بسياري از هزينههاي مربوط به پروژههاي IT در مدارس هرز مي شود
ورود شتاب زده IT به سيستم آموزشي، نسل آينده را تهديد خواهد كرد
عدم مطالعه متمركز و منسجم بر روي پروژههاي تحقيقاتي IT در مدارس موجب هدر رفتن بخش عظيمي از بودجه اختصاص يافته به اين پروژهها شده است.
مهندس مرضيه ابراهيمي ، كارشناس فناوري اطلاعات آموزش و پرورش ، درگفت و گو با خبرنگار ايلنا، با اعلام مطلب فوق ، اظهار داشت: مطالعات انجام شده بر روي پروژههاي IT در آموزش و پرورش بسيار سطحيتر از چيزي است كه بايد باشد.
مهندس ابراهيمي ، در ادامه با اشاره به اين كه در ساير كشورها بخش آموزش آخرين بخشي است كه IT وارد آن ميشود ، گفت: مخاطب فناوري اطلاعات در آموزش ، انساني است كه در سن يادگيري قرار داشته و قادر به انتقال واقعيتها به نسل آينده است و اين خصوصيت ورود IT را به اين سيستم با حساسيت بالايي مواجه ساخته است.
وي ، خاطرنشان كرد: متاسفانه در كشور ما قبل از ورود IT به مدارس ، مطالعات عميق بر روري پروژههاي تعريف شده مرتبط با آن صورت نگرفته است.
اين كارشناس فناوري اطلاعات ، ادامه داد: سازمان آموزش و پرورش در ابتدا مدارس خود را به سيستمهاي سختافزاري مجهز و پس از آن شبكه رشد را تشكيل داد و به موازات آن هر استاني به صورت مجزا چيزي شبيه اين شبكه راهاندازي كرد ؛ در حالي كه هنوز معلمان و دانشآموزان ، سردرگم بوده و باوري نسبت به فناوري اطلاعات در آنها ايجاد نشده است.
وي ، تصريح كرد: طرح ملي مدرسه هوشمند كه در حال حاضر به عنوان پايلوت در 3 مدرسه راهاندازي شده نيز در نهايت اين مدارس را به تجهيزات سخت افزاري و نرمافزاري بيشتري نسبت به ساير مدارس مجهز كرده ، در حالي كه هنوز تعريف دقيقي از مدرسه هوشمند در ذهن معلم ايجاد نشده و نميداند با استقرار اين سيستم در مدارس نقش او پررنگتر خواهد شد يا كمرنگتر.
مهندس ابراهيمي ، عنوان كرد: قبل از پيادهسازي اين طرح بايد معلمان مدارس به شكل حرفهاي مورد آموزش قرار ميگرفتند و پس از توليد محتواي مورد نياز و اجراي آزمايشي طرح در يك مدرسه آن را فراگير ميكرديم.
وي ، تصريح كرد: با گذشت بيش از يك سال از اجراي اين طرح و ارايه برخي گزارشهاي رضايتبخش از عملكرد آن همچنان ابهام و سردرگمي در چهره تكتك معلمان و دانشآموزان قابل مشاهده است.
وي ، ادامه داد : كشور آمريكا با وجود اينكه پيشرفتهترين تكنولوژي را در سيستمهاي ديجيتالي و هوشمند در اختيار دارد ، هنوز IT را به صورت كامل وارد سيستم آموزشي خود نكرده است.
اين كارشناس فناوري اطلاعات ، با تاكيد بر اينكه انجام كار غلط موجب هرز زمينهها خواهد شد ، گفت: كشور ما آن قدر ثروتمند نيست كه مدام دچار خطا و اشتباه شويم.
مهندس ابراهيمي ، خاطرنشان كرد: معلمان ما آن قدر از لحاظ منابع مالي تامين نيستند كه وقت آزادي براي فراگيري نرمافزارهاي مختلف و استفاده از آنها براي توليد محتوا داشته باشند و اين اقدام موجب آسيب جدي به نيروهاي انساني كشور در بخش آموزش خواهد شد.
وي ، تصريح كرد: وجود سردرگمي شديد در به كارگيري فناورري اطلاعات در سيستمهاي آموزشي و پرورشي كشور همچنان ادامه داشته و بودجهها صرف ميشود و سازمان آموزش و پرورش هنوز به فكر دعوت از افراد صاحبنظر براي تحقيق و پژوهش به منظور رفع اين سردرگميها نكرده است.
وي ، با تاكيد بر اينكه نياز به آموزش شتابان داريم نه شتاب زده ، عنوان كرد: ورود شتابزده فناوري اطلاعات به سيستم آموزشي نسل آينده ما را به شدت مورد تهديد قرار خواهد داد.
مهندس ابراهيمي ، با اشاره به اين واقعيت كه هر 5 سال يك بار حجم دانش و اطلاعات موجود در دنيا دو برابر ميشود ، گفت: در چنين شرايطي بايد علاوه بر تاكيد بر ارزشهاي معنوي به امنيت ، سرعت و كيفيت آموزشها نيز توجه كنيم.
١٢:٠٥ ١٩/١٠/١٣٨٤