١٠:٢٢ ٠٨/٠٩/١٤٠٣
اخبار ديگر رسانه ها
توسعه مترو و ساخت مونوريل بستر توسعه ناوگان ريلي را آماده مي كند

توسعه حمل و نقل ريلي يكي از اهداف تبصره 13 از قانون بودجه 85 است كه بدون شك در آسايش مردم، كاهش آلودگي هوا و نيز مصرف سوخت تاثيرگذار است.
به گزارش ايلنا, دكتر صادق محمدي، رييس جهاد دانشگاهي علم و صنعت، با بيان اين كه سال 85 اولين سال اجراي تبصره 13 بوده و بسياري از آيين‌‏نامه‌‏ها و مقررات نياز به كارشناسي دارد، گفت: اجراي عملياتي اين تبصره از نيمه دوم سال 85 صورت گرفته و زمينه‌‏هاي خوبي فراهم شده كه با توسعه مترو و ساخت مونوريل بستر توسعه ناوگان ريلي را بيش از گذشته آماده سازد.
رييس جهاد دانشگاهي علم و صنعت، ادامه‌‏داد: پروژه‌‏هاي حمل و نقل ريلي پروژه‌‏هايي زمان‌‏بر هستند و هنگامي مي‌‏توانند عملياتي شوند كه تدابيري مثل تبصره 13 براي چند سال مختلف يا حداقل يك برنامه ادامه پيدا كند.
دكتر محمدي، افزود: مترو، قطار، تاكسي و مونوريل تماماً وسايل حمل و نقل عمومي هستند كه عملكرد خاص خود را دارند و به لحاظ سرمايه‌‏گذاري، مدت ساخت و حجم مسافر جابه‌‏جا شده با هم متفاوتند؛ بنابراين مساله حمل و نقل به عنوان يك موضوع يك پارچه ديده مي‌‏شود كه براي هر مسير خاص چه وسيله‌‏اي مي‌‏تواند مورد استفاده قرار گيرد.
محمدي، اعلام‌‏كرد: با توجه به تحقيقاتي كه در جهاد دانشگاهي علم و صنعت صورت پذيرفته، اگر نخواهيم سطح معابر را به نوعي اشغال كنيم كه وسايل ديگر در نقاطي مانند تقاطع‌‏ها دچار مشكل شوند، ناچاريم در بعضي از مسيرها از وسايلي مانند مترو و مونوريل استفاده كنيم. در زماني كه حجم مسافر زياد و مدت ساخت نيز مد نظر نيست و امكان سرمايه‌‏گذاري دراز مدت وجود داشته باشد، بدون شك مترو وسيله‌‏اي مناسب است؛ اما در مواردي كه شرايط مهيا نباشد و با توجه به حجم مسافر كم و فضاي مسير به لحاظ عرض معبر اين امكان را بدهد كه از مونوريل بتوان استفاده كرد، اين تصميم بسيار علمي و كارگشا خواهد بود.
وي، افزود: اين نكته حائز اهميت است كه اين سيستم‌‏ها در ارتباط با هم به صورت شبكه متصل و مكمل مي‌‏توانند بسيار خوب عمل كنند و نمي‌‏توان گفت تنها مترو و يا مونوريل، در بعضي از مسيرها مترو و برخي مسيرها مونوريل گزينه مناسبي مي‌‏توانند باشند.
رييس جهاد دانشگاهي علم و صنعت، در ادامه تبصره 13 را راه‌‏حلي مطمئن براي توسعه حمل و نقل عنوان كرد و يادآور شد: مردم با توسعه خطوط ريلي مي‌‏توانند از حمل و نقل مطمئن و راحت و كم‌‏هزينه استفاده كنند كه بدون شك ايجاد چنين شرايطي باعث مي‌‏شود براي راحت رسيدن به مقصد به جاي استفاده از خودروهاي شخصي از وسايل حمل و نقل عمومي استفاده كنند كه البته مديريت قيمت سوخت، نقش بسيار مهمي در اجراي اين تصميم دارد.

١٠:٣٢ ٠٣/١٠/١٣٨٥
عناوين اصلي
معرفي جهاد دانشگاهي
تشکيلات جهاد دانشگاهي
اخبار جهاد دانشگاهي
انتشارات
اعضاء
نام کاربر
رمز عبور
نظر خواهي
کدامیک از فعالیت های جهاددانشگاهی در پیشبرد توسعه همه جانبه کشور موثرتر می باشند؟
تمامي حقوق متعلق به جهاد دانشگاهي مي باشد