب شهر و براي هلال صبحگاهي در شرق آن قرار گيرند.
ثامني افزود: حال چنانچه چنين امكاني وجود نداشت حتي المقدور بايد جايي را برگزيد كه نور اضافي شهر، مانع انجام عمليات رصدي نشود و نيز با دانستن تمام اين اطلاعات و استفاده از محاسبات دقيق و بهره گيري ازنرم‌افزار جهت رصد هلال ماه مي توان با پيش بيني مناسب نسبت به اطلاعات علمي و مكان يابي دقيق عملي با خيالي آسوده به رصد هلال ماه پرداخت .
در ادامه اين همايش، شاهين مبارك آبادي عضو هيات علمي گروه فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي اراك با موضوع ليزر و تاريخچه پيدايش آن صحبت كرد و گفت: ليزر دستگاهي است كه نور را توسط نشر برانگيخته تابش تقويت مي‌كند. در عمل معمولاً از ليزر به عنوان منبع يا مولد تابش استفاده مي شود.
وي گفت: چنين مولدي با اضافه كردن يك مكانيزم فيدبك متشكل از دو آيينه به يك تقويت كننده نوري تبديل مي‌شود. مشكل اساسي در ساخت چنين دستگاهي، توليد ماده‌اي است كه داراي ضريب تقويت كافي باشد تا بهره حاصل افت اجتناب ناپذير دستگاه را جبران و قدرتي اضافي نيز توليد كند.
مبارك آبادي در خصوي تاريخچه ليزر افزود: درسال 1954 تاونز و شاگردانش دردانشگاه امواج پرتواتر را ساختند و آن را ميزر( تقويت امواج پرتواتر به وسيله نشر تابش برانگيخته ) ناميدند. از آن هنگام اين فكر كه آيا امكان دارد اين اصل را براي تقويت نور تعميم داد و چشمه هاي نوري ايجاد كرد مورد بحث بود تا اينكه درسال 1959 علي جوان و ساندرز درآزمايشگاههاي بل، تلفن كارايي تحرك الكترون و مبادله تحرك را براي فعال كردن گازها كشف كردند.
عضو هيات علمي گروه فيزيك دانشگاه آزاد اسلامي اراك گفت: اين تحقيقات دراواخر سال 1960 به ايجاد ليزر هليوم - نئون منجر شد. كمي بعد در آزمايشگاه هاي هيوز مايمن، ليزر ياقوتي را كشف كرد . براي نامگذاري جديد به جاي ميزر از ليزر استفاده شد زيرا نورمرئي و امواج پرتراكتر( ماكروويو) نيستند. درنتيجه اسم جديد تركيب حروف اول كلمات «تقويت نور توسط نشرتابش القايي» است.
وي انواع ليزر را از لحاظ نوع پرتو، ليزر پيوسته و ليزر پالسي و از لحاظ نوع محيط ليزري، ليزرهاي گازي، ليزرهاي حالت جامد، ليزرهاي حالت مايع، ليزرهاي نيمه رسانا و ليزرهاي الكترون آزاد عنوان و درباره كاربردهاي اين ليزر گفت: ليزرها در فيزيك و شيمي، زيست شناسي و پزشكي، كار با مواد، ارتباطات نوري، اندازه گيري و بازرسي، پردازش و ثبت اطلاعات، وسايل نظامي و هولوگرافي كاربرد دارند.
گفتني است در پايان اين همايش به برگزيدگان آزمون كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور اراك شامل منيره محبيان، سعيد قربانعلي، مصطفي محبعلي، محمد باقر قربانعلي، فرنوش كريمي، فائقه مينا عراقي و حديث محمدي جوايزي اعطا شد.

١١:٥٢ ٢٩/٠٨/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد