يك پژوهشگر حوزه:
دين ميتواند منبع نظريه پردازي در علم باشد
يك پژوهشگر حوزه در تبيين مراحل حضور دين در دانش اظهار داشت: دين ميتواند منبع نظريه پردازي در علم باشد.
به گزارش سرويس «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت الاسلام دكتر احمد واعظي از پژوهشگران حوزه به مساله علم ديني شمول گرا اشاره كرد و گفت: آرايي وجود دارد كه حضور دين را با نگاهي تقليل گرايانه در ساحت علم مي پذيرد، اما ما معتقد به حضور گسترده دين در علم هستيم.
اين پژوهشگر كه در همايش اسلامي و بومي سازي علوم انساني سخن ميگفت به مراحل حضور دين در ساحت دانش اشاره كرد و گفت: اولين مرحله مرحله نظريه پردازي است به اين معنا كه دين ميتواند منبع نظريه پردازي در علم باشد.
بالواقع هيچگاه عالمان به صرف مشاهده چند مورد ابطال، از نظريه علمي شان دست بر نميداشتند بلكه سعي ميكردند اين ابطال ها را به حواشي تئوري برگردانده و اصل تئوري را در صورت جديد صورت بندي كنند.
وي افزود: دين داران ميتوانند آموزههاي ديني را مبناي هسته مركزي برنامه پژوهش قرار دهند.
واعظي در ادامه چالش نظريات رقيب را به عنوان مرحله سوم حضور دين در ساحت علم اشاره كرد و گفت: عالمي كه در جستوجوي علم ديني است به سبب پذيرفتن پيش فرضهاي ديني، دستمايهاي براي او قرار داده ميشود تا بتواند از منظر دين، نظريات رقيب را به چالش بكشاند.
وي افق گشايي را آخرين مرحله عنوان كرد و گفت: به اين ترتيب دين ميتواند الگوي جامعه مطلوب اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي را ارائه دهد.
وي با بيان اين كه جامعه ايده آل اسلامي از دل آموزههاي ديني مشخص ميشود گفت: اين امر براي عالم علوم اجتماعي افقي ميگشايد كه برنامههاي پژوهشي خود را در ساحت اقتصاد و سياست به چه سمت و سويي سوق دهد تا آن توصيهها و تحليلهايي كه ميتواند براي سوق دادن جامعه اسلامي به سمت آرمانهاي اسلامي گره گشا باشد و سياستگذاري هايي كه ميتواند تغييرات اجتماعي ايجاد كند در جامعه اسلامي در اختيار قرار دهد.
١٦:٠١ ٠٢/١٠/١٣٨٥