به همت پژوهشگران ايراني
مدل رياضي پيش بيني خواص مكانيكي روسازيهاي آسفالتي طراحي شد
پژوهشگران دانشگاه علم و صنعت مدلي رياضي براي پيش بيني خواص مكانيكي روسازيهاي آسفالتي با استفاده از بارگذاري ديناميكي طراحي كردند.
به گزارش خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اين پژوهش با استفاده از يك روش ابداعي، به ساخت و معرفي يك مدل رياضي جهت تعيين مدول الاستيك لايه رويه با استفاده از مقادير افت و خيز حاصل از بارگذاري دستگاه FWD اقدام شده است.
بر اساس اين پژوهش، روش كار بدين صورت است كه با استفاده از نرم افزارهاي تحليل ديناميكي المانهاي محدود نظير ABAQUS و ANSYS تغيير شكل نقاط متناظر در سطح روسازي در اثر بارگذاري دستگاه FWD بدست ميآيد.
اين تحليل روي تعداد زيادي از روسازيها با ضخامتها و خواص متفاوت لايهها صورت ميگيرد. همچنين تحليل حساسيت تغيير شكل نقاط مختلف در اثر تغيير خواص و ضخامت لايهها انجام ميشود.
با استفاده از اين پايگاه دادههاي مصنوعي ايجاد شده و پارامترهاي حوضچه تغيير شكل (DBP) اقدام به ساخت مدل رگرسيوني جهت تعيين مدول لايه آسفالتي ميشود يعني بايد تابع
(Eac=f(DBP بدست آيد.
بر اساس اين گزارش براي اينكه مدل با حداكثر ضريب همبستگي بدست آيد سعي ميشود از پارامترهاي حوضچه تغيير شكل كه بيشترين حساسيت را در تغيير مدول لايه آسفالتي دارند، استفاده شود.
گفتني است اين پژوهش توسط دكتر حميد بهبهاني استاد دانشگاه علم و صنعت ايران و سيد علي صحاف دانشجوي دكتري عمران انجام شده است.
١٣:٥٠ ٠٣/٠٩/١٣٨٥