مدرس دانشگاه صنعتي شريف:
توليد محتوا در اينترنت به جامعهشناسي وب نياز دارد
مدرس دانشگاه صنعتي شريف معتقد است: محتواي اينترنت بايد بر حسب نياز هر يك از گروههاي سني كاربران توليد شود.
دكتر محمد قدسي در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي اهميت توليد محتوا در اينترنت اظهار كرد: كاربران اينترنت تفاوتهاي بسياري با يكديگر دارند و هر يك نيازهاي خاصي را در فضاي وب جستوجو ميكنند، بنابراين اگر فضاي وب ايراني بخواهد محتوا توليد كند، بايد به نيازها و ويژگيهاي هر يك از مخاطبان خود توجه كند.
او افزود: اين نيازها و خواستهها را بايد مورد شناسايي قرار داد و براساس يك كار مطالعاتي و پژوهشي به توليد محتواي فارسي در اين عرصه پرداخت.
به عقيدهي وي توجه به اين امر سبب ميشود نوجوانان و جوانان ما تمايل بيشتري براي استفاده از محتواي توليد شده داشته باشند، چراكه اگر نوجوان آنچه را ميخواهد در محتواي هدفمند فارسي پيدا كند، ديگر نيازي براي جستوجوي بيهوده در فضاي وب ندارد.
قدسي با اشاره به اين كه اينترنت را نميتوان از بالا به پايين مديريت كرد، تصريح كرد: اينترنت فضاي خودجوشي دارد و از اين رو توليد محتوا نبايد از سوي نهادهاي دولتي انجام گيرد، زيرا محتوا بر اساس نياز خودجوش كاربران شكل ميگيرد؛ به عنوان نمونه رشد روزافزون وبلاگنويسي در ايران نشاندهندهي اين امر است.
او ادامه داد: جوانان و نوجوانان ما علاقمند هستند كه عقايد و نظرات دغدغههاي دروني خود را براي ديگران بازگو كنند، بنابراين براي هدفمند كردن اين جريان تنها بايد به يك جامعهشناسي وب پرداخت تا نيازها و خواستههاي كاربران را شناخت و بر مبناي آن علاقهمندان اين فضا را هدايت كرد.
قدسي در پايان خاطر نشان كرد: توليد محتوا در فضاي وب ايراني بيشتر به وبلاگها برميگردد، بنابراين علاوه بر تقويت اين امر، بايد در كنار آن محتواي علمي و آموزشي محتواي فارسي را نيز تقويت كرد.
١٢:٥٢ ١٣/٠٩/١٣٨٥