نيمه اول اسفندماه سال جاري؛
پيش توليد اولين موتور در ايران با پايه گازسوز آغاز ميشود
پيش توليد اولين موتور در ايران با پايه گازسوز از خانواده موتور ملي نيمه اول اسفندماه سال جاري آغاز ميشود.
به گزارش ايلنا, محمد زالي, مديرعامل شركت ايپكو, ضمن اعلام اين مطلب گفت: از سه سال پيش مراحل تحقيق طراحي نمونهسازي خودكفايي و توليد موتور ملي ايران خودرو با همكاري يكي از مراكز تحقيقات اروپايي به صورت مشترك با موفقيت به پايان رسيد.
وي اظهارداشت: در پي انجام اين همكاري زمينه مناسبي فراهم شد, تا فرآيندهاي مهندسي اين پروژه كليدي با بهرهگيري از مديريت مستقل داخلي و با مشاركت يكصد و هفتاد كارشناس دنبال شود, تا برنامه خودكفايي شركت ايران خودرو براي برخورداري از موتور ملي تحقق يابد.
زالي تاكيد كرد: اين فرآيندها مربوط به موتور خودرو 1700سي سي صورت گرفت و بدين ترتيب شركت ايپكو توانست به دانش طراحي و توليد موتور خودرو براي استفاده در برند سمند دست يابد.
وي ادامه داد: با استفاده از دانش كسب شده در مورد اين موتور، همه مراحل طراحي تا توليد انبوه موتورهاي بعدي يعني 1400 و 1700سي سي پرخوران نيز به صورت موازي در مدت يك سال و نيم در داخل كشور آغاز شد كه نتيجه آن اين خواهد بود كه در سال آينده شاهد توليد اين دو نوع موتور در ايران خودرو خواهيم بود.
مديرعامل ايپكو خاطرنشان كرد: اين موتور به دليل برخورداري از پايه گاز سوز كه منطبق با سياستهاي استفاده بهينه از سوخت با چشمانداز بيست ساله كشور مطابقت دارد.
وي, در عين حال به اين نكته اشاره كرد كه اين موتور امكان برخورداري از استاندارد يورو4 را براي صادرات دارد.
وي, با تاكيد بر اين مطلب كه تعلق مالكيت اين موتور به جمهوري اسلامي ايران و نصب آن بر روي سمند زمينهساز حضور گستردهتر اين خودرو در بازارهاي جهاني است, اضافه كرد: موتور ملي از جنبه عملكردي و تامين استانداردهاي زيست محيطي نيز نسبت به موتور هاي رقيب و هم حجم خود برتري دارد.
زالي, ارتقاي سطح دانش فني سازندگان داخلي كشور در طراحي و توليد قطعات موتور از جمله دستاوردهاي اين پروژه عنوان كرد و گفت: مالكيت قطعات موتور براي اولين بار در ايران ايجاد شده است و در كنار آن زمينه صادرات اين قطعات نيز فراهم خواهد شد.
وي, تعامل دانشگاهها با مراكز تحقيقاتي در طراحي موتور ملي را يكي از ويژگيهاي اين پروژه ارزيابي و اعلام كرد: در اين تعامل براي تربيت نيروي انساني متخصص دورههاي كارشناسي ارشد رشتههاي موتور در چهار دانشگاه معتبر ايران ايجاد شده و تاكنون 14 نفر فارغالتحصيل شدند.
١٥:١١ ٠٢/١١/١٣٨٥