در تحقيقات يك پاياننامه نساجي
شاخصهاي چابكي در صنعت نساجي ايران بررسي شد
در تحقيقات يك پاياننامه مديريت نساجي دانشگاه صنعتي اميركبير، شاخصهاي چابكي در صنعت نساجي ايران بررسي شد.
به گزارش سرويس «پاياننامه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مهندس مسعود زماني مهدي دانش آموخته كارشناسي ارشد رشته مديريت نساجي در بخشي از پاياننامه خود با عنوان « بررسي تعيين شاخصهاي چابكي در صنعت نساجي ايران» آورده است:
در محيطي آشفته (نامطمئن و متغير) كه شركتهاي نساجي (اعم از خدماتي و توليدي) در آن مشغول به فعاليت هستند يكي از مهمترين فاكتورهاي بقا و پيشرفت، چابكي آنها است.
توليد چابك، مفهوم جديدي است كه پاسخگويي و رقابت پذيري شركت را افزايش ميدهد و ميتوان آن را به صورت توانمندي بقا و پيشرفت در يك محيط رقابتي كه ويژگي اساسي اين محيط تغيير و عدم اطمينان است، تعريف كرد كه به صورت سريع و مؤثر به بازارهاي در حال تغيير و بر اساس خواست مشتري عكس العمل نشان ميدهند.
در اين پروژه روند تاريخي و دلايل ظهور مستقيم توليدي چابك بيان شده و ويژگيها، خصوصيات و تواناسازهاي آن و در نهايت متدولوژيهاي دستيابي به چابكي مورد بررسي قرار گرفته است.
براي انجام تحقيق يكي از معتبرترين متدولوژيها انتخاب شده و بر مبناي آن سه لايه براي ارزيابي عوامل و فاكتورهاي چابكي انتخاب شده كه شامل محركهاي چابكي، قابليتهاي چابكي و ايجاد كنندگان چابكي هستند.
هر كدام از اين لايهها داراي تعدادي زير مجموعه هستند كه در گروههاي هم خانواده دسته بندي شدهاند.
در تحقيق به علت تفاوت ماهوي محيط تجارت گروه پوشاك (مشتريان و تامين كنندگان)، اين گروه به شكلي مجزا از بقيه بخشهاي نساجي مورد بررسي قرار گرفت.
در هر گروه يك شركت به عنوان مطالعه موردي با جزئيات بيشتري تحت بررسي قرار گرفته و پس از انجام تحقيق مهمترين عوامل هر لايه مشخص شده و روشهايي براي دستيابي به آنها پيشنهاد شده است.
١٣:٣٥ ٣٠/٠٨/١٣٨٥