معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش نقشي اساسي در به سامان رساندن رفتار شهروندان در جامعه ايفا ميكند
معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش اظهار داشت: آموزش و پرورش موفق آموزش و پرورشي است كه دانش آموز در آن حضور فعال داشته و به يك عنصر فعال در فرآيند يادگيري تبديل شوند.
به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس مهدي نويد ادهم كه در كنفرانس بينالمللي استراتژيها و تكنيكهاي حل مساله سخن ميگفت، به كاربرد روش هاي حل مساله در سيستم آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: اگر شيوه فعال سازي دانش آموز در روش حل مساله در كلاسهاي درسي به كار گرفته شود در اصلاح نگرش دانش آموزان نسبت به روشهاي سنتي اثر پايدارتري از خود به جاي خواهد گذاشت.
وي افزود: با اين نگاه در سالهاي اخير تحولاتي را رقم زديم و به دنبال اين بوديم كه فضاي يادگيري را فضايي باز براي دانش آموز قرار دهيم و خوشبختانه دستاوردهاي خوبي هم داشتهايم. نگاه ديگر به اين مساله نگاه كلان است كه در آن بايد ببينيم كه آموزش و پرورش به عنوان يك كل با چه مسائلي روبروست.
نويد ادهم همچنين اظهار داشت: در تئوريهايي كه در بحث توسعه مطرح ميشود همگان از رفتارهاي انساني به عنوان موتور اصلي حركت انساني قلمداد ميكنند و اين در حالي است كه آموزش و پرورش به عنوان يك نهاد فراگير نقش اساسي در به سامان رساندن رفتار يك شهروند در جامعه ايفا ميكند و با اين نگرش هرچه ميگذرد اين نقش پررنگ تر ميشود.
معاون وزير آموزش و پرورش و رييس سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي كشور تصريح كرد: از موارد ذكر شده ميتوان نتيجه گرفت كه جو آموزش و پرورش بايد از يك سري استراتژيهايي برخوردار باشد تا بتواند نقش كليدي خود را ايفا كرده و شهرونداني را تربيت كند تا با يك انديشه علمي و مهارتهاي انساني در زندگي اجتماعي خود ايفاي نقش كنند.
به گزارش ايسنا، وي در ادامه محدوديت منابع در پاسخگويي به تقاضاها و مطالبات اجتماعي، جهاني شدن و تاثير آن در حفظ هويت ملي و تربيت خانواده را به عنوان چالشهاي پيش روي آموزش و پرورش و برنامههاي فراروي آن عنوان كرد و اظهار داشت: تدوين دكترين و فلسفه آموزش و پرورش مبتني بر آموزههاي ديني، تدوين سند ملي آموزش و پرورش مبتني بر سند چشم انداز 20 ساله كشور، تدوين برنامه درسي و اتخاذ رويكرد پژوهش محوري و استفاده از امكانات و شيوههاي تنوع آموزشي و پژوهشي از برنامههاي پيش روي اين سازمان است.
وي در پايان افزود: بسياري از مشكلاتي كه در جامعه با آن ها دست و پنجه نرم ميكنيم ريشه در باورها و رفتار و عملكرد انسانها دارد و اگر از اين مشكلات رنج مي بريم بايد اصلاح آنها را در اصلاح باورهايمان جستوجو كنيم. بهترين سنين تا سنين كودكي و نوجواني است و آموزش و پرورش 12 سال با اين سنين انسان سروكار دارد و ميتواند به خوبي زمينه انسان هاي توسعه يافته را فراهم كند.
١٤:٠٧ ٠٦/٠٩/١٣٨٥