١٢:٠٨ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
وزيرعلوم درجشنواره دانشجويان ممتاز ونوآوربسيجي:
اولين اجلاس رتبه‌بندي دانشگاههاي جهان اسلام دي ماه برگزار مي‌شود
پارك علم و فناوري درتمام استانها ايجاد مي‌شود

وزير علوم، تحقيقات و فناوري در پنجمين جشنواره دانشجويان ممتاز، مبتكر و نوآور بسيجي، شاهد و ايثارگر اظهار كرد: بايد هميشه اين روحيه بسيجي در ما زنده باشد تا بتوانيم از آن طريق، تحول جدي در نظام آموزش عالي كشور ايجاد كنيم.
به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي در اين مراسم كه با حضور معاون اول رييس جمهور و سردار حجازي فرماندهي نيروي مقاومت بسيج در دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، با تقدير از اقدامات دانشجويان ممتاز، مبتكر و نوآور بسيجي، شاهد و ايثارگر اظهار كرد: تازه ترين ثمره اين شجره، شما فرزندان و دانشجويان ممتاز بوده‌ايد كه با تلاش و ايثار در عرصه علمي شگفتي خلق كرديد و ما افتخار مي‌كنيم كه با تركيب علم طلبي و با روحيه بسيجي و معنويت، قله‌هاي بلند علمي را فتح كرده‌ايد.
وي افزود: امروز بحث علم طلبي و يا گفتمان علمي در همه امور نه تنها يك تكليف قانوني است بلكه به اعتقاد ما يك تكليف شرعي است و خوشبختانه بسيجيان از عهده اين مهم قانوني و شرعي برآمده‌اند.
دكتر زاهدي اظهار اميدواري كرد كه توليد علم سرعتي روز افزون پيدا كند و در اين راستا بر ما نيز واجب است كه با تمام توان در اين مسير حركت كنيم.
به اعتقاد وزير علوم، بسيج يعني حضور با ايمان ترين نيروها در بخش دفاع از منافع ملي و حوزه‌هاي مورد نياز كشور.
وي با بيان اينكه‌ ايمان و علم طلبي دو بالي هستند كه در دستيابي به نتايج علمي مورد نظر شتاب مي‌دهند، خطاب به گفت: رسالت عمده شما دانشجويان بسيجي در محيط دانشگاهي، اين است كه علم و آموزش را به همراه روحيه انقلابي و اسلامي پياده كنيد و انتظار داريم كه دانشجوي بسيجي در دانشگاه‌ها پيشگام حركت‌هاي علمي و انقلابي باشد.
وي ادامه داد: دانشجوي بسيجي بايد اين روحيه اعتماد به نفس را كه در عمل نشان داده، در تمام صحنه‌هاي دانشگاه اجرا كند و با گفتمان با ساير دانشجويان باعث شود كه اين اعتماد به نفس علمي در كليه دانشجويان ساري و جاري شود.
وي با بيان اينكه در صورت عجين شدن روحيه علم طلبي با معنويت بسيار سريع به اهداف علمي چشم انداز 20 ساله كشور مي‌رسيم، اظهار كرد: وزارت علوم نيز برنامه‌هاي زيادي در عرصه پژوهش و فناوري پياده كرده و تا اينجا كارنامه مثبتي داشته است.
توان پژوهشي كشور در سال آينده 2 هزار ميليارد تومان است
وي با اشاره به برخي از اقدامات وزارت علوم در اين راستا اظهار كرد: ايجاد شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري و تشكيل دبيرخانه اين شورا از مهمترين اقدامات بوده به گونه‌اي كه دبيرخانه شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري يكي از قويترين دبيرخانه‌هاي سياست گذاري در كل كشور است.
وي با اشاره به برخي از نتايج اين شورا اظهار كرد: تشكيل بانك اطلاعات پژوهشي كشور و همچنين ايجاد هماهنگي براي انجام امور تحقيقاتي در ساير دانشگاه‌ها با وزارت علوم برخي از اين مصوبات بوده است.
به گفته وزير علوم، از اين پس هر اتفاق پژوهشي در كشور بايد از وزارت علوم بگذرد كه اين امر به تقويت ارتباط صنعت با دانشگاه نيز كمك زيادي مي‌كند.
به گزارش ايسنا، وي با اشاره به برخي از مصوبات دولت در عرصه پژوهش اظهار كرد: براي سال آتي بودجه پژوهشي از GDP كشور بايد به 3 درصد برسد بنابراين مصوب شد كف اين بودجه 8 درصد GDP باشد اما سقفي نداشته باشد.
به عبارت ديگر آنچه توان پژوهشي كشور است بايد در بودجه پژوهشي قرار داده شود كه در اين راستا كميته كاري ويژه‌اي تشكيل و مشخص شد كه توان پژوهشي كشور در سال آينده 2 هزار ميليارد تومان است كه اگر اين بودجه پژوهشي تصويب شود نقطه عطفي در عرصه‌هاي پژوهشي كشور آغاز مي‌شود.
دكتر زاهدي از راه اندازي ISC يا پايگاه اسنادي علوم ايران و جهان اسلام به عنوان اقدام ديگر وزارت علوم عنوان كرد و گفت: اين پايگاه از شهريور ماه گذشته رسما راه اندازي شده است.
تجديدنظر در آيين‌نامه ارتقاي علمي اعضاي هيات علمي
اعطاي امتياز به تحقيقات كاربردي اعضاي هيات علمي
وي همچنين با اشاره به ساير اقدامات به تجديدنظر در آيين‌نامه ارتقاي علمي اعضاي هيات علمي، گفت: اين بحث دستور آتي جلسه شوراي عالي معاونين وزارت علوم است كه اين امر باعث ايجاد تحول در ارتقاي علمي اعضاي هيات علمي خواهد شد. به عنوان مثال بسياري از مقالات اعضاي هيات علمي در مجلات ISI به برخي دلايل و حتي برخي مصلحت‌هاي ملي كشور چاپ نمي‌شد ولي اين مسائل و فعاليتهاي اعضاي هيات علمي در آيين نامه جديد ارتقاي اعضاي هيات علمي لحاظ خواهد شد.
دكتر زاهدي همچنين اظهار كرد: در آيين‌نامه جديد به تحقيقات كاربردي كه بر اساس نياز كشور و براي حل معضلات كشور انجام مي‌شود نيز امتيازات ويژه‌اي اختصاص خواهد يافت.
وزير علوم توسعه تحصيلات تكميلي در دانشگاه‌ها با هدف توليد علم را از برنامه‌هاي ديگر وزارت علوم عنوان كرد و گفت: با برنامه‌هاي وزارت علوم در پايان برنامه توسعه چهارم در دانشگاه‌هاي دولتي حداقل 30 درصد دانشجوي تحصيلات تكميلي خواهيم داشت.
پارك علم و فناوري در تمام استان‌هاي كشور ايجاد مي‌شود
وي همچنين با تاكيد بر ضرورت ايجاد پارك‌هاي علم و فناوري در دانشگاه‌ها اظهار كرد: ‌بر اساس برنامه ريزي‌هاي صورت گرفته تا پايان برنامه چهارم توسعه پارك علم و فناوري در تمام استان‌هاي كشور ايجاد مي‌شود كه همچنين در اين راستا با استانداريها براي حمايت از پارك‌هاي علم و فناوري مذاكراتي صورت گرفته است.
دكتر زاهدي همچنين به راه اندازي تشكل غيردولتي با عنوان جامعه استادان نمونه ايران اشاره كرد و گفت: اين تشكل مي‌تواند به عنوان يك اتاق فكر عمل كند، همچنين در اين راستا براي اعضاي جامعه استادان نمونه نيز از بنياد نخبگان مجوز گرفته شده تا نخبگان اساتيد نمونه به عنوان نخبه محسوب شوند و از امتيازات اين بنياد برخوردار شوند.
اولين اجلاس رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام دي ماه برگزار مي‌شود
دكتر زاهدي در ادامه به بحث رتبه بندي دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هاي كشور اشاره كرد و گفت: در اين راستا در اجلاسي با حضور نمايندگان كشورهاي اسلامي در اين رابطه صحبتهايي شده و مشخص شد كه دانشگاه‌هاي اسلامي جزو 500 دانشگاه اول دنيا نيستند و در آنجا بحث ISC مطرح و پيشنهاد شد كه ايران بحث رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام را بر عهده بگيرد.
وي افزود: همچنين در اين اجلاس مصوب شد كه معيار و شاخصهاي دانشگاه‌هاي برتر جهان اسلام توسط ايران شناسايي شود. در اين راستا اولين اجلاس رتبه‌بندي دانشگاه‌هاي جهان اسلام در دي ماه برگزار خواهد شد و شش ماه آتي گزارش نهايي آن براي تصويب ارائه خواهد شد.
وزير علوم با اشاره به برخي از مشكلات رتبه بندي دانشگاه‌هاي كشور اظهار كرد: يكي از مشكلات جدايي دانشگاه‌هاي پزشكي از دانشگاه‌هاي غير پزشكي است چرا كه در رتبه بندي جهاني جامع بودن دانشگاه‌ها يك امتياز محسوب مي‌شود.

١٢:٤٦ ٢٩/٠٩/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد