به مناسبت روز پژوهش / مقاسيه توليد علم در ايران و جهان
از: عمادالدين فياضي
۲۵آذر روز "پژوهش " نام دارد و به دنبال آن هفتهي پژوهش درراه است. شايد چنين هفتهاي مناسبترين زمان براي نه تنها تجليل پژوهش و پژوهشگران در كشور، بلكه بهترين فرصت براي ارائه نتايج پژوهش در "عرصه پژوهش ايران " باشد.
به معناي ديگر نتايج "علم سنجي" در توليد علم و شاخههاي پژوهشي كشور در اين هفته ضروري به نظر ميرسد.
در گزارشهاي مختلفي كه در خبرها ، روزنامهها ، و يا سايتهاي اينترنتي قرار ميگيرد ميتوان نمايههايي از جنبههاي مختلف پژوهش در كشور يافت، كه يكي از آنها مبحث "علم سنجي" است.
دادههاي آنها از مهمترين نشريات علمي و معتبر در كشورهاي مختلف استخراج ميشود و ويژگيهاي منحصر به فرد آن از جمله روز آمدي بالا، توانايي جستجو در منابع استنادي و ... باعث شده اين پايگاهها به عنوان ابزاري مهم در مطالعات علم سنجي بكار گرفتهشوند.
علم سنجي به عنوان يكي از رايجترين روشهاي ارزيابي فعاليتهاي علمي است.
اساس كار علم سنجي بر چهار متغير اساسي شامل "مولفان، انتشارات علمي، مراجع و ارجاعات " است. با بررسي جداگانه يا تركيبي از آنها شاخصهاي مناسب براي تبيين خصايص علم و پژوهشهاي علمي در سطوح مختلف موسسه علمي، كشور و جهان مشخص ميشود.
پايگاههاي اطلاعاتي SSCI ,SCIو Art& Humanitiesكه توسط موسسه "اطلاعات علمي آمريكا " به صورت ادواري منتشر ميشوند به بررسي توليدات علمي در كشورهاي مختلف جهان ميپردازد.
بررسي توليد علمي طي سالهاي ۱۹۹۹تا ۲۰۰۳در نشريات ISIنشان ميدهد در اين سالها ايران با ۴۹۸۶ركورد علمي ثبت شده در اين پايگاهها حضور داشته است.
در بين گروههاي تحصيلي، گروه علوم پايه ۴۹/۸۵درصد، گروه علوم پزشكي ۲۲/۳۵درصد، گروه فني و مهندسي ۱۹/۴۳درصد، گروه كشاورزي و دامپزشكي ۵/۷ درصد و گروه علوم انساني ۲/۷درصد از توليد علمي ايران را به خود اختصاص دادهاند.
وضعيت توليد علمي در هر يك از رشتههاي تحصيلي نشان ميدهد در گروه علوم پايه رشته شيمي آلي، در گروه علوم پزشكي رشته داروشناسي و دارو سازي، در گروه فني و مهندسي رشته مهندسي مكانيك، درگروه كشاورزي و دامپزشكي رشته علوم دامپزشكي و در گروه علوم انساني رشته روانشناسي در مراتب اول هر گروه قرار گرفته اند.
وضعيت ارجاعات توليدات علمي ايران به عنوان يكي از شاخصهاي اساسي و مهم در بررسيهاي علم سنجي نشان ميدهد، مجموع ۹۴۸۶توليد علمي ايران، داراي ۴۸۵۹ارجاع بودهاند.
همچنين مجموع مراجع مورد استفاده در توليد علمي ايران نيز ۱۹۳هزار و هظتصد و چهل و نه مورد است كه متوسط آن ۲۰/۴۳مورد براي هر توليد علمي ميباشد.
علم سنجي در تلاش است كه شاخصهاي مناسب در توصيف پژوهش در اجتماعات مختلف علمي فراهم آورد. بدين منظور جايگاه ايران در مقايسه با ۱۵كشور ديگر شامل آمريكا، انگلستان، فرانسه ، آلمان، كانادا، ژاپن، پاكستان، تركيه، چين، عراق، عربستان سعودي، كره جنوبي، كويت، مصر و هند از لحاظ توليد علمي و نسبتهاي آن با ,GNPنيروي انساني و بودجه تحقيق و توسعه تعيين شده است .
از لحاظ توليد علمي ايران در بين اين كشورها با ۰/۲۳درصد از مجموع توليد آنها در مرتبه يازدهم قرار گرفته است.
همچنين ايران با سهم ۰/۱۶درصد از توليد جهاني در مرتبه يازدهم از مجموع ۱۶كشور قرار دارد.
مقايسه شاخصهاي پايه همچون , GNPنيروي انساني و بودجه تحقيق و توسعه نشان ميدهد ايران توانسته به طور متوسط به ازاي هر يك ميليون دلار بودجه تحقيق و توسعه ۶/۶مورد توليد علمي داشته است.
در علم سنجي امكان مقايسه اجتماعات مختلف علمي نيز بايد فراهم شود.
اعضاي هيات علمي دانشگاهها و موسسات علمي پژوهشي به عنوان مهمترين و اصليترين نيروهاي انساني در توليد دانش علمي كشور نقش مهمي را عهده دار هستند.
باكمال تاسف بايد گفت متوسط سهم هر يك از اعضاي هيات علمي از توليد علمي در ايران تنها ۳۷صدم درصد است. البته لازم به ياد آوري است كه اين درصد بسيار ناچيز به عوامل متعددي در زمينه موانع پژوهش و تحقيق درايران و كمتوجهي به محققين و پژوهشگران دراين كشور برميگردد.
توجه بهمحاسبه نسبت توليد علمي هر يك از گروههاي عمده تحصيلي به اعضاي هيات علمي آن گروه نشان ميدهد كه اين نسبت در گروه علوم پايه ، ۱/۱۴در گروه علوم پزشكي ،۰/۲۲در گروه فني و مهندسي ،۰/۴۶در گروه كشاورزي و دامپزشكي ،۰/۲۷و درگروه علوم انساني ۰/۰۴۳است.
١٦:١١ ٢٥/٠٩/١٣٨٥